Kuolettava katupöly kuriin nastarenkailla

kitkavajakit.laitokseen

Kitkarenkaiden vaihtaminen nastarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Tuoreen tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain.

20

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • A.autoilija

      Kitkarenkaiden vaihtaminen nastarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Uuden tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain. Norjassa ja Ruotsissa kitkarenkailla ajaa huomattavasti suurempi osa autoilijoista kuin Suomessa.

      Kitkat rouhivat asfaltin hengitysilmaan

    • vajakit.laitokseen

      Joopa, eiköhän se pöly tulee ajotaidottomien nastakuskien rouhimasta asvaltista. Ja hiekasta, jota heille pitää vielä avuksi laittaa, kun eivät nastatkaan riitä. Jos ei osaa ajaa, kannattaa käyttää julkista liikennettä.

      • Kitkapellet

        Kyllähän ne tiet hiekoitetaan ja suolataan kitkoilla ajavia varten. Eivät raukat muuten pärjää. Pohjavedetkin saastuu. Talvella ei tarvitse muuta kuin aurata.


    • Sontiaismolottaja
      • Tappajanasta

        Nastat lisäävät sairastumisia ja kuolemia kymmenkertaisesti siihen nähden mitä ne liikenneturvallisuutta lisäävät. - Yllämainitusta linkistä voi päätellä.

        "Helsingissä Rakennusvirasto on laskenut, että jos kitkarenkaiden käyttö kaksinkertaistuisi eli puolet autoilijoista ajaisi talvisin nastattomilla talvirenkailla, nousisivat liikenneonnettomuuksista johtuvat vuosikustannukset jopa kolmella miljoonalla eurolla nykyisestä.
        Jos puolet ajaisi, ennenaikaisista kuolemista ja muista terveyshaitoista syntyvät säästöt olisivat vastaavasti ainakin 30 miljoonaa euroa."

        On esitetty nastarenkaiden takaisinkutsuja, kun nastojen ulkonema ei pysy rajoissa. Melurajaa on harkittu. Vähiten pölyä tuottava nastarengas pölisee kymmenkertaisesti kitkarenkaaseen verrattuna.

        Erikseen on teiden kulumisen ja pölyn poiston kustannukset.
        Suuri ajonopeus saattaa nostaa nastoja purevammaksi ja ulkopuolisten ongelmaksi.


    • Kuolettavan katupölyn saa kuriin parhainten suolausta lisäämällä. Suolaa vaan torvi valkoisena ja kaikki kiittävät. Kesälläkin voisi sadekelin aikaista liukkautta torjua suolaamalla tiet kuiviksi. (^_^)

    • Talvirengas.pakko

      Kyllähän sitä muuten käyttäisi kitkarenkaita mutta kun laki pakottaa käyttää talvirenkaita. Muuten sitä saa sakot.

      • YrititköOllaVitsikäs

        Jos et tiedä niin kitkarengas on myös talvirengas joskin sillä saa ajaa myös kesällä kuten myös renkailla joista nastat on nypitty pois. Oliko kirjoituksesi olevinaan vitsi?


      • Talvirengas.pakko
        YrititköOllaVitsikäs kirjoitti:

        Jos et tiedä niin kitkarengas on myös talvirengas joskin sillä saa ajaa myös kesällä kuten myös renkailla joista nastat on nypitty pois. Oliko kirjoituksesi olevinaan vitsi?

        Ainakin suomen laki sanoo että talvirenkaissa pitää olla nastat jotta saa ajaa yleisillä teillä. Peltoautot saavat mennä kitkoilla omilla tonteilla jos niin haluaa.


      • Sontiaismolottaja
        Talvirengas.pakko kirjoitti:

        Ainakin suomen laki sanoo että talvirenkaissa pitää olla nastat jotta saa ajaa yleisillä teillä. Peltoautot saavat mennä kitkoilla omilla tonteilla jos niin haluaa.

        Mielenkiintoinen lakikirja sulla...


      • Kesäkäytössä kitkarengas viimeistään menettää ominaisuutensa ja siksi ei välttämättä toimi enään talvella.


      • LuepaLakikirjaaUudestaan
        Talvirengas.pakko kirjoitti:

        Ainakin suomen laki sanoo että talvirenkaissa pitää olla nastat jotta saa ajaa yleisillä teillä. Peltoautot saavat mennä kitkoilla omilla tonteilla jos niin haluaa.

        Mikään Suomen laki ei velvoita nastoja renkaisiin laittamaan. Meinaatko että jokainen kitkarenkailla ajava rikkoo lakia kun ajavat talvirenkailla joissa ei ole nastoja?? Hehe. Renkaassa pitää olla M S-merkintä jos sillä talvella aikaa maassamme ajaa yleisillä teillä. Nastarenkaastakin saa nypoiä nastat pois ja yhä edelleen se on laillinen nastarengas.


      • Olen asiasta toista mieltä. Kyseessä on silloin nastaton talvirengas tosin. Kaikilla talvirenkailla, kuten kitkarenkailla on huono märkäpito kesällä eli ovat hyvin liukkaita johtuen pehmeästä kumiseoksesta. Laiki on toki laki, mutta on syytä muistaa, ettei sen kirjoittaneet ole sieltä fiksuimmasta päästä vaikka niin luulisi.


      • Sontiaismolottaja

        Pölö se on joka saituudessaan ajaa kesällä kitkat tai nypityt nastat loppuun. Kumiseos on tehty alle nollan keleille ja on täysin löysää kun mennään yli 10 lämpöasteen. Jarrutusmatkat ovat huimasti pidempiä kuin kesärenkailla ja ei kaarreominaisuuksista viitsi puhuakaan.


    • kusetusko

      Tai jospa kokeillaan ensi talvena sitä että päätiet ovat lumen ja jään peitossa eli ei suolaa, kas voimme jopa todeta et urat............

    • 9023itt

      Kuulin Ylen aamutv:stä, että kaavailevat lakia, jossa nastoilla ajettaisiin vain silloin kun sille on tarvetta. Ymmärsinkö tuon oikein? Kuulin tuon uutisen hieman rajoitetusti.

      Pitivät asiaa järkevänä, koska esim. kevättalvella valtatiet ovat sulat ja niillä pärjäisi millä renkailla hyvänsä. Siis mitä h....tiä? Vaihdeltaisiin renkaita monta kertaa talvessa. Jos alla olisi kitkat ja takatalvi yllättäisi, jouduttaisiin vaihtamaan nastat takaisin ja vastaavasti seuraavana päivänä takaisin kitkoille, kun lumi sulaa. Aika harva nykyään enää vaihtaa noita itse. Millaisen ruuhkan se aiheuttaisi rengaspajoille? Olisivatko ne auki klo kuusi aamulla joka ikinen päivä? Mitä se maksaisi?

      • JärkeäPäätöksiin

        Pahimmillaan renkaita joutuisi eteläisessä Suomessa vaihtamaan pari kertaa viikossa. Ei vittu mitä aivopieruja taas. Helppo se on Arkadianmäellä renkaista säädöksiä tehdä kun itse saa istua taksin takapenkillä työmatkat ympäri vuoden ilmaiseksi.


    • nasta_luistin

      Jyrsijät eivät tunnetusti ole järjen jättiläisiä. Siksi otsikkoon lipsahtanut virhe on ymmärrettävä.

      "Nastarenkaiden vaihtaminen kitkarenkaisiin olisi paras keino vähentää hiukkaspölyä hengitysilmassa. Tuoreen tutkimuksen mukaan katupöly aiheuttaa esimerkiksi Tukholmassa kymmeniä kuolemia vuosittain. Norjassa ja Ruotsissa kitkarenkailla ajaa huomattavasti suurempi osa autoilijoista kuin meillä."

      "Nastat rouhivat asfaltin hengitysilmaan"

      "Tuoreen ruotsalaistutkimuksen mukaan kymmeniä tukholmalaisia kuolee katupölyn takia vuosittain. Myös suomalainen monitieteinen Nasta-tutkimusohjelma on sillä kannalla, että nastojen vaihtaminen kitkoihin vähentäisi jokakeväistä katupölyongelmaa"

      "Norjassa kitkarenkaita käyttää paikoitellen yli 80 prosenttia ja Ruotsissakin kaupungeissa lähes puolet autoilijoista. Muutamissa ruotsalaiskaupungeissa nastarenkaiden käyttö onkin kielletty"

      http://yle.fi/uutiset/3-5292139

      Miten jyrsinpölyltä voi suojautua?
      - välttämällä liikkumista ongelma-alueilla kuivalla säällä pahimpaan pölyaikaan.
      - asentamalla hiukkassuodattimet tuloilmaventtiileihin tai ilmanvaihtokoneisiin niin kotona, työpaikalla kuin autossakin
      - välttämällä ikkunatuuletusta tai asentamalla tuuletusikkunaan pölysuodatin
      - käyttämällä uloshengitysventtiilillä varustettua hengityssuojainta (vähintään P2)
      - välttämällä turhaa autoilua ja suosimalla joukkoliikennettä, kävelemällä tai pyöräilemällä lyhyet matkat
      - suosimalla kitkarenkaita ja ennakoivaa ajotapaa

      http://yle.fi/uutiset/3-5292139

      "Vaurio kertautuu keväällä"

      "Runneltu asfaltti jatkaa tuhojen tekemistä myös kesärenkaisiin."

      "Nastat ovat rouhineet tienpinnan neulatyynyksi. Näin myös kesärenkaat kuluvat vielä ainakin kuukauden päivät. Vasta kun tienpinta lämpenee, niin silloin se myös tasoittuu, Uusitalo kuvailee."

      http://yle.fi/uutiset/3-7207049

      "Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja. Aika harvassa ovat sellaiset onnettomuudet, joissa alla olisivat aivan uudenveroiset nastarenkaat. Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää loppuun asti"

      http://www.hs.fi/kotimaa/a1382679654382

    • Pölytysaikana.ajetaan

      Nyt on paras pölytysaika. Ajan tien reunassa tai keskiviivan päällä, jotta tulee paljon pölyä. Moottoritiet ja kehätiet parhaita paikkoja.

    • Katupölystä iso osa on koiranpaskaa. Saattaa olla se vaarallisin ainesosa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      110
      3622
    2. Näitä venäjä-faneja tuntuu edelleen vaan riittävän - kummallista

      ja lähinnä siis ihan suomalaisia. Mitä hienoa ja hyvää he näkevät maassa joka on diktatuuri, maassa jossa ei ole sananv
      Maailman menoa
      282
      2476
    3. Ulkoistin makuaistini Yleisradiolle

      Nyt voimme luottaa siihen, että Virallinen Totuus tekee maistelutyön puolestamme. Me persulandiassa arvostamme priimaa,
      Maailman menoa
      0
      2150
    4. Sanna on pakottaja, domina

      Pakotti sadistisessti työttömät hakemaan töitä, josta seurasi hirmuinen työttömyys. Näin on asia, jos uskomme Hesarin k
      Maailman menoa
      43
      1921
    5. Skodan hankintaan painostaminen toi potkut

      Kylläpä on kovat keinot käytössä, kun on yritetty pakottaa hankkimaan Skoda painostuskeinoilla. Kyllä valinnan pitää oll
      Skoda
      9
      1689
    6. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      100
      1162
    7. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

      Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      65
      1047
    8. No onneks ei tartte sit olla

      Mustis ku se ootki sinä itte 😂😂 Oon pelännyt että ehkä teille kehkeytyy jotain enemmän ku niin paljon yhteistä mut....
      Ikävä
      5
      970
    9. Lahden kolarisuma ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä

      Olisiko uudehkojen autojen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä vähentänyt kolareiden määrää tuolla Lahden tiellä? Sumu
      Yleistä autoilusta
      77
      917
    10. Mitä sun päässä oikeen liikkui

      Silloin kun menit laittamaan sille viestiä? Jotenkin tosi outoa?
      Ikävä
      51
      902
    Aihe