kulkuyhteys Ruotsista eurooppaan on poikki!

satunnainen_satumainen

kulkuyhteys Ruotsista eurooppaan on poikki!
Tosi on ! ...eipäs ku ei olekaaan!

...ja sori heti alkuun että puhuin palturia tuossa otsikossa, mutta näin sain huomionne tiedottaakseni tärkeän pointin.

Nimittäin... Ruotsin ja Tanskan kautta eurooppaan matkustaminen autolla erittäin kallis vaihtoehto. Hel - Sto viikkarilla noin 150€ Siltamaksu Malmöstä Tanskaan noin 45€ Lauttamaksu Rödbystä Puttgardeniin 80€ polttoaineet.

Via Balticaa pitkin:
Viikkarilla (auto mukaan) noin 30€ -40€ Ja siinä ne sitten olikin... Pieniruokaisella Dieselillä polttoaine kustannus Via Baltican kautta noin 60-70€ eli reilu satku! Ja Tukholman kautta noin kympin edullisempi.

Lisäksi Puolassa on nykyään mahtavassa kunnossa olevat moottoritiet ja käyttömaksukin erittäin alhainen, jollei jopa mitätön!

Hel- - Sto - Den - Berliini = 330€
Hel - Tal - Puola - Berliini = 110€

Tiedän että joku elämänsä vessanpytystä alasvetänyt alkaa heti trollaamaan tätä avausta, mutta turhaan. Olen jo immuni teille! :-) Enkä ala väittelemään ! ! !

11

399

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RuotsiOnNopea

      Via Baltican ongelmana on, että siinä on aika monta sataa kilometriä maantietä jo ennen niitä Puolan mahtavia motareita, ja Puolaankin tullaan maan koillisnurkasta. Sieltä on pitkä matka vielä joka paikkaan. Etenkin jos määränpäänä on Benelux-Ranska -tienoo, niin Ruotsin kautta ajoa on vähemmän.

      Totta kyllä on, että yhteyksillä Ruotsista Saksaan ja takaisin rahastetaan matkalaisia hävyttömästi. Joskus voi päästä edullisesti Trelleborg/Malmö-tienoilta lähteviin yölaivoihin, jolloin säästää yhden majoituksen mutta usein ei ja aikaa palaa turhaan. Samoin kannattaa tarkistaa Göteborg-Fredrikshavn-hinnat, sitäkin kautta ehtii Hampuriin yöksi.

      Toisaalta matka kyllä joutuu, kun menee Turun yölaivalla yli ja lähtee ajamaan motaria kohti etelää jo ennen aamuseitsemää. Jos menee yli Helsingborgista on lautalla jo ennen klo 12 ja siitä ehtii klo 14-14.30 Rödbyn lauttaan, eli Saksassa on siinä kolmen jälkeen. Jos ajelee puolille öin, ehtii yöksi jo todella kauas, vaikka Brüggeen tai Müncheniin.

      Paluumatkalle Finnlinesin yölähtö klo 03 Travemündestä Helsinkiin on todella kätevä, jos vain saa liput kohtuuhinnalla.

      • satunnainen_satumainen

        Ensimmäinen etappihan se aika paljon määrää, eli Tallinna - Kaunas ajon jälkeen alkaa olla jo ilta siinä pisteessä että uni maistuu.

        Juu, onhan se matka Puolan rajalle noin 600km mutta alkaa ne tiet olla balttiassa jo ihan hyvässä kunnossa. Lähinnä noita kustannuksia aloituksessani ajattelin.
        Kiire kun on niin ajaahan sitä pysähtymättä Tukholmasta Pariisiin niin kuin minä 2012 ja tulihan se 1 800km ajeltua aika tiiviisti. Tosin tällöin tulee jättää se "loma"-sana pois! :-)

        Turkkusen katutta jos ajelee niin silloin voi jättää sen 100€ laskusta pois.

        Mutta, tuo Helsingborgin kautta Tanskaan meno kiinnostaa. Otatko google-mapista reitin sinne, ja laita linkki tänne niin tutkailen. Eli Tukholma, Helsinborg- Lypek... olisin kiitollinen. Juttelin tuossa joskus Den- Ger lautalla että juuri silta Lautta olisi kaikkein paras vaihtoehto Ruotsin kautta...

        Tässä esimerkki reitistä jota itse ajan, mutta onko Helsinborg - Helsingör välillä lautta, ja onko sen jälkeen siltamaksuja jne... kerrotkos myös niistä. https://www.google.fi/maps/dir/59.3158493,18.0976156/53.9189492,10.7227418/@55.8275997,11.2735826,7z/data=!4m2!4m1!3e0


      • RuotsiOnNopea
        satunnainen_satumainen kirjoitti:

        Ensimmäinen etappihan se aika paljon määrää, eli Tallinna - Kaunas ajon jälkeen alkaa olla jo ilta siinä pisteessä että uni maistuu.

        Juu, onhan se matka Puolan rajalle noin 600km mutta alkaa ne tiet olla balttiassa jo ihan hyvässä kunnossa. Lähinnä noita kustannuksia aloituksessani ajattelin.
        Kiire kun on niin ajaahan sitä pysähtymättä Tukholmasta Pariisiin niin kuin minä 2012 ja tulihan se 1 800km ajeltua aika tiiviisti. Tosin tällöin tulee jättää se "loma"-sana pois! :-)

        Turkkusen katutta jos ajelee niin silloin voi jättää sen 100€ laskusta pois.

        Mutta, tuo Helsingborgin kautta Tanskaan meno kiinnostaa. Otatko google-mapista reitin sinne, ja laita linkki tänne niin tutkailen. Eli Tukholma, Helsinborg- Lypek... olisin kiitollinen. Juttelin tuossa joskus Den- Ger lautalla että juuri silta Lautta olisi kaikkein paras vaihtoehto Ruotsin kautta...

        Tässä esimerkki reitistä jota itse ajan, mutta onko Helsinborg - Helsingör välillä lautta, ja onko sen jälkeen siltamaksuja jne... kerrotkos myös niistä. https://www.google.fi/maps/dir/59.3158493,18.0976156/53.9189492,10.7227418/@55.8275997,11.2735826,7z/data=!4m2!4m1!3e0

        Kyllä, Scandlines (https://www.scandlines.se/) on jatkanut Helsingborg-Helsingör -lautan operointia jokseenkin entisellään, siltayhtiön suureksi harmiksi. Lauttoja kulkee 20 min välein. Käytännöllisintä on ostaa Helsingborgista yhdistelmälippu HH-RP, jolla pääsee myös Puttgardenin lautalle (alk. ~1200 SEK), eli ei tule siltamaksuja lisäksi - mutta hinta on mitä on.

        Hinnassa ei ole kovin suurta eroa sillan ja lautan välillä mutta lautan etuna on se, että siinä saa pidettyä yhden pakollisen "paistileipä-ja-kahvi"-tauon. Ajoakin tulee vähemmän kuin Malmön kautta kiertäen, joten ajassa mitattuna ero ei ole suuren suuri. Helsingörin kautta Kööpenhaminan liikenne voi hidastaa enemmän.

        Muita lauttayhteyksiä, joista matkaa suunnitellessa on hyvä olla tietoinen, on TT-line Trelleborgista Travemündeen ja Rostockiin (http://www.ttline.se) ja Stenan monet reitit http://www.stenaline.se/. Esim. Göteborg-Kiel on aika juhlaa mutta kyllä se näkyy hinnassakin eikä laivaa kuitenkaan voi verrata Ruotsin-laivoihin. Finnlines ajaa Malmöstä Travemündeen. Reitin suurin etu on, että paluu voisi olla Travemündestä Helsinkiin ja siihen saa 20% alennuksen, kun menee "molempiin suuntiin" Finnlinesillä.

        Nyrkkisääntönä normaalihinnat on aika karuja mutta tarjouksiakin on vaan niiden hyödytäminen voi olla haastavaa. Esim. HH-RP weekend-lippu voi olla hyödyksi lyhyellä matkalla (to-su). TT-linella on hyviä "päivä Saksassa"-shoppailutarjouksia.

        Miten kauan Via Balticalla aikaa noin käytännössä kuluu? Jos pe-iltana (vaiko la-aamuna) olisi lähdössä matkaan, niin milloin olisi vaikka nyt sitten Münchenin tienoilla? Ruotsin kautta siis on realistista olla perillä la-iltana puolilta öin tai vähän rennommin su-aamupäivällä. Toiseen suuntaan voisi lähteä la iltapäivällä, hypätä Finnlinesin kyytiin su klo 03 yöllä ja olla ma-aamuna Helsingissä.


    • RuotsiOnNopea

      Jos käytettävissä on enemmän aikaa kuin rahaa, niin tuon Göteborg-Fredrikshavn-reitin hintoja kannattaa tarkkailla. Klo 16 lähtöön Göteborgista ehtii heittämällä Turun yölaivalta ja kenties Helsingin laivaltakin jos ei matkalla pysähdy kertaakaan. Laiva on 19.25 Tanskassa ja siitä on ~500 km pelkkää motaria Hampuriin ja lippuja näkyy saavan alle SEK 600. Ei siltoja eikä muita hidasteita.

      Tosi budjettihenkinen menee Turusta päivälaivalla yli ja ajaa klo 00.30 lähtöön Göteborgista, perillä klo 04.10. Rentouttavaa lomamatkaa... :)

      • satunnainen_satumainen

        Siis...
        Turusta Tukholmaan 26.50€
        Göteborgista Fredrikshavniin 42€ (hinnat tarkistettu tänään)
        http://www.stenaline.fi/meidan-reitit/goteborg-frederikshavn
        Polttoaine tälle reitille (Sto - Ham 1 072km) 60€
        Eipä tarvi enään miettiä kuin se että eihän reitillä ole mitään maksullisia yllätyksiä? Lisää siltoja tms? Ruuhkista viis... se on autoilijan elämää.
        "Aikaa on aina, ja jos se loppuu, sitä löytyy kellosta lisää!"


    • RuotsiOnNopea

      Nykyään pieniä euron parin yllätyksiä voi tulla Ruotsin tiemaksuista (niistä kai tulee lasku kuukausi pari jälkikäteen) mutta muuten ei pitäisi tulla mitään ylläreitä.
      Elbtunnel Hampurissa on ilmainen.

      Täällä on jotain tietoa Ruotsin maksuista: https://www.transportstyrelsen.se/en/road/Congestion-taxes-in-Stockholm-and-Goteborg/
      Tuolla on "Contact us"-sivukin, josta jokainen Ruotsin läpiajoa kaavaileva voi ihan henkilökohtaisesti kysyä viranomaiselta, millaisia maksuja on tiedossa...

      Stenan hinnoista on syytä huomata, että halvimpia economy-lippuja on syytä ajatella muutoskelvottomina (muutokset 500SEK hintaero), eli ne eivät sovellu matkailuun, joka elää tilanteen mukaan. Jos taas matkan ajat voi kiinnittää hyvissä ajoin, niin kyllä niillä euron jos toisen säästää. Sesonkiaikaan ja lähtöpäivän lähestyessä hinnat voivat olla ihan muuta kuin alkaen-hinnat.

      Halpojen hintojen metsästäjän kannattaa tutkailla myös Stenan ja TT-linen reittejä Trelleborgista Rostockiin ja Sassnitziin. Iltapäivälähtöjä Rostockiin (14:30-16:30) näkyy saavan 63 euroon, ja niiltä voisi ehtiä illaksi esim. Berliinin tuntumaan (perillä Rostockissa 20:30-22:30). Jos pääsee lähtemään nyt maaliskuussa, niin lomakassa ei näiden laivojen lipuista juuri kevene: alk 36€(!).

      Ajomatkoja vertaillessa on syytä olla tarkkana: moni karttasivu laskee laivamatkatkin mukaan. Fredrikshavnin kautta ajoa Hampuriin tulee 989 km, Helsingörin kautta 915 km, Rostockin kautta 845 km ... ja isojen siltojen kautta kiertäen 1120 km (viamichelin.com).

    • satunnainen_satumainen

      Hyödyllistä tietoa! Satunnainen kiittää!

    • Sepposalomoni

      Kiitokset vinkeistä. Kesäkuussa ollaan menossa reiluksi viikoksi Toscanaan, ja reittisuunnitelma alkaa olla valmis.
      Iltalaivalla Turusta Tukholmaan ja sieltä aamulla kohti Hampuria. Tanska selvitetään Juutinrauman ja Iso-Beltin siltojen kaútta, ja yötä ollaan Hampurin Scandicissa. Siitä ajellaan Reinin vartta Mulhouseen Ranskan puolelle, jossa kaksi yötä.
      Mulhousesta sitten Etelä-Toscanaan. Talolta käydään Pisassa, Firenzessä ja muissakin kaupungeissa.
      Paluumatkalla yövytään yksi yö Füssenissa ja kaksi Hampurissa. Turkuun palataan iltalaivalla.

    • Skånepåg

      Aikomus oli viime viikolla matkata Trelleborg-Sassnitz Stena linellä.- Matka tyssäsi heti alkuun, ei niitä lippuja satamassa myydä, ois pitänyt netistä ostaa.- Muuten ois maksanut omaisuuden sano muijan rääpäle satamassa.-Noh ei annettu vitutukselle valtaa, ajettiin Helsingborg-Helsingör ja Tanskan halki Rödby-Puttgarten.- Saksassa juomat tuli ostettua ja ajoissa tultiin kotia :)

      • RuotsiOnNopea

        Pidemmät laivamatkat kannattaa tosiaan ostaa ennakkoon: hinnat ovat kuin lentolipuilla eli elävät kysynnän mukaan eikä lipputiskiltä satamasta tosiaankaan saa halpaa lippua. Vaikka lähtöön olisi enää päivä tai pari, lippu on syytä ostaa ennakkoon. Menneitä ovat ajat, jolloin lipun hinta katsottiin brosyyristä.

        Ihan viime hetkeen ei kannata jättää, sillä monilla yhtiöillä on rajoituksia nettimyynnille esim. saman päivän lähdöille tai 24h ennen lähtöä. Voi olla, että lippua ei saa enää ollenkaan tai sitten vain jollain premium-hinnalla.

        Olitko pidempäänkin mantereella vai teitkö vain pikapyrähdyksen? HH-RP-reitille on alennuslippuja päivä- ja vkl-matkoille. Meno-paluu saman päivän aikana maksaa n. saman kuin pelkkä meno ja vkl-lippu (to-su) n. 1,5-kertaisen hinnan. Käsittääkseni vkl-hintoja on Tanskan silloillekin?

        Missä kävit shoppailemassa?


      • Skånepåg
        RuotsiOnNopea kirjoitti:

        Pidemmät laivamatkat kannattaa tosiaan ostaa ennakkoon: hinnat ovat kuin lentolipuilla eli elävät kysynnän mukaan eikä lipputiskiltä satamasta tosiaankaan saa halpaa lippua. Vaikka lähtöön olisi enää päivä tai pari, lippu on syytä ostaa ennakkoon. Menneitä ovat ajat, jolloin lipun hinta katsottiin brosyyristä.

        Ihan viime hetkeen ei kannata jättää, sillä monilla yhtiöillä on rajoituksia nettimyynnille esim. saman päivän lähdöille tai 24h ennen lähtöä. Voi olla, että lippua ei saa enää ollenkaan tai sitten vain jollain premium-hinnalla.

        Olitko pidempäänkin mantereella vai teitkö vain pikapyrähdyksen? HH-RP-reitille on alennuslippuja päivä- ja vkl-matkoille. Meno-paluu saman päivän aikana maksaa n. saman kuin pelkkä meno ja vkl-lippu (to-su) n. 1,5-kertaisen hinnan. Käsittääkseni vkl-hintoja on Tanskan silloillekin?

        Missä kävit shoppailemassa?

        Käytiin Burg auf Fehmarnissa, 3 tunnin sisällä jos palaa lautalle niin saa 250 Dkr takaisin joten ne laivamatkat maksavat siten alle 100 €.-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1542
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1182
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1139
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      965
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      56
      732
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      656
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      637
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe