Samaa sukua kaukaa..

Mielenkiintoistaa

Hei,
Onko kellekään käynyt niin sukua tutkiessa, että esim. aviopari onkin samaa sukua, jossakin sukuhaarassa?
Tai niin, että tutkii sukuaan ja huomaa, että oma aikuinen lapsi onkin kumppaninsa kanssa kaukaa samasta suvusta, sukuhaarasta?

12

499

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kolmoisosuma

      PIenessä Suomessa sitä sattuu usein.
      Vaimoni on isäni 6. polven serkku. Olen siis omien lasteni kanssa 7. polven serkku.
      Eilen juuri katselin, että isoäitini oli erään 1700-luvun alun miehen jälkeläinen sekä isänsä, että äitinsä puolelta ja että oma äitini oli saman miehen jälkeläinen myös. Olen siis tuota sukua kolmea eri reittiä.

      • Mielenkiintoistaa

        Hei, kiitos paljon vastauksestasi. Uskon myös, että tuota tapahtuu paljon. Varsinkin jos suvut ovat elelleet samoilla seuduilla.
        Minulle selvisi, että iääii: n sisar on poikani vaimon esivanhempi, olikohan 5-6 sukupolvea sitten.
        Olemme siis menneisyydestä, sisarusten jälkipolvia miniäni kanssa.
        Mutta, tosiaan ei ehkä kovinkaan harvinaista. Jotenkin vain tuntuu, että viitsiikö asiasta puhua.. :D .
        Mielenkiintoista olisi vielä kuulla asiasta kokemuksianne.


    • Omat vanhempani olivat serkuksia.

    • sukututkija

      Kyllä tämä on tavallista kun taaksepäin mennään. Tätä kutsutaan esivanhempien kadoksi.

      • esipolvi-isätön

        Selvishän tuokin, olen aina ihmetellyt mitä tarkoittaa se esivanhempien kato.


    • Viestittäjä

      Aika useasti että serkut on naimisissa. Saattaa olla sisaruksia jioita ei pydsty todistamaan dha testillä

    • Loogista

      Ei se muuten pystykään olemaan. Jos sinulla on 2 vanhempaa (isä ja äiti), 4 isovanhempaa, 8 seuraavaa sukupolvea jne, tullaan ennemmin tai myöhemmin tilanteeseen, että sinulla pitäisi olla esivanhempia enemmän kuin koko Suomessa olisi asukkaita, elleivät etäsukulaiset menisi naimisiin keskenään. Ja Suomen asukasluku vaikka 300 v sitten (keskimäärin noin 9 sukupolvea sitten) oli luokkaa 300 000 henkeä. Siitäpä laskeskelet...

    • Epäloogistakin

      Tuossa nim. Loogista mukaan 300 vuoden ajalle mahtuisi 9 sukupolvea, onko se aivan loogisesti päätelty? Siinä tapauksessa sukupolvien ihmisten keskimääräinen elinikä olisi ollut noin 33,3 vuotta. Kun kuitenkin jo useamman viimeksi eläneen sukupolven keski- iän tiedetään olleen huomattavasti tuota pitemmän, se taas merkitsisi, että joskus 200- 300 vuotta sitten eläneiden keski- iän olisi pitänyt olla paljon alle 33,3 vuoden, joatin luokkaa 20 vuotta tms. Ei se kai aivan näin saata olla, eli ei 300 vuoteen peräti 9 sukupolvea mahtune?

    • Hankalalasku

      Niin kuin nim. Epäloogistakin jo epäili, ei 300 vuoteen mahdu sentään 9 sukupolvea. Ja laskutapakaan ei taitaisi olla aivan oikea, pitäisi kai kuitenkin huomioida kuinka monta ihmistä on ollut ja elänyt ko. 300 vuoden aikana. Se luku on ihan jotain muuta kuin luokkaa 300000, se on joka tapauksessa useita miljoonia!

    • Sukupolvi

      Sukupolvella ei ole mitään tekemistä eliniän kanssa. Sukupolvi lasketaan yhden sukupolven syntymästä seuraavan syntymään (vanhempi, lapsi). Eiköhän kuitenkin aiemmin lapsia tehty kaksikymppisenä jolloin yksi sukupolvi olisi noin 25 vuotta, nykyään varmastikin sukupolvi on jo lähempänä 35 vuotta kun ihmiset tekevät lapsia vasta myöhemmin.

      http://tilastokoulu.stat.fi/verkkokoulu_v2.xql?course_id=tkoulu_vaesto&lesson_id=9&subject_id=5&page_type=sisalto

      Jaa, olin hieman väärässä:
      Väestötieteessä sukupolven pituutena käytetään synnyttäneiden naisten keski-ikää. Tällä hetkellä esimerkiksi Suomessa sukupolven pituus on noin 30 vuotta.

      • sukupolvetvsihtuvat

        Jos sukupolven pituus on 30 vuotta, niin 100 vuoteen mahtuu ainakin kolme sukupolvea. Siten 300 vuoteen mahtuu oikein hyvin yhdeksän sukupolvea. Vielä viime vuosisadalla 100 vuodessa syntyi neljä sukupolvea ja paljon nähtiin viidenkin sukupolven valokuvia. Itse olen mukana valokuvassa, jossa on neljä sukupolvea, vanhin 80 v, nuorin 5 v.


    • Hankalalasku

      Totta varmaan noinkin, se ei kuitenkaan muuta miksikään sitä tosiasiaa, että suomessa on ehtinyt 1700- luvun jälkeen elää useita miljoonia, ehkä yli kymmenen miljoonaa ihmistä. Eikä se puolestaan tietenkään miksikään muuta sitä, että ihmiset ovat naineet ja lisääntyneet melko läheistenkin sukulaisten kanssa, eli sikäli minä viisastelen tässä ihan turhaan...Sattumoisin juuri tänään on ollut jollain uutisfoorumilla artikkeli asiasta, tiedetään jo monia vakaviakin sairauksia tms. joiden varsin luotettavasti voidaan osoittaa olevan seurausta hyvin läheisten sukulaisten keskinäisestä muhinoinnista. Erityisesti tapauksia löytyy pieniltä maaseutupaikkakunnilta missä kumppaninvalinnassa ei juuri ole vaihtoehtoja ollut.
      Historiankirjojen mukaan varsinkin Eurooppalaisissa kruunupääsuvuissa on ollut lukuisia saamattomia ja/tai tärähtäneitä tapauksia, mistäkö voisi johtua?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4377
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      241
      2151
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1590
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1401
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      260
      1159
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1087
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1054
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1045
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      949
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      933
    Aihe