Viereisessä "suuri vinssikeskustelu"- säikeessä on pohdittu vinssin kokoa ja skuuttiin kohdistuvaa vetoa. Purjemaakareilla ja helojen myyjillä on ohjelmia, mistä he päättelevät kuormia purjeen pinta-alan ja tuulen nopeuden perusteella. Veneen oikaiseva momentti valitettavasti ei taida sisältyä kalkulaatioon. Mutta yksi, mielestäni virheellinen mutta yleinen ajatus liitty reivaamiseen. Annan esimerkin.
Isopurje 52-54m2 skuutissa vetoa 800kp 20 solmussa ja 1000kp 25 solmussa. Mutta silloinhan on jo reivattu eli on vähemmän pohti myyjä helan murtolujuutta arvioitaessa. Sama keulapurjeessa. Vinssin koko määritellään suurimmalla keulapurjeella. Mutta kun tuuli yltyy ja vaihdetaan pieneneviin purjepinta-aloihin, niin pieneneekö vai suureneeko veto skuutissa?. Mitä mieltä olette?.
Kuormat skuuteissa ja reivaus
19
1047
Vastaukset
- olisikonäin
Yhtäkkiä tuntuisi siltä, että siinä vaiheessa kun reivatuilla purjeilla saavutetaan sama nopeus kuin ennen tuulen kovenemista saatiin täysillä purjeilla, on veto skuuteissa reivatuilla samansuuruinen kuin täysillä purjeilla alkutilanteessa.
Reivatuilla saadaan skuutteihin siis sama veto kuin täysillä, mutta vasta kovemmalla tuulella. - Joakim1
Veto skuutissa riippuu erittäin paljon trimmauksen tavoitteesta ja purjeen leikkauksesta. Yleensä kovaan tuuleen suunnitelluissa purjeissa skuuttivoimat ovat pienemmät, koska purje on litteämpi, ahvenselkä pienempi ja yleensä halutaan purjeeseen tvistiä eli annetaan yläosan päästää.
Isopurjeessa homma riippuu erittäin paljon siitä miten on tarkoitus ajaa isoa. Miehistöstä ja veneestä riippuen saatetaan joko levanki päästää alas ja vetää skuutti erittäin kireälle tai sitten levankin pidetään keskellä tai jopa ylempänä ja skuuttia löysällä.
Ainakin omassa veneessä skuuttivoimat ovat maksimissaan silloin kun hyödynnetään koko oikaiseva momentti eli jo 5-6 m/s tuulessa tai viimeistään 8 m/s paikkeilla. Tuon jälkeen skuuttipistettä aletaan siirtää reilusti taakse ja isosta päästetään painetta. - voimien.jakautuma
Harvemmin keulapurjetta ja isoa samaan aikaan ruvetaan pienentämään. Niinpä tuulen yltyessa skuuttivoimat kasvavat siinä purjeessa jota ei reivata, ja kenties pienenevät siinä jota reivataan. Eli jos vaihdetaan ykkösgenua fokkaan, ison skuuttivoimat kasvavat tuulen voimistuessa, ja samoin käy jos rullagenuaa reivataan pinemmäksi. Voi toki olla niinkin, että myös fokan skuuttivoimat kasvavat suuremmiksi kuin ykkösgenuan, koska niillä on aivan erilainen trimmaus. Tällä ei kuitenkaan ole vaikutusta ison jalusvoimiin.
Trimmauksen tavoite tietysti vaikuttaa vähintään yhtä paljon ellei enemmänkin. - EnnakkoSensuuria
Se on niitä tämän suolen ihania etuja ja omituisuuksia..
Ylläpito ei välitä sanan ja julkaisun vapaudesta. Sen takia saa kirjoitella vaan seurojen ulkoisista eikä sisäisistä asioista ja YlläpitoOnPinnaKireällä- linjaluotsi
Nyt ei landepoika ymmärrä tuota ilmaan ampumista.
- nettipurjehtija
linjaluotsi kirjoitti:
Nyt ei landepoika ymmärrä tuota ilmaan ampumista.
Väärä ketju. Viesti kuului varmaan tänne:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14757664/seuramme-sisaiset-asiat---
- seppomartti
Levangin laskeminen alas ja ison skuutin läysääminen tai kiristäminen, tai keulapurjeen skuuttipisteen siirtäminen taakse ja purjeen yläosan avaaminen twistiä lisäämällä eivät ratkaise kysymystä. Siis lisääntyykö vai väheneekö veto kun tuulen voimistuessa reivataan?. Em trimmausohjeilla vain siirretään reivauskynnystä trimmaamalla purjeita tarkoituksenmukaisesti väärin, siis pois maksimaalisesta tehosta.
Itse ajattelen, että skuutin veto yleensä lisääntyy reivattaessa. Yksinkertaistetaan ajatusmallia. Purjehditaan yksipurjeisella veneellä kryssiä ja oletetaan, että vene on nopeimmillaan 23 asteen kallistuksella, minkä jälkeen kallistuksen lisääntyessä vauhti hiljenee. Kovassa tuulessa saavutetaan reivatulla purjeella sama 23 asteen kallistus pienemmällä purjepinnalla, mikä vaikutuskeskiö on huomattavasti alempana. Sama kallistava momentti on saavutettu pienemmällä momentin varrella eli kuorman täytyy olla suurempi. Teoriani kallistuskuman säilyttämisestä pitäisi päteä keula- ja etupurjeen pienentämiseen yhtä lailla mutta...
Normaalisti aloitan reivaamisen aina ison 1. reivillä aeromystiikan vuoksi. Kun ison ja genoan huiput ovat samalla tasalla oletan virtauksien purjeiden huipuissa olevan tehokkaampia kuin jos etupurje pienenee suurentaen ison ja fokan huippujen etäisyyttä toisistaan. Joskus pistän 2. reivinkin isoon ennen genoan pienentämistä. Tällaisessa purjekombinaatiossa tuulen voimistuessa reivaamattoman keulapurjeen skuutin kuorma tietenkin kasvaa. Ison vastaavasti voi olettaa pienenevän koska purjehdimme edelleen vakiokallistuksella 23.
Vastaväitteitä, vai olisiko jollakulla tieto mallista, mikä laskee fallin, skuutin ja halssikulman kuormia?.- En.ole.robotti
"Sama kallistava momentti on saavutettu pienemmällä momentin varrella eli kuorman täytyy olla suurempi. "
Väärin, aerodynaamisen voiman sivusuuntainen komponentti on tuosta syystä suurempi, eikä välttämättä jalusköyden kuorma. Sotket jatkuvasti köysikuormat ja aerodynaamiset voimat toisiinsa käyttämällä molemmista samaa sanaa kuorma. - olisikonäin
En.ole.robotti kirjoitti:
"Sama kallistava momentti on saavutettu pienemmällä momentin varrella eli kuorman täytyy olla suurempi. "
Väärin, aerodynaamisen voiman sivusuuntainen komponentti on tuosta syystä suurempi, eikä välttämättä jalusköyden kuorma. Sotket jatkuvasti köysikuormat ja aerodynaamiset voimat toisiinsa käyttämällä molemmista samaa sanaa kuorma.Väärin.
No mihin luulet sen aerodynaamisen voiman kallistavan komponentin kohdistuvan? Kyllä, skuuttiin vetona.
Kerro nyt sitten kuitenkin kun tiedät, miten paljon pienempi skuuttikuorma on tuossa reivatussa tilanteessa verrattuna täysiin purjeisiin. - Joakim1
olisikonäin kirjoitti:
Väärin.
No mihin luulet sen aerodynaamisen voiman kallistavan komponentin kohdistuvan? Kyllä, skuuttiin vetona.
Kerro nyt sitten kuitenkin kun tiedät, miten paljon pienempi skuuttikuorma on tuossa reivatussa tilanteessa verrattuna täysiin purjeisiin.Purje ei ole pelkän skuutin varassa eikä skuutin vetosuunta ole aerodynaamisen voiman suuntainen. Veto skuutissa voi olla hyvin erilainen, vaikka purjeen aerodynaaminen voima on sama.
Isopurjeessa suuri osa voimasta tulee mastoon. Skuutti vetää puomia alas ja keskelle. Mikään aerodynaaminen voima ei ole ylös, joten tuo alaspäin suuntautuva komponentti on "turha". Sen voi myös täysin korvata kikillä.
Tuota alaspäin suuntautuvaa voimaa tarvitaan pitämällä takaliikki muodossaan. kevyeällä tuulella takaliikin voi pitää hyvinkin kireällä ja voima skuutissa voi olla hyvinkin suuri, vaikka vene ei vielä edes kallistuisi paljoa. Kovemmalla tuulella suhteellinen tuuli on kryssillä sivummalta, jolloin takaliikki saa kiertyä enemmän.
Reivattu purje on vielä enemmän maston varassa, koska reivauksessa purje siirtyy lähemmäksi mastoa. Siitäkin syystä puomiin vaadittava voima voi pienentyä. Lisäksi takaliikki on huomattavasti lyhyempi, joten alaspäin suuntautuva voima on pienempi samaan muotoon samalla aerodynaamisella voimalla pyrittäessä.
Tuota ison vetosuuntaa on helppo kokeilla. Vedä kovalla tuulella levanki aivan ylös ja pidä puomi "normaalilla" paikalla. Kokeile miten hyvin jaksat vetää skuuttia. Omassa veneessä onnistuu suoraan 4x taljasta veto helposti kovallakin tuulella. Sitten laske levanki lähelle kohtaa, jossa puomi äsken oli. Kiristä nyt skuuttia niin, että puomi on samassa kohtaa kuin äsken. Omassa veneessäni ei ole toivoakaan saada 4x taljasta vedettyä. 16x hienosäädöllä onnistuu, mutta luulisin, että voimaa tarvitaan enemmän kuin 4x aiemmin.
Sama kuin edellä pätee myös keulapurjeeseen. Siinä tietysi etustaagi on maston tilalla ja "uutuutena" skuuttipisteen säätö ja erilaila leikatut skuuttikulmat eri purjeissa. - Joakim1
Ei kovan tuulen trimmien tarkoituksena ole reivauskynnyksen siirto eikä trimmit ole väärin. Niillä saavutetaan parempi vauhti kuin trimmaamalla täyteen tehoon tai reivaamalla.
TIetysti hyvillä kovan tuulen trimmeillä myös reivauskynnys siirtyy, mutta se ei ole itsetarkoitus.
Vähän sama juttu kuin lentokone ei aja "lasku- ja nousutrimmeillä" koko matkaa vaan ainoastaan sen hitaan lennon pätkän, jolloin tarvitaan siivistä enemmän tehoa. Teho ei koskaan tule ilmaiseksi.
Se on tietysti selvä, että reivattuna voidaan käyttää suurempaa sivuttaisvoimaa samalla kallistumalla, koska voiman vaikutuspiste laskee. Osittain sama hoituu myös trimmaamalla purje sellaiseksi, että tehoa on enemmän alhaalla kuin ylhäällä.
Kun lisäksi kovalla tuulella suhteellinen tuuli on enemmän sivulta, on selvää, että aerodynaaminen kokoinaisvoima on suurempi kuin keveymmällä tuulella, vaikka vene kallistuu saman verran. Kovin suurta eroa ei ole tuon suhteellisen tuulen takia, sillä voima on edelleen pääosin sivulle.
Noita voi laskeskella tällä: https://cdn2.hubspot.net/hub/209338/news/SailPowerCalc/SailPowerCalc.htm
Omalle veneelle kokeilin täydellä teholla raja tuli vastaan jo 10 solmun tuulessa (venevauhti 6,21 solmua, TWA 42,1, AWS 15,2 solmua ja AWA 26,2) kallistuman ollessa 28 astetta. Voima eteen 99 kg ja sivulle 323 kg.
Sitten Depower-nappi päälle pääsi 12 solmuun (6,46, 42,1, 17,4 ja 27) 30 asteen kallistumalla voimien ollessa 120/362 kg.
20 solmun tuulessa tuon mukaan pitää reivata jo todella reilusti (oikeasti ei!). Arvoilla 6,70, 40,2, 25,5 ja 30,4 pitää ottaa kaksi reiviä (3 m pienempi P ja 1 m pienempi E) ja 90% fokka, jossa I:tä alennettu 2 m, jotta kallistuma jää 30 asteeseen. Noilla voimat 171/439 kg.
Aerodynaamiset voimat siis kasvavat, mutta väitän, että skuuttivoimat eivät oikein skuutattuna. - seppomartti
Joakim1 kirjoitti:
Purje ei ole pelkän skuutin varassa eikä skuutin vetosuunta ole aerodynaamisen voiman suuntainen. Veto skuutissa voi olla hyvin erilainen, vaikka purjeen aerodynaaminen voima on sama.
Isopurjeessa suuri osa voimasta tulee mastoon. Skuutti vetää puomia alas ja keskelle. Mikään aerodynaaminen voima ei ole ylös, joten tuo alaspäin suuntautuva komponentti on "turha". Sen voi myös täysin korvata kikillä.
Tuota alaspäin suuntautuvaa voimaa tarvitaan pitämällä takaliikki muodossaan. kevyeällä tuulella takaliikin voi pitää hyvinkin kireällä ja voima skuutissa voi olla hyvinkin suuri, vaikka vene ei vielä edes kallistuisi paljoa. Kovemmalla tuulella suhteellinen tuuli on kryssillä sivummalta, jolloin takaliikki saa kiertyä enemmän.
Reivattu purje on vielä enemmän maston varassa, koska reivauksessa purje siirtyy lähemmäksi mastoa. Siitäkin syystä puomiin vaadittava voima voi pienentyä. Lisäksi takaliikki on huomattavasti lyhyempi, joten alaspäin suuntautuva voima on pienempi samaan muotoon samalla aerodynaamisella voimalla pyrittäessä.
Tuota ison vetosuuntaa on helppo kokeilla. Vedä kovalla tuulella levanki aivan ylös ja pidä puomi "normaalilla" paikalla. Kokeile miten hyvin jaksat vetää skuuttia. Omassa veneessä onnistuu suoraan 4x taljasta veto helposti kovallakin tuulella. Sitten laske levanki lähelle kohtaa, jossa puomi äsken oli. Kiristä nyt skuuttia niin, että puomi on samassa kohtaa kuin äsken. Omassa veneessäni ei ole toivoakaan saada 4x taljasta vedettyä. 16x hienosäädöllä onnistuu, mutta luulisin, että voimaa tarvitaan enemmän kuin 4x aiemmin.
Sama kuin edellä pätee myös keulapurjeeseen. Siinä tietysi etustaagi on maston tilalla ja "uutuutena" skuuttipisteen säätö ja erilaila leikatut skuuttikulmat eri purjeissa." Kovemmalla tuulella suhteellinen tuuli on kryssillä sivummalta, jolloin takaliikki saa kiertyä enemmän". Ei liity kysymykseeni mutta tuon olen ajatellut juuri päin vastoin, jos kiertyminen tarkoittaa tvistiä. Eli purjeen ylä- ja alaosassa tuulen suunnan ja nopeuden ero tasoittuu ja tarvitaan vähemmän tvistiä tuulen koventuessa.
Mutta Joakimin pointti skuutin vedon vertikaalisesta ja veneen etenemisen kannalta turhasta komponentista on hyvä. Isopurjeessa ja high aspect fokassa iso osa skuutin vedosta on turhaa mutta kuinka iso?.
Joakimin selitys vertikaalisen komponentin pienenemisestä reivaamisella kelpaa minulle. Silloin kallistavan, eteenpäin vievän ja turhan vertikaalisen komponentin keskinäiset suhteet muuttuisivat reivaamalla. Kokemuksesta tai polaarista tiedämme, että tuulen lisääntyessä veneen nopeus lisääntyy johonkin rajaan asti. Eteenpäin vievän voiman on väistämättä suurennuttava vauhdin lisääntyessä mutta skuutin vedon väitetään pienenevän?. Silloin maston tai keulastaagin täytyisi työntää pienennetyllä purjepinnalla venettä eteenpäin huomattavasti enemmän kuin isommalla. Jos keulapurje on lentävä kuten Code 0 niin voima ei välity staagiin vaan purje vetäisi topista ja tackista. Niinkö?
Kallistuksen sanoin yksinkertaisuuden vuoksi pysyvän ennallaan, eli kallistava momentti on entinen. Kuten yllä jo väitin, purjeen keskiö on siirtynyt alas ja eteenpäin eli kallistavan momentin varsi on lyhentynyt. Voiman täytyy olla silloin suurempi. Osa kallistavasta voimasta tietenkin välittyy maston tai etustaagin kautta, mutta osa skuutin välityksellä lisäten eikä vähentäen vetoa.
Pähkäily on monimutkaista, jokin simulaatio-ohjelma tarvittaisiin. - Joakim1
seppomartti kirjoitti:
" Kovemmalla tuulella suhteellinen tuuli on kryssillä sivummalta, jolloin takaliikki saa kiertyä enemmän". Ei liity kysymykseeni mutta tuon olen ajatellut juuri päin vastoin, jos kiertyminen tarkoittaa tvistiä. Eli purjeen ylä- ja alaosassa tuulen suunnan ja nopeuden ero tasoittuu ja tarvitaan vähemmän tvistiä tuulen koventuessa.
Mutta Joakimin pointti skuutin vedon vertikaalisesta ja veneen etenemisen kannalta turhasta komponentista on hyvä. Isopurjeessa ja high aspect fokassa iso osa skuutin vedosta on turhaa mutta kuinka iso?.
Joakimin selitys vertikaalisen komponentin pienenemisestä reivaamisella kelpaa minulle. Silloin kallistavan, eteenpäin vievän ja turhan vertikaalisen komponentin keskinäiset suhteet muuttuisivat reivaamalla. Kokemuksesta tai polaarista tiedämme, että tuulen lisääntyessä veneen nopeus lisääntyy johonkin rajaan asti. Eteenpäin vievän voiman on väistämättä suurennuttava vauhdin lisääntyessä mutta skuutin vedon väitetään pienenevän?. Silloin maston tai keulastaagin täytyisi työntää pienennetyllä purjepinnalla venettä eteenpäin huomattavasti enemmän kuin isommalla. Jos keulapurje on lentävä kuten Code 0 niin voima ei välity staagiin vaan purje vetäisi topista ja tackista. Niinkö?
Kallistuksen sanoin yksinkertaisuuden vuoksi pysyvän ennallaan, eli kallistava momentti on entinen. Kuten yllä jo väitin, purjeen keskiö on siirtynyt alas ja eteenpäin eli kallistavan momentin varsi on lyhentynyt. Voiman täytyy olla silloin suurempi. Osa kallistavasta voimasta tietenkin välittyy maston tai etustaagin kautta, mutta osa skuutin välityksellä lisäten eikä vähentäen vetoa.
Pähkäily on monimutkaista, jokin simulaatio-ohjelma tarvittaisiin.Suhteellisen tuulen suunta on tuossa hyvin olennainen. Heti kun voi päästää puomia ulos tai fokan skuuttia löysemmälle voimat pienenevät köysissä huomattavasti. SIvutuulessa jaksaa helposti vetää ison skuuttia ilman hienosäätöä, vaikka vene kuinka kallistuisi. Laskin vielä veneelleni yhden tilanteen, 16 solmun sivutuuli., jossa arvot ovat 8,18, 90, 15,8 ja 59. Noilla SailPowerCalc antaa 34 asteen kallistuman ja voimiksi 357/374 kg eli resultanttivoima on suurempi kuin missään edellisissä. Laittamalla depowerin päälle kallistuma tippuu 30 asteeseen ja voimat ovat 367/343 kg. Vaikka purjevoimat ovat hyvin suuret, skuuteissa ei ole läheskää samaa vetoa kuin luovilla.
Tämä johtuu siitä, että suhteellisen tuulen suunnan kasvaessa ei ole enää tarpeen pitää purjetta suorana siipenä, vaan se saa taittua ylhäältä ja fokkaan saa tulla jo pussiakin. Ei tarvitse siis pitää purjekankaassa hurjaa vetoa, jotta se ei painuisi tukipisteiden välissä kaarelle.
Jos tuosta n. 500 kg resultanttivoimasta vaikkapa 300 kg tulisi isopurjeesta ja voimakeskipiste olisi 1/3 mastolta puomin päähän. Puomi päässä olevalla skuutilla tarvitaan vain 1/3 eli 100 kg voima puomin eteenpäin kääntymisen estämiseksi. Puolivälissä puomia olevalla skuutilla voima olisi 200 kg. Minulla on skuutti puomin päässä ja vedän reippaasti 16x taljalla kryssillä. Eiköhän siitä tule muutaman sadan kilon veto. Toisin sanoen veto alaspäin on moninkertainen vetoon keskellä päin verrattuna. Tuon suhteen saa helposti laskettu skuutin vetokulmasta. Jos katsot kuvia kryssivistä kisaveneistä, havaitset skuutin kulman olevan varsin pystysuora. Vielä 20 astetta pystysuorasta poikkeavalla vetosuunnalla voimien suhde on n. 1:3 eli 100 kg sivuttaisvetoa vastaa 300 kg pystyvetoa ja voima skuutissa 320 kg eli melkein sama kuin pystyveto. 10 asteen poikkeamalla suhde on n. 1:6 ja 30 asteella jo alle 1:2.
Kovalla tuulella yleensä ko. kulma on merkittävästi suurempi kuin keskituulessa. - Kanpela
Skuuttivoimiin vaikuttaa erittäin paljon purjeen kiertymä. Mitä kaarevampi purje on eli kiertymä on suuri, sitä pienempi skuuttivoima. Perinteisesti pienellä kiertymällä voidaan ajaa niin kauan kuin aallokko pysyy pienenä ja ajaminen on tarkkaa ja purjeita pystytään aktiivisesti trimmaamaan. Pienen kiertymän tehokkaan purjeen ogelma on tavallaan on/off tehonanto. Kiertyneen purjeen voima muuttuu tulokulman muuttuessa hitaammin ja sallii selvästi mutkittelevamman ajamisen.
Jos purjemuoto on identtinen reivatulla ja reivaamattomalla purjeella ja kallistus sama, on reivatun purjeen skuuttivoima suurempi. Näin siis teoriassa. Käytännössä kovassa kelissä aallokko on lähes aina sen verran häiritsevää, että normaali purjehtia ei ehdi säätää tai reagoida tuulen muutoksiin hyvin pienellä kiertymällä trimmattulla purjeella. Lopputuloksen on suuret kallistuksen vaihtelut ja siten huono balanssi ja vauhti. Sopivalla kiertymällä meno on tasapainoisempaa ja vähemmän vaappuvaa eikä peräsimellä tarvitse jatkuvasti korjata kallistuksen myötä muuttuvaa balanssia.
Pääsääntöisesti suurin kuorma isopurjeen skuutille tulee täydellä isolla ajettaessa tasaisissa olosuhteissa kun vene on vielä lievästi alitehoinen. Tällöin on mahdollista skuutata hyvin pienellä kiertymällä ja tehoa voidaan säätää pienillä takastaagin ja levangin muutoksilla. Yleensä kovemmalla kelillä ja myös reivattuna kiertymä on sen verran suurempi, että skuuttikuormat eivät merkittävästi muutu. Enneminkin putoavat. Vinssitehon mitottamiseen riittää siis hyvin tuo täyden purjealan tilanne. Erikoistapauksissa kuten se, että purjehditaan vain yhdellä purjeella saadan ilman muuta suurempia skuutti kuormia aikaiseksi.
Jos kansiheloituksen vinssikokoja ja tarvittavien plokien kuormia haluaa pähkäillä, niin se kyllä edellyttää täysimittaista purjesimulaatiota, jossa huomiodaan aina veneen oikaiseva momentti, eri purjeiden geometria ja reivaustilanteet. Tämmöisen homman läpivieminen vain on melkoisen suuritöinen homma ja siten aika arvokas toteuttaa. - Joakim1
Kanpela kirjoitti:
Skuuttivoimiin vaikuttaa erittäin paljon purjeen kiertymä. Mitä kaarevampi purje on eli kiertymä on suuri, sitä pienempi skuuttivoima. Perinteisesti pienellä kiertymällä voidaan ajaa niin kauan kuin aallokko pysyy pienenä ja ajaminen on tarkkaa ja purjeita pystytään aktiivisesti trimmaamaan. Pienen kiertymän tehokkaan purjeen ogelma on tavallaan on/off tehonanto. Kiertyneen purjeen voima muuttuu tulokulman muuttuessa hitaammin ja sallii selvästi mutkittelevamman ajamisen.
Jos purjemuoto on identtinen reivatulla ja reivaamattomalla purjeella ja kallistus sama, on reivatun purjeen skuuttivoima suurempi. Näin siis teoriassa. Käytännössä kovassa kelissä aallokko on lähes aina sen verran häiritsevää, että normaali purjehtia ei ehdi säätää tai reagoida tuulen muutoksiin hyvin pienellä kiertymällä trimmattulla purjeella. Lopputuloksen on suuret kallistuksen vaihtelut ja siten huono balanssi ja vauhti. Sopivalla kiertymällä meno on tasapainoisempaa ja vähemmän vaappuvaa eikä peräsimellä tarvitse jatkuvasti korjata kallistuksen myötä muuttuvaa balanssia.
Pääsääntöisesti suurin kuorma isopurjeen skuutille tulee täydellä isolla ajettaessa tasaisissa olosuhteissa kun vene on vielä lievästi alitehoinen. Tällöin on mahdollista skuutata hyvin pienellä kiertymällä ja tehoa voidaan säätää pienillä takastaagin ja levangin muutoksilla. Yleensä kovemmalla kelillä ja myös reivattuna kiertymä on sen verran suurempi, että skuuttikuormat eivät merkittävästi muutu. Enneminkin putoavat. Vinssitehon mitottamiseen riittää siis hyvin tuo täyden purjealan tilanne. Erikoistapauksissa kuten se, että purjehditaan vain yhdellä purjeella saadan ilman muuta suurempia skuutti kuormia aikaiseksi.
Jos kansiheloituksen vinssikokoja ja tarvittavien plokien kuormia haluaa pähkäillä, niin se kyllä edellyttää täysimittaista purjesimulaatiota, jossa huomiodaan aina veneen oikaiseva momentti, eri purjeiden geometria ja reivaustilanteet. Tämmöisen homman läpivieminen vain on melkoisen suuritöinen homma ja siten aika arvokas toteuttaa.Muuuten olen täysin samaa mieltä, mutta olen hieman skeptinen tuon väitteen kanssa, että samalla muodolla ja kallistumalla reivatussa purjeessa on suurempi voima. Ainakin isopurjeesta puhuttaessa. Puomi ja skuutin paikkahan ei muutu, mutta kaikki liikit lyhenevät.
Kallistavan voiman vaikutuspiste tietysti laskee reivattaessa. On kuitenkin huomattava, että kallistavan voiman vipuvarsi pitää laskea hydrodynaamisen ja aerodynaamisen vaikutuskeskipisteen etäisyydestä. Tuo hydrodynaaminen on tyypillisesti 3-4 m puomista alas.
Otetaan vaikkapa minun veneen 13,8 m etuliikistä 25% pois eli reivattuna 10,35 m ja vastaavasti alaliikki 4,95->3,71 m (ahvenselän takia oikeasti suurempi, minula 1/4-levyes 4,05/4,15 kahdella eri purjeella)).
Sanotaan, että kallistava voima enne reivausta oli 5 m puomista ylös ja hydrodynaaminen voima 3,5 m siitä alas eli varsi 8,5 m. Reivauksen (ja vastaavan toimenpiteeen keulapurjeelle) jälkeen tuo 5 m muuttuu 3,75 metriksi eli varsi on 7,25 m. Samalla kallistuksella siis purjevoimat ovat nyt 8,5/7,25 eli 1,17-kertaiset.
Samalla skuuttivoimalla takaliikkiin tulee 4,95/3,71 eli 1,33-kertainen voima, koska puomi toimii mastosta nivellettynä vipuvartena. Tuo 1,17-kertainen tulisi, jos reivattu takaliikki olisi kohdassa 4,23 m. Tuo olisi jo suurempi kuin ORC:n oletus eli kyseessä olisi poikkeuksellisen suuri ahvenselkä purjeen alaosassa. - Kanpela
Hyvä huomio tuo kolmiopurjeen vipuvarren pieneneminen. Ei pitäis yleistää liikaa. Simulaatiot, joilla kasvaviin skuuttikuormiin päästiin, on tehty fathead isolla ja hommaan liittyy myös pienennetty keulapurje, jolloin osaltaa syynä voi olla isopurjeen suhteessa suurempi osuus kokonaisvoimista reivatussa tilanteessa. Joka tapauksessa realistisella tvistillä skuuttivoimat pienenevät reivatessa.
- Sfäärinkuriiri
Ei ole varmaankaan vastaus yleistettävissä - ja voima riippuu tuulen voimakuudesta, purjeen pinta-alasta ja muodosta, veneen suunnasta jne.
Ei tuo voi selvitä kuin jollain vetomittarilla - ja varmaan pitää sitten mitata voimaa eri tuulen nopeuksilla reivattuna ja ilman. Sitten saadaan kiva käyrä voimista tämän veneen skuutteihin kohdistuvista voimista näillä purjeilla ja tämän kipparin ajamana.
Oma fyysinen tuntumani on se, että reivattuani ison kelin yltyessä en tarvitse niin paljon käsivoimia kuin ennen reivaamista. Varmaankin kelin yltyessä voimat kasvavat ja ehkä jossain vaiheessa ne ylittävät voimat reivaamattomalla kevyemmässä kelissä.
Intuitiivisesti luulisin, että jos kallistuksen määrä on sama, olisi skuuttin kohdistuva voima sama. - Rautapaatti
Epätieteellisempi kysymys: ajattelin vetää ison skuutin kajuutan katolla olevalta levangilta maston kautta kyljelle ja vinssille ruorimiehen ulottuville. 3 plokia lisää... tuleeko liikaa lisää kitkaa?
- seppomartti
Luultavasti kitkat eivät suurene, kun poistat plokeja levangin ja puomin väliltä. Genoa- ja spinnuvinssit ruorimiehen ulottuvilla ovat yleensä suuremmt kuin fallivinssit. Ainakin minulla kitkaa syntyy puomin ja kannella olevan levangin välissä olevien skuutin osien kiertyessä hankaamaan toisiaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4533876Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181662- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991388Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 501266
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441059
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331047