kirkon kanta vs. tiettyjen pappien kanta

pohdiskelija__1

En kuulu luterilaiseen kirkkoon mutta tästä asiasta nyt kovasti debattia käydään. Miten on mahdollista, että tietyt papit kertoo vihkivänsä samaa sukupuolta olevia henkilöitä avioliittoon vaikka kirkon virallinen kanta että, avioliitto vain miehen ja naisen välinen? Luulisi, että jos näin on...silloin viralliseen kantaan sisältyisi päätös, ettei tälläiset muunlaiset vihkimiset ole lainvoimaisia vaan papeille mahdollisuus vihkiä laillisesti avioliittoon vain mies ja nainen.

19

331

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tähän asiaan tulee ilmeisesti selvyyttä aivan lähiaikoina. Luulisi, että ainakin syksyyn mennessä.

• lars.leevi.ateisti

Tähän asiaan tulee ainakin väliaikainen selvyys jo toukokuun alussa. Koska 2.5 pidettävään kirkolliskokoukseen jätetään aloite, että kirkolliskokous ryhtyisi valmistelemaan mahdollisimman pian tarvittavia muutoksia kirkon avioliittokäsitykseen, jotta samaa sukupuolta olevien vihkiminen ja siunaaminen avioliittoon olisi mahdollista.

Tästä siis äänestetään silloin ja nyt osa papeista kampanjoi hyvin vahvasti tämän aloitteen puolesta, mutta aloitteen läpimeneminen on todella epätodennäköistä, koska kirkolliskokouksen edustajistosta valtaosa on konservatiiveja, joista hyvin moni kuuluu vanhoillisiin herätysliikkeisiin, mutta uskon, että ei tämä asia siihen jää vaikka sitä ei nyt hyväksyttäisikään. Homovihkimisasiaa pusketaan täydellä voimalla läpi niin kauan, että se hyväksytään kirkolliskokouksessa, keinoja kaihtamatta.

• lars.leevi.ateisti
        lars.leevi.ateisti kirjoitti:

Tähän asiaan tulee ainakin väliaikainen selvyys jo toukokuun alussa. Koska 2.5 pidettävään kirkolliskokoukseen jätetään aloite, että kirkolliskokous ryhtyisi valmistelemaan mahdollisimman pian tarvittavia muutoksia kirkon avioliittokäsitykseen, jotta samaa sukupuolta olevien vihkiminen ja siunaaminen avioliittoon olisi mahdollista.

Tästä siis äänestetään silloin ja nyt osa papeista kampanjoi hyvin vahvasti tämän aloitteen puolesta, mutta aloitteen läpimeneminen on todella epätodennäköistä, koska kirkolliskokouksen edustajistosta valtaosa on konservatiiveja, joista hyvin moni kuuluu vanhoillisiin herätysliikkeisiin, mutta uskon, että ei tämä asia siihen jää vaikka sitä ei nyt hyväksyttäisikään. Homovihkimisasiaa pusketaan täydellä voimalla läpi niin kauan, että se hyväksytään kirkolliskokouksessa, keinoja kaihtamatta.

http://www.aamulehti.fi/kotimaa/kirkolliskokouksen-edustajajoukko-lahti-liikkeelle-papeille-oikeus-vihkia-samaa-sukupuolta-olevia-24289994/

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokousedustajat ovat jättämässä kokoukselle aloitetta, joka läpi mennessään mahdollistaisi kirkon pappien vihkivän samaa sukupuolta olevia avioliittoon.

Aloite on tarkoitus jättää kirkolliskokoukselle maaliskuun loppuun mennessä, ja tällä hetkellä sen ovat allekirjoittaneet 15 kokousedustajaa. Heistä kahdeksan on pappeja. Aloitteen allekirjoittaneita on kuudesta kirkon hiippakunnasta.

Kirkolliskokous on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ylin päättävä elin, joka koostuu kaikkiaan 96 edustajasta. Heistä 64 on maallikkoja ja 32 pappeja. Seuraava kokous pidetään 2. toukokuuta.

• pese.korvasi

Tänän asiaan on tullut selvyys koko kiekon olemassaolan ajan.
        Etkö ole kuullut, että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen liitto?

• lars.leevi.ateisti
        pese.korvasi kirjoitti:

Tänän asiaan on tullut selvyys koko kiekon olemassaolan ajan.
        Etkö ole kuullut, että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen liitto?

Kyllä minä olen kuullut, että tähän asti Suomen ev.lutit on pitänyt avioliittoa vain naisen ja miehen välisenä, mutta tähän on varmastikkin tulossa jossain vaiheessa muutos.

Itse en toivo, että tuo kirkolliskokouksen aloite menisi nyt toukokuussa läpi.

• pappiparat

Suomen lain edessä nämä liitot ovat varmaankin lainvoimaisia, mutta kirkon puolesta ei. Ihan sama siis homojen kannalta vihitäänkö kirkossa vai maistraatissa. Ainoastaan eroa siinä, että kirkossa vihkimisellä tehdään kiusaa uskoville ja kirkkokansalle. Homoja vihkivät papit taitaavat olla ensimmäisiä pappeja, jotka tekevät tahallaan kiusaa Herramme omille ja kirkossa paljon kävijöille uskollisille seurakuntalaisille. Ja kaikki asiallisesti ottaen turhan takia.

• Onhan ne lainvoimaisia. Tuo homojen kannalta sama vihitäänkö kirkossa vai ei . Ei taas pidä paikkansa, nythän täytyy muistaa, että osa myös homoista kuuluu kirkkoon ja on kuulunut. Tähän astihan kirkko onkin ollut hyvin ystävällinen heitä kohtaan joten onhan se vähintään falskia, että kun tähän asti se homous ei ole ollut synti niin nyt sitten lakimuutoksen jälkeen onkin niin, ettei kirkollinen vihkiminen kuuluisikaan heille.

Tuon voi laittaa jokainen omalle kohdalleen "Ihan sama vihitäänkö sinut kirkossa vai maistraatissa "

Jos tuossa jollekkin nyt kirkko kiusaa tekee niin lähinä näille homopareille. Vaikka lakimuutos tuli ja siihen asti kirkolle hyvinkin kelpasivat niin nyt joutuvat siellä hattu kourassa kerjäämään josko joku vihkisi.

Kirkko on vuosien varrella muuttunut aika tavalla ja aikoinaan jo eronneiden vihkimisiä monet tosi uskovat pitivät uskovien kiusaamisena , nykyään jo käyttävät revanssi oikeuttaan itsekkin hyvin mielellään. Tuli naispappeus yleisen tasa-arvon vuoksi mutta sitäkin pidettiin ihan uskovien kiusaamisena. No nykyään sekin jo ilmiönä ihan tavallinen ja kuitenkin suurinosa sen jotenkin pureskellut. Kirkko ei olisi selvinnyt näille vuosille, ei ainakaan näin hyvä voimaisena, ellei se olisi mukautunut yhteiskunnan muutoksessa.

>Ja kaikki asiallisesti ottaen turhan takia<

Ei se nyt ihan noin ole. Kirkko itse on nyt tämän soppansa keittänyt. Jos ensin ollaan melkeempä eturivissä puolustamassa tasa-arvoa jne. Niin onhan tämä nyt melkoinen takinkääntötemppu heiltä. Jos kirkko selkeästi olisi ollut alusta asti sitä mieltä, että homous on synti niin silloin todellakin se voisi vetäytyä oman avioliitto käsityksensä taakse . Luonnollisesti silloin kirkon tulisi jättää myös " Nykäset " vihkimättä mutta eipä taida löytyä vanhoillisistakaan ev.lut papeista sellaista joka ei eronneita vihkisi.

• Jeesuksenseuraaja

Jumalan Sanan mukaan on erottava vääristä opeista. Tämä avioliitto-kysymys ja väärään vihkimiseen suostuminen on vain yksi valheen "huipentuma". Ei kukaan kuka Jeesusta seuraa totuudessa jää kirkkoon, joka opettaa jo ennen tätä avioliitto-asiaa väärää oppia. Lisäksi ev.lut.kirkko tekee yhteistyötä katolisen kirkon kanssa, eli Jumalan siunaus ei ev.lut.kirkon toiminnassa ole. Kirkosta on tullut valheen tyyssija.

Ev.lut.kirkko opettaa väärää evankeliumia esim. lapsikaste-opillaan ym. opeilla. Ev.lut.kirkko on katolisen kirkon pieni kopio. Jo näiden väärien oppien pitäisi kertoa tarpeeksi siitä, että mikäli haluaa Jeesusta totuudessa palvella, on erottava ev.lut.kirkosta kokonaan. Tullessani totuuden tuntoon siinä, että ev.lut.kirkko opettaa täysin väärää evankeliumia, erosin Jeesuksen johdolla kirkosta. Lähdin myös pois toisesta paikasta, joka taas tekee yhteistyötä sekä ev.lut.kirkon että katolisen kirkon kanssa ekumeniassa. Joka jää valheelliseen laivaan, joutuu osallisiksi sen synneistä.

2. Kor. 6:
      14. II. Älkäät vetäkö ijestä epäuskoisten kanssa*; sillä mitä oikeuden on vääryyden kanssa tekemistä? eli mitä osallisuutta on valkeudella pimeyden kanssa ?
      15. Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa*? taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa?
      16. Eli kuinka Jumalan templi sopii epäjumalain kanssa*? Sillä te olette elävän Jumalan templi , niinkuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani§.
      17. Sentähden paetkaat heidän seastansa ja eroittakaat teitänne*, sanoo Herra: ja älkäät saastaiseen ruvetko, ja niin minä korjaan teitä,
      18. Ja olen teidän Isänne, ja teidän pitää oleman minun poikani ja tyttäreni*, sanoo kaikkivaltias Herra.

Ilm. 18:
      I. Ja sitte näin minä toisen enkelin tulevan alas taivaasta, jolla oli suuri voima: ja maa valistui hänen kirkkaudestansa.
      2. Ja hän huusi väkevästi suurella äänellä ja sanoi: lankesi, lankesi suuri Babylon*, ja on tullut perkeleitten asumasiaksi, ja kaikkein rietasten henkein kätköksi, ja kaikkein rietasten ja vihattavain lintuin kätköksi .
      3. Sillä hänen huoruutensa vihan viinasta ovat kaikki pakanat juoneet*, ja maan kuninkaat hänen kanssansa huorin tehneet, ja kauppamiehet maan päällä ovat rikastuneet hänen herkkuinsa voimasta.
      4. II. Ja minä kuulin toisen äänen taivaasta sanovan: te, minun kansani, lähtekäät ulos* hänestä, ettette hänen synneistänsä osallisiksi tulisi, ettette myös jotakin hänen vitsauksistansa saisi.
      5. Sillä hänen syntinsä ovat ulottuneet hamaan taivaasen asti, ja Jumala muisti hänen vääryytensä.

Ef. 5:
      6. Älkäät antako yhdenkään pettää teitänne* turhilla puheilla; sillä sentähden Jumalan viha epäuskoisten päälle tulee .
      7. Älkäät sentähden olko heidän osaveljensä.
      8. Sillä muinen te olitte pimeys, mutta nyt te olette valkeus Herrassa*. Vaeltakaat niinkuin valkeuden lapset ;
      9. (Sillä Hengen hedelmä* on kaikessa hyvyydessä ja vanhurskaudessa ja totuudessa,)
      10. Ja koetelkaat, mikä Herralle otollinen on.
      11. Älkäät olko osalliset* pimeyden hedelmättömissä töissä , vaan paremmin nuhdelkaat.

• Mikäs Jeesuksen seuraaja se semmonen on joka ei edes kannanotoissaan siteeraa Jeesuksen puheita eikä ilmeisesti noudata hänen eettisiä opetuksiaan millään muotoa?

• kerrotko.meille
        sage8 kirjoitti:

Mikäs Jeesuksen seuraaja se semmonen on joka ei edes kannanotoissaan siteeraa Jeesuksen puheita eikä ilmeisesti noudata hänen eettisiä opetuksiaan millään muotoa?

Sinäkö noudatat?

• "Jumalan Sanan mukaan on erottava vääristä opeista. Tämä avioliitto-kysymys ja väärään vihkimiseen suostuminen on vain yksi valheen "huipentuma""

Mutta ei kuitenkaan löydä Raamatusta sitä kohtaa jossa samaa sukupuolta olevien avioliitto kielletään.

• sossusta.päivää
        YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

"Jumalan Sanan mukaan on erottava vääristä opeista. Tämä avioliitto-kysymys ja väärään vihkimiseen suostuminen on vain yksi valheen "huipentuma""

Mutta ei kuitenkaan löydä Raamatusta sitä kohtaa jossa samaa sukupuolta olevien avioliitto kielletään.

Mitä sait tänään styroksissa, jankka?

• sossusta.päivää kirjoitti:

Mitä sait tänään styroksissa, jankka?

Lounaaksi oli tällainen:

"Westankärrin karitsatartar, paahdettua maa-artisokkaa ja tryffelillä maustettua punakaalia

Hiillostettua nieriää, fenkolia ja mallasleipä-polonaise

Hapankermaparfait ja vadelmacomsommé"

Tosin siellä missä aterioin ei käytetä styroksia.

• sossusta.päivää

Lounaaksi oli tällainen:

"Westankärrin karitsatartar, paahdettua maa-artisokkaa ja tryffelillä maustettua punakaalia

Hiillostettua nieriää, fenkolia ja mallasleipä-polonaise

Hapankermaparfait ja vadelmacomsommé"

Tosin siellä missä aterioin ei käytetä styroksia.

Jopa on sossulla varaa syöttää loisiaan hienosti.
        Luonnollisesti ruokasi vain kuljetetaan styroksissa.

Jopa on sossulla varaa syöttää loisiaan hienosti.
        Luonnollisesti ruokasi vain kuljetetaan styroksissa.

Enhän minä sossun varoilla syökään.

Se on vain mielikuvituksesi tuotetta.

:-)

• sossusta.päivää

Enhän minä sossun varoilla syökään.

Se on vain mielikuvituksesi tuotetta.

Kyllä sinä syöt ja elät muutenkin sossun varoilla.

Kyllä sinä syöt ja elät muutenkin sossun varoilla.

Sinunkaan mielikuvitusmaailmasi ei muutu totuudeksi täällä jauhamalla.

• kiuhyfgtdtd

Vapaamuurari pappejakin on... samaa käsikirjaa käyttävät kristittyjen kanssa...

• >> Miten on mahdollista, että tietyt papit kertoo vihkivänsä samaa sukupuolta olevia henkilöitä avioliittoon vaikka kirkon virallinen kanta että, avioliitto vain miehen ja naisen välinen? <<

Siitä syystä, että kirkon papit ja muutkin vihkimiseen oikeutetut ovat saaneet tuon oikeutensa maistraatista, eivätkä kirkosta tai vaikkapa Jumalaltaan.

>> Luulisi, että jos näin on...silloin viralliseen kantaan sisältyisi päätös, ettei tälläiset muunlaiset vihkimiset ole lainvoimaisia vaan papeille mahdollisuus vihkiä laillisesti avioliittoon vain mies ja nainen. <<

Niinhän sitä äkkiä luulisi, mutta koska vihkimisoikeus on maistraatista, niin vaikka kirkolla olisi kirkolliskokouksen päätös, että kirkossa vihitään vain vastakkaiset sukupuolet avioliittoon, niin Silti kirkon papin vihkimä saman sukupuolisten avioliitto olisi pätevä ja peruuttamaton.

Kirkon papit on maistraatin (eikä kirkon) valtuuttamia virkamiehiä ja heitä sitoo vain maistraatin ohjeet.
      Eli pappi voi vihkiä kaikki parit.
      On sitten toinen juttu, miten kirkko suhtautuu noihin saman sukupuoliset vihkineisiin pappeihin.

Veikkaan, ettei oikein mitenkään, katsos jäsenkadon pelko jne.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?

Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle
      Ikävä
      44
      1721
    2. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      283
      1709
    3. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      23
      1578
    4. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      96
      1316
    5. Ikävöin sua

Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan
      Ikävä
      7
      1238
    6. Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?

Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?
      Suomussalmi
      10
      1077
    7. Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!

Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      986
    8. Minä täällä vaan

Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛
      Ikävä
      86
      960
    9. Jos haluat jatkaa tutustumista

Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.
      Ikävä
      66
      935
    10. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      13
      921
    Aihe