vaatikaa korvauksia tästäkin asiasta

arka.asiako

Nyt kun TSI-koneiden jakoketjuongelmiin näyttää olevan hyvät vastaantulot tehtaan puolelta, niin olisi kiva tietää miten on korvattu moottoriremontteja liiallisen öljynkulutuksen takia?

Onko kukaan saanut tuota menemään kokonaan tehtaan piikkiin?

Kukaan kysynyt kuluttajariitalautakunnan mielipidettä asiasta jos on ollut huonot vastaantulot?

Itsellä kävi tuo Ocu 1.8TSI -10 mittauksessa muutama viikko sitten, tulos oli 1.6l/1000km. Korjaukseen menee ensi viikolla. Tehdas korvaa 70%/80% (työt/osat). Kilometrejä mittarissa 115 000.


näitä löytyy

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=27470.0

92

2730

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paskinta.laatua

      Skoda Suberb -11 1.8TSI 130tkm sai koneremppatuomion. Virallinen kulutus 0,65 l/1000km. n. 100tkm asti vei 0,2 l/1000km. 100 tkm jälkeen alkoi kasvaa ja n. 115tkm jälkeen rajusti. Pahin väli oli n. 1 l/1000km, mutta järjestään yli 0,5.

      Vastaantulolupaus 50% töistä ja osista. Tähän asti en ole yhtään kitissyt, kysellyt vain mitä vie (siis öljyä) ja mitä pitäisi tehdä (täysremppa) ja entä vastaantulo (50/50). Onko kokemuksia auttaako kitinä eli saako prosentit nousuun?

      Näillä ehdoilla jäisi itselle maksettavaa n. 2400 eur. Millaisia summia muilla ollut (summa lienee prosentteja tärkeämpi).

      Eikös tuo ihan samalta laadulta kuulosta. Moottorin kestoikä syystä tai toisesta naurettava 100-200tkm.

      Olen vara-autoina Skodan tutkimusten yhteydessä käyttänyt Mersuja. Toisena -84 280SE, 165 tkm ajettu (eli yli 30V vanha!). Toisena olen käyttänyt vähän uudempaa 300D (W124), jolla mittarissa 265 tkm. Sitä ennen ko. henkilöllä oli samanlainen ja ikäinen, mutta yli 600 tkm rullattu. Se piti vaihtaa, kun kori ruostui pois. Tekniikka oli edelleen moitteeton. Ja molemmissa automaatti (kuten Skodassani). Mihinkään noista ei vaihtovälillä (15 tkm) tarvitse lisätä yhtään öljyä. Öljytilavuus toki tuossa 3l dieselissä on 6l, mutta ei se mittatikun ala-ylärajan väliä muuta eli 1 l tuossakin (kuten Skodassa).
      Tuo 300D lähes 30 vuotiaana vaihtaa vaihteet parhaassa tapauksessa (rauhallisella kaasulla) siistimmin kuin Skodan DSG parhaimmillaan (täyskaasu). Vastaavasti huonoimmillaan Mersu vaihtaa (=täyskaasu) myös siistimmin kuin Skoda huonoimmilaan (puolikaasu nollasta lähtien >- välillä nykyttelee pahasti). Toki Mersussa on "löysä ja pehmoinen" tavallinen öljyvälitteinen automaatti. Mutta toimintavarmuudeltaan (kestoikä) ja mukavuudeltaan se on aivan eri valtakunnasta kuin DSG.

      Edellinen autoni oli Nissan Almera 1.8 (vm2000). Ei tarvinnut huoltaa kuin lambda-anturi ja jarrupalat & levyt kilometrivälillä 50-185 tkm, jotka auto minulla oli.

      Tuota ennen oli VW Passat 1.6 diesel (-86). Siinä oli mittarissa yli 600 tkm, kun luovuin. Tuolloinkin vaihtovälillä riitti yksi lisäys (oli 7 tai 10 tkm vaihtoväli, en muista).

      Eli kyllä tämä Superb on paskinta laatua, jota lähipiiristä löytyy. Peräkontin johtosarja vaihdettiin n.80 tkm kohdalla ja nyt tosiaan moottori menossa täysremppaam. Kallista p..kaa. Tosin hyvä ja mukava tuo Superi on ajella, mutta ei voi kestävyyttä kehua.

    • Jonne_ylinopeus

      Mistä ja keneltä tulisi vaatia korvauksia? Valheista kriitikkotrolleita?

    • Oilonjunior

      Kts.skodan tai volkeagenin öljynkulutus.ja lopeta skeidan jauhanta

    • Igolstadin_Rinkula

      Tehtaan vastaantulon määrä riippuu onko korjattu merkkikorjaamossa vai ei. Jos muualla korjattu pitää pystyä luotettavasti todistamaan, että käytetty tehtaan suosittelemaa öljyä ja vain oem varaosia.
      Tehtaan korjaus sisältää uudet männät ja männänrenkaat.

    • Jonne_ylinopeus

      VAGNeverAgainkö täällä trollailee..
      Etkö saa vastakaikua VAGareenalla?

    • äläostaVWseataudiskoda

      älä osta vw tuotetta niin säästyy rahat ja ei tule mielipahaa

    • paljonmeluatyhjästä

      Aikaisemminkin on todettu, että suurehko öljynkulutus koskee 2009-2011 vuosimallien 1,8 ja 2,0-litraisia TSI-bensiinimoottoreita. Eiköhän noi ole jo vähiin päin korjattu kaikki.
      Trollilla on huono tsägä, jos ostaa sellaisen käytetyn koslan, jossa on tuollainen korjaamaton moottori.

      • viirai99

        Prakaako noissa 1,8 TSI-bensiinimoottoreissa vielä jakopää, kuten aiemmissa malleissa?


      • Igolstadin_Rinkula
        viirai99 kirjoitti:

        Prakaako noissa 1,8 TSI-bensiinimoottoreissa vielä jakopää, kuten aiemmissa malleissa?

        Mielestäni homma korjattiin 2.0 koneissa mutta 1.8 koneissa ongelmaa olisi vielä. Ongelma oli näissä ketjun kiristimet, ei ketjun venyminen.
        Kiristin toimii öljynpaineella, ja kun kone käynnistettiin kesti hetken ennen kuin paine nousi tarpeeksi, jotta ketju kiristyi. Lisäsivät jonku palikan sinne joka ei päästänyt ketjua enää löystymään em. tapauksessa. Paremmin tietävät korjatkoon.


      • viirai99
        Igolstadin_Rinkula kirjoitti:

        Mielestäni homma korjattiin 2.0 koneissa mutta 1.8 koneissa ongelmaa olisi vielä. Ongelma oli näissä ketjun kiristimet, ei ketjun venyminen.
        Kiristin toimii öljynpaineella, ja kun kone käynnistettiin kesti hetken ennen kuin paine nousi tarpeeksi, jotta ketju kiristyi. Lisäsivät jonku palikan sinne joka ei päästänyt ketjua enää löystymään em. tapauksessa. Paremmin tietävät korjatkoon.

        Jos nyt ostaa tuon jakopään korjaus sarjan, noihin vanhempiin koneisiin. Niin onko niissä sitten tuo korjattu ketjun kiristin?


      • Igolstadin_Rinkula
        viirai99 kirjoitti:

        Jos nyt ostaa tuon jakopään korjaus sarjan, noihin vanhempiin koneisiin. Niin onko niissä sitten tuo korjattu ketjun kiristin?

        Voisi kuvitella näin olevan, mutta en tiedä korjaussarjan sisältöä :( Jos siihen kuuluu tuo palikka mikä estää kiristimen valumisen taaksepäin niin silloin homma lienee ok.


      • Igolstadin_Rinkula

      • viirai99

      • Ingolstadtin_Rinkula

    • Persiissäpelko

      Tekniikanmaailman kestotestissä 1.4 tsi söi öljyä.kahdesti lisättiin huoltovälillä.ja turbo oli loppu jo 60 th ajettuna..

      • haahaahaahaa

        Ihan totta? Trollihan ei koskaan valehtele.


      • öljypoltinaudiVW

      • isänmaantoivot

        Tuohan testi on jo klassikoksi muuttunut provopetterien käsissä.
        Uusi moottori saattaa syödä alkuun öljyä ja sitten se asettuu ja turbosta mainittiin, että se saattaa olla aavistuksen kulunut, mutta eivät osanneet edes arvata kestääkö se jatkossa vaikkapa 150tkm?
        Ehkä nuo petterit joskus oppivat ymmärtämään lukemaansa ja sivistyvät sen verran etteivät kirjoita ihan mitä sattuu?


      • töttörööpippijuu
        öljypoltinaudiVW kirjoitti:

        http://www.gesu.fi/tyyppiviat/audi


        VW moottorit oikeen hyviä?

        Lopeta ossi se postaaminen kun sinun älysi ei riitä mihinkään.
        1.4TSI-moottorin öljynkulutuksesta ei tuossakaan linkissä ollut mitään mainintaa. Se ei siis ole tyyppivika.


      • viirai99
        haahaahaahaa kirjoitti:

        Ihan totta? Trollihan ei koskaan valehtele.

        Tuo vakuutus lääkäri näkyy heiluvan täälläkin.
        Minun puolestani voisit lopettaa, koska sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa.
        Mielen rauhaa…


      • heeheehheeheehhee
        viirai99 kirjoitti:

        Tuo vakuutus lääkäri näkyy heiluvan täälläkin.
        Minun puolestani voisit lopettaa, koska sinulla ei ole mitään asiallista sanottavaa.
        Mielen rauhaa…

        Minun sanottavani tulee esiin jokaisessa kirjoituksessani ja se on: TROLLIN KIRJOITTELUT ON PASKAPUHETTA.


    • Persiissäpelko

      Lueppas tm..mutta tuskinpa skeidajulli raahtiaa sellaista ostaa..rahat menee öljyyn.

    • Persiissäpelko

      Kertakäyttökulttuuria totesi tekniikanmaailma 2016 vm.1.4 tsi moottorin tekniikan kestävyydestä.

      • eikestäkäyttöäVWskoda

        VW pahvimukiautot


    • viirai99

      Tätä liikettä voin suositella käytetyn auton ostoon, Vaihto-Ettan Oy:ltä, Sulantie 4 04300 Tuusula. Pojalleni ei ainakaan ollut mitään ongelmaa, kun tuo Seat Altea poiki.
      Mutta varmasti oli viimeinen, mitä tuon konsernin väkkäröitä hankkii.
      Tuossa alla myynti liikkeen kassa käyty ”keskustelu”, kunpa kaikki toimisivat yhtä asiallisesti. Mutta tämä on alalla harvinainen poikkeus, ei missään tapauksessa sääntö.

      Reklamaatio ja hyvitysvaatimus auton korjauskuluista.

      Hei,

      Ostin vajaa vuosi sitten, Vaihto-Ettan Oy:ltä, Sulantie 4 04300 Tuusula
      130 000km. ajetun Seat 4D ALTEA XL MPV 1.8T FSI-5P/258. Rekisteri:
      XXX-XXX Valmistenumero: xxxxxxxx Moottori on BZB.

      Nyt sitten rikkoutui ketjullinen jakopää 147 295 km ajetusta koneesta sekä samalla havaittiin, että myös ahdin on rikkoutunut. Jakopää rikkoutui mitään ennakko varoitusta antamatta, siis ei ääntänyt eikä merkkivalot varoittanut. Edellä mainittu on tarvittaessa todennettavissa, koska isäni kävi varaamassa autolle 9.6.2016 huoltoaikaa xxxxxxx autohuoltoon, joka sovittiin tapahtuvan 29.6.2016. Samalla hän oli kysellyt tuota jakopäätä, koska hihnan vaihdosta ei ollut merkintöjä.
      Hänelle oli todettu, että jakopää on ketjulla joka on huoltovapaa ja kestää auton iän. Kuitenkin tuo jakopää rikkoutui muutaman päivän jälkeen. Huomiona, että auton huoltokirjassa ei ole ko. moottorin (1.8) huolto-ohjelmaa ollenkaan.

      Huollot on suoritettu huolto ohjelman mukaisesti VW ja Seat liikkeissä
      112257 km asti. Kerran (Sipoossa) Manges Service & Huollossa, km.
      ollessa124096, myös huoltokirja täytettynä leimoineen löytyy.
      Tarvittaessa voidaan lähettää skannatut kopiot.

      Vaikka vika ei ole missään nimessä teidän aiheuttamanne eikä johdu teidän "välinpitämättömyydestänne", päin vastoin palvelunne oli kaikin puolin kiitettävää autoa ostaessani, joudun valitusprosessin kuitenkin teidän kauttanne tekemään, kun maahantuojaan en voi olla suoraan yhteydessä.

      Kilpailu- ja kuluttaja viraston linjauksen mukaan myyjän vastuu ei rajoitu tällaisissa tapauksissa 6kk takuuaikaan, eikä tuo jakopään ketju tosiaankaan voi laueta ennen 150tkm kuin ei myöskään turbo.
      http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
      Jakoketjuongelma näkyy olevankin näiden moottorien ongelma (valmistevika), joita käytetään mm. Audi A3 Seat Altea Leon Toledo Skoda Octavia Suberb Volkswagen Passat [M11792] Myös kilpailu- ja kuluttaja virasto on asiasta samaa mieltä tuosta ahtimesta, että sen tulee kestää pidempään mitä tällä autolla on ajettu ja ratkaisuja löytyy tuolta.
      http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/ahdin/

      Vikaselvitys ja ajokilometrimäärät löytyvät liitteistä.
      ATOY Power OY:n arvio korjauskustannuksista on 4000-5500€ kaikkineen

      Ehdotan, että osallistutte auton korjauskuluihin 50% (2500,00€) tai toteutuneen mukaisesti.
      Odotan vastinettanne mahdollisimman pikaisesti, pahoitteluni aiheutuneen johdosta.

      T. XXXX XXXXXXX


      Lähettäjä: Myynti <[email protected]>
      Päiväys: 5. heinäkuuta 2016 klo 13.35.27 UTC 3
      Vastaanottaja: XXXX XXXXXXX
      Aihe: VS: Reklamaatio ja hyvitysvaatimus auton korjauskuluista
      Hei,

      ikävä kuulla että auton kanssa on tullut ongelmia. Jakoketjun venyminen ja siitä mahdollisesti aiheutuneet lisäkulut kuuluvat myyjäliikkeen virhevastuun piiriin tässä tapauksessa 50%:n osuudella. Paikallisesta korjaamosta saimme kustannusarvion 2000€ maksimissaan sisältäen venttiiliremontin. Tällöin liikkeemme osuus tästä remontista on maksimissaan 1000€. Mikäli selvitään pelkällä ketjun uusimisella, ovat kulut tietenkin huomattavasti pienemmät.

      Nykyään turboahtimen käyttöiäksi on määritetty 200tkm, toisin sanoen käyttöikää pitäisi vielä olla neljännes jäljellä. Sama paikallinen korjaamo arvioi turbon vaihtohinnaksi 1000€, joten tähän olemme valmiita osallistumaan sillä neljänneksellä eli 250€:lla.

      Remontin voit toki teettää myös itse valitsemassasi korjaamossa ja korjaamoa voi pyytää suoraan laskuttamaan meitä, mutta maksimiosuutemme on 1250€ riippumatta laskun loppusummasta. Korjaamoa tulisi vielä pyytää olemaan meihin yhteydessä ennen korjausta, kun tiedetään mitä kaikkea joudutaan uusimaan.

      Ystävällisin terveisin

      XXXXX XXXXXXX
      Vaihto-Ettan Oy
      045 86 72727
      [email protected]

      Ps. Loppujen lopuksi maksoivat mukisematta puolet korjauskuluista. Siis Vaihto-Ettan Oy:n osuus oli 2250 €

    • jakoketjusamaVWskodaudi
      • lukeminen.sivistää

        "Se, että jakoketjuvika on kahden toimittajan autossa, ei luonnollisestikaan kerro ongelman laajuudesta mitään. Kyseessä voi olla vain onneton sattuma"

        "Volkswagen Sverigen kannalta tuuri oli mahdollisimman huono siksi, että jakoketjuepisodit osuivat nimenomaan Teknikens Världin autotoimittajille.

        Lehti kuitenkin huomauttaa, että jakoketjuongelma ei koske vain Volkswagenia. Aiemmin lehti on kirjoittanut esimerkiksi BMW:n ketjuvioista. Tosin lehden mukaan esimerkiksi Alfa Romeossa varoitusvalo syttyy hyvissä ajoin, kun ketjussa alkaa olla ongelmia. Näin venynyt tai rikkoutunut ketju ei aiheuta kalliita lisävaurioita."


      • viirai99
        lukeminen.sivistää kirjoitti:

        "Se, että jakoketjuvika on kahden toimittajan autossa, ei luonnollisestikaan kerro ongelman laajuudesta mitään. Kyseessä voi olla vain onneton sattuma"

        "Volkswagen Sverigen kannalta tuuri oli mahdollisimman huono siksi, että jakoketjuepisodit osuivat nimenomaan Teknikens Världin autotoimittajille.

        Lehti kuitenkin huomauttaa, että jakoketjuongelma ei koske vain Volkswagenia. Aiemmin lehti on kirjoittanut esimerkiksi BMW:n ketjuvioista. Tosin lehden mukaan esimerkiksi Alfa Romeossa varoitusvalo syttyy hyvissä ajoin, kun ketjussa alkaa olla ongelmia. Näin venynyt tai rikkoutunut ketju ei aiheuta kalliita lisävaurioita."

        Koko konsernin valmistamissa TSI koneissa on tuo jakoketju ongelma ollut jo iät ja ajat.
        Koska ketjun kiristin toimii öljyn paineella eikä siinä ole ”haittoja” jotka estäisivät kiristimen paluu alkuasentoon öljyn paineiden hävitessä. Tässä vaiheessa on väistämätön tosiasia että jakopää jossain vaiheessa prakaa, kun ketju venyy. Olen myös nähnyt varoituksen juurikin noilla koneilla varustettujen autojen jättämistä mäkeen pelkästään vaihteen varaan, koska venynyt ketju voi hypätä muutaman hampaan yli. Tuotahan ei toki huomaa, sitten kun käynnistät koneen, se onkin kaput.
        Ketjun ei tarvitse paljoakaan venyä, kun tuo tapahtuu. On meinaa sen verran matalat nuo hampaat niissä rattaissa. Olen itse koulutuksen käynyt auton asentaja ja toiminut asentajana n. 10 v. sekä samalla alalla esimiehenä n. 8 v. joten oletan tietävä alasta sentään jonkin verran. Myös tunnen hyvin VW asentajan joka kertoi avoimesti näiden koneiden olevan suoraan helvetistä. Toki oli siinä mielessä tyytyväinen, että työt eivät hänen uran aikanaan lopu, koska eläkeikä häämöttää vajaan 10 v. päästä.


      • kukatietäämitätietää
        viirai99 kirjoitti:

        Koko konsernin valmistamissa TSI koneissa on tuo jakoketju ongelma ollut jo iät ja ajat.
        Koska ketjun kiristin toimii öljyn paineella eikä siinä ole ”haittoja” jotka estäisivät kiristimen paluu alkuasentoon öljyn paineiden hävitessä. Tässä vaiheessa on väistämätön tosiasia että jakopää jossain vaiheessa prakaa, kun ketju venyy. Olen myös nähnyt varoituksen juurikin noilla koneilla varustettujen autojen jättämistä mäkeen pelkästään vaihteen varaan, koska venynyt ketju voi hypätä muutaman hampaan yli. Tuotahan ei toki huomaa, sitten kun käynnistät koneen, se onkin kaput.
        Ketjun ei tarvitse paljoakaan venyä, kun tuo tapahtuu. On meinaa sen verran matalat nuo hampaat niissä rattaissa. Olen itse koulutuksen käynyt auton asentaja ja toiminut asentajana n. 10 v. sekä samalla alalla esimiehenä n. 8 v. joten oletan tietävä alasta sentään jonkin verran. Myös tunnen hyvin VW asentajan joka kertoi avoimesti näiden koneiden olevan suoraan helvetistä. Toki oli siinä mielessä tyytyväinen, että työt eivät hänen uran aikanaan lopu, koska eläkeikä häämöttää vajaan 10 v. päästä.

        Metsien mies siinä kirjoittaa. Kirjoitustyyli muistuttaa kovin jullinjuntin tekstiä.
        Mutta paskapuhetta taasen. Näiden TSI-moottoreiden konstruktiota on muutettu vuonna 2011 lopulla niin, että niihin on laitettu tuo kiristin. Ongelmat ovat siltä osin poistuneet. Myös ketjun rakennetta on matkan varrella muutettu jolloin venymisongelmat ovat jääneet pois. Ja nythän jakopää on hihnalla ollut jo monta vuotta.


      • viirai99
        kukatietäämitätietää kirjoitti:

        Metsien mies siinä kirjoittaa. Kirjoitustyyli muistuttaa kovin jullinjuntin tekstiä.
        Mutta paskapuhetta taasen. Näiden TSI-moottoreiden konstruktiota on muutettu vuonna 2011 lopulla niin, että niihin on laitettu tuo kiristin. Ongelmat ovat siltä osin poistuneet. Myös ketjun rakennetta on matkan varrella muutettu jolloin venymisongelmat ovat jääneet pois. Ja nythän jakopää on hihnalla ollut jo monta vuotta.

        Juu metsien mieshän se kirjoittelee, että ammatti koulussa ei tuota kirjoitus tyyliä paljon hiottu, siellä opeteltiin ammattia. Auton moottoritekniikka ei enää tällä vuosituhannella, mitään raketti tiedettä ole ollut. Ja mitä noihin TSI-moottoreiden tulee, niin niitä lykättiin maailmalle vuosi tolkulla miljoonia ja taas miljoonia. Vaikka tiedossa hyvin olivat niiden ongelmat, niin ei paskaa tehty asian korjaamiseksi, mutta omaan peräänsähän kusivat.
        Ja mitä tuohon kirjoitustyyliin tulee, niin on sitä jos minkälaista maisteria tullut nähtyä. Kirjoittaa kaiketi ovat osanneet, mutta siinäpähän ne taidot ovat sitten olleetkin. Ainakin aikoinaan omalla työmaallani noita haalittiin, mutta kenkää saivat ja talon sisältä, asentaja porukasta esimiehet sen jälkeen etsittiin.


    • viirai99

      heeheehheeheehheele, vielä sen verran, että edellä mainitun lisäksi olen ajanut työkseni taksia 9 v. Joten oletukseni on, että minulla on vahvempi kokemus pohja määritellä, milloin ”hantaaki” jää käteen, ilman väkivaltaa. Tämä on myös ainut tapaus urani aikana, sekä tulee ottaa huomioon, että auto oli käytetty ostettuani sen. Arvoitukseksi jää miten sitä aiemmin oli käsitelty ja siksihän tuon Finntakuun otin, mutta tuo oli kyllä sitten laitimmainen kerta.

    • Ei.anna.laadukasta.kuvaa

      Anteeksi anteeksi.laatupuutteisista vw.nEi pirkkakopioist..maksakaa isse skeidojenne korjaukset ja öljyt.

    • Hävettäviä

      Tyhmät maksaa.

    • öljynkulutusTSIVWautot

      Takaisinosto on uusi VW termi

    • Ei.korjata

      OhoOho.onpas skodissa ongelmia.

    • tsiöljynkulutusdsgsaaste

      Katsastusraportit kertovat lähinnä sen, kuka huollattaa autonsa. Omissani ei ole siksi ollut katsastuksessa vikoja 25 vuoteen, vaikka en aja Audilla tai Mersulla. Ja luultavasti myös kalliit prem. autot huolletaan säännöllisemmin kuin halvat autot.

      Olennainen asia mielestäni myös alla. Siis ajon estävät "isot" viat eivät näy katsastuksen raporteissa

      Katsastustilastojen puutteena on myös se, että katsastustilastot eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista. Esimerkiksi joidenkin mallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat DSG-kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän tai jakopään ketjun tyyppiviat jäävät katsastusraportin ulkopuolelle. Tällaiset viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa.

    • seataudiskodaVWsama
    • Kohan_kyselen

      Minun on aika vaikeaa hakea korvauksia, kun Skodassani ei ole ollut vikoja.
      Miten menetellä?

      • viirai99

        Saako udella?
        Mikä vuosimalli, - millä koneella ja paljonko on ajettu.


      • 1.2TSI
        viirai99 kirjoitti:

        Saako udella?
        Mikä vuosimalli, - millä koneella ja paljonko on ajettu.

        En ole tuo edellinen "Kohan_kyselen", mutta sama "vika rahikaisella", ei vikoja: vm. 2012, Octavia TSI 1.2, 64500 km.


      • Alkaakin_olla
        1.2TSI kirjoitti:

        En ole tuo edellinen "Kohan_kyselen", mutta sama "vika rahikaisella", ei vikoja: vm. 2012, Octavia TSI 1.2, 64500 km.

        jakopääkorjauksen paikka noilla kilometreillä.


      • 1.2TSI
        Alkaakin_olla kirjoitti:

        jakopääkorjauksen paikka noilla kilometreillä.

        Miksi? Perusteita, kiitos. Voit ylittää itsesi... :)


      • anal-logiaa
        1.2TSI kirjoitti:

        Miksi? Perusteita, kiitos. Voit ylittää itsesi... :)

        Jullinjuntti ei vastaa. Trollit eivät vastaa...


      • Kohan_kyselen
        viirai99 kirjoitti:

        Saako udella?
        Mikä vuosimalli, - millä koneella ja paljonko on ajettu.

        Superb, vuosimalli 2011, 1,8 TSI, ajettu 248 000 km.


      • viirai99

        Mukavia lisäkilometrejä toivottelen, koska todennäköisesti tuossa on jo uusi jakoketjun kiristin malli. Vanhemmissa malleissa oli toisenlainen, joka laski kiristimen ”nollille” öljynpaineen laskiessa. Tällöin käynnistyksen yhteydessä tai ylämäkeen vaihdepäälle jätettynä (ilman käsijarrua), ketju hyppäsi rattailla. Tehden selvää jälkeä koneesta, seuraavalla käynnistyksellä, kun ketju oli riittävästi venynyt. Koska esikiristystä kiristimessä ei ollut ja näiden koneiden jakopää remontti oli edessä 50 000 – 150 000 km. hujakoilla.
        Pitkään noita koneita tehtiin tuolla jakopäällä kaikkiin TSI koneisiin, vaikka ongelma oli tiedossa.


      • viirai99
        1.2TSI kirjoitti:

        En ole tuo edellinen "Kohan_kyselen", mutta sama "vika rahikaisella", ei vikoja: vm. 2012, Octavia TSI 1.2, 64500 km.

        Tuon jakopäästä en oikein osaa sanoa mitään, voi olla uudemmalla ketjunkiristin mallilla varustettu ketjullinen jakopään. Myöhemmin ”kuulemani” mukaan nuo TSI koneet olisi laitettu ”remmillä” toimiviin jakopäihin..


      • Tietoo_on
        viirai99 kirjoitti:

        Mukavia lisäkilometrejä toivottelen, koska todennäköisesti tuossa on jo uusi jakoketjun kiristin malli. Vanhemmissa malleissa oli toisenlainen, joka laski kiristimen ”nollille” öljynpaineen laskiessa. Tällöin käynnistyksen yhteydessä tai ylämäkeen vaihdepäälle jätettynä (ilman käsijarrua), ketju hyppäsi rattailla. Tehden selvää jälkeä koneesta, seuraavalla käynnistyksellä, kun ketju oli riittävästi venynyt. Koska esikiristystä kiristimessä ei ollut ja näiden koneiden jakopää remontti oli edessä 50 000 – 150 000 km. hujakoilla.
        Pitkään noita koneita tehtiin tuolla jakopäällä kaikkiin TSI koneisiin, vaikka ongelma oli tiedossa.

        Ei pidä paikkaansa tuo sinun väite. Ei ole edes vanhemmissa TSI koneissa kuvailemaasi "vikaa".


      • viirai99
        Tietoo_on kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa tuo sinun väite. Ei ole edes vanhemmissa TSI koneissa kuvailemaasi "vikaa".

        Googlaa sinne härpäkkeesesi tuo (TSI koneet) ja ala lukea, jo on kumma jos ei mieli muutu.
        Myös itse voit pistää linkkejä väitteesi tueksi, olisi uskottavampaa.


      • Tietoo_on
        viirai99 kirjoitti:

        Googlaa sinne härpäkkeesesi tuo (TSI koneet) ja ala lukea, jo on kumma jos ei mieli muutu.
        Myös itse voit pistää linkkejä väitteesi tueksi, olisi uskottavampaa.

        No antaapa tulla niitä LUOTETTAVIA linkkejä


    • Ei.anna.laadukasta.kuvaa

      Vie skeidasi sulattoon.mitäs sitä pihalla seisotat jos se ei lähde enää edes käyntiin.

      • Clio-1.4RT

        Haittaako sinua, kun tuo edellinen on tyytyväinen autoonsa?


    • viirai99

      Tuossa tuttu VW asentaja kertoi, että vähän toista vuotta ja n. 20 000 km. ajetun 1.2 TSI koneen jakopää laukesi. Kuulemma lavalle ja Tampereelle Laakkoselle, jossa koko kone vaihdettiin uuteen ja kaikki takuuseen.
      Harmi vaan, kun en huomannut kysyä, että millainen jakopää noissa koneissa on. Mutta asian voin korjata, kun hänet seuraavan kerran näen. Voin sen myös kertoa joskus tänne, jos tämä aihe vielä tulee esille (tai sitten muutenkin).

      • Tietoo_on

        Juu, niitähän on näitä "tuttuja asentajia".


      • viirai99
        Tietoo_on kirjoitti:

        Juu, niitähän on näitä "tuttuja asentajia".

        Mielenkiinnolla odotan että, mitä Tietoo_on?


      • 1.2TSI
        viirai99 kirjoitti:

        Mielenkiinnolla odotan että, mitä Tietoo_on?

        En ole "Tietoo_on", mutta nyt tarkkana "viirai99", saat totuuden suoraan "hevosen suusta": 1.2. TSI:n ketju ja kiristin on muutettu n. 11/2011 mennessä ja oman autoni moottori on valmistettu 4/2012 ja todettu siis olevan parannettua mallia. Lisäksi ketju on tarkistettu n. 21000 tkm ajettuna ja todettu venymättömäksi.

        Ja ei, hihnalla toteutettu 1.2 TSI EI ole ketju-kone vain jakopään muutoksella: Hihnamoottori on ensinnäkin 16-venttiili-kone ja ketjukone kasiventtiili. Jos joskus olisit nähnyt molemmat, et kirjoittelisi "Myöhemmin ”kuulemani” mukaan nuo TSI koneet olisi laitettu ”remmillä” toimiviin jakopäihin.."

        Sellasta. Omasta autostaan on helppo kertoa asiat, niin kuin ne ovat. Ja nukkua yönsä hyvin sen jälkeen.

        Leikitään, että jotakuta kiinnostaa muukin kuin tehdä 500 aloitusta skeidasta Skodasta, koska faktoja ei tarvitse perustella... ;)


      • viirai99
        1.2TSI kirjoitti:

        En ole "Tietoo_on", mutta nyt tarkkana "viirai99", saat totuuden suoraan "hevosen suusta": 1.2. TSI:n ketju ja kiristin on muutettu n. 11/2011 mennessä ja oman autoni moottori on valmistettu 4/2012 ja todettu siis olevan parannettua mallia. Lisäksi ketju on tarkistettu n. 21000 tkm ajettuna ja todettu venymättömäksi.

        Ja ei, hihnalla toteutettu 1.2 TSI EI ole ketju-kone vain jakopään muutoksella: Hihnamoottori on ensinnäkin 16-venttiili-kone ja ketjukone kasiventtiili. Jos joskus olisit nähnyt molemmat, et kirjoittelisi "Myöhemmin ”kuulemani” mukaan nuo TSI koneet olisi laitettu ”remmillä” toimiviin jakopäihin.."

        Sellasta. Omasta autostaan on helppo kertoa asiat, niin kuin ne ovat. Ja nukkua yönsä hyvin sen jälkeen.

        Leikitään, että jotakuta kiinnostaa muukin kuin tehdä 500 aloitusta skeidasta Skodasta, koska faktoja ei tarvitse perustella... ;)

        Minä mielestäni olen kirjoitellut noista viimevuosikymmenen koneista. Jos tuo ei ole tullut selväksi, niin pahoittelen ulosantoni epäselvyyttä...


      • 1.2TSI
        viirai99 kirjoitti:

        Minä mielestäni olen kirjoitellut noista viimevuosikymmenen koneista. Jos tuo ei ole tullut selväksi, niin pahoittelen ulosantoni epäselvyyttä...

        Joo. Ei tullut selväksi, siksi selvensin. Koska epäilin, että kuitenkin otat vastaan muutakin kuin skodakriitikoiden "faktoja ilman perusteluja", ajattelin vastata.

        1.2 TSI tuli markkinoille käsittääkseni suunnilleen v. 2010, joten "viime vuosikymmenen koneet" on niitä isompia. Suurimpana ja kauheimpana se 1,4 TSI tupla-turbo, jonka maine muistetaan...


      • Tietoo_on
        1.2TSI kirjoitti:

        Joo. Ei tullut selväksi, siksi selvensin. Koska epäilin, että kuitenkin otat vastaan muutakin kuin skodakriitikoiden "faktoja ilman perusteluja", ajattelin vastata.

        1.2 TSI tuli markkinoille käsittääkseni suunnilleen v. 2010, joten "viime vuosikymmenen koneet" on niitä isompia. Suurimpana ja kauheimpana se 1,4 TSI tupla-turbo, jonka maine muistetaan...

        Kiitos, ehkäpä minun ei tervitse enää vastata viirai99 juttuihin enää.


    • hyvää_tuuria_vai

      viirai99 kirjoittelit tuossa aiemmin vanhemman mallin TSI koneiden ominaisuuksista. Antoi jopa ohjeita pysäköintiin ym. toimenpiteisiin. Noh arvon herra kerrompa että ostin 2009 Yetin, eli sinun mukaasi vanhan mallisella jakopäällä. Ajelin Yetillä liki 100 000 km ilman remppaa. Olen sattumalta tavannut Yetin uuden omistajan ja jutellut hänen kanssa. Yeti oli edelleenkin ollut viaton, vaikka kilometrejä oli silloin mittarissa 160 000 km.

      • viirai99

        Niin kuin hyviin tapoihin kuuluu. On tämäkin viestiketju levinnyt tuosta alkuperäisestä aiheesta, aivan sivuraiteille. Myös itse olen tuohon syyllistynyt hyvin ponnekkaasti, kera kumppanien…

        Lainaan tuolta:
        https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
        ”Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti”.

        Mielenrauhaa kaikille osallistujille...


      • hyvää_tuuria_vai
        viirai99 kirjoitti:

        Niin kuin hyviin tapoihin kuuluu. On tämäkin viestiketju levinnyt tuosta alkuperäisestä aiheesta, aivan sivuraiteille. Myös itse olen tuohon syyllistynyt hyvin ponnekkaasti, kera kumppanien…

        Lainaan tuolta:
        https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/
        ”Jakoketju on ns. huoltovapaa osa eli sen pitäisi kestää koko auton oletettavissa oleva käyttöikä. Jakoketju toimii voitelujärjestelmän öljynpaineella. Kuluttajan vastuulla on kuitenkin huolehtia, että auton öljyt tarkastetaan säännöllisesti”.

        Mielenrauhaa kaikille osallistujille...

        Missä kohtaa siellä mainittiin, että kyseessä ovat Skoda tai VW? Kai useassa muussakin automerkissä on jakoketju?


    • vaihdata.uusi.ketju

      Oma kokemus on 2008 1.4TSIstä. Moottori toimi moitteetta, mutta siihen vaihdettiin 2015 tarkastastuksen jälkeen uusi vahvempi jakopää VW:n piikkiin.
      Pitää olla joko todella ymmärtämätön kuski tai jotain käsittömättömän huonoa tuuria että tuollaiseen konerempan saa jakopään takia. Nuo alkupään ketjut ovat kyllä venyvää sorttia, mutta se venyy hitaasti ja oireilee pitkään ennenkuin sen saa hyppäämään yli hampaan. Ei pelkästään kurluta startissa vaan myöskin moottorin vikavalo palaa kun nokka-akselin asento menee vituiksi.
      Luulen että todella monessa noista alkupään koneissa on meikäläisen tapaan tuore jakopää. Itse en ostaisi 2006-2010 ikäisiä jos niitä ei ole tarkastettu viimevuosina.

      • viirai99

        Käsittämättömän huonoa tuuria sattui pojalleni, josta olen avautunut tuolla aiemmin, 9.3.2017 15:13


      • hyvää_tuuria_vai
        viirai99 kirjoitti:

        Käsittämättömän huonoa tuuria sattui pojalleni, josta olen avautunut tuolla aiemmin, 9.3.2017 15:13

        Ei kukaan ole koskaan väittänytkään, että eikö Skodassakin VOISI jakoketju vikaantua, MUTTA ei se nyt jokapäiväistä ole. Pikemminkin harvinaista, koska en tunne ketään Skodan omistajaa, jolla olisi ko. ketju vaurioittanut moottoria.


      • analisaattori

        Kiinastako se ketju niissä volkkareissa on kotoisin, kun laatu on mitä sattuu. VW kun tekee tiivistä yhteistyötä kiinalaisten kanssa. Vai tuleeko koko moottori tai jakopää sieltä? Eihän rehellinen saksalainen päästäisi tuollaista sontaa markkinoille? Maahantuoja varmasti tietää, mutta ei kerro, kuinka halpa on "hyvää"


      • Rebus

        Onko nyt siirrytty taas hihnasta ketjuun vai mitä lie?


      • CostaDelSilencio
        Rebus kirjoitti:

        Onko nyt siirrytty taas hihnasta ketjuun vai mitä lie?

        Tuskin on sinulle tärkeä tieto tuo ja jos on, se kyllä selviää...


      • Rebus

        Siinä mielessä on koska:
        Fabia Combi 1.2 TSI Style VM 2017. Lienee hihna, tai sitten ketju. Mutta ei haittaa.
        Kahden vuoden kuluttua taas vaihtoon. Kuha kyselen.


      • CostaDelSilencio
        Rebus kirjoitti:

        Siinä mielessä on koska:
        Fabia Combi 1.2 TSI Style VM 2017. Lienee hihna, tai sitten ketju. Mutta ei haittaa.
        Kahden vuoden kuluttua taas vaihtoon. Kuha kyselen.

        MIksi se olisi nyt ketju? Olisiko mitään lähdettä tähän arvuutteluun? Ei jakopäitä sattumalta vaihdella.

        Jos vaihdat autoa kahden vuoden välein, ei edes kannata vilkaista konepellin alle, saati auton teknisiä tietoja. Sama se mitä siellä on, kovaa ajoa vaan...


      • TDl
        CostaDelSilencio kirjoitti:

        MIksi se olisi nyt ketju? Olisiko mitään lähdettä tähän arvuutteluun? Ei jakopäitä sattumalta vaihdella.

        Jos vaihdat autoa kahden vuoden välein, ei edes kannata vilkaista konepellin alle, saati auton teknisiä tietoja. Sama se mitä siellä on, kovaa ajoa vaan...

        Koska kyseisessä moottorissa jakopää on ketjulla.


    • Tappaja.autoja

      Savu nousee

    • Skoda

      Autokeskus hoiti moottorirempan 1.8tsi vm 2010 Ocuun siten, että itse maksoin rempasta 900€ koska enempään en suostunut. Työnjohtaja/tuotepäällikkö myönsi sen olevan tyyppivika. Seuraavaksi kannattaa pelätä kuulemma DSG laatikon puolesta kun nyt on 130 tonnia mittarissa.

    • viisashylkääVW

      Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

      • öljyäkoneeseenaudiVW

        miksi on poistettu


      • rasvaakoneestaRRFordBMW
        öljyäkoneeseenaudiVW kirjoitti:

        miksi on poistettu

        Nimimerkki on typerä


    • Vöpsykkä

      Uskomatonta täys skeida ”laatua”

    • Paras kun välttää ostamasta harmia.

    • anal-logiaa

      Ollaan jännän äärellä. Voittaako skodakriitikoiden korvauskanne kaikesta. Sillä on loppu elämä kustannettu.

    • Anonyymi

      kivaa urheilua asiakkaan lompakolla

    • Anonyymi

      valletta

      • Anonyymi

        Onko skodatrollit (maksetutkehujat) omissa päivystysvuoiroissaan kun aina vähintään yksi jokaiselle vuorokaudenpäivälle löytyy?


    • Anonyymi

      jakoketju tullut taas käyttöön tsi 2.0

    • Anonyymi

      autobild 4/2021 kertoo että skoda octavia RS on taas jakoketju

      kestääkö jo uudessa vai tuleeko taas kohu?

      • Anonyymi

        onkohan lehdessä painovirhe?


    • Anonyymi

      Kauhean kallista on teettää jatkuvasti konsernin laitteisiin näitä jakopään laittamisia.

      • Anonyymi

        Onneksi on Toyota keksitty


    • Anonyymi

      onko taas jakoketju skodassa

      autobild kertoo

    • Anonyymi

      hyvä syönti

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      261
      2433
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      85
      1931
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      77
      1586
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      149
      1399
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      65
      1244
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1175
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1066
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1064
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1000
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      901
    Aihe