Metsä Group Äänekosken biotuote tehdas valmistunee etuajassa tämän vuoden lopulla. Hallituksen lupaamasta infrasta puuttuu enää vain satamakuljetuksien kannalta tärkeä pätkä raidetta joka aiheuttaa väylän hidastukseen ja turvallisuusriskin lisääntymiseen rataosuudella Orivesi-Jämsä. Keski-Suomen Liiton asiantuntijoiden mukaan haitta voi kestää jopa viisi vuotta, ja se johtuu siitä, ettei maan hallitus ole varautunut tosissaan kaksoisraiteen rakentamiseen tälle rataosuudelle, vaikka sen tavaraliikenne kaksinkertaistuu vuoden kuluttua.
Lisäkuormaa tulee siis rataosuudelle Äänekosken biotehtaalta arviolta lähes miljoona tonnia vuodessa. Se on suunnilleen sama määrä kuin UPM:n Jämsän tehtaat kuljettaa paperia jo nyt tällä samalla rataosuudella. Tiedämme, että nykyisinkin junat joutuvat odottamaan vastaantulevia Orivesi-Jämsä rataosuudella.
Jämsäläisten murhetta lisää se, ettei paperiteollisuus kestä mitään infran heikennyksiä Suomessa. Jämsässä pelätään, että tämä rataosuuden välityskyvyn heikennys saattaa johtaa korvaaviin paperin toimituksiin Euroopan tehtailta, ja se ei voi olla maan hallituksen tietoinen tarkoitus. Tosin takavuosina UPM Rauman PK 3 pysäytettiin rikki direktiivin aiheuttamien kohonneiden logistiikkakustannusten vuoksi.
Kaksoisraide on ollut listoilla jo vuosia. Liikenne- ja viestintäministeriö ei ole ottanut uuden teollisuuden tuotekuljetuksia tosissaan huomioon, vaikka yhtiö on selvästi ilmoittanut Äänekosken tehtaan olevan jo vuonna 2018 täydessä tuotannossa. Valitettavasti ei ole vielä myönnetty edes suunnittelurahaa hankkeeseen, jonka tiedetään kestävän useita vuosia.
VR on tilannut Äänekosken tuotantoa varten järeät veturit ja 60 erikoisvaunua, mutta kiskot siis puuttuu. Liikenneministeriöön on vedottu Keski-Suomen Liitosta, Jämsän kaupungin ja monen yksityisen taholta hankkeen vireille saattamiseksi. Liikenneministeriö ei ole vastannut tai kommentoinut tulossa olevaa ongelmatilannetta.
Orivesi-Jämsä rataosuudelta puuttuu toinen kiskopa
34
792
Vastaukset
- ratapölkyt-tuoksui
No sen varaan valtio tuon radan laskeekin, että paperitehtaat Jämsästä loppuu. Silloin radan kuljetuskapasiteetti säilyy nykyisellä tasollaan, kun Jämsän tehtaiden tuotanto jää radalta pois ja tilalle tulee sama määrä Äänekosken tehtaan tuotantoa. Win-Win tilanne.
- KohtalonKolhu
Niin mitäpäs niitä ratoja turhaan rakentelemaan.
- sammalisto
Ei ole sotavankeja ketkä rakentaisi. Niinkuin oli orivesi- jämsä rataa rakentaessa.
- Ylipeltojen
Lahteen päin paljon järkevämpi.
Sinne tuplakiskot.. - puusilmät
No kylläpä ootte sokeita. Raivaukset on alettu. ja kohta loppusuoralla. Sen jälkeen alkaa levitys.
- sv23
raivaukset tehtiin, jotta oilisi helponpaa valvoa rikollisia radantekijöitä.
- junamenee
"Tai oilisi helponpaa..." tai siis olisi helpompaa löytää esim. ne "sätkä" puskat :D
- sv23
Lukekaa historiaa.. Orivesi- jämsä rata rakennettiin sotavangeilla, työttömyys työnä, rangaistustyönä. satoja kuoli tuossa urakassa.
- EskoJärvenpää
Maakuntavaltuuston PS-ryhmä teki viimevuonna aloitteen suunnittelun kiirehtimisestä ja tämän vuoden alussa Keski-Suomen liitto julkaisi sen perusteella kannanoton. Liikenneministeri Anne Bernerille on lähetetty kiirehtimisviestejä samoin pääministeri Sipilälle. Ensimmäiset sellujunat lähtevät jo syksyllä, eikä raiteen suunnitteluakaan ole vielä aloitettu. Jarruttaako keskustaministerit tahallaan?
- Näinkin.voi.olla
Vai olisko ministereillä maallikkojen arvioita parempaa tietoa liikenteen sujuvuuslaskelmista nykyisellä ratakapasiteetilla?
- OIVIO
UPM:n Jämsän tuotanto jää kohta kiskoilta pois. Kyllähän ministerit sen jo tietää.
- mossenkuski
Oivio voi olla perillä. Ilmavoimien teknillinen koulu siirrettiin Hallista, myöhemmin kävi ilmi, että kuntapäättäjien eliitti tiesi sen jo vuotta ennen, mutta eivät kertoneet eivätkä tehneet mitään korvaushankkeita, odottivat vai kuin sylikoirat.
- JoutavaaJorinaa
No mitäpä siinä olisi voinut tehdä? Puolustusvoimat tekee omat ratkaisunsa eikä kysele mielipiteitä kuntien maallikkopäättäjiltä.
- lisääjorinaa
Mitäs se haittaa, jos muutaman minuutin pitää junan odottaa toista Oriveden ja Jämsän välillä. Ei kai elämä voi olla niin kiireistä, että 2 - 5 minuutin odotus pistää elämän sekaisin. Sen verran minä olen junamatkoillani joutunut noilla väistöpaikoilla junassa ylimääräistä istumaan.
Enkä usko, että Jämsän matkustaja- tai tavaraliikenne pysyy kovin pitkään nykyiselläkään tasolla. Luulisin, että siihen Äänekosken tavarajunat jotenkin vanhaankin systeemiin mahtuu - EskoJärvenpää
Niinhän se hallituskin luulee, mutta se on hyvin haasteellista asemapäällikölle jos ahtaalle rataosuudelle tungetaan kaksi pitkää tavarajunaa päivässä etelään ja tuleehan ne erikoisvaunut takaisinkin. Metsä Group on saanut hallitukselta infralupauksen jonka se valitettavasti unohti. Rataosuudella on myös rakenneongelmia jo nyt Kynnyssuon kohdalla.
- lisääjorinaa
Eipä ole ensimmäinen lupaus, minkä hallitus unohti.
- Virhe_mikä_virhe
Varsinainen virhe tässä tapauksessa on tapahtunut siinä, että valtion päättäjät eivät huomanneet kysyneet neuvoa Jämsän palstan moniosaajilta. Täältä olisi laskelmat ja neuvot löytyneet alta aikayksikön.
- EskoJärvenpää
Keski-Suomen Liiton hallituksen esityslistalla on alla oleva otanta:
Keski-Suomen liitto pitää välttämättömänä, että Orivesi–Jämsä-rataosuuden toisen raiteen suunnittelu aloitetaan viivyttelemättä. Myös radan kiireellisimmät parantamistyöt eli pienehköt junien kulkua nopeuttavat ja turvaavat sekä ratakapasiteettia kasvattavat toimenpiteet tulee aloittaa välittömästi. Näihin pitää sisällyttää myös Tampereen raide- ja vaihdejärjestelyt, jotta osa Jyväskylän ja Helsingin välisestä henkilöjunaliikenteestä voidaan ohjata pysähtymättä kaupungin ohitse. Keski-Suomen liitto korostaa, että ensi vaiheen parannuksista tulee hyötymään henkilöliikenteen ohella myös tavaraliikenne, joka lisääntyy merkittävästi, kun Äänekosken biotuotetehtaan kuljetukset Vuosaareen käynnistyvät syksyllä 2017.”
Lisätietoja: Pekka Kokki, 040 595 0006, pekka.kokki(at)keskisuomi.f - EskoJärvenpää
VR ilmoitti eilen, että he tekevät mallinnuksen Äänekosken tuotannon sovittamisesta Orivesi-Jämsä rataosuudelle.
- NanoNano2
Nanokuidut on päivän sana.
Ne sopii pikkuruiseen tilaan junavaunussa. - sv23
sotavangit ja muut siirtotyöläset rakensi nämä raiteet. Silloinen paperi patruuna lupasi paksaa pistoradan kaipolaan. ja maksoi hengillä.
- housupyykille
paksaa on housuissas sv23
- EskoJärvenpää
Äänekoski tuottaa 800000 tonnia selluloosaa ja useita muita jakeita. Sellu kuljetetaan Vuosaaren satamaan Jämsän kautta.
- entinentemari
Pesonen ei siedä, että hänen paperihjuniaan seisotetaan. Pekkarinen ei tee asian eteen mitään.
- Väärälle...tontille
Äänekosken uuden sellutehtaan tontti on liian pieni.
On suuria vaikeuksia ottaa junapuuta vastaan.
Siksi tehdään rekkapuskurivarastoja 100 km tehtvaalta.
Kaskisissa olisi ollut iso tontti ja meri rannassa.
- junanlähettäjä
No nii. Mietitäänpä yhtä asiaa joka johtaa toiseen? Miksiköhän Jämsänjoen silta uusittiin? No toki oli jo vanhus ja ei olisi enää kestänyt lissääntyviä kuormia. Henkilö junat on kevyempiä ja niin paljon nopeampia että viuhahtavat ohi tuon joen. Oli siltaa tai ei. Mutta aikas kiirreesti se tehtiin ja hyvin, mutta mitä palvelemaan.? Juu ei ei. Ei henkilöliikennettä vaan Äänekoskea. Eli yksi radan heikoinlenkki on jo valmis. Ajelkaapa ihmiset ja kommentoijat radan vierustoja. Siellä tapahtuu kokoajan. :)
- EskoJärvenpää
Jämsänkosken rautatiesilta uusittiin viime kesänä, maallikon mielestä siihen ei mahdu toista kiskoparia. Kriittisin väylä alkaa kuitenkin Jämsän asemalta josta Kaipolan vaunut lähtee mukaan.
- radanvarsilapsi
No uskoisin että raideliikenne on suunniteltu niin että siellä ei samaan aikaan aja henkilö ja tavaraliikenne. Eli mitään tuplarataa paikasta toiseen ei tule olemaan. Vaan ohitus kaistat. Ja turvalliset. Lahdenperän odotus paikka. Ei koko rataa pidä tehdä tupla kaistoiksi. Sehän olisi idioottimaista. Eikä sinne Äänekoskelle pidä olla aina vihreävalo. Ja rata-auki. Entäpä jos Kaipola suljetaan? Tarvitaanko rata osuutta?
- ensim.raide
Syksyllä 1938 aloitettiin maa alueiden hankinnat ja pakkolunastukset.
19.12 1941 Oriveden kunnan Oripohjan asemalla perustettiin sotavankileiri nro 23 n.500
miestä. Tarkoitus jatkaa Orivesi-Jämsä rautatien rakentamista.
Vangit jaettiin eri parakkeihin Rotiala, Kultala, Länkipohja, Eväjärvi,
Sammalisto ja Västilän parakit.
9.1.1942 Toiminta alkaa. Ratayhdistää yhtyneiden paperitehtaita ja tätä rahoittaa
lähes viidenneksellä kenraali Waldenin yhtiö.
2.12.1942 SVL 23 lakkautetaan. Ratatöissä työskenteli 300-700 vankia joista
noin 300 kuoli. 72 on haudattu partalanmäkeen loput kahteen muuhun
joukkohautaan.
helatorstaina 1952 saapuu juhla juna jämsän asemalle. Waldenikin oli saannut pistoradan tehtaalleen vuotta aikaisemmin. - auvilnraiteet
Eikö taas olisi sota karkureita rataa rakentamaan? Vankien joukossa oli myös työvelvollisia miehiä (nykyään sossun elätit). ja evääksi sotavankimakkaraa..
- jätekuski
Tässä tapauksessa ei historiasta ole muuta apua kuin Kynnyssuon kohta, johon tulevienkin radanrakentajien tulee suhtautua kuin pohjattoman kaivoon..
- enäkoski
teetettäs näillä auvilan karvapäillä. Jotain elämisen eteen,, harjaisi vaikka hiekkoja kaduilta..
- Anonyymi
Joko se rata on kohta työn alla? Vai jäikö ne ruuhkat kirjoituspöydälle?
- Anonyymi
Ei sitä toista kiskoparia tarvita. Ruuhkat voidaan välttää, jos vain halutaan. Orivedeltä -Haapamäelle ja Haapamäeltä -Jyväskylään kunnostetut kiskot ammottaa tyhjyyttään noin 3% käyttöllä. Tuota vaihtoehto reittiä mahtuisi palaamaan Jyväskylään nyt Jämsän ohi pohjoiseen kulkevat tyhjät tavarajunat, jotka hidastavat eteläänpäin kulkevaa matkustajaliikennettä.
Tätä vaihtoehtoa on esitetty, niin Keski-Suomen kuin Jämsänkin kansanedustajille, mutta kun haluavat vain politikoida ja huutaa sellaisten asioiden perään joita eivät koskaan saa. Liian helpot ratkaisut eivät kelpaa!
Terveiset Haapamäeltä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053121Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391600Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus931451- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461314Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1551228Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803