Onko taiteilijaseuraan vaikea päästä sisään?

Seuraanpyrkijä

Hei, haluaisin taiteilijoiden kokemuksia siitä, onko taiteilijaseuraan vaikea päästä sisään? tiedän, että se vaihtelee onko Suomen taiteilijaseuran liitto kyseessä vai jokin muu yhdistus. Mutta luulen, että vaihtelua on myös kaupunkien liittojen välillä runsaasti.
Oman kokemukseni mukaan tuntuu vaikealta tulla tunnustetuksi taiteilijana vaikka on koulutus ja on järjestänyt näyttelyitä yli kymmenen vuoden ajan. Se mitä tekee määrittelee aika paljon. Esimerkiksi valokuva ja videotaide on nyt seksikkäämpää kuin maalaus. Ja maalarit joutuvat kilpailemaan paikastaan auringossa enemmän. Taiteilijaseuraan kuuluminen vaan on aika oleellinen asia, kun hakee apurahoja. Siksi taiteilijaseuraan hyväksytyksi tuleminen ei saisi olla liian monimutkainen asia. Keskustelua ja kokemuksia kaivataan :)

3

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bouguereau

      Taidemaalariliitto katsoo suopeana jos on valmistunut jostain tietysti koulusta (kuvataideakatemia, vapaa taidekoulu, turun taideakatemia, imatra yms.) Työn jälki ei näytä kauheasti vaikuttavan jos katsoo hieman millaisia taiteilijoita liitossa on jo sisällä. Tuntuu että näillä kouluilla ja tietyttyihin ryhmä näyttelyihin osallistumisella on tärkeä rooli tuossa liittoon pääsemisessä.

      Minulle ilmoitettiin että seuraan ei kannata hakea jos ei ole jo liitossa. En sitten enää kyllä tiedä kannattaako laittaa joka vuosi näitä hakemuksia. Jos ei ole koskaan tarpeeksi "näyttelykokemusta" ja sopivasta koulusta valmistunut ja ei pääse liittoon ja sitä kautta seuraankaan. Pitää kai jättää toi pyrkiminen, vaikka tollasessa pääsis osalliseks tota teosvälitystä jos kuuluisi taiteilijaseuraan.

      En tiedä onko apurahoissa toi taiteilijaseuraan kuuluminen tärkeää? Jotenkin tuntuu että sielä on usein ihmisiä jotka eivät kuulu liittoon tai seuroihin. Monet maaseudun taiteilijaseurat, jotka silti ovat tämän suomen taiteilijaseuran alaisia ovat täynnä ihan puhtaasti harrastelijoita, joidenka ei jotenkin uskoisi kauheasti hakevan mitään apurahoja.

      En kyllä oikein tiedä apurahojen saamisen kriteereitä muutenkaan. Pitää ehkä tehdä sellaista taidetta joka on nyt juuri kuumaa ja sitten olla tiettyjä kunniamerkkejä, niinkuin tietty koulutus, edellisiä apurahoja ja mitä näitä nyt on. Loppu lienee sitten arpapeliä. Koska noita hakijoita on aika paljon joka vuosi.

      • Kyllä----

        ---apurahoja saa vaikka ei kuulu taiteilijaseuraan. Puhun nyt kokemuksesta koska olen saanut joka vuosi kun olen hakenut.
        En ole käynyt myöskään mitään taidekouluja. Mutta näyttelyjä olen pitänyt ahkerasti. Ehkä se on osaltaan edesauttanut apurahan saantia. Yleensä olen hakenut kohdeapurahoja näyttelyprojekteihini jotka ovat aina jotain teemanäyttelyjä.

        Voihan myös olla että minun näyttelyissä on käynyt juuri oikeanlaisia henkilöitä. Ainakin muutamia toimittajia on näyttelyni kiinnostanut. Julkisuus on varmasti myös osasyy miksi aina tärppää.
        Enkä myöskään tee mitään "nykytaidetta" vaan ihan esittävää näköistaidetta.
        Niin että älkää heittäkö kirvestä kaivoon. Turhaan haikailette mukaan taidemaalariliittoon, siitä ei taivas aukene.


      • bouguereau
        Kyllä---- kirjoitti:

        ---apurahoja saa vaikka ei kuulu taiteilijaseuraan. Puhun nyt kokemuksesta koska olen saanut joka vuosi kun olen hakenut.
        En ole käynyt myöskään mitään taidekouluja. Mutta näyttelyjä olen pitänyt ahkerasti. Ehkä se on osaltaan edesauttanut apurahan saantia. Yleensä olen hakenut kohdeapurahoja näyttelyprojekteihini jotka ovat aina jotain teemanäyttelyjä.

        Voihan myös olla että minun näyttelyissä on käynyt juuri oikeanlaisia henkilöitä. Ainakin muutamia toimittajia on näyttelyni kiinnostanut. Julkisuus on varmasti myös osasyy miksi aina tärppää.
        Enkä myöskään tee mitään "nykytaidetta" vaan ihan esittävää näköistaidetta.
        Niin että älkää heittäkö kirvestä kaivoon. Turhaan haikailette mukaan taidemaalariliittoon, siitä ei taivas aukene.

        No se on kyllä totta, että ei tuo liittoon kuuluminen tai kuulumattomuus uraa ihmiselle tee. Apurahojen saanti on varmaan myöskin vaan näkyvyydestä ja sinnikyydestä kiinni loppujenlopuksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      300
      3455
    2. 204
      2951
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2534
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      233
      1992
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1425
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1304
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe