Ajokortin uusinta 70-vuotiaaksi tullessa

passikuvakinTarpeen

Mitä pitää tehdä? Miten ja missä, kun 70-vuotispäivä on lähestymässä?

Onko jotain ajokokeita tai tenttejä?
Mitä maksaa?

Olen kiitollinen, jos joku osaa ja viitsii antaa neuvoja.

56

2454

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Kiroitusta joo... mutta lekuriin joudut varaamaan ajan.

• Kielletty-ajo-suunta

Meneppäs sassiin uusimaan ajokortti. Tuollaista ´kirotusvirettä´ ei anneta anteeksi.

• Hyppäähän autoosi ja aja poliisi-laitokselle.
      He kertovat mitä tarvitaan.
      Sekä sen, saatko ajaa kotiin, vai joudutko ottamaan taksin.
      Toinen kikka on mennä Trafin koti-sivuille, tahi konttorille, jos ei tietsikaa ole.
      Ja on vielä Nokia 3110.

H.

• Setä päivittää tietonsa tähän päivään, ja ohjaa aloittajaa Ajovarmaan.

• hmp.f kirjoitti:

Setä päivittää tietonsa tähän päivään, ja ohjaa aloittajaa Ajovarmaan.

me icke vara rootsi.

H.

• hunksz kirjoitti:

me icke vara rootsi.

H.

me icke vara reklami helle.

H.

• Ei hätää, menet lääkäriin, hän pyytää sinua piirtämään kellon.
      Jos osaat, saat jatkoajoaikaa.
      :))

• Mutta muista, että kun ihminen pyydetään piirtämään, niin tikku-ukkoa älä piirrä, siten ratkaiset pulman moisen.

• rosaliiin kirjoitti:

Mutta muista, että kun ihminen pyydetään piirtämään, niin tikku-ukkoa älä piirrä, siten ratkaiset pulman moisen.

Kelloon täytyy piirtää myös viisarit ja ehdottomasti sisäpuolelle kellotaulun.
        Muuten tulee hylsy.
        Naapurin oli pitänyt laskea vähentäen sadasta seitsemän kerrallaan.

Onneksi ajokortin uusintaan on vielä reilusti aikaa, jotain kuusi ja puoli vuotta.

• Ancelina kirjoitti:

Kelloon täytyy piirtää myös viisarit ja ehdottomasti sisäpuolelle kellotaulun.
        Muuten tulee hylsy.
        Naapurin oli pitänyt laskea vähentäen sadasta seitsemän kerrallaan.

Onneksi ajokortin uusintaan on vielä reilusti aikaa, jotain kuusi ja puoli vuotta.

Joo ja numerot myös pitää laittaa, sisäpuolelle nekin eikä arabilaisia numeroita.
        :)

• kuulopuheilla

Tk:ssa hoitaja tekee alustavan tutkinnan, jonka jälkeen lääkärin lausunto tk:ssa tai yksityisellä lääkärillä.
      Passikuvat ja lääkärin lausunto katsastus asemalle. Odotat sitten että kortti tulee postissa.
      Hoitajan luona käyminen 20.90 €, lääkärin lausunto tk:ssa 61 € , katsastus asemalla ehkä 50 €, passikuvat 20,00.

• Kopoti-kop-kop-koo

Kallista, liian kallista.
        Jatkan julkisilla ja kävellen.

• terve-saa-kortin-

Lääkäriin joudut menemään,
      lääkäri tekee lääketieteellisen tutkimuksen
      oletko kaikinpuolin terve jamaan autoa liikenteessä,
      näkö tutkitaan tarkoin,
      psyykkinen terveyski tutkitaan,
      sairastatko kenties jo dementtiaa, tai alkavaa alzhaimeria,

• Tyssit-tulee-heti

...ja kun lääkäri lukee 60 palstaa, se evää kortin kaikilta - jos paljastuu, että hakija käy täälläkin :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

• jokapäivä-autolen-
        Tyssit-tulee-heti kirjoitti:

...ja kun lääkäri lukee 60 palstaa, se evää kortin kaikilta - jos paljastuu, että hakija käy täälläkin :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vietiinkö sinulta ajokortti pois, ku noin kirjoitit,
        sairastatko jotain noista tautimääitelmistä,

meikä sai ajokortin,
        lääkäri piti harvinaisen terveenä
        vaikka olen jo yli kahdeksankymppinen,

• TosiIsoKullinen
        jokapäivä-autolen- kirjoitti:

Vietiinkö sinulta ajokortti pois, ku noin kirjoitit,
        sairastatko jotain noista tautimääitelmistä,

meikä sai ajokortin,
        lääkäri piti harvinaisen terveenä
        vaikka olen jo yli kahdeksankymppinen,

Älä ukko kirjoita paskaa.Sulle ei anneta edes kelakorttia.

• Sinnemenikortti

nim. terve-saa-kortin käytteli sanoja...jaamaan autoa...terveyski tutkitaan ja dementtiaa, vituiksi meni!

• naurattava.palsta

hihi hii ei sais etes fillari korttia

• ö-Öö

Asiasta

Yllä tuli juu oleellisin, lisäksi disinformaatiota.

Trafi kyllä muistuttaa. Käytännössä sun tarvii vain käydä sitten lekurissa, hankkimassa lääkärintodistus. Terveyskeskukset ei välttämättä ehdi tollasia tekeen, aika yksityiselle. Käyt jossain, lekuri toimittaa todistuksen etiäpäin, päätös tulee postitse, tai muuten.

Ihan sama, kuin kaikissa muissakin kortinuudistamisasioissa. Aloituksen pakko olla trollaamista.

Lekurissa mun käsittääkseni ei tutkita paljoakaan enenpää, kuin nuorempana. Mainittiin juu kellon piirtäminen. Lisäksi lekuri tarkkailee noin muuten. Tuntuu, aika suurpiirteistä on lääkärintodistuksen myöntäminen, useampikin mun mielestä dementoitunut tyyppi omistaa ajokortin. Lisäksi ruumiilliset jutut-

Liikennesääntöjä, just polttimon tilaa, kykyä hallita noottoriajoneuvoa, niitä ei mitata oikein missään. Jos sitten ajat kolarin tms ja sut todetaan ajokyvyttömäksi, kortti pois. Tai jos lekuri raportoi trafille sun sairauksista.

Tässä just se, kaikki vastuu on tungettu lekureille. Pelkkä lekurinlausunto kertoo vaan jostain asioista, ajokorttiin kun kuuluu muita asioita, ihan ekan kortin saamisesta alkaen. Luulisitko selvittäväsi tämän päivän teoria- ja ajokokeet. Oletettavasti et selviäisi treenaamatta, mutta lekurilta voit saada jatkoa ajo-oikeuteesi, varsin vaivattomasti ja halvalla. Kyse kun itseasiassa pitäis olla kokonaisuudesta, ei siitä, onko toisessa korvassa kehno kuulo.

=DW=

• "teevee"

"Yllä tuli juu oleellisin"

Miks sä sit...tota?
        Kuka-muka dissas?

H.

• bessie-

"Trafi kyllä muistuttaa. Käytännössä sun tarvii vain käydä sitten lekurissa, hankkimassa lääkärintodistus. Terveyskeskukset ei välttämättä ehdi tollasia tekeen, aika yksityiselle. Käyt jossain, lekuri toimittaa todistuksen etiäpäin, päätös tulee postitse, tai muuten."

Ei nyt ihan noinkaan. Jos on julkisen puolen asiakas jo ennestään, niin lääkärinlausunto on syytä hankkia sieltä. Vaikka ei olisikaan, niin sinne voi (ja rahallisestikin kannattaa) mennä. Ajan saa varmasti, pitää vain muistaa varata ajoissa. Jokainen ajokuntoinen muistaa varmaan oman syntymäpäivänsä ja Trafikin tosiaan muistuttaa lähestyvästä ikätarkastuksesta hyvin ajoin.

• ö-Öö
        bessie- kirjoitti:

"Trafi kyllä muistuttaa. Käytännössä sun tarvii vain käydä sitten lekurissa, hankkimassa lääkärintodistus. Terveyskeskukset ei välttämättä ehdi tollasia tekeen, aika yksityiselle. Käyt jossain, lekuri toimittaa todistuksen etiäpäin, päätös tulee postitse, tai muuten."

Ei nyt ihan noinkaan. Jos on julkisen puolen asiakas jo ennestään, niin lääkärinlausunto on syytä hankkia sieltä. Vaikka ei olisikaan, niin sinne voi (ja rahallisestikin kannattaa) mennä. Ajan saa varmasti, pitää vain muistaa varata ajoissa. Jokainen ajokuntoinen muistaa varmaan oman syntymäpäivänsä ja Trafikin tosiaan muistuttaa lähestyvästä ikätarkastuksesta hyvin ajoin.

Väärin

Tsadussa terkkari ei alkanut tekeen ajokorttitarkastusta, tiskillä noitsu antoi A-4 paperin, missä oli yksityisten lääkäriasemien yhteystietoja. Sillä oli pinkka niitä valmiiksi printatuna hyllyssä.

Sama hammaslekurin kanssa. Kaupungille parin vuoden jono, terkkarista saa yhteystietoja yksityisille asemille.

Ei ehkä lainhengen mukaista, mutta noin toimitaan. Riippuu paikkakunnast ja käytännön sanelemista asioista.

Noin mainiten, aina kun aikoo hammaslekuriin, kaikki ujeltaa kivusta ja särystä. Jos niin ei älyä tehdä, eikun jonon hännille. Mulla oli aikanaan pitkä prosessi päästä julkiseen hammashoitoon. Sitten kyllä asiat meni juosten etiäpäin. Mutta jonotus tosiaan oli valtavan pitkä. Ajokorttitodistuksen hain yksityiseltä, ei se mun muistin mukaan mienkään erityisen kallis ollut viimeksikään, ja ajan sai nopeesti.

Sekin muuten. Joillain ehkä viisaampi ehdottomasti käydä yksityisellä. Terkkarissa on sun failut, ikivanhatkin. Yksityiset tekevät pelkästään terveystarkastuksen, eivät voi kyylätä kymmenien vuosien takaisia maksa-arvoja :DD

Sä ehkä olet ollut jokin hoitsu, mutta miten hommat käytännössä potilailla eriasioissa ja- paikoissa menee, siitä sä et suostu ymmärtämään mitään. Enenpi sattumanvaraista, miten saa terkkareista huoltoa.

=DW=

• bessie-
        ö-Öö kirjoitti:

Väärin

Tsadussa terkkari ei alkanut tekeen ajokorttitarkastusta, tiskillä noitsu antoi A-4 paperin, missä oli yksityisten lääkäriasemien yhteystietoja. Sillä oli pinkka niitä valmiiksi printatuna hyllyssä.

Sama hammaslekurin kanssa. Kaupungille parin vuoden jono, terkkarista saa yhteystietoja yksityisille asemille.

Ei ehkä lainhengen mukaista, mutta noin toimitaan. Riippuu paikkakunnast ja käytännön sanelemista asioista.

Noin mainiten, aina kun aikoo hammaslekuriin, kaikki ujeltaa kivusta ja särystä. Jos niin ei älyä tehdä, eikun jonon hännille. Mulla oli aikanaan pitkä prosessi päästä julkiseen hammashoitoon. Sitten kyllä asiat meni juosten etiäpäin. Mutta jonotus tosiaan oli valtavan pitkä. Ajokorttitodistuksen hain yksityiseltä, ei se mun muistin mukaan mienkään erityisen kallis ollut viimeksikään, ja ajan sai nopeesti.

Sekin muuten. Joillain ehkä viisaampi ehdottomasti käydä yksityisellä. Terkkarissa on sun failut, ikivanhatkin. Yksityiset tekevät pelkästään terveystarkastuksen, eivät voi kyylätä kymmenien vuosien takaisia maksa-arvoja :DD

Sä ehkä olet ollut jokin hoitsu, mutta miten hommat käytännössä potilailla eriasioissa ja- paikoissa menee, siitä sä et suostu ymmärtämään mitään. Enenpi sattumanvaraista, miten saa terkkareista huoltoa.

=DW=

"Sekin muuten. Joillain ehkä viisaampi ehdottomasti käydä yksityisellä. Terkkarissa on sun failut, ikivanhatkin. Yksityiset tekevät pelkästään terveystarkastuksen, eivät voi kyylätä kymmenien vuosien takaisia maksa-arvoja :DD"

Aika yleistä, mutta turhaa taktikointia. Saman esitietolomakkeen joudut täyttämään, menet julkiselle tai yksityiselle. Samalle pohjalle lääkärinlausunto tehdään molemmissa. Sama vanha kunnon näkötestitaulu molemmilla käytössä, paitsi että yksityisellä saattaa olla julkista todennäköisemmin valotaulu josta kaikki testattavat eivät edes pidä. Lääkäreiden tiedoissa, osaamisessa ja moraalissa koskien ajokunnon arvioimista tuskin on oleellisia eroja. Yksityisellä ainakin puolta kalliimpaa. Sillä pääseekö heti vai viidestoista päivä ei ole mitään merkitystä ihmiselle jolla on hommat hanskassa. Jos on asiat viime tippaan jättävä vätys, niin se on sitten eri asia.
        Kymmenien vuosin takaisia maksa-arvoja ei missään kyylätä, "terveyskeskukset ei välttämättä ehvi tollasia tekeen" :) Ajo-oikeutta ei evätä tuosta vain maksa-arvojen takia. Jos joutuu käymään uudestaan esim. puolen vuoden kuluttua (mikä taitaa olla suht. tavallista kävit julkisella tai yksityisellä), niin julkisen puolen edullisuus korostuu entisestään. 70-kymppiset (joista tässä aloituksessa kysymys) ovat useimmiten eläkeläisiä ja pieniäkin eläkkeitä on.

Sinä voit lukemalla päätellä korkeintaan sen että ymmärränkö jotain vai en, mutta et todellakaan voi tietää HALUANKO vai en ymmärtää. Paitsi nyt tiedät kun kerron; minä yleensä haluan ymmärtää ihmisiä ja asioita.

• ö-Öö

Et sitten ymmärtänyt kommenttia

Noh, sä oletkin vain noita nettireuhkaajia, tarkoitus ei ole keskustella, tarkoitus päästä inkuttamaan. Pahakin olo?

Noin olen ymmärtänyt kommenttiesi perusteella, täytyy olla paha olo, joillain ihmisillä on tollasta elämä.

Ymmärsitkö, oletettavasti et.

=DW=

• bessie-
        ö-Öö kirjoitti:

Et sitten ymmärtänyt kommenttia

Noh, sä oletkin vain noita nettireuhkaajia, tarkoitus ei ole keskustella, tarkoitus päästä inkuttamaan. Pahakin olo?

Noin olen ymmärtänyt kommenttiesi perusteella, täytyy olla paha olo, joillain ihmisillä on tollasta elämä.

Ymmärsitkö, oletettavasti et.

=DW=

Ymmärsin oikein hyvin. Kyllä minulla yleensä on tarkoitus keskustella jos mielipiteen kirjoitan. Nettireuhkaajaksi minusta ei taida olla, en oikein pysty edes nimittelemään muita...

Kiitos kysymästä, oloni on oikein hyvä. Olen sen verran kevytmielinen, pinnallinen, järkevä, realisti, tilannetajuinen, kunnianhimoton, joustava ja sopeutuva ihminen, ettei minulle ihan hevin tule "paha olo". Itseasiassa minulla ei ole koskaan ollut "paha olo", lukuun ottamatta jotain täsmäsyystä johtuvaa satunnaista ja lyhytkestoista, surusta tai myötäelämisestä johtuvaa.

Aurinko paljastaa julmasti parvekelasien ja olohuoneen ikkunoiden huonosti tehdyn pesun, mutta nyt on onneksi pimeää ja elämäni ihan mallillaan.

• pesukortti.pois

kuka.pesi.ikkunat.huonosti

• lekuril
        bessie- kirjoitti:

Kyllä se on niin että vaikka olet ollut julkisenpuolen asiakas ikäsi niin, lääkäriä et saa julkiselta puolen ajokorttia varten, ei aikaa piirrättää kelloa. Joskus parempina aikoina pääsi mutta piti maksaa ajokorttitarkastus maksu, oli joitakin kymppejä enempi kun TK maksu.
        Menimpä sitten terveystalon lääkärille, netistä varasin jossa myös luettelo ketkä näitä todistuksia kirjoittaa, sattui kirurgi. Mukana oli aivan uusi silmälääkärin lausunto jossa kerrottiin oikean silmäpohjan ongelmista. Laseja olen tarvinnut 25 vuotta ajaessa.
        Lääkäri kirjoitti todistuksen jossa sanottiin että saan ajaa ilman laseja. Huomasin kun olin maksanut n.90e toimisto kuluineen, en oikaissut koska tiedän että en edes kävele ilman laseja niin sama mitä siinä lukee.
        Kova kiire ja rahastus, se on yksityisen puolen meininki.

• bessie-
        lekuril kirjoitti:

Kyllä se on niin että vaikka olet ollut julkisenpuolen asiakas ikäsi niin, lääkäriä et saa julkiselta puolen ajokorttia varten, ei aikaa piirrättää kelloa. Joskus parempina aikoina pääsi mutta piti maksaa ajokorttitarkastus maksu, oli joitakin kymppejä enempi kun TK maksu.
        Menimpä sitten terveystalon lääkärille, netistä varasin jossa myös luettelo ketkä näitä todistuksia kirjoittaa, sattui kirurgi. Mukana oli aivan uusi silmälääkärin lausunto jossa kerrottiin oikean silmäpohjan ongelmista. Laseja olen tarvinnut 25 vuotta ajaessa.
        Lääkäri kirjoitti todistuksen jossa sanottiin että saan ajaa ilman laseja. Huomasin kun olin maksanut n.90e toimisto kuluineen, en oikaissut koska tiedän että en edes kävele ilman laseja niin sama mitä siinä lukee.
        Kova kiire ja rahastus, se on yksityisen puolen meininki.

Toista mieltä. Jos olet ollut julkisen puolen asiakas ikäsi (ja sinulla siis on sairauksia ja lääkityksiä), niin juuri sieltä se aika kannattaa varata, hyvissä ajoin. Se yksityisenkin puolen lääkäri nimittäin on joka tapauksessa velvoitettu selvittämään sairauksiasi ja lääkityksiäsi ja ehkä vähän niiden historiaakin, siltä osin kuin ajokykysi arvioimista varten on tarpeen.
        Jos ja kun olet täyttänyt rehellisesti esitietolomakkeen ja sinulla on ajokykyysi mahdollisesti vaikuttavia sairauksia tai lääkityksiä tai jotain riskitekijöitä, niin siitä paperistahan ne käyvät ilmi jo heti kättelyssä ellei aiemminkin mikäli olet etukäteen toimittanut tiedot. Lisätietoja saatetaan tarvita, asiakkaan oma arvio ajokyvystään kun ei riitä.

• vahuksetpoisratista

Minulla ei ole ajokorttia. En tullut sitä hankkineeksi, koska silloin pitäisi käyttää silmälaseja kokoaikaisesti ja en ole sitten kai kokenut sitä niin tarpeelliseksi.
      Olen kyllä sitä mieltä, että iän myötä ajovarmuus heikkenee, aistit huononevat ja reaktiokyky hidastuu.
      Omalla paikkakunnallani on sattunut varmaa peltikolaria vain sen vuoksi, että kuskin ikä oli syynä.
      Papparainen ajaa pamautti parkissa olevaan autoon, kun ei ajoissa huomannut edessään olevaa toista autoa. Ukkelille ei tullut vammoja, mutta autoon tuli lommoja ja parkissa olevan auto sai myös niitä. Joutui olemaan monta viikkoa ilman autoa ja soittelemaan vakuutusyhtiöille ja korjaamoille.
      Viime viikolla jälleen 75-vuotias nainen ajoi risteyskolarin, kun ei huomannut ajoissa tulevaa autoa ja olisi ollut itse väistämisvelvollinen. Näkyvyys hyvä, mutta hoksottimet ei aina pelaa. Auto romuttui ja kuski sai lieviä vammoja.

• "vahuksetpoisratista"

Jaa sinäkö se olitkin aloittaja.
        AIka outo aihe päästä haukkumaan ikääntyneitä.
        Terveitäkin.

H.

• ON_OIKEETA_TIETOA

" vaHuksetpoisratista " heh,

etkö tiedä vanhemmat ihmiset tekee hyvin harvoin autokolareita,
        ne on kaikkein turvallisimpia liikenteessä,
        se on moneenkertaan tutkittua tietoa,
        katsos
        ku elämän kokemus tekee ihmisistä viisaita
        toisia arvostavia liikenteessä,
        vanhukset on ehdottomasti maan suola
        ja kaikkein turvallisimpia kuskeja,
        sairaat on eri asia,
        siksi juuri ON LÄÄKÄRIN tarkastus TÄRKEÄ
        VAIN terveet saa ajokorin vanhanaki,

• ö-Öö

Nojoo

Vanhukset ajelee monesti hyvin rauhallisesti ja tuttuja reittejä. Pöndellä etenkään ei korttia ihan helpolla oteta pois, se aika välttämätön asia monille.

Mä olin muutama vuosi sitten kolarissa. Menin naapuriin, olin sisällä ja kaamea pamaus. Naapurin vanhaisäntä se siellä pihalla peruutti arjalaisen muskeliauton keulaan, eihän siellä sen auton takana ennenkään ole autoja ollut...

Noita useempiakin. Aikanaan yks kasikymppinen ukkeli oli meillä asiakkaana, ajeli Oldsmobilella. Sillä loppui ajaminen, kun se romutti autonsa Hämeenkadulla kolauttamalla punaisten takaata jonkun kylkeen.

Ikä ja ajokyky ei ole toisiaan välttämättä poissulkevia asioita. Ikätarkastukset hyvä asia, tosin, ne aidosti liian löysiä kokonaisuutta mittaamaan.

Sama aiahan se nuortenkin kanssa. Terveys varmasti erittäinkin hyvä, muut asiat tahtovat mättää.

Sekin muistettava, aika monet ajelee autolla ilman korttiakin, noista saa lukea mediasta päivittäin.

=DW=

• Jos 70v synttärit alkaa lähestyä niin on joutunut jo pari kertaa uusittamaan ajokorttinsa. Sama systeemi varmaan on kuin aikaisemmillakin kerroilla.

• AB-seeeee
      Kortti velvoitti 50v alkaen käymään testeissä.
      Kuorma-auto nääs.
      Työ-terv. hoiti ensin, sitten kaveri jäi eläkkeelle ja siirtyi Dia....firmaan.
      Viiden vuoden välein olen käynyt moikkaamassa.
      Testaa silmät, kysyy muistanko häntä vielä...
      Sitten me nauramme ja hän lyö leimansa.
      Luvaten lähettää paperin Poliisillemme.
      -
      a'75€
      Noh, tämä on aavistuksen köykäinen kuvaus prosessista.

H.

• tosi.on

Höphöpö.

50v piti uusia ajokortti ja seuraava kerta on 70 v.

• tosi.on kirjoitti:

Höphöpö.

50v piti uusia ajokortti ja seuraava kerta on 70 v.

"tosi.on"

ABC-kortti edellyttää tarkistusta 5-vuoden välein.
        Eli kyseessä on kortin "henkinen" uusinta.
        Jos alkaa tarvita silmä-laseja, pitää kortti vaihtaa fyysysestikin.
        Minä olen vaihtanut kahdesti.
        Ensin tarvitsin lasit, sitten taas en.
        Korttini on voimassa 2020 loppuun.
        Silloin täytän 70v.
        Jännä nähdä muuttuuko korttini henkisesti vai fyysisesti. :)

H.

• hunksz kirjoitti:

"tosi.on"

Silloin täytän 70v.

H.

...fyysi...

H.

• vanhuusvaivaa
        hunksz kirjoitti:

"tosi.on"

Silloin täytän 70v.

H.

Ekkös sä täytä 70v jo 2019.
        Ajokortin uusimiskehoitus tulee jo paljon ennen synttäripv.

• hunksz
        vanhuusvaivaa kirjoitti:

Ekkös sä täytä 70v jo 2019.
        Ajokortin uusimiskehoitus tulee jo paljon ennen synttäripv.

"vanhuusvaivaa"

Niinpä.
        Aina on kehoitus tullut.

H.

• Ajokortista näkyy uusinta päivä, jos näkee ja ymmärtää.

• Tarvitseekohan Ruotsissa minkään ikäisestä lähtien lääkärintodistusta, kun ajokortti uusitaan vaikka sokealle? Miten lienee ammattikortin kanssa sitten?

Minulla on tavallinen henkilöautokortti, eikä lääkärintodistusta ole kyselty sitten vuodesta -77 kun sen sain. Joka kymmenes vuosi se on uusittu, kun on vain lähettänyt uuden valokuvan. Sitäkään ei ole kysytty onko se edes ajankohtainen tai kenen kuva, kuva kuin kuva.
        Näkyy nykyinen kortti olevan voimassa vuoteen 2025, jolloin olen jo lähellä kahdeksaakymppiä (enkä nytkään edes osaa enää ajaa).

• SyvästiJärkyttynyt
        Tellukka kirjoitti:

Tarvitseekohan Ruotsissa minkään ikäisestä lähtien lääkärintodistusta, kun ajokortti uusitaan vaikka sokealle? Miten lienee ammattikortin kanssa sitten?

Minulla on tavallinen henkilöautokortti, eikä lääkärintodistusta ole kyselty sitten vuodesta -77 kun sen sain. Joka kymmenes vuosi se on uusittu, kun on vain lähettänyt uuden valokuvan. Sitäkään ei ole kysytty onko se edes ajankohtainen tai kenen kuva, kuva kuin kuva.
        Näkyy nykyinen kortti olevan voimassa vuoteen 2025, jolloin olen jo lähellä kahdeksaakymppiä (enkä nytkään edes osaa enää ajaa).

@Tellukka

Suomessa henkilöautokortin uusinnassa ei tarvitse lääkäriä, mutta jokainen lääkäritapaaminen on samalla ajokorttitilanne.

Voisitko selvittää onko Ruotsissa sama vai onko ajokortti tosiaan noin lääkäritön kuten tuossa kuvailit?

• SyvästiJärkyttynyt kirjoitti:

@Tellukka

Suomessa henkilöautokortin uusinnassa ei tarvitse lääkäriä, mutta jokainen lääkäritapaaminen on samalla ajokorttitilanne.

Voisitko selvittää onko Ruotsissa sama vai onko ajokortti tosiaan noin lääkäritön kuten tuossa kuvailit?

Sitä en tosiaankaan tiedä juoruaisiko lääkäri eteenpäin siitä, jos katsoisi ettei minusta ole enää autonrattiin.
        Eihän minusta nytkään enää ole, kun en ole ajanut herran aikoihin, enkä tiedä uusista liikennesäännöistäkään tuon taivaallista. Saisinko edes autoa liikkeelle muuten kuin työntämällä. Olisin suorastaan hengenvaarallinen itselleni ja toisille auton kanssa liikenteessä. Jos niin lienen ollut silloinkin, kun vielä ajoin, mutta toiset olivat hyviä väistelemään.

• MasentajaTässäHei

Ajokortit ovat voimassa enintään 18.1.2033 asti, vaikka korttiin olisi merkitty myöhempi voimassaoloaika.

• Tuleeko silloin jo robottien ohjaamat autot, vai kuljemmeko (kuka kulkee?)silloin lennokeilla ilma siltoja pitkin?

Olisi kiva olla silloin katselemassa, kun vanhustentalolta mummit ja papat liihottelevat lennokeillaan, tai huristelevat robotin kyydissä.DD

Mahtaisko siellä olla muutama vuodepaikka tarjolla lisävarusteena tippaletku ja happilaite?

• MasentajaTässäHei
        Kristiina23 kirjoitti:

Tuleeko silloin jo robottien ohjaamat autot, vai kuljemmeko (kuka kulkee?)silloin lennokeilla ilma siltoja pitkin?

Olisi kiva olla silloin katselemassa, kun vanhustentalolta mummit ja papat liihottelevat lennokeillaan, tai huristelevat robotin kyydissä.DD

Mahtaisko siellä olla muutama vuodepaikka tarjolla lisävarusteena tippaletku ja happilaite?

Jännät skenaariot. Mitään mainitsemistasi ei voi sanoa, että mahdotonta.

• MasentajaTässäHei kirjoitti:

Jännät skenaariot. Mitään mainitsemistasi ei voi sanoa, että mahdotonta.

Tuota hieman ounastelinkin, mutta olisihan se mahdollista,....vai..?, koska kehitys menee hurjaa vauhtia eteenpäin, joten jos ajattelemme vaikka 20-v ennen tätä päivää ja nykyistä kehitystä ja sitten tulevaa noin 20-v lisää, niin olisi meillä ihmeteltävää, ainakin minulla ja myös esi- isillämme, varsinkin äideillä!D.

Kun olin teini (satavuottasitten) ja pääsimme elokuviin siskoni kanssa, niin äiti varoitti, että jos siellä suudellaan, niin ei ne oikeesti suutele!!? Hassua, että vielkäkin katselen vanhoja elokuvia ja mietin, suuteleeko ne ihan oikeesti?

Sitä en tiedä, mitä äitini ajatteli silloin, kun veimme hänet Hesassa elokuviin katsomaan; Maa on syntinen laulu. Ei tainnut paljon pukahtaa, naitiinko, suudeltiinko, vai ei?

• olisihan se aika kivaa, jos silloin yli kasikymppisenä vielä autoilu onnistuisi.
        Siinä tavoitetta kerrakseen, tosin silloin jo olisi alla varmaan vaihteeton ja jarruton, äänetön ja hyvältä tuoksuva virtaviivainen menopeli.

Niin ja perätutka siinä olisi ainakin, etten prisman pihan ainoaa valotorniin perruuttelisi.

Ajotaitoaan ei oikein muuten pidä yllä kuin ajamalla ja vanhuudenhöperyydestä huolimatta tunkeutumalla liikenteen kuin liikenteen sekaan.

Tietysti se kirjallinen testi tekisi tiukkaa, varsinkin ne liitävät hassuttelevat kellonviisarit tuppaavat liitelemään ja lentelemään kauaksi kellotaulun ulottumattomiin.

• Anonyymi
        rosaliiin kirjoitti:

olisihan se aika kivaa, jos silloin yli kasikymppisenä vielä autoilu onnistuisi.
        Siinä tavoitetta kerrakseen, tosin silloin jo olisi alla varmaan vaihteeton ja jarruton, äänetön ja hyvältä tuoksuva virtaviivainen menopeli.

Niin ja perätutka siinä olisi ainakin, etten prisman pihan ainoaa valotorniin perruuttelisi.

Ajotaitoaan ei oikein muuten pidä yllä kuin ajamalla ja vanhuudenhöperyydestä huolimatta tunkeutumalla liikenteen kuin liikenteen sekaan.

Tietysti se kirjallinen testi tekisi tiukkaa, varsinkin ne liitävät hassuttelevat kellonviisarit tuppaavat liitelemään ja lentelemään kauaksi kellotaulun ulottumattomiin.

Isäni, 84v, ajaa vielä normaalivaihteisella Huyndaillaan ilman ongelmia. 80 vuotta täytettyään hänen on pitänyt käydä lääkärissä kahden vuoden välein. Itselläni on ABC/ABE/C1E kortti, joista ensimmäinen suoritettu 1977. ABC-kortista johtuen piti käydä lääkärissä 50-vuotiaana. Päätin samaan syssyyn suorittaa C1E:n. 55-vuotiaana piti taas käydä lääkärissä. Ei huomauttamista. Kun hiljattain täytin 60 vuotta lääkäri lähetti poliisille tiedon, että tarvitsee käyttää silmälaseja C-luokan autoa ajaessa. Kävin poliisin luona luovuttamassa kortin, sain väliaikaisen paperilapun tilalle, voimassaoloaika 3 kk. Samalla pyysin, että laittavat uuteen korttiin samantien, että käytettävä silmälaseja kaikkia moottoriajoneuvoja ajaessa, ettei tarvitse viiden vuoden kuluttua taas uusia korttia, kun siinä vaiheessa lääkäri kuitenkin toteaa, että näkö ei ilman laseja riitä henkilöautollakaan ajamiseen. Nyt odottelen uutuuttaan kiiltävää korttia. Lääkärintarkastus odottaa taas viiden vuoden kuluttua, jollen luovu ylimääräisistä kirjaimista sitä ennen. Jos luovun, eli pudotan pois ABC:n ja C1E:n, ei 65-vuotiaana tarvitse käydä lääkärissä, mutta 70-vuotiaana taas tarvitsee, jos haluaa ABE-kortin pitää. Muuten olen sitä mieltä, että kun olen kuorkkiskortin ajo-oikeuden 18-vuotiaana saanut, pitäisi uskoa, että ymmärrän käyttää laseja, kun niitä tarvitsen. Silmälaseja olenkin ilman lääkärin määräystä käyttänyt aina ajaessa jo 58-vuotiaasta lähtien ihan omasta halusta. On mukava ajella, kun ei tarvitse siristellä nopeusmittarin näyttöä. Kauas näkyisi vielä riittävän hyvin ilman lasejakin. Siinäpä se.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Isäni, 84v, ajaa vielä normaalivaihteisella Huyndaillaan ilman ongelmia. 80 vuotta täytettyään hänen on pitänyt käydä lääkärissä kahden vuoden välein. Itselläni on ABC/ABE/C1E kortti, joista ensimmäinen suoritettu 1977. ABC-kortista johtuen piti käydä lääkärissä 50-vuotiaana. Päätin samaan syssyyn suorittaa C1E:n. 55-vuotiaana piti taas käydä lääkärissä. Ei huomauttamista. Kun hiljattain täytin 60 vuotta lääkäri lähetti poliisille tiedon, että tarvitsee käyttää silmälaseja C-luokan autoa ajaessa. Kävin poliisin luona luovuttamassa kortin, sain väliaikaisen paperilapun tilalle, voimassaoloaika 3 kk. Samalla pyysin, että laittavat uuteen korttiin samantien, että käytettävä silmälaseja kaikkia moottoriajoneuvoja ajaessa, ettei tarvitse viiden vuoden kuluttua taas uusia korttia, kun siinä vaiheessa lääkäri kuitenkin toteaa, että näkö ei ilman laseja riitä henkilöautollakaan ajamiseen. Nyt odottelen uutuuttaan kiiltävää korttia. Lääkärintarkastus odottaa taas viiden vuoden kuluttua, jollen luovu ylimääräisistä kirjaimista sitä ennen. Jos luovun, eli pudotan pois ABC:n ja C1E:n, ei 65-vuotiaana tarvitse käydä lääkärissä, mutta 70-vuotiaana taas tarvitsee, jos haluaa ABE-kortin pitää. Muuten olen sitä mieltä, että kun olen kuorkkiskortin ajo-oikeuden 18-vuotiaana saanut, pitäisi uskoa, että ymmärrän käyttää laseja, kun niitä tarvitsen. Silmälaseja olenkin ilman lääkärin määräystä käyttänyt aina ajaessa jo 58-vuotiaasta lähtien ihan omasta halusta. On mukava ajella, kun ei tarvitse siristellä nopeusmittarin näyttöä. Kauas näkyisi vielä riittävän hyvin ilman lasejakin. Siinäpä se.

Ja moniteholasit korvaisi monen monta lähi- ja kaukonäköä ja lääkäreissä käyntiä. Moniteholaseilla avautuisi koko maailma.

Onpa vanha avaus nostettu tikun nokkaan mutta lienee ajankohtainen periaatteessa joka päivä - ilmestyy 70 täyttäneitä aikapiirturiin.

• Anonyymi

Koska ja miten pitää uusia seuraava kortti, kun ajaa 70-vuotiaana hankitun kortin kanssa.

Jo 70-vuotias kuljettaja

• Anonyymi

75-vuotiaana. Tulee kirje, jossa on ohjeet.

• Anonyymi

Ei mitään,kiitos Bernerille.

• Anonyymi

Mistä Berneriä pitäisi kiittää? En ymmärrä.

• Anonyymi

Postitse tuli kuukausi sitten trafilta kirje jossa oli kehoitus uusia ajokortti trafin sivujen kautta. Menin sivuille ja pari kruksia kaavakkeeseen.....Uusi kortti tuli postitse muutaman päivän kukuttua. Ei tarvinnut lääkärintodistusta, kuvankin olivat ottaneet tietokoneen kautta, vuosi sitten uusitusta ulkomaanpassista.

Kol kot

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe