Minulla todettiin viisi kuukautta sitten aikuistyypin diabetes ja olen tässä pohtinut mahdollisia syitä jotka ovat tähän johtaneet. Lääkärin kanssa olemme pohtineet kolesterolilääkityksen aloituksesta metforminin rinnalle. Nyt käytän metua kaksi kertaa päivässä 500mg vahvuudella. Syksyllä oli ns paha kolesteroli neljän luokkaa ja kokonaiskolesteroli kuuden paikkeilla ja triglyseridi neljän paikkella. Lääkäri kehoitti aloittamaan silloin kolesterolilääkityksen mutta sanoin hänelle silloi että katsotaanko kevääseen saakka, koska diabeteksen hoito edellyttää myös ruokavalioon muutoksia ja kolesteroli ja triglyseridiarvo voi pudota jo pelkällä ruokavaliollakin. Ja perustelin sitä vielä sillä, koska triglyarvo oli ollut keväällä 2015 6,25 ja silloin ei puhuttu mitään vaarallisesta kolesterolista. Mutta nyt kaksi viikoa sitten käytyäni työterveystarkastuksessa minulle selvisi kun sain terveystalon laboratoriotulokset, että minulla on ollut vielä aiemmin vuonna 2011 trglyseridiarvo erittäin korkealla. Silloin se arvo oli ollut 15,8. Kysyin lääkäriltä että onkohan silloin ollut mitään riskejä terveyden suhteen ja hän vastasi että haimatulehduksen riski on ollut todennäköinen. Huvittavinta tässä on se kun nyt minulla alkaa omasta mielestäni olla kolesteroliarvot kohdillaan niin silti nyt tuputetaan kolesterolilääkkeitä. Oman terveyskeskuslääkärin kanssa on sovittu että maalis huhtikuun vaiheessa otetaan uudet verkokeet ja niiden perusteella päätetään lääkityksen aloituksesta. Kaksi viikkoa sitten kokonaiskolesteroli oli 6 ja paha kolesteroli 4 ja triglyseridiarvo 2. Sitä vaan olen täs miettinyt että onkohan tällä mun diabeteksellä ja taannoisella korkealla triglyarvolla (15,8) jotakin yhteistä, eli onkohan haima saanut jo silloin siipeensä. Alkoholia otin silloin noin kahden viikon välein vain yhtenä iltana ja nyt käytän sitä vain noin kahden tai kolmen kuukauden välein ja silloinki vain yhtenä iltana. Lisäksi olen miettinyt että onkohan silloin työterveyslääkäri tehnyt hoitovirheen kun ei ole puuttunut sillon noin korkeisiin kolesteroliarvoihin. Tämä työterveystarkastus vuonna 2011 tehtiin kajaanissa terveystalon vastaanotolla...
Korkea triglyseridiarvoko syynä diabetekseen
20
760
Vastaukset
- erikoislääk
Mene erikoislääkärille, oliskohan se sisätautilääkäri, joka elimistä parhaiten tietää.
Yleislääkärit ei (aina) ole näissä asioissa experttejä, vaan nimensä mukaisesti
yleislääkäri. Vaatii syvällisempää tietoa, sitä saat erkoislääkäriltä. - Luotanko_työterveyteen
Veijolle vaan tiedoksi että ruokavalion ja lääkityksen ansiosta sokeriarvot ovat nyt olleet nyt viiden ja kuuden välillä ja paino on tippunut 13 kiloa sekä triglyseridiarvo on myöskin tippunut. Kyllä minä vielä lääkäreihin luotan, mutta tuo vuonna 2011 sattunut kömmähdys vähän mietityttää.
- Hyvä_suunta
Koska sinulla ei ollut silloin 2011 vielä diabetestä (ei ainakaan todettu), korkeaakaan triglyseiridiarvoa ei välttämättä pidetty vakavana. Nyt kun olet saanut diabetesdiagnoosin, samalla sinulle on tullut tiukemmat kolesteroli- ja trigly-arvojen tavoitteet. Kömmähdystä ei siis tapahtunut, sairaushistoriasi on vain muuttunut. Onneksi olet saanut jo parannettua arvoja.
- veijoltaasiaa
Luotanko_työterveyteen
Kiitos-kertoisitko myös millaisen ravintosuosituksen olet saanut ja millaisen lääkityksen.
Kiitos etukäteen.
Ystävällisin terveisin Veijo
Jollet halua levittää tietoa täällä niin käytä emailiäni. - Luotanko_työterveyteen
Sokerinkäytön heitin pois (sitä kuluikin runsaasti aiemmin. 4 palaa sokeria kahvikuppia kohden) makeiset on mennyttä elämää. Lenkkimakkaran käytön olen miltei lopettanut kokonaan. Sianlihaa käytän ruoanvalmistuksessa todella harvoin ja sen tilalla käytän naudanlihaa tai hirvenlihaa. Voi on vaihdettu kevytmargariiniin. Voitakin kului puolen kilon paketti viikossa ja nyt käytän 400 g margariinipakettia noin kolme viikkoa. Hedelmiä popsin välillä pikkunälkään. Alkoholin käyttöä en ole muuttanut koska käytän sitä muutenkin todella harvoin.
- hpv16
Suosittaisin myös erikoislääkärin pakeilla poikkeamista. Kevytmargariineja ei nykyään suositella koska niiden rasva on kovempaa kuin rasvaisempien. Itse käytän Lidlin 30% kevytmajoneesia leivän päällä. Paistamiseen öljyä paitsi kananmuniin Flora Goldia.
Diabeetikoille suositellaan LDL kolesterolin maksimimääräksi 2.5 mmol/l ja 2 mmol/l jos kuuluu muihinkin riskiryhmiin. Noihin arvoihin on vaikea päästä ilman lääkkeitä jollei geenit ole todella suotuisia. LDL-kolesterolia laskee monityydyttymätön rasva, liikunta ja kuitu. Ei siis kannata vähentää ruokavaliostaan öljyjä pois. Tyydyttynyt rasva taas huonontaa hiukan kolesteroliarvoja useimmilla ihmisillä.
Triglyseridejä (eli rasvaa) nostaa taas fruktoosi (jota on pöytäsokerista puolet) ja alkoholi. Merkittävämpää on kylläkin vyötärölihavuus. - veijohansesiinä
hpv
"Kevytmargariineja ei nykyään suositella koska niiden rasva on kovempaa kuin rasvaisempien. Itse käytän Lidlin 30% kevytmajoneesia leivän päällä. Paistamiseen öljyä paitsi kananmuniin Flora Goldia."
Mitään margariineja on täysin turhaa suositella. Ei mitään terveyshyötyä voihin verrattuna.
Kevytmajoneesi ei ole majoneesia. Jos et usko niin koetappa valmistaa oma.
"Tyydyttynyt rasva taas huonontaa hiukan kolesteroliarvoja useimmilla ihmisillä."
Aivan oikein-hieman. Mutta samalla paranevat muut kolesteroliarvot joten esim. Becelin huijaus kokonaiskolesterolilla jää omaan arvoonsa. Ei sano mitään sydänterveydestä.
Kysy lisää. - viikateseppä
hpv16 kirjoitti:
Suosittaisin myös erikoislääkärin pakeilla poikkeamista. Kevytmargariineja ei nykyään suositella koska niiden rasva on kovempaa kuin rasvaisempien. Itse käytän Lidlin 30% kevytmajoneesia leivän päällä. Paistamiseen öljyä paitsi kananmuniin Flora Goldia.
Diabeetikoille suositellaan LDL kolesterolin maksimimääräksi 2.5 mmol/l ja 2 mmol/l jos kuuluu muihinkin riskiryhmiin. Noihin arvoihin on vaikea päästä ilman lääkkeitä jollei geenit ole todella suotuisia. LDL-kolesterolia laskee monityydyttymätön rasva, liikunta ja kuitu. Ei siis kannata vähentää ruokavaliostaan öljyjä pois. Tyydyttynyt rasva taas huonontaa hiukan kolesteroliarvoja useimmilla ihmisillä.
Triglyseridejä (eli rasvaa) nostaa taas fruktoosi (jota on pöytäsokerista puolet) ja alkoholi. Merkittävämpää on kylläkin vyötärölihavuus.Missä on tilastot notta kolesterolin pitäisi olla alhainen? Eikös Tsekki tutkimus tuonut esille missä tyydyttynyttä eläinrasvaa ja kolesterolit korkeammat niin pitkää ikää. Nää monityydyttymättömiä suosivat juu tietenkin ihanteelliset., mutta sydäri viikateseppä korjasi satoa.
- hpv16
viikateseppä kirjoitti:
Missä on tilastot notta kolesterolin pitäisi olla alhainen? Eikös Tsekki tutkimus tuonut esille missä tyydyttynyttä eläinrasvaa ja kolesterolit korkeammat niin pitkää ikää. Nää monityydyttymättömiä suosivat juu tietenkin ihanteelliset., mutta sydäri viikateseppä korjasi satoa.
Itä-Euroopan terveydenhoito on huomattavasti heikompaa kuin Länsi-Euroopan ja pelkästään se selittää erot.
Sitten kun on seurattu homogeenisella populaatiolla LDL-kolesterolia ja sydänkohtauksia yksilötasolla niin on huomattu erittäin vahva yhteys LDL-kolesterolin ja sydänkohtauksien välillä. - AImissä
hpv16 kirjoitti:
Itä-Euroopan terveydenhoito on huomattavasti heikompaa kuin Länsi-Euroopan ja pelkästään se selittää erot.
Sitten kun on seurattu homogeenisella populaatiolla LDL-kolesterolia ja sydänkohtauksia yksilötasolla niin on huomattu erittäin vahva yhteys LDL-kolesterolin ja sydänkohtauksien välillä."Sitten kun on seurattu homogeenisella populaatiolla LDL-kolesterolia ja sydänkohtauksia yksilötasolla niin on huomattu erittäin vahva yhteys LDL-kolesterolin ja sydänkohtauksien välillä."
AI missä??? - hpv16
AImissä kirjoitti:
"Sitten kun on seurattu homogeenisella populaatiolla LDL-kolesterolia ja sydänkohtauksia yksilötasolla niin on huomattu erittäin vahva yhteys LDL-kolesterolin ja sydänkohtauksien välillä."
AI missä???Esimerkiksi Framinghamissa.
- AImissä
hpv16 kirjoitti:
Esimerkiksi Framinghamissa.
On tullut esille notta arkistoivat autotalliin tulokset jotka eivät olleet toiveiden mukaisia. Eli sellaista tiedettä siellä.
Mitäs se Huttus Matti kirijootti. Vaikka elukka rasva kohottaa pahaa niin sydärit kuitenkin vähenee.
"Nyt varmaankin luulette että lainailen tutkimuksia, jotka tukevat omia ajatuksiani. Olemme valmiit antamaan erityispalkinnon sille ihmiselle, miehelle tai naiselle, joka löytää jostakin pitkäaikaistutkimuksen, jonka tulokset osoittavat että korkea kolesteroli, tai ravinnossa oleva suuri tyydyttyneiden rasvojen määrä, olisi millään tavalla vastuussa veren kolesterolitasosta (normaalissa, terveessä väestössä), tai vaikuttaisi millään tavalla sydäntautien määrään." - veijasiallataaskin
hpv16 kirjoitti:
Sitten kun on seurattu homogeenisella populaatiolla LDL-kolesterolia ja sydänkohtauksia yksilötasolla niin on huomattu erittäin vahva yhteys LDL-kolesterolin ja sydänkohtauksien välillä."Sitten kun on seurattu homogeenisella populaatiolla LDL-kolesterolia ja sydänkohtauksia yksilötasolla niin on huomattu erittäin vahva yhteys LDL-kolesterolin ja sydänkohtauksien välillä. "
No mutta entäs se Becelin ja muiden teollisuusmönjien valmistajien kokonaiskolesteroli????
- veijohanse
Luotanko_työterveyteen
Kokeillaan nyt jos ketju kestää ehjänä ja ilman asiaankuulumattomia kommentteja.
"Sokerinkäytön heitin pois (sitä kuluikin runsaasti aiemmin. 4 palaa sokeria kahvikuppia kohden) makeiset on mennyttä elämää."
HYVÄ.
"Lenkkimakkaran käytön olen miltei lopettanut kokonaan."
Jos olet makkaramiehiä niin katso ettei tuote sisällä enempää hiilihydraattia kuin 5gr/100gr tuotetta. Mieluiten jopa huomattavasti alle. Esim. Lidleltä löydät makkaroita joissa 1-2 gr/100gr. Mitä enemmän hiilihydraattia=sokeria-sitä enemmän jauhotäytettä lihan sijaan.
"Sianlihaa käytän ruoanvalmistuksessa todella harvoin ja sen tilalla käytän naudanlihaa tai hirvenlihaa. "
Riista on erittäin hyvä mutta miksi sianliha boikotissa.
"Voi on vaihdettu kevytmargariiniin. Voitakin kului puolen kilon paketti viikossa ja nyt käytän 400 g margariinipakettia noin kolme viikkoa."
Miksi? Joissakin kevytmargariineissa on vettä 40%. Muutenkaan margariinien käytölle ei löydy enää pienintäkään perustetta.
"Hedelmiä popsin välillä pikkunälkään"
Hedelmät ovat luonnon karamellejä. Erittäin paljon sokeria mutta ei sitten paljonn muuta. Minkä verran niitä tulee popsittua?
"Alkoholin käyttöä en ole muuttanut koska käytän sitä muutenkin todella harvoin. "
Diabeetikolle sopivat Wisky, vodka ja konjakki. Laimentele reilusti vedellä. Kuiva puna ja valkoviini. Olut on nestemäistä leipää (runsasti sokeria).
Hieman omakohtaista:
Täysin ilman lääkkeitä.
Aamusokeri 5,5 mmol/l.
Aamiaiseksi 80gr pekonia (Tuoreesta siansivusta) 2 kananmunaa teelusikallisella aitoa majoneesia ja 2 palaa matjessilliä ja ruokajuomana kahvi.
Mikä lääkitys sinulle on annettu ravintoohjeiden mukana. Onko mitään mitä ihmettelet saamissasi ohjeissa?
Jos kirjoitukseni häviää niin ketju jää osaltani. - Luotanko_työterveyteen
500 mg metformin kaksi kertaa päivässä
- veijohanseyhä
Luotanko_työterveyteen
Kiitos.
Mitäs tuumisit jos pääsisit eroon pillereistä? Hyvällä ruoalla-ilman nälkää-nykyiseen tieteeseen perustuen.
Diabeteslääkitys ei hoida itse sairautta millään lailla vaan paikkaa pelkästään liikojen sokereiden syöntiä. Sinulla on insuliinia liian kanssa kehossasi mutta olet periaatteessa melkein immuuni sille joten sokereidenedelleen vähentäminen riitävän matalalle tasolle auttaa kehoa hoitamaan itse verensokerin sopivalla tasolla pitämisen. - hpv16
Unohtui mainita että syy-seuraussuhde taitaa olla päinvastainen eli diabetes aiheuttaa korkeita triglyseridiarvoja tai ehkä kyse on enemmänkin saman asian erilaisista ilmenemismuodoista.
Tässä juttua kolesterolista ja ravintorasvoista:
https://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/muu_diabeteksen_hoito/kymmenen_kysymysta_rasvoista.2806.news
Ja täällä triglyserideistä ja kakkostyypin diabeteksestä:
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00820 - omainen2017
Eikö mikään kehossa viitannut metaboliseen sairauteen? Oletko hoikka ja liikkuva ihminen? Usein - muttei aina - aikuisiän diabeetikolla on liikaa keskivartalorasvaa ja liikunta ei maistu. Elämäntavoilla voi tehdä paljon sekä veren rasva- että sokeriarvoille. Kuinkas tupakointi? Ihmiselimistössä kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Omaiseni sai aivohalvauksen joitain vuosia sitten. Kunnassa ei kuntoutettu millään tavoin. Itsepäisenä ihmisenä hän heitti rollaattorin menemään ja alkoi kävellä pitkiä lenkkejä. Muutama luun murtuma alkuun tuli, mutta mistä pienistä. Verenpaineet ja kolesterolit ovat kunnossa, paino alentunut ja kunto parempi kuin vuosikymmeniin.
Diabetes on sydän- ja verisuonisairaus. Tosin sydän- ja verisuonisairauksia saa ilman diabetestäkin. Kumpiakin voi ehkäistä, hoitaa ja kuntouttaa liikunnalla ja kohtuullisella ruokavaliolla. - Luotanko_työterveyteen
Vuonna 2011 työterveystarkastuksessa ei puhuttu sanallakaan korkeasta kolesterolista. Kehoitettiin kylläkin painoa tiputtamaan. Vuonna 2014 kehoitettiin oluen juontia vähentämään ja sanoin että se on helppoa koska sanoin jotta sixpakki kuluu vuodessa ja se asia jäi siihen. Kolesterolista ja lääkityksestä ei ole ollut aiemmin puhetta kuin eka kerran 5 kk sitten.
- veijasiallataas
Luotanko_työterveyteen
Valitan että keskustelumme päättyi tähän. Ylläpidon idiootti ei halua sinun saavan parasta mahdollista tietoa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789