Kortisoni nosti verensokerit

ihmetystä

ja nyt kun ne lopetin ei verensokeri laskenut vaan ovat nousseet muutaman päivän ajan koko ajan. Kortisonikuurin aikana vs nousivat tuonne 20 tienoille. Lääkitys lopetettiin ja jostain syystä sitten vs nousseet 33 ja ylikin kun mittari ei enään lue arvoja. Päätä särkee ja huimaa koko ajan. Millaisia kokemuskia muilla on kortisonin aiheuttamista verensokerin noususta?

11

6230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nopeasti_hoitoon

      Mitä lääkärisi sanoi? Ainakin lääkitystä pitää äkkiä lisätä, todennäköisesti pienellä sairaalajaksolla. Noin korkeat verensokerit aiheuttaa nopeasti oheissairauksia ja yli 33 aiheuttaa mahdollisesti hengenvaaran (happomyrkytys uhkana, vaatii nopeaa ensiapua).

      • ihmetystä

        Lääkäriä lähetti päivystykseen ja sieltä olin muutaman tunnin ja pääsin kotiin. Kaikki kuulemma ihan hyvin verikokeissa. Diabetes todettu niin hiljattain etten oikein tiedä edes mitenkä insuliinia itse voisin lisätä.


      • Tarkista_mittarisi
        ihmetystä kirjoitti:

        Lääkäriä lähetti päivystykseen ja sieltä olin muutaman tunnin ja pääsin kotiin. Kaikki kuulemma ihan hyvin verikokeissa. Diabetes todettu niin hiljattain etten oikein tiedä edes mitenkä insuliinia itse voisin lisätä.

        Mitattiinko siellä päivystyksessä edelleen yhtä korkeita verensokereita? Jos on noin korkeat arvot, ei lähetetä kotiin. Ei kai mittarisi ole vialla jos verikokeet näytti normaaliarvoja.

        Itsehän et voi muuttaa lääkeannostustasi kuin ehkä muutaman insuliiniyksikön, lääkäri määrää isommat muutokset ja kirjoittaa tarvittaessa uuden reseptin. Tuolla päivystyksessähän olisi sisätautilääkärin pitänyt ottaa kantaa lääkityksen lisäämiseen ja tarvittaessa kirjoittaa uusi resepti jos sokerit olisivat korkeat. Koska labra-arvot oli normaalit, katsottiin ettei ole mitään ongelmaa.


      • ihmetystä
        Tarkista_mittarisi kirjoitti:

        Mitattiinko siellä päivystyksessä edelleen yhtä korkeita verensokereita? Jos on noin korkeat arvot, ei lähetetä kotiin. Ei kai mittarisi ole vialla jos verikokeet näytti normaaliarvoja.

        Itsehän et voi muuttaa lääkeannostustasi kuin ehkä muutaman insuliiniyksikön, lääkäri määrää isommat muutokset ja kirjoittaa tarvittaessa uuden reseptin. Tuolla päivystyksessähän olisi sisätautilääkärin pitänyt ottaa kantaa lääkityksen lisäämiseen ja tarvittaessa kirjoittaa uusi resepti jos sokerit olisivat korkeat. Koska labra-arvot oli normaalit, katsottiin ettei ole mitään ongelmaa.

        Hei! Pääsin todellakin kotiin ensimmäisellä kerralla vaikka siellä päivystyksessäkin todettiin verensokerit olevan koholla. Kotona oleva mittari näytti vähemmän, niin tiedän ettei se ainakaan ole rikki. Muutaman päivän ehdin olla kotona ja jouduin uudelleen päivystykseen. Sain kotiin korjausinsuliinia ja joudun seuraamaan sokeriarvoja monta kertaa päivässä.


    • deekaksi

      Ei ole itselläni kokemusta kortisonista. Yleisestihän on tiedossa, että se vaikuttaa verensokereita nostavasti.

      Jäi ihmetyttämään se, että lääkäri, joka määräsi kortisonitabletit, ei ohjeistanut ketjun aloittajaa. Tämä olisi ollut erittäin tärkeätä, koska kyseessä oli tuore ilmeisestikin ykköstyypin diabeetikko.

      OTO. Itse ajattelin jossakin vaiheessa pyytää kortisonipiikin plantaarifaskiitin takia. Google kuitenkin paljasti, että apu voi jäädä väliaikaiseksi tai ei auta ollenkaan. Lisänä vielä se, että voi johtaa luuston haurastumiseen. Päädyinkin tavanomaiseen omahoitoratkaisuun: yölasta ja myöhemmin Strassburg-sukka, palantaarifaskiittikompressiosukka, kinesioteippaus, tukipohjalliset, joissa lisänä vielä silikoniset holvituet. Lisäksi rasituksen vähentäminen sen mukaan, että ei esiintynyt pahemmin kipuilua. Kuukauden tai vähän yli kesti parantuminen. Lääkärissä en siis käynyt ollenkaan, koska en uskonut saavani mitään kunnollisempaa. Melkein kaiken hankin Suomen ulkopuolelta, koska en halunnut joutua suomalaisten apteekkien ja kauppiaiden ryöstöhinnoittelun kohteeksi.

      • Ohi_aiheesta

        Minulla ensimmäisellä kerralla kortisonipiikki tehosi plantaariaskiittiin, toisella kerralla ei enää mitään hyötyä. Sen jälkeen siirryin käyttämään mahdollisimman paljon muutaman sentin korkeampia korkeammalla korolla olevia kenkiä ja kävelen paljain jaloin kovalla pinnalla mahdollisimman vähän (vastaa lähinnä tuota yölastaa). Sen jälkeen ei ole ollut kiusaa plantaarifaskiitista.


      • kivut_kokenut

        Paikallinen kortisoni voi vaikuttaa erilailla kuin syödyt tabletit. Joka tapauksessa itse kieltäydyn koko myrkystä. Lääkärit määräävät sitä, kun on halpaa, eivätkä muutakaan keksi. Etenkin venäläislääkäreillä on suosittua. Se on hoito tyyliin, että "katsotaan parantuisiko hoidosta huolimatta".

        Kortisoni on varsinainen myrkky, joka pahimmillaan aiheuttaa riippuvuutta ja muuttaa persoonallisuutta. Oma mummoni, diabeetikko, on saanut sitä johonkin pehmytosareumaan, jota todellisuudessa ei ole edes todettu. Inttää sitä lääkäreiltä, kun saa siitä kiksejä.

        Plantaarifaskiitti on nk. roskakoridiagnoosi. Yleensä kantapään ja jalkaterän kivut ovat seurausta hoitamattomasta vammasta, yleensä nilkan nyrjähdyksestä. Jokainen nyrjähdys pitäisi kuntouttaa, ja näinhän ei tehdä. Kun akillesjänne kiristyy, jänteitä pitkin vetäytyy kalkkia kantapäähän ja syntyy luupiikki.

        Itse kärsin vuosia päkiäkivuista huonosti suunnitellun vaelluksen jälkeen. Sen jälkeen menin jonkun jalkakuntoutusta antavan firman luennolle. Omat kipuni olivat eri paikassa, päkiässä. Mutta lääkkeettömällä hoidolla pääsin niistä eroon. Muistaakseni ohje oli 4 minuuttia tehovenytystä x 2/pv. Ja muutamissa viikoissa tuloksen pitäisi näkyä. Itse venyttelen pohkeita hampaita harjatessa. Kipuja tulee, jos venyttely unohtuu muutamiksi päiviksi. Mitään erityispohjallisia ei tarvita. Kokeilkaa itse. Ei mitään nykivää venyttelyä, vaan yhtenäistä. Voitte esim. rakentaa tai ostaa levyn, jolla voitte seista päkiät kantapäätä ylempänä. Erilaisia venytyslaitteita löytyy netistä.


      • Ohi_aiheesta
        kivut_kokenut kirjoitti:

        Paikallinen kortisoni voi vaikuttaa erilailla kuin syödyt tabletit. Joka tapauksessa itse kieltäydyn koko myrkystä. Lääkärit määräävät sitä, kun on halpaa, eivätkä muutakaan keksi. Etenkin venäläislääkäreillä on suosittua. Se on hoito tyyliin, että "katsotaan parantuisiko hoidosta huolimatta".

        Kortisoni on varsinainen myrkky, joka pahimmillaan aiheuttaa riippuvuutta ja muuttaa persoonallisuutta. Oma mummoni, diabeetikko, on saanut sitä johonkin pehmytosareumaan, jota todellisuudessa ei ole edes todettu. Inttää sitä lääkäreiltä, kun saa siitä kiksejä.

        Plantaarifaskiitti on nk. roskakoridiagnoosi. Yleensä kantapään ja jalkaterän kivut ovat seurausta hoitamattomasta vammasta, yleensä nilkan nyrjähdyksestä. Jokainen nyrjähdys pitäisi kuntouttaa, ja näinhän ei tehdä. Kun akillesjänne kiristyy, jänteitä pitkin vetäytyy kalkkia kantapäähän ja syntyy luupiikki.

        Itse kärsin vuosia päkiäkivuista huonosti suunnitellun vaelluksen jälkeen. Sen jälkeen menin jonkun jalkakuntoutusta antavan firman luennolle. Omat kipuni olivat eri paikassa, päkiässä. Mutta lääkkeettömällä hoidolla pääsin niistä eroon. Muistaakseni ohje oli 4 minuuttia tehovenytystä x 2/pv. Ja muutamissa viikoissa tuloksen pitäisi näkyä. Itse venyttelen pohkeita hampaita harjatessa. Kipuja tulee, jos venyttely unohtuu muutamiksi päiviksi. Mitään erityispohjallisia ei tarvita. Kokeilkaa itse. Ei mitään nykivää venyttelyä, vaan yhtenäistä. Voitte esim. rakentaa tai ostaa levyn, jolla voitte seista päkiät kantapäätä ylempänä. Erilaisia venytyslaitteita löytyy netistä.

        Tämä keskustelu on nyt mennyt ohi alueen aiheesta, mutta jatketaan vielä hieman samaan syssyyn.

        Et näköjään tiedä mikä sairaus on palntaarifaskiitti. Se ei johdu akillesjänteestä tai päkiästä, vaan jalkapohjan jännekalvon kiinnityspisteen tulehtumisesta kantapään alla ja etupuolella. Tulehduksen pahentuessa röntgenkuvassa näkyy jännekalvossa kalkkikertymää jota kutsutaan luupiikiksi (ei ole kuitenkaan luuta).

        Akillesjänne ja/tai pohjelihakset eivät ole oireilleet minulla koskaan, mutta tuo plantaarifaskiitti iskee ellen varaudu torjuntaan. Päkiäni on ollut aina laskeutuneet ja viime vuosina särkyjä on torjuttu laittamalla ortoosiin pehmuste päkiän alle.


    • kortisonikokemus

      Minulla on D2 ja kortisoni nostaa verensokerin ihan pilviin ja aika kauan kestää, ennen kuin taas tasaantuu. Jouduin käyttämään puolen vuoden ajan kortisonia ja sen aikana jouduttiin aloittamaan insuliini (metformiinin rinnalle), kortisonihoidon loputtua insuliini voitiin lopettaa. Mutta tosi kurjan olon se kortisonin nostama verensokeri aiheuttaa, mutta ei ole lääkärin mukaan vaarallista...

    • jhgdg

      Ilmoita, ettet jatkossa hyväksy kortisonia. Olet saanut sen verran pahat oireet, ettei sitä tarvitse sietää.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe