Vanhat tietokoneet

RetroTietokone

Keräileekö kukaan vanhoja tietokoneita?
Meillä on vielä tallessa Commondore 64 tietokone ja kasettiasema.
Kävin kierrätys keskuksessa ja huomasin siellä vanhanmallisen tietokoneen:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaypro
http://oldcomputers.net/kayproii.html

Oli kyllä retron näköinen tietokone ja olisi tehnyt kyllä mieli ostaa tuollainen, vaikka ei siinä tehoja ole juuri mitään, mutta enemmän painoa.
Hintaa oli vähän päälle 100€.
Aikanaan tuollainen maksanut uutena varmaan lähemmäs 100 000 markkaa, jollei enemmänkin.
Jotain hienoa ja kiehtovaa on kuitenkin noissa vanhoissa retro tietokoneissa ja hinnat varmaan tulee nousemaan vuosien myötä.

8

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epätietoinenvaan

      Juu, mullakin on nurkissa joku Mikromikko ykkönen ja sen historiallinen näppäimistö. Vehje on toiminut cpm-lerpukkeella. On myös vanha Sharp pöytäkone kasettiasemalla. Mihin nekin lykkäisi?

      • Jos et ole vielä tyrkännyt mäkeen tätä Mikromikko ykköstä lähetä minulle viestiä. Voidaan vaihtaa vaikka kunnolliset @posti osoitteet.

        Lykkää minulle.


      • timppa321agmail.com

        Ok, millaista hintaa siitä tarjoaisit?


      • Ei toimi tuo @posti. Katsotaan kun saadaan viestit kulkemaan. Lähetä osoitteeseen [email protected]


    • Tackle

      Minulla on käyttämätön Canon X-07 Hand Held Computer. Onko sillä mitään arvoa?

      • Anonyymi

        Wikipedian mukaan tuollainen kone on julkaistu 1983. Mistä ihmeestä ne kaivaa vielä niinkin vanhoja KÄYTTÄMÄTTÖMIÄ koneita?
        Jos on tosiaan siistissä tehtaan paketissa, muovit jne. mukana niin arvioisin että ainakin jokusen satasen saisi, ehkä jopa tonnin.

        Tunnetummilla, suosituilla koneilla tuppaa olemaan enemmän arvoa ja tunnetuimman Commodore 64:n ja Amigan hinnat taitavat olla jo noususuunnassa. Joskus 10-15 vuotta sitten saattoi Kuusnelosen vielä bongata kirppikseltä jollain 5-10 eurolla, ei tällaisia enää tule vastaan.

        Nyt näyttää kirppiksillä tuohon hintaan saavan joskus pleikkareita tai xboxeja mutta niitä on valmistettu niin valtavat määrät että niiden hinnat tuskin ihan heti lähtevät nousuun. Näiden valmistusmääriin verrattuna Commodoreja valmistettiin huomattavasti vähemmän ja käyttökuntoisia on jäljellä enää rajallinen määrä joten ei ihme jos hinnat nousevat, varsinkin toimivien koneiden kohdalla.

        Harvinaisemmat ja vähemmän tunnetut koneet eivät ehkä ole niin haluttuja joten hintataso on hieman arvoitus. Joku keräilijä saattaisi haluta jonkun harvinaisemmankin koneen kokoelman helmeksi?

        Vähintäänkin historiallista arvoa Canonillasi on, tuollaisia mini "läppäreitä" ei 80-luvulla kovin paljoa näkynyt joten älä ainakaan heitä sitä SER-jätteisiin.


    • Anonyymi

      Aikanaan tuollainen maksanut uutena varmaan lähemmäs 100 000 markkaa, jollei enemmänkin.
      ------------
      nyt liioittelit, tuskin mikään tietsikka on maksnut en minä ainakaan kun olen niitä ostellut vuodesta 1987 alkaen lähes joka vuosi. kallein oli kai 1993/1994 486, 16 mb muistilla, tulostimella, runsailla ohjelmilla 22 000 mk

      • Anonyymi

        Kannettava Kaypro maksoi, varsinkin jos oli ostettu AutoCad mukana, jonka maksoi silloin 30 tuhatta. Aikoinaan oppilaitokseen hankittiin moinen ja maksoi 150 tuhatta. Oli kova peli, piirteli ruudulle avaruussukkulan kuvaa puolisen tuntia. Eipä sillä sitten paljon muuta tehtykään, kuin esittelymielessä. No, kalliita leluja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe