purjeenlaatuuu

llaatupurje

Olen hankkimassa retkipurjehdukseen uutta purjetta.

Kuinka suuri ero cruisinlaminaatissa ja kunnon dacronissa on.

Ajattelin lähinnä käsiteltävyyttä, kestävyyttä entäpä vauhti?

37

2095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ero hinnassa n. 1,5 - 2 kertainen. Jos kyseessä radiaalileikattu dacron, niin jopa pienempi.
      Ero nopeudessa uutena 0.
      Käsiteltävyydessä dacron mukavampi ja helpompi.
      Ero laminaatin eduksi tulee muutaman vuoden käytön jälkeen. Laminaatti säilyttää muodon käyttökelpoisena pidempään, kunnes hajoaa dacornia ennen.
      Jos purjehtii vähän ja kevyissä tuulissa leppoisasti niin dacron on varmasti sopivampi vaihtoehto. Varsinkin jos on alle 30 m2 purjeesta kyse.

    • Dacron

      Olisi mukava tietää kun puhutaan siitä että dacron menettää muotonsa, niin minkälaisista purjehdustunneista siinä puhutaan. 100? 1000? 10000? purjehdus tunnista. Jos normaali sunnutaipurjehtijalle tulee vuodessa noin vaikkapa 100 tuntia purjeilla niin edellä mainitulla syilllä laminaattein hankinnalla ei liene tarvetta.

      • Alkuperäisen muotonsa dacron -purje menettää heti kun sitä aletaan kuormittamaan. Muodonmuutos riippuu ratkaisevasti tuntien lisäksi siitä miten kovaa kuormitusta purjeelle laitetaan. Kevyisiin sunnuntaipurjehduksiin laminaattia tuskin kannastaa investoida.


      • 31_7

        Johan oli vastaus. Itsellä 5-kautta aktiivisesi kisakaytössä olleet dacron purjeet ja ei huomattavaa eroa uusiin.


      • ssppss
        31_7 kirjoitti:

        Johan oli vastaus. Itsellä 5-kautta aktiivisesi kisakaytössä olleet dacron purjeet ja ei huomattavaa eroa uusiin.

        Voi myös olla, että on eroa muttet huomaa. Kun ei ole "huomattavaa" eroa. Harva kisaa tosissaan 5v vanhoilla vaikkei ole vielä rikki. Syy on juuri muodonmuutos.


      • Toimiihanse

        Otin kameralla kuvia 9 kautta / 250 kisa startia ajetusta dacron isopurjeesta ja lähetin ne purjeen tekijälle. Neuloja oli ällistynyt, kuinka hyvin oli purje pysynyt rypyttömänä ja muotonsa pitäneenä. Ei lhän öytänyt argumenttia, jolla uutta purjetta olisi yrittänyt myydä.

        Toisaalta vanha "veistämö isopurje" oli 9 vuoden jälkeen kaamea peruna säkkiä muodoltaan etäisestimuistuttava. Eli erot ovat suuria ihan dacroneiden välilläkin.


      • sdgdg

        purjeentekijän tarjouksista katsoin hintoja genualle:

        halpisdacron vaakaleikkaus(DP) 40 eur/m2
        laatudacron vaakaleikkaus(DP all purpose) 55 eur/m2
        dacronlaminaatti triradial leikkauksella(DP DCX) 64 eur/m2

        Laadukkaan dacronin ja laminaatin hintaero on melko pieni. Halvin tarjottu on varmaan nopeasti venyvää ja arvokkaampi paremmin kestävää. Ero tulee hartsin määrässä. Halvassa on vähän kuituja ja paljon hartsia. Kallissa taas paljon kuitua, minkä vuoksi kestokin on parempi, mutta hinta lähentelee jo laminaattia.


      • fleetissä_aina_mukana

        Kunnon kestävä dacronpurjeen ongelma on paino, mikä on mielestäni ongelma varsinkin kevyessä kelissä. Jos kisataan niin silloin alle 5-metrin keliin kannattaa ostaa mahdollisimman ohuet dacron purjeet. Kovempaan keliin kunnon paksut dacronit. Laminaateihin ei minun mielestäni silloin ole suorituskyky eroa. Silloin mennään enemmän purjehdustaidon puolelle.


      • ssppss kirjoitti:

        Voi myös olla, että on eroa muttet huomaa. Kun ei ole "huomattavaa" eroa. Harva kisaa tosissaan 5v vanhoilla vaikkei ole vielä rikki. Syy on juuri muodonmuutos.

        Tämä on totta. Purjeen muodonmuutos tapahtuu niin huomaamatta ja ajan kanssa, että silmä tottuu.

        Tosiasia on, että kudottu kangas (dacron) kestää kohtalaisen hyvin kuormitusta muuttamatta muotoaan vain tasan kahteen suuntaan: kuteiden ja loimien. Kaikkiin muihin suuntiin kangas antaa periksi. Jos tätä ei hahmota niin voi kokeilla vaikka lakanakankaalla. Purje on neulomon päydällä suunnitellun muotoinen, mutta heti kun sitä kuormitetaan, on muoto jotain muuta. Merkittävä osa venymästä palautuu kuormituksen loppuessa (aivan kuten köysissä), mutta ei kaikki. Dacron purjeen muoto muuttuu, se on fakta.


      • Joakim1
        spkoo kirjoitti:

        Tämä on totta. Purjeen muodonmuutos tapahtuu niin huomaamatta ja ajan kanssa, että silmä tottuu.

        Tosiasia on, että kudottu kangas (dacron) kestää kohtalaisen hyvin kuormitusta muuttamatta muotoaan vain tasan kahteen suuntaan: kuteiden ja loimien. Kaikkiin muihin suuntiin kangas antaa periksi. Jos tätä ei hahmota niin voi kokeilla vaikka lakanakankaalla. Purje on neulomon päydällä suunnitellun muotoinen, mutta heti kun sitä kuormitetaan, on muoto jotain muuta. Merkittävä osa venymästä palautuu kuormituksen loppuessa (aivan kuten köysissä), mutta ei kaikki. Dacron purjeen muoto muuttuu, se on fakta.

        Kaikkien purjeiden muoto muuttuu sekä hetkellisesti kuormituksen mukaan että pitkällä aikavälllä pysyvästi. Se miten paljon kumpaakin tapahtuu riippuu, materiaalista (dacroneitakin on hyvin erilaisia), leikkauksesta ja käytetystä paksuudesta tai kuitumäärästä. Vahvasti hartsilla käsitelty kisakäyttöön tehty peltimäinen dacron on varsin erilaista kuin lakana tai mukavasti käsiteltäväksi tehty lomapurje.

        Dacroneilla on voitettu LM-, SM- ja MM-kisoja luokissa, joissa suurin osa ajaa laminaattipurjeilla. Suomessa mm. 31.7., IMS ja MM-kisoissa Melges 24. Ullman väittää tuota Melges 24 dacronisoa pitkäikäiseksikin. TIedä sitten voisiko voittaa seuraavanakin kautena MM:t, mutta ainakin kovassakin tuulessa onnistuu ensimmäisenä kautena: http://ullmansails.com/one-designs/Melges-24/


      • niinpä_
        Joakim1 kirjoitti:

        Kaikkien purjeiden muoto muuttuu sekä hetkellisesti kuormituksen mukaan että pitkällä aikavälllä pysyvästi. Se miten paljon kumpaakin tapahtuu riippuu, materiaalista (dacroneitakin on hyvin erilaisia), leikkauksesta ja käytetystä paksuudesta tai kuitumäärästä. Vahvasti hartsilla käsitelty kisakäyttöön tehty peltimäinen dacron on varsin erilaista kuin lakana tai mukavasti käsiteltäväksi tehty lomapurje.

        Dacroneilla on voitettu LM-, SM- ja MM-kisoja luokissa, joissa suurin osa ajaa laminaattipurjeilla. Suomessa mm. 31.7., IMS ja MM-kisoissa Melges 24. Ullman väittää tuota Melges 24 dacronisoa pitkäikäiseksikin. TIedä sitten voisiko voittaa seuraavanakin kautena MM:t, mutta ainakin kovassakin tuulessa onnistuu ensimmäisenä kautena: http://ullmansails.com/one-designs/Melges-24/

        Tässä aivan vastikään oli purjeista juttua tunnetun venesuunnittelijan kanssa koskien metriveneitä. Mielipide oli voimasimulaatioiden perusteella se, että kuutosen purjeessa dacron vielä kestää hyvin, kasin purje alkaa olemaan siinä ja siinä. Tällä perusteella sekä 31.7 sekä meglu tulisivat hyvin toimeen dacronilla. Tietenkin laminaatista on silti pientä hyötyä, joka on edellisten esimerkkien perusteella korvattavissa purjehtimalla. Ja se pienikin ero olisi tietenkin helposti kurottavissa umpeen kirjaamalla luokkasääntöön rajoituksia materiaaliin. Voittajia olisivat omistajat taloudellisesti.


      • TS36
        fleetissä_aina_mukana kirjoitti:

        Kunnon kestävä dacronpurjeen ongelma on paino, mikä on mielestäni ongelma varsinkin kevyessä kelissä. Jos kisataan niin silloin alle 5-metrin keliin kannattaa ostaa mahdollisimman ohuet dacron purjeet. Kovempaan keliin kunnon paksut dacronit. Laminaateihin ei minun mielestäni silloin ole suorituskyky eroa. Silloin mennään enemmän purjehdustaidon puolelle.

        Omaan 28 jalkaiseen ostin viime kesäksi vaakaleikatun dacron fokan. Se on yllättävän kevyt, yksinkertainen ja halpa tuossa 15 m2 kokoluokassa. Muistelen, että jopa kevyempi kuin jotkut laminaattipurjeet. Kestää aikansa eli pikkuveneeseen vaan dacronia.


      • Ssppss
        Toimiihanse kirjoitti:

        Otin kameralla kuvia 9 kautta / 250 kisa startia ajetusta dacron isopurjeesta ja lähetin ne purjeen tekijälle. Neuloja oli ällistynyt, kuinka hyvin oli purje pysynyt rypyttömänä ja muotonsa pitäneenä. Ei lhän öytänyt argumenttia, jolla uutta purjetta olisi yrittänyt myydä.

        Toisaalta vanha "veistämö isopurje" oli 9 vuoden jälkeen kaamea peruna säkkiä muodoltaan etäisestimuistuttava. Eli erot ovat suuria ihan dacroneiden välilläkin.

        9 vuotta 27 kisaa keskimäärin per vuosi samoilla purjeilla, eikä purjeet menneet miksikään. Onko muita hyviä merimiesjuttuja?


      • kovaamenoa
        Ssppss kirjoitti:

        9 vuotta 27 kisaa keskimäärin per vuosi samoilla purjeilla, eikä purjeet menneet miksikään. Onko muita hyviä merimiesjuttuja?

        Mielenkiintoista siltäkin osin, kun katsoo kilpailukalenteria. Ei löydy miltään alueelta niin montaa kisaa kaudessa, hyvä jos puolet. Moinen aktiivisuus kyllä takuulla jotenkin purjehtijapäivillä noteerattaisiin.


      • Toimiihanse
        Ssppss kirjoitti:

        9 vuotta 27 kisaa keskimäärin per vuosi samoilla purjeilla, eikä purjeet menneet miksikään. Onko muita hyviä merimiesjuttuja?

        Kannattaa opetella lukemaan, ennen kuin julkisesti alkaa ihmettelemään. Puhe oli kisa starteista, EI KILPAILUISTA.

        Yksittäisiä kilpailuja on ollut vähemmän, kun on tullut koluttua enemmän noita ratakisoja kuin lystikkäistä saartenkiertoja. Tämä nulkun pissintä kommentointi ei kuitenkaan muuta tilannetta purjeen muodosta ja neulojan (ylpeydellä) antamista kommenteista.


      • Joakim1
        kovaamenoa kirjoitti:

        Mielenkiintoista siltäkin osin, kun katsoo kilpailukalenteria. Ei löydy miltään alueelta niin montaa kisaa kaudessa, hyvä jos puolet. Moinen aktiivisuus kyllä takuulla jotenkin purjehtijapäivillä noteerattaisiin.

        Meidän seurassa taitaa olla 17 viikkokisaa 3 muuta sisäistä kisaa kaudessa. Eivät ole SPV:n kalenterissa. Aika helppo olisi lähialueelta löytää ne 7 puuttuvaa, kolme löytyy jo oman seuran järjestämistä avoimista kisoista. Taitaa itse asiassa meidän seurassa olla ainakin kaksi venettä, joille tulee enemmän kuin nuo 27 kisaa kaudessa. Ei ole purjehtijapäivillä noita noteerattu.

        Lisäksi tietysti lähialueella on muina viikonpäivinä toisten seurojen viikkokisoja. Pääkaupunkiseudulla löytyy viikkokisat ainakin ti, ke ja to. Osalla on keskikesän tauko osalle ei. Eiköhän 10 M säteellä voisi ajaa ainakin 50 kisaa kaudessa Espoossa ja Helsingissä olevat veneet.


    • 36ft

      Vaan eikös radiaalileikkauksella juurikin lisätä dagronin(kin) käyttöikää. Siis ettei mentä muotoaan niin nopeasti kuin vaakaleikattu.

      • Toimiihanse

        Tässä ollaan melkein asian ytimessä. Eli tyypillisesti radiaalileikkauksella saavutetaan parempi kesto ja muodon pysyvyys, mutta jos ja vain jos myös käytetty purjekangas on tehty radiaalileikkausta varten. Paljon on myös vaikutusta purjeen muodolla (korkeus/leveys suhteella), koska se vaikuttaa voimakkaasti rasitusten jakautumiseen purjeessa.

        Yleistyksenä todettakoo, että kapea ja korkea fokka ei hyödy yhtä paljon radiaalisesta leikkauksesta, kuin suhteessa leveämpi purje kuten genoa 1.

        Lisäksi ei tule aliarvioida purjeen kulmien, reivien ja ratsastajien vahvistuksia ja niiden laatua. Hyvänkin leikkauksen voi pilata huonolla "viimeistelyllä" jättämällä purjeen kestolle tärkeät vahvikkeet puutteelliseksi.


    • R33BlueEyes

      Tässä videota kun varsin laadukas laminaattipurje on päästetty lepattamaan. Takaliikki venähtänyt lattojen välistä eikä snörpillä pystynyt enää kiristämään niin että lepatus olisi loppunut.

      • R33BlueEyes

    • seppomartti

      Laminaatti/ dacron/ kudottu dacron dyneemahybridi vai mikä purjemateriaali?. Tähän ,keskusteluun tuon uutta vettä myllyyn. Olen ollut kovasti radiaalileikatun kruisinglaminaatin kannattaja. Nyt täytyy tarkistaa mielipidettä. Ensimmäinen tällainen genoani ei kukistunut delaminaatioon vaan rullattuna homeeseen Suomen vähälumisessa kesässä vaikka Välimerellä oli toiminut ongelmitta. Siis seuraava purjekerta eteläisille latitudeille Dimension Polyant gdc ( taffeta molemmin puolin) ja genoaan myös toistakin laminaattia (gx?, taffeta vain toisella puolella) kotimaan laatuneulokosta. Genoa oli aina rullalla ja usean kuukaiden seisontajaksot Sunbrella sukka päällä uv- suojan lisäksi. Muutama kerta (2- 3?) tuli poistettua talviajaksi ja viikattua dacronin tapaan. Viikkaukset jäivät pysyvästi jäykkään materiaaliin. 3v ja muutama kk käyttöön oton jälkeen tapahtui kummia, mikä saattaa kiinnostaa purjeiden hankkijoita.
      Heikkotuulinen Antigua >Azorit legi 6/2017 keskelle genoan yläkolmannesta ilmestyi taffetaan toispuoleinen repeämä, sitten lepattava lappu, sitten molemmin puolinen taffetareikä ja lopulta 50x20 cm läpireikä. Vahvikekuidut reiän poikki pitivät purjeen muodossaan!. Sillä purjehdittiin reikäisenäkin.
      Purjeen pois oton jälkeen totesin, että,kaikissa viikkauspoimuissa on delaminaatio, mistä taffetan voi nypätä sormilla purjeesta pois. Se oli aivan raunio.
      Purjeen kalenteri-iäksi tässä tapauksessa tuli runsas 3 vuotta. Maileiksi veneessä mukana ehkä 25000. Mutta niistä valtaosa on ollut avotuulipurjehdusta lentävillä purjeilla genoa rullattuna. Kovaan tuuleen taas olen käyttänyt kutterifokkaa mieluummin kuin genoaa rullattuna. Genoa ehkä on ollut töissä 10000-15000 mpk venähtämättä mutta on loppu. Dacronfokkani on niin vanha, etten kehtaa sanoa. Venähtänyt mutta paikkaamaton.
      Kun näillä sivuilla monesti kaivataan tietoa edullisista purjeista niin edellä mainitut pienet neliöhintojen erot dacron/ laminaatti antavat väärän kuvan. Kruisinlaminaatti on kallis lyhyen käyttöiän vaan ei hankintahinnan vuoksi. Ei myöskään tämän esmerkin perusteella sovi matkapurjehtijalle vaan "club racing" käyttöön.
      Onko muilla vastaavia kokemuksia?

      • Joakim1

        Mikä on matkapurjehtija? Seppomartti ei ainakaan ole tyypillinen suomalainen matkapurjehtija, joka todennäköisesti olisi varsin tyytyväinen, jos purje olisi kestänyt veneeseen tulleet 25 000 M. Tuohan on useimmille reilusti yli 20 vuotta ja ahkerimmillekin lähinnä Itämerellä pysyville yli 10 vuotta.

        Mistä välistä tuo delaminoituminen tapahtui? Lähtikö kalvokin iriti kuiduista vai ainoastaan taffeta kalvosta jättäen ehjän laminaatin?

        Minulla on veneen mukana tulleet kruisinglaminaattipurjeet molemminpuolisella taffetalla edelleen käytössä. 13. kausi menossa ja veneellä reilut 12 000 M takana, joista tosin ehkä 2000 M kisapurjeilla. Viime vuonna fokasta hajosi snörppitasku ja neljä vuotta sitten lattataskut. Molemmat oli tehty UV-suojasta, joka alkaa olla huonossa kunnossa. Itse laminaatissa ei ole vielä mitään vauriota. Fokan muoto ei ole kaksinen, mutta ei ole muuttunut oleellisesti siitä kun veneen ostin 4000 M purjehdittuna. Edellinen omistaja puhui jotain muodon menettämisestä sitä edellisen omistajan huonon säilytyksen takia. Olikohan jäänyt lepattamaan huonosti rullattuna?

        Isopurjeesta lähti skuuttikulma irti kuusi vuotta sitten tai paremminkin vain stanssattu rengas. Se on ainoa purjeeseen tehty korjaus ja sekin on laminaatiltaan täysin kunnnossa. Tuolla pärjää edelleen kisoissakin ja kummankaan vaihto ei ole lähivuosien suunnitelmissa.

        Tutulla on myös vastaava toisen merkkinen setti ja ei siinäkään ole ollut ongelmia samaisten 12 000 M aikana.

        Taffetan irtoamisista en ole usein kuullut. Ettei tuo repeämä olisi tullut saalingista, mastovalosta tms.? Se ei tietysti selitä viikkauskohtien delaminaatiota. Nuo edellämainitut purjeet on viikattu pussiin joka talveksi ja isopurje myös puomille.

        Kisapurjeiden kunto taas on jo varsin surkea, mutta nekin ovat vanhoja (2008, ostin käytettynä 2012).


      • Seppomartti

        Sitäpä tässä juuri ihmettelen ja varoittelen, miksi juuri viikkauskohdista. Muutoin 44m2 laminaatti mukaan luettuna kulmat ja vahvikkeet näyttävät ehjiltä. Mastovalo, tutkaheijastin, saalingin pää tms paikallinen ilmiö ei selitä. Vaurio on kussakin viikkauskohdassa koko purjeen leveydeltä. Poistettuna purje ei ollut litattuna mihinkään pinkkaan vaan erikseen ja ainokaisena nojasi pystyssä päälaipioon. Kaikki purjemaakarit eivät suostuneet enää korjausyritykseen. Kuhunkin viikkauskohtaan ommellaan molemmin puolin erilevyiset suikaleet dacronia (insignia) molemmin puolin. Toiveet ovat rajalliset: jos kestäisi kerran Karibialle edestakaisin. Seuraava jo tilattu purje on contenderin kudotusta dacton/dynemasta.
        Oma teoriani on, jos muilla ei ole samanlaisia havaintoja, että tafetta on vaurioitunut viikkauskohdasta kutteristaagiin hangatessa. Vastakäännöksiä irroitettava kuttaristaagi paikallaan ei ole ollut kovin monta ja keulagasti on auttanut mutta silloin purjetta kuitenkin hangataan kun stasgien väli on vain 120cm. Vastakäännöksiä valtametellä tehdään sihteellisen harvoin. Tässä reissussa ensimmäinen tehtiin 2 viikon jälkeen lähföstä.


      • Tunari1

        Minulla on seitsemättä tai kadeksatta kautta käytössä "cruisinglaminaatti" genoa., maileja alle 5000. Homeongelma oli huomattavissa jo ensimmäisen kauden jälkeen. Delaminoitumista en ole huomannut, mutta ompeleita on korjattu kaksi kertaa eri paikoista. Purje on edelleen huomattavan jäykkä käsitellä, jos ei olisi rullapurje, sen laskeminen ja nostaminen olisi perhemiehistöllä mahdoton tehtävä. Kerran laskin purjeen veneen ollessa laiturissa kannelle ja sateen yllättäessä survoin sen äkkiä keulaluukusta sisään. Purjeen saaminen takaisin kannelle (jälleen veneen ollessa laiturissa) kesti yli puoli tuntia kun en viitsinyt käyttää liikaa voimaa välttääkseni luukun reunojen ja kajuutan seinien raapiutumisen. Lisäksi purje on erittäin painava eikä leikkaukseltaankaan mikään mestariteos. Viimeinen cruisinglaminaatti ja viimeinen turkulainen minulla.


    • onko.jo.suomessa
      • R33BlueEyes

        Minulle juuri tulossa 3Di fokka. Oli 7,5 % kallimpi kuin Radian.


      • ei.takapajula
        R33BlueEyes kirjoitti:

        Minulle juuri tulossa 3Di fokka. Oli 7,5 % kallimpi kuin Radian.

        Mielenkiintoista, hintakin kohdallaan. Täytyypä kysellä tarkemmin noista.


      • R33BlueEyes
        ei.takapajula kirjoitti:

        Mielenkiintoista, hintakin kohdallaan. Täytyypä kysellä tarkemmin noista.

        Tarkennuksena vielä että viikko sitten tuohon 3Di:in sai 10 % lisäalennuksen, joten se oli halvempi kuin Radian. Se luonnollisesti edisti ostopäätöstä.


      • hyvää.kehitystä
        R33BlueEyes kirjoitti:

        Tarkennuksena vielä että viikko sitten tuohon 3Di:in sai 10 % lisäalennuksen, joten se oli halvempi kuin Radian. Se luonnollisesti edisti ostopäätöstä.

        Tuossa on aidosti nyt jotain uutta, aika vähissä on ollut innovaatiot matkapurjeisiin...


      • R33BlueEyes

        Tässä ensimmäistä kertaa käytössä tuo 3Di purje. Suorituskyky kevyellä tuulella oli positiivinen yllätys. Purje leikattu niin, että kovemmalla tuulella otetaan barduunat käyttöön. https://youtu.be/nGb4uyzGMVw


      • CR-sailor
        R33BlueEyes kirjoitti:

        Tässä ensimmäistä kertaa käytössä tuo 3Di purje. Suorituskyky kevyellä tuulella oli positiivinen yllätys. Purje leikattu niin, että kovemmalla tuulella otetaan barduunat käyttöön. https://youtu.be/nGb4uyzGMVw

        Hyvältä näyttää ! Tuo siis 3Di Nordac ?

        Mutta, mutta: oletko sinäkin "sortunut" rullapurjeen käyttäjäksi ;) ?


      • toimiihanse
        R33BlueEyes kirjoitti:

        Tässä ensimmäistä kertaa käytössä tuo 3Di purje. Suorituskyky kevyellä tuulella oli positiivinen yllätys. Purje leikattu niin, että kovemmalla tuulella otetaan barduunat käyttöön. https://youtu.be/nGb4uyzGMVw

        Hieno!


      • R33BlueEyes
        CR-sailor kirjoitti:

        Hyvältä näyttää ! Tuo siis 3Di Nordac ?

        Mutta, mutta: oletko sinäkin "sortunut" rullapurjeen käyttäjäksi ;) ?

        Kyllä 3Di Nordac kyseessä. Ehdottomasti ryhdikkäin purje mitä on tähän asti tullut hankittua. Veneessä on siis on-off rulla ja sitä käytetään vain helppoon purjeen säilytykseen ;) . Keulille voi vaihtaa myös 11,5 neliötä suuremman G1:n tai pienemmän fokan. Aikaisempi normifokka vaati tuulta 7 m/s ja jätti ikävän suorituskykyaukon noille maille. Ts. juuri mukavimmille purjehduskeleille. Tämä purje vaikuttaisi antavan varsin ison suorituskykyikkunan (on myös suunniteltu sille), joten tarve purjeen vaihdolle tulee tulevaisuudessa olemaan paljon aikaisempaa vähäisempi. Siksi tuossa uv-suojakin että olisi nopea lähteä ja palata.


      • oikean.suuntaista
        R33BlueEyes kirjoitti:

        Kyllä 3Di Nordac kyseessä. Ehdottomasti ryhdikkäin purje mitä on tähän asti tullut hankittua. Veneessä on siis on-off rulla ja sitä käytetään vain helppoon purjeen säilytykseen ;) . Keulille voi vaihtaa myös 11,5 neliötä suuremman G1:n tai pienemmän fokan. Aikaisempi normifokka vaati tuulta 7 m/s ja jätti ikävän suorituskykyaukon noille maille. Ts. juuri mukavimmille purjehduskeleille. Tämä purje vaikuttaisi antavan varsin ison suorituskykyikkunan (on myös suunniteltu sille), joten tarve purjeen vaihdolle tulee tulevaisuudessa olemaan paljon aikaisempaa vähäisempi. Siksi tuossa uv-suojakin että olisi nopea lähteä ja palata.

        Tässä nyt kehitys kulkee vahvasti oikeaan suuntaan. Kone laminoi täydellisen purjeen ilman tarinoita ja jorinoita. Parempi halvemmalla, näinhän se pitää olla.

        Ainakin itseä hieman kyllästyttää kuulla kaikenlaisia, yleensä arrogantilla tavalla sekavia purjeneulojien myyntipuheita. Mieluummin juuri tällaisia ratkaisuja jotka perustuvat muuhunkin kun höpötykseen kokemuksesta.


    • seppomartti

      1.5 kk sitten 50 purjetta tehty maailmanlaajuisesti?

    • PolyAntti

      Päädyttiin dacroniin, ja sama kysymys kuin alkuperäisellä kysyjällä eli mitä eroa on dacronilla ja dacronilla?
      Dimension-Polyantilla on tunnetusti hyviä kankaita, mutta onko kaikki?
      Ilmeisesti D-P:n AP on hyvä cruising dacron? http://www.dimension-polyant.com/en/pdf/DP_AP_Low_Aspect_E.pdf
      Mutta mitenkäs siihen vertautuu tämä
      Challenger HMFW kangas?
      http://www.challengesailcloth.com/hmfw/

      Challenge on ilmeisesti halvempi, ja siitä on suositeltu 390 g/m2 kangasta kun hiukan kalliimpi vaihtoehto AP:n sisältävä tarjous oli 320 g/m2 kankaalla. 26 m2 fokka ja 38 m2 iso - vaakaleikattu dacron: yhteishinta halvimmillaan 3000 ja kalleimmillaan 5500 - aika isot on hintaerot, mutta entä laatuerot?
      Kun hintaan sitten vaikuttaa moni muu asia (valmistusmaa ja välittäjän provikka ym.) niin aika hukassa on valinnan suhteen.
      Oman näkemyksen mukaan "hyvä kangas" on sellainen joka kestää muodossaan mahdollisimman kauan, vaikka otetaan vaakaleikattu dacronpurje.

    • seppomartti

      Lisään 5.7.2017 kirjoittamaani esseeseen loppukaneetin. Dimension Polyant kruisinglaminaatti, joka näytti delaminoituvan viikkausten kohdalta, koetettiin korjata ompelemalla horisontaaliset dacronsuikaleet heikkoihin kohtiin. Näytti hyvältä hetken eli yhden Atlantin ylityksen verran ARC2017. Noin neljän vuoden iässä purje muuttui hajoavaksi kauttaaltaan kuin silkkipaperi. Vika ei ollut mekaaninen hankaus vaan luultavasti UV, vaikka purjeen reunassa on harmaa UV-suoja (ei Sunbrella) ja pitempiaikaisessa säilytyksessä keulafoilin päälle oli vedetty Sunbrella sukka.
      Kruisinlaminaatti- iso tuli samassa ajassa hajoamispisteeseen, vaikka hankauskohdat ovat olleet suojattuna insignialla aina ennen ylitystä.
      Summa summarum: aloittajan alkuperäisenn kysymykseen vastaukseni on, että dacron menettää hetipian muotonsa mutta palvelee matkapurjehtijaa jopa vuosikymmeniä ehjänä. Kruisinglaminaatti on lyhytikäisempi, säilyttää muotonsa hajoamispisteeseen asti mutta tuskin kestää palllonkiertoa tai pitkiä purjehduksia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      5189
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      3385
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3195
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2439
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      249
      1502
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      81
      1260
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      133
      1108
    Aihe