Bussissa...

Beaz

En tiedä, liittyykö tämä ahdistukseeni yms., mutta koen hyvin kiusallisena, jos bussissa joku mies tulee istumaan aivan viereen, siis aivan kiinni minuun. Ei minkäänlaista hajurakoa. Itse jos menen istumaan jonkun viereen, pidän aina ns. hajuraon. Nyt eilen kyseessä oli ehkä hiukan leveähkö mies. Hän olisi voinut valita vaikka seisomisenkin, jos kerran niin leveästi on pakko istua (muualla ei ollut istumapaikkoja). Ymmärtävätkö nämä ihmiset (miehet), kuinka inhottavalta tuollainen tilanne tuntuu? Miten te muut kokisitte tällaisen tilanteen? Terveisin nainen 32 v..

3

107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bussissaistunut

      Onhan se ihan psykologinen totuus, että jokaisella ihmisellä onkin lainen oman tilan reviiri ja sitä jo vaistomaisesti pitää jonkinlaisen hajuraon toiseen ihmiseen. Tuntemattomiin ja toista sukupuolta olevaan se väli on hieman suurempi ja tietenkin jos on epäilyttävä ja epähygieeninen tyyppi.
      On myös kulttuurisia eroja, ja tuskin muslimimies istuu tuntemattoman naisen viereen noin vain puhumattakaan et sen tekisi nainen.

      Jokaisessa kulttuurissa on tiettyjä "sovittuja" ilmaan piirrettyjä sääntöjä ja tapoja milloin sallimme toisen tulla lähemmäksi ja jopa kosketustilanteeseen; kampaajat, hierojat, hoitohenkilökunta ja jos lähimmäinen tarvitsee selvästi tukea ja apua.
      Kun matkustetaan yleisissä kulkuneuvoissa, niin automaattisesti meistä itsekukin valitsee paikan jossa ei ole naapuripaikalla istujaa ja vierauspaikat täyttyvät vasta siten kun vapaita penkkipaikkoja ei ole. Jos asia oli niin ettei bussissa ollut enää tilaa, niin olisi kai ollut jopa hölmöä ja noloa tälle miehelle jäädä seisomaan käytävälle. Mielestäni tämä olisi ollut jopa epäkohteliasta sinuakin kohtaan. Olisithan voinut miehen silmissä ajatella, miksi vapaa paikka vieressäni ei kelpaa, olenko niin etova tyyppi ettei viereeni missään tapauksessa haluta istua ja mieluummin jopa seisotaan. Varmaan itse ajattelisin tuollaisessa tilanteessa näin. Minua nolottaisi ja ahdistaisi jos vieressäni on paikka tyhjänä ja joku seisoo mieluummin kuin istuu siihen.

      Ja kyllä mies on oikeutettu istumaan. Hän on maksanut paikasta samoin kuin sinäkin ja penkit on tarkoitettu matkustajia varten. Kyllä se ongelma on nyt sinun puolella.
      Suomessa on paljon yksinäisiä ihmisiä ja eipä se varmaan ole pahin vaihtoehto istua hetki nuoren naisen vieressä. Ja et sinä ole tietoinen, miten raskas työhuki vieressä istuvalla ihmisellä on ollut takanaan. Ja me ihmiset ollaan erikokoisia ja ei sille ihminen mahda mitään, jos on kasvanut leveäksi.
      Saattaa olla että sinulla on jotain epämiellyttävää muistoissa vieraita miehiä kohtaan. Onko niin?. Lähimmäisen reviirisietoa voi mielestäni myös harjoitella. Eihän sinulle tapahtunut mitään vakavaa istuessasi tuon henkilön vieressä.
      Tietenkin on tosi inhottavaa jos huomaa että se toinen tietoisesti kiilaa kylkikylkeen ja silloin kai voi jopa sanoa että, anteeksi mutta minulla on tässä kyllä tukala olla.

    • istvanludmila

      Ei mitenkään haittaa, että bussissa vieressä istuvan vaatteet koskettaa minua.
      Toivon ettei häntä häiritse, että minun vaatteeni koskettavat häntä.
      Ettei ole ahdistunut ihminen ;)

      Aloittajalle. Se toinenkin voi ajatella samaa sinusta.

      Paras kai seisoa käytävällä, jos on niin herkkä ja ahdistunut.
      Toki on kaikenlaisia ihmisiä "ahdistavia" asioita, joita on kestettävä, jos ei niille paljon voi, jos ei ihan aika tyhjää bussia satu tulemaan.

      Ahdistaako sua vain miehet?

    • ujuht

      Ettei sinussa vaan ole ahdasmielisyyttä... Noh, toivotaan että joku laiha kopeloija ei kouri sinua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe