Piilarit päässä saunassa ^^

Kiinnostaa

Mulla on ollut piilarit melkein puolivuotta... Ja käytän niitä harkoissa... Ajattelin vain kun en jaksa ottaa niitä pois kun tulen harkoista ja mukavasti on isä saunankin lämmittänyt...
Niin mahtaako siitä olla haittaa jos niitten kanssa istuu saunassa?

Mulla ei ole tullut oikeestaan mitään vaikeuksia saunassa niitten kanssa. Mutta suihkussa on joskus tuntunut hiukan epämielyttävältä kun on mennyt vettä silmään... Viimeksi tuntui siltä että se olisi melkein tippunut pois x)
En sitten tiiää? Onks se ees mahdollista?!? :D

Niin ja yksi yö mä olin unohtanut piilarit päähän.

Mainitaan viel että ne on kertakäyttö piilarit...
Kun en muuten niitä käytä kuin liikunnassa.

Niin ne jäi kerran yöksi silmiin ja sit aamulla oli ihan rähmäset silmät... Mut ei kuitenkaan ihan liikaa etten olis saanut silmää auki...
Hiukan vain... pelkäsin että saan silmätulehduksen kun se siskollani oli samoihin aikoihin. No, en sit kuitenkaan ottanut niitä pois vaan joskus hiukan myöhemmin. Kun se lääkäri tyyppi sano et jos nukahtaa niitten kanssa niin puoltuntia pitäis pitää ne päässä.

Niin haittaako se että pitää piilareita päässä saunassa ja jos nukahtaa niitten kanssa yöksi?

Kiitos! kaikille jotka vaivaavat päätään näillä pienillä kysymyksillä, jotka vaivaavat minua.
-^___^-

16

4364

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähäse..

se riippuu niin paljo ihmisestä.. tai ainakin silmälääkäri setä sano mulle niin. mulla on kuulemma kuivat silmät että en voi käyttää kauaa piilareita mutta nykyään itte käytän samoja piilareita joku neljä päivää putkeen ja käyn saunassa ja suihkussa ja nukun. on siis kertakäyttö myös :) mutta välillä tulee pää ja silmät niin kipeeks että on pakko ottaa pois. ja on mulla pari kertaa lähteny piilarit pois suihkussa ja muutenkin irronnu kun on käyttäny muutaman päivän putkeen ja hieronu silmii.. alkaa kuivumaan sen verran. en kyllä suosittele käyttämään montaa päivää, mutta ei haittaa mitään vaikka jäisi yhdeksi yöksi tai jos saunassa käyttäis kerran

• oculus

Kerjäät itsellesi mahdollisesti vakaviakin ongelmia, kun pidät kertakäyttöisiä piilolinssejä useampia päiviä, ja vielä yötäpäivää! Kertakäyttöiset linssit ovat tarkoitettu juuri sellaisiksi - kertakäyttöisiksi - eli aamulla simään ja illalla roskiin. Ainoastaan ns. yötäpäivääpiilolinssejä voi pitää yön yli ja pidempäänkin, mutta paras tapa käyttää niitäkin olisi normaali päiväkäyttö päivittäisine puhdistuksineen.

Käyttämällä linssejä tuolla tahdilla estät tehokkaasti sarveiskalvosi hapensaannin ja altistat itsesi myös helpommin silmätulehduksille. Piilolinssit jo itsessään aiheuttavat hapenpuutetta sarveiskalvolle, ja jos lisäksi nukut ne päässä (=silmäluomet kiinni), teho sen kuin kasvaa. Piilolinssien holtiton käyttö voi aiheuttaa pysyviä kudosvaurioita, ja siinähän sitten jälkiviisastellaan, olisiko sittenkin kannattanut noudattaa silmälääkärin/optikon ohjeita...

Voisihan tässä tietysti todeta, että omatpa ovat silmäsi - mutta närkästyttää se, että neuvot täällä muita oman (väärin)käyttötapasi perusteella.

Mitä tulee saunomiseen, niin piilolasit silmissä voi saunoa ja uida. Tällöin tulee kuitenkin noudattaa varovaisuutta, ettei vettä - etenkin likaista (pesu- tai järvivettä) - joutuisi silmään.

• silmälääkäri
        oculus kirjoitti:

Kerjäät itsellesi mahdollisesti vakaviakin ongelmia, kun pidät kertakäyttöisiä piilolinssejä useampia päiviä, ja vielä yötäpäivää! Kertakäyttöiset linssit ovat tarkoitettu juuri sellaisiksi - kertakäyttöisiksi - eli aamulla simään ja illalla roskiin. Ainoastaan ns. yötäpäivääpiilolinssejä voi pitää yön yli ja pidempäänkin, mutta paras tapa käyttää niitäkin olisi normaali päiväkäyttö päivittäisine puhdistuksineen.

Käyttämällä linssejä tuolla tahdilla estät tehokkaasti sarveiskalvosi hapensaannin ja altistat itsesi myös helpommin silmätulehduksille. Piilolinssit jo itsessään aiheuttavat hapenpuutetta sarveiskalvolle, ja jos lisäksi nukut ne päässä (=silmäluomet kiinni), teho sen kuin kasvaa. Piilolinssien holtiton käyttö voi aiheuttaa pysyviä kudosvaurioita, ja siinähän sitten jälkiviisastellaan, olisiko sittenkin kannattanut noudattaa silmälääkärin/optikon ohjeita...

Voisihan tässä tietysti todeta, että omatpa ovat silmäsi - mutta närkästyttää se, että neuvot täällä muita oman (väärin)käyttötapasi perusteella.

Mitä tulee saunomiseen, niin piilolasit silmissä voi saunoa ja uida. Tällöin tulee kuitenkin noudattaa varovaisuutta, ettei vettä - etenkin likaista (pesu- tai järvivettä) - joutuisi silmään.

Muuta lisättävää oculuksen tekstiin ei olekaan...

• Kiinostunut
        oculus kirjoitti:

Kiitos :)

En ole kuin kerran pitänyt piilolinssejä yön yli... Ja mitä pari kertaa olen nukahtanut niin että ne on jäänyt silmiin... Se on ollut silkaa vahinko... :/

Muutta kiitos kun kerroit :D

Ei mulla ole ollut aikomustakaan pitää monta päivää putkeen kertakäyttöisiä piilareita. Sen ymmärsin, jo joskus...?

Ja saunassa niitä olen pitänyt pelkästä laiskuudesta, mutta nyt yritän olla tarkempi näiden piilareiden kanssa... Ettei tule nukuttua niitten kanssa toistamiseen öitä :D

Ja muutenkin alkoi ne tuntua inhottavalta vaikka niitä olisi pitänyt vain yhden päivän...

Mutta... vielä kerran kiitos...
        ^^ kuinkakohan monta kertaa olen jo kiittänyt xD

On hyvä että täällä on tällaisia tietäväisiä ihmisiä. :D

:)

• neuvonut
        oculus kirjoitti:

niin että sanoin kylläkin vaan että ei siitä ole niin haittaa jos kerran unohtaa. en missään vaiheessa sanonut että kannattais pitää, sanoin vaan että itte pidän

• hui kauhistus

mitä sinulle on alan ammattilainen neuvonut ohjeeksi piilolinssien kanssa! Et voi olla tosissasi, kun kerroit pitäväsi kertakäyttölinssejä neljäkin päivää ja yötä tauotta..jos haluat käyttää piilolinssejä kuvaamallasi tavalla mene nyt hyvä ihminen optikolle keskustelemaan ns. yötäpäivää linsseistä ennen kuin on oikeasti liian myöhäistä..näen työssäni ihan liian usein silmiä joissa on pidetty ties mitä ja minkälaisia linssejä (ties kuinka kauan) jotka on tilattu ties mistä ilman asianmukaista tarkastusta ja sovitusta joissa on valitettavasti jo pysyviä isompia tai pienempiä vaurioita. Itse ainakin arvostan näkökykyä niin paljon etten missään tapauksessa tekisi tahallisesti mitään mikä voisi sitä vaurioittaa..Vai luuletko, että täällä alalla työskentelevät ja asioista oikeasti tietävät täällä huvikseen kehoittavat ihmisiä toimimaan niinkuin on ohjeet annettu.

On täysin oma asiasi otatko neuvosta vaarin vai pidätkö jatkossakin kertakäyttölinssejä yötäpäivää. Toivon sydämestäni, että otat ja lopetat leikkimästä näölläsi. Nykyään kun on olemassa niin laaja valikoima piilolinssejä kaikenlaisiin tilanteisiin ja tarpeisiin..

• marjamummo
        oculus kirjoitti:

Ainakaan niissä,joita pitää parhainpina.Ja lasit pestävä silmälasien pesuaineella ja kuivattava
        pehmeillä nenäliinoilla.-Ei edes uunia lämmittäessä pidä altistaa silmälaseja kuumuudelle!

• leijonatar

Heip,itse olen käyttänyt piilareita 15 vuotta ja nykyisin enimmäkseen pehmeitä (66% happea läpäiseviä). Kertakäyttöiset onkin hyvät silmille,ne läpäisee happea hyvin,joten kuivattavat silmiä mahdollisimman vähän. Huomasin meinaan eron,kun ostin pitkästä aikaa puolikovat linssit (55% happea läpäisevät) ja olen käynyt niiden kanssa saunassa,että ne saattaa juuttua silmiin aika kvoasti kiínni! Au,pari kertaa olen joutunut oikein nyhtämään silmistä. Pehmeiden linssien kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Saunassa voi siis lyhyesti käydä,mutta ko.syystä ei suositella nukkua piilarit silmissä..

• iruk

Hae apteekista kostutustipat, sellaiset mitkä sopii pehmeiden linssien kanssa. Noin 5e. Auttaa kivasti ennen saunaa ja jälkeenkin. Ja poisto muuttuu ihan toiseksi kun on ensin tipoilla "voidellut" linssit, ei tarvii raastaa.

• zädämn

siitä saunasta... en tiedä haittaako se mitenkään, mut jos sulla ei oo mitään oireita näkyny ni ei kait sit ;--D
      ja nukkuminen... IMO siitä ei oo mitään haittaa, ainoo vaan että ne saattaa yön aikana liikkuu sun silmis ja joutuu tonne jonnekki silmän taakse :---/ hehs

• näin mulla

Mä oon käyttäny sekä kertakäyttösiä että kuukausilinssejä saunassa eikä mitään ongelmia oo ainakaan tähän mennessä siitä koitunut :) Kokeilemalla sen sitten huomaa voiko pitää niitä saunassa. Mutta yöksi ei kyllä kannata jättää kertiksiä silmiin! Vaikka tuskin pari unohdusta mitään haittaa ;) Ja jos haluu pitää yölläkin voi ostaa day&night-piilareita...

• prtlk

Ja milläs helskutin taikatempulla aikoisitte estämään suihkuun mennessä veden joutumisen silmiin ja täten piilareiden pilaantumisen? Eli jos haluat saunomisen yhteydessä myös peseytyä, niin kaikella logiikallahan ne päässä ei voi saunoa.

• piilarimies

Itse käy suihkussa piilarien kanssa monta kertaa viikossa (urheilun jälkeen) ja saunassakin silloin tällöin. Ei yhtään mitään ongelmaa. Toki suihkussa ei kannata päästää vesisuihkua suoraan kohtia avoimia silmiä, vaan kasvoja pestäessä on syytä sulkea silmät.

• prtlk

Jos vaikka vesi valuisi otsaa pitkin silmään? Vettähän ei saa käyttää kosketuksissa piilareiden kanssa ja siksi en ole koskaan saunonu ne silmissä. Liian paljon riskejä.

• siilixin

Vain hullu pitää piilareita.
      Oli sitten 1 tai 48 tuntia, silmät kärsii.

• PIILARISTI

Se hienoo, kun voi valita pitääkö vai ei piilareita. Mulla on sellainen vaiva silmissä, että piilarit ovat ainoa keino leikkauksen lisäksi saada kunnon näöntarkkuus silmiin. Olen käyttänyt puolikovia happealäpäiseviä piilolinssejä noin 30 vuotta noin 14-15 tuntia lähes joka päivä, viikonloppuisin ja iltaisin ja yöllä olen ottanut lisnssit pois. Puhtaus ja tarkkuus linsiien kanssa on A ja O. Suihkussa olen käynyt linssit silmissä mutta saunassa en.
      Kuumuus saattaa haitata ja pilata linssit kuten normaalit silmälasitkin. Mieluummin olisin ilman linssejä mutta se ei ole mahdollista. Mielsetäni piilarit ovat olleet hyvät ja olen ollut suht tyytyväinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      84
      4333
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      31
      3222
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      171
      2601
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      14
      2026
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1492
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1376
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1160
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      1009
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      960
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      872
    Aihe