Säästynyt toimeentulotuki

8975247932134

Laskeeko Kela kuukauden vaiteessa tilille jääneet rahat toimeentulotukea vähentäväksi varaksi?

Onko tietoa kuinka suuren stressivarallisuuden voi tilille säästää?

Seuraavan päätöksen mukaan säästynyttä toimeentulotukea ei saisi laskea varallisuudeksi, mutta...

-----------------

http://www.finlex.fi/fi/oikeus/hao/2002/helsingin_hao20020317

Helsingin HAO 24.5.2002 02/0317/2
Toimeentulotuki, Huomioon otettavat varat, Säästynyt toimeentulotuki
Helsingin HAO
Diaarinumero: 05821/01/4010
Antopäivä: 24.5.2002
Taltio: 02/0317/2

Henkilö A, joka oli saanut toimeentulotukea lähes yhtäjaksoisesti huhtikuusta 2000 alkaen, oli hakenut toimeentulotukea kesäkuulle 2001. A:n hakemus oli kuitenkin hylätty, koska toimeentulotukilaskelma oli osoittanut 12 markan ylijäämää sen jälkeen, kun laskelmassa oli otettu huomioon A:n käytettävissä olevina varoina 6 000 markkaa.

A:n selvityksen mukaan, joka sisälsi muun ohessa pankkitilin tiliotteet 21.12.2000 alkaen, hänen tilillään hakemuksen tekohetkellä olleet säästöt olivat pääosin hänen aikaisemmin saamistaan toimeentulotuen perusosista säästyneitä varoja.

Hallinto-oikeuden päätöksen mukaan toimeentulotuen perusosa on tarkoitettu kattamaan jokapäiväiseen elämään kuuluvia juoksevia menoja, joista ei erikseen tarvitse esittää selvitystä viranomaisille. Asiakkaan harkinnassa on, kuinka paljon perusosasta hän käyttää näihin eri tarkoituksiin ja säästääkö hän tukea myöhempää tarvetta varten. Asiassa ei kiistetty sitä, että A:n tilille säästyneet varat olivat kertyneet hänen esittämällään tavalla. Vaikka toimeentulotukea määrättäessä otetaan lähtökohtaisesti huomioon kaikki käytettävissä olevat tulot ja varat vain erikseen säädettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta, hallinto-oikeus katsoi, että A:lle aikaisemmin toimeentulotukena myönnettyjä, valtaosin tuen perusosasta säästetyksi selvitettyjä varoja ei tullut ottaa huomioon toimeentulotuen tarpeesta päätettäessä. Hallinto-oikeus kumosi sosiaali- ja terveysjaoston päätöksen ja palautti asian jaostolle uudelleen käsiteltäväksi.

Laki toimeentulotuesta 1 § 1 mom
Laki toimeentulotuesta 2 §
Laki toimeentulotuesta 6 §
Laki toimeentulotuesta 7 §
Laki toimeentulotuesta 12 §

16

732

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jumalanarmohet

Se varallisuus on varallisuuksista suurin. Todistakaa kettuilunne.

• vitsi

Kela on Suomen suurimpia valtion rahavarantoja toki kaikki kelpaa ulosotto kelan paras rahasampo,Ulfit yms.sellaiset sotkut kompensoidaan mm.täältä no vitsti vai onko?

• Janissen

Ei se laske tuloksi, jos on toimeentulotuesta säästänyt. Ihan kuten tuossa esimerkissäsi.

• Sossupummi-

Olen säästänyt rahaa sukkalaatikossa enkä pidä niitä tilillä. Minulla on noin 20 tonnia kotona rahaa. Kerran kun olin työkokeilussa niin säästin siitä saamia rahoja tilillä 400 euroa ja sosku otti ne huomioon eikä maksanut mulle toimeentulotukea. Se oli 400 euron virhe joten olen säästänyt rahaa kotona sen jälkeen.

• käteevetäjäköyhä

ei toimeentulo tuesta ole tarkoituskaan kenenkä pystyä säästämään

se on välittömiin sen kuukauden menoihin!!

vielä tyhmempä on säästää tilille jos oot ulosotossa

ei mene kauan kun ulosmies saa tietää ja putsaa tilisi

ota vaikka käteisenä talteen heti ettei tilille kerry

• nuukaillen

Tietysti pystyy säästämään kun kuluttaa vähän rahaa eli ei esim. tilaa lehteä, puhelinliittymä on halvin mahdollinen (Globetel?), samaten nettiliittymä, liikkuu julkisilla harvakseltaan, käyttää vähän rahaa syömiseen jne.

• Raharööri

Mulla jääny usein fattamasseja yli pari kolme egee,ei koskaan oo laskettu tuloiks

• valkyyr

Rahat vaan pois tililtä ja sukanvarteen. Noin kannattaa tehdä varsinkin kun korot ovat liki nollassa.

• sukanvarsiWillTurner

Toimeentulotukea hakiessa kannattaa varmistaa, että tiliotteesta näkyy lopuksi sellainen saldo, että tili on tyhjä, tai siellä on vain muutama euro. Jos on onnistunut säästämään edellisten kuukausien tt-tuista jotain, niin eihän niitä saisi laskea tuloksi seuraavaa päätöstä tehdessä, mutta valitettavan usein ne silti laittomasti lasketaan. Helpommalla ja vähemmällä hampaiden kiristämisellä pääsee, kun tili on tyhjä, ja sillä hyvä. Eli järkevintä on tyhjentää tili sukanvarteen, jos jotain säästöön kertyy. Itselläni ei kyllä koskaan ole tarvinnut tiliä erikseen tyhjentää, vaan se on ollut aina muutenkin tyhjä, kun viimeisetkin roposet ovat menneet ruokaan. Hienoa, jos joillakin kertyy säästöä.

• nyhtäjät

Riippuu ihan siitä milloin hakemus laitetaan sisään Kelaan. Itselläni kävi niin ohraisesti, että olin juuri saanut työmarkkinatuen (loppukuu) ja kun tein toimeentulohakemuksen, tietysti tilillä oli silloin rahaa. Vaikka laitoin laskuista kopiot, virkailija on laskenut tietysti Kelan kannalta ja jätti huomioimatta muut elämisenkulut. Peeveli sentään! Täytyyhän niiden tajuta, että on koko kuu edessä ja kaikki muut maksamatta, muut laskut ja ruuatkin.
        Elän yksin syrjäseudulla ja on pakko pitää varalla taksirahaa tms. koska matka esimerkiksi terveyskeskukseen on pitkä eikä täällä ole julkisia kulkuneuvoja. Pitäisi valittaa tuosta päätöksestä, mutta en jaksa. Joka kuussa sama meno.

• Nohuhhuhhuijaa

Sossu osasi aikoinaan hommat. Kun tilillä oli kuun alussa merkintä, että olin saanut yleistä asumistukea reilut 500€, niin he ymmärsivät, mistä on kyse. Eli tililläni oli toimeentulotukea hakiessa rahaa reilut 500€, mutta tulossa oli iso lasku, eli vuokra. Sossu älysi, että vaikka minulla on tilillä rahaa satoja euroja, niin eihän herran jestas sentään minun tuloni riitä edes vuokran maksuun, (muista laskuista puhumattakaan), ja sieltähän tulla pärähti tilille täysimääräinen toimeentulotuki. Eli oli huomioitu tulot ja menot ja sillä hyvä. Kelan kanssa tästä on tullut nyt sitten ongelma. Kela katsoo, että enhän minä nyt herran jestas sentään ole oikeutettu mihinkään toimeentulotuen perusosaan, kun on tilillä on "säästöjä" 500€!!!Mitään ylitsepääsemätöntä ongelmaa en nyt tässä kuitenkaan näe. Toimeentulotukea pitää vain hakea nyt sitten aina kuun alussa, ennenkuin yleinen asumistuki ehtii tulla tilille.

• Siishäh

Eikös ne halua aina ensimmäiseen hakemukseen kahden edellisen kuukauden tiliotteet,ja jatkohakemukseen vain yhden,eli edellisen kuukauden tiliotteen? Jos asumistuki tulee tilille kuun alussa,niinkuin sanoit,niin miten ne sen näkee? Vai vaaditaanko teiltä jotkut tiliotteet niin,että tarvii lähettää myös kuluvan kuukauden tiliote? Siis jos hakee tukea vaikka maaliskuulta,ja lähettää hakemuksen vaikka 14.03,niin haluaako ne tiliotteen,missä on kaikki merkinnät 14.03 asti? Eivätkö esim. pelkät tammikuun ja helmikuun tiliotteet riitä? Miten edes saa pankista tiliotteet kesken kuuta?

• nyhtäjät

Minulta ainakin vaadittiin tiliotekopiot juuri hakemuspäivänä. Oli maininta liitteissä, että vasta sen jälkeen hakemus käsitellään. Kuvakaappaus tilitiedoista, ihan kesken kuun vaikka.

• säästöporsas

Ei ole tiliotteita kyselty sitten ensihakemuksen, ihan rauhassa saanut säästää.

• Tapauskohtaisesti

Minulta vaadittiin tammikuulle kahden kuukauden tiliotteet, helmikuun päätös tehtiin ilman tiliotteita ja maaliskuussa vaadittiin kuukauden tiliotetta.

• qwbnzsz

Rahaa jota saataan ilman että tarvitse nähtä vaivaa ei pitä säästää vaan tuhlata että pääsee hakemaan uutta näin pysyy yhteiskunnan rattaat pyörimässä. Jotka jemmaa jääkööt ilman.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      185
      1374
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1178
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      884
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      880
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      800
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      776
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      55
      758
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      101
      731
    9. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      702
    10. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60