Vastustuskyky

aprikoiva..

Vahvistuuko vai heikkeneekö raskaana ollessa vastustuskyky? Eli tarttuuko flunssat ym.pöpöt helpommin raskaana ollessa vai päinvastoin? Olen kuullut kahdenlaista tietoa asiasta..Onko teillä minkälaisia kokemuksia? Oletteko sairastuneet esim. flunssaan helpommin raskaana ollessa, vai pysyneet terveempänä? Ehkäpä tämäkin on henkilöstä kiinni, mutta mielenkiinnosta ajattelin kysellä ja olisin hyvin kiitollinen vastauksistanne :)
Hauskaa päivänjatkoa kaikille!

10

5036

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninnuli

Olen aprikoinut tuota samaa asiaa. Itsestäni nääs tuntuu että olen sairastanut kaikki mahdolliset epidemiat nyt raskausaikana, toisin kuin ennen raskautta, jolloin en juurikaan sairastellut. Mietin vain että "laimeneeko" vastustuskyky kun äidin pitää huolehtia ennen kaikkea lapsen terveydestä, siis kahden edestä?!!

• rv34

enpä ole henkilökohtaisesti huomannut eroa odotusaikana. Voihan olla että vastustuskyky heikkenee raskauden aikana, kun esim. hemoglobiini laskee. Kaikki vaivat on niin yksilöllisiä.Ystäväni muistuttaa aina että kun raskausaikana sairastaa flunssan ei lapsi sairastu ensimmäisten kuukausien aikana..
        No jaa sitten se nähdään ;) Toivottavasti joku osaa vastata alkuperäiseen kysymykseen..

• äitix1

Mulle kävi eskoista odottaessa ja nyt sama homma ainakin tähän asti, että mitkään flunssat ei tartu. Esikoista odottaessa kuudenteen kuukauteen ei tarttunut mikään pöpö, mutta sen jälkeen olinkin sitten viimeiset kolme kuukautta jatkuvasti jonkin asteisella flunssalla. Nyt olen tähän asti (20 1) säilynyt ilman vatsatauteja ja flunssia, joita on ihmiset sairastanut sekä kotona että töissä. Ainoa joka ei ollut töistä nyt syksylläkään sairaana olin minä, paikan ainoa mamma. ;)

Terkkuja ja vointeja kaikille!

• flunssainen

Mulla on vain vatsataudit iskeneet oikein kunnolla päälle raskausaikana! :( Flunssat taas on yrittäneet tulla, mutta ovat jääneet heti alkutekijöihinsä. Nyt loppuraskaudessa olen kärsinyt melkein 2kk sitkeää flunssaa, joka ei meinaa parantua millään! Tosin mulla on nyt loppuraskaudessa hemoglobiini laskenut jonkin verran hyvistä arvoista mitä oli koko raskaudenajan, joten onkohan tällä jotain merkitystä miksi flunssa ei parane...

• Terve kuin pukki?

Halusin vain kertoa oman kokemukseni, eli minuun ei ainakaan ole tarttunut mitkään flunssat ym. Töistä on porukkaa pois, välillä tosi monikin, mutta minuun ei tartu. (Joka on tietysti hyvä!)

Mukavaa, ja tervettä odottelua sinulle :)

• lämpö koholla

Näyttää käyvän samoin kuin eka raskauden aikana - ei kulkutaudin kulkutautia tarvitse pelätä, vaikka muuten olen ollut lähes aina niiden armoilla, varsinkin nuhalämmön. Lämpö on hiukan kohollaan ja parantaa vastustuskykyä.

Etuhan sekin, vaikka siinä ne odotusajan edut melkein onkin. Muita vaivojahan on luvassa, hormonien hyrräämisestä nivelvaivoihin ummetukseen anemiaan närästykseen yövalvomiseen vessajuoksuun ym ym jne.

• Tuuli

Terveenä kuin pukki:) Ei siis flunssan flunssaa ja migreenikin ja muu päänsärky hävisi. Myös iho parani (ennen lievä akne). En siis valita. Nyt rv35.

• riisikakku

oma lääkärini (gyn. erik. alkuraskauden tutkimuksiin) kertoi, että äidin vastustuskyky heikkenee aivan alkuraskaudessa siitä syystä, että kohtu ei alkaisi hylkimään hedelmöittynyttä munasolua. hylkimisreaktio olisi kuulemma normaali koska jakautuvassa alkiossa on puolet vierasta DNA:ta. vastustuskyvyn täytyy heiketä, jotta alkio pystyy kiinnittymään kohtuun ja jatkamaan kasvamista. tämän takia esimerkiksi alkuraskaudessa äidille, jolla on joskus elämässään ollut huuliherpes, puhkeaa herpes usein uudelleen (vaaraton huuliherpes siis). itse voin allekirjottaa tämän havainnon!

MUTTA ystäväni lääkäri oli kertonut tälle päinvastaista. tosin kyse ei tämän kohdalla ollut enää alkuraskaudesta. ystäväni ihmetteli lääkärilleen, miksi hän ei saanut allergisia reaktioita koirista, joille oli ennen raskautta ollut todella yliherkkä. lääkäri oli kertonut vastustuskyvyn lisääntyvän raskauden aikana.

ELI
      joko asiasta ollaan kahta mieltä tai sitten kyseessä on selkeä ero alkuraskauden ja muun raskauden välillä!

• pepper

Mulla on alkuraskaus menossa, ja tuntuu etten oo tervettä päivää joulun jälkeen nähnyt:
      kolme flunssaa ja yksi paha vatsatauti.

Toivottavasti ed. kirjoittaja on oikeessa, että alkuraskaudessa heikkenis ja loppupuolella vastustuskyky vahvenis, ei kiinnostaisi olla flunssassa 9 kuukautta...

• tia-titta

Omasta mielestäni miulla ainakin heikkeni, siis alkuraskaudessa. Johtui varmaan siitä kun lyhyessä ajassa lähti 10kg eikä oikeen mitään voinut syödä....Sairastin alussa 3 flunssaa joita miulla yleensä tosi harvoin!
      Mutta nyt on vastustuskyky jo ennallaan =)...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      95
      1877
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1330
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe