millä tavalla ihminen eroaa eläimistä

ihminenoneläintotisesti

Eläin on synnyttänyt ihmisen, ihminen siis on eläin.
Hengitän, juon, syön ja paskannan, olen siis puhuva eläin.
Puhuvia, eli äänteleviä eläimiä on kaikki hengittävät eläimet.

22

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jbobo

      Biologian, kemian ja fysiikan osalta ei mitenkään. Aivot vaan hurruttaa vähän äkäsemmin mikä on saanut meidät keksimään kaikenlaista jännää.

    • Ihminen on kognitiivisesti poikkeuksellisen kyvykäs eläin, joka kykenee älynsä avulla sopeutumaan varsin laajaan elinympäristöön ja muokkaamaan ympäristöään (liikaakin).
      Silti olemme Hominidae suvun isoja ihmisapinoita, aivan kuin Carl von Linné kertoi.

      • Epiphaniuseikirj

        "Ihminen on kognitiivisesti poikkeuksellisen kyvykäs eläin, joka kykenee älynsä avulla sopeutumaan varsin laajaan elinympäristöön ja muokkaamaan ympäristöään (liikaakin)."

        Kysymys kuuluukin voiko ihmistä kutsua enää edes eläimeksi, tai kuinka pitkälle ihmisen pitää mennä jotta näin ei enää olisi? Jos ihminen onnistuu siirtämään tietoisuutensa koneeseen onko hän vieläkin eläin? Potentiaalia tuntuu olevan horisontin yli.

        Kohta aletaan mahdollisesti jo asuttamaan uusia planeettoja.
        Jo vuosituhannet me olemme käytännössä olleet jonkinlaisia "jumalolentoje" muille eläimille.

        Jos maapallolle tulisi nyt vieraita muualta avaruudesta jonka kognitiiviset kyvyt ja teknologia olisi sen verran meitä pidemmällä, kuin meidän kykymme ja teknologiamme ovat vaikkapa apinoita pidemmällä, niin mitä he meille olisivat? Emmehän voisi tietää edes mitään heidän alkuperästään, kun emme ymmärtäisi heitä kuin aivan alkeellisella tasolla, kuten apinat ymmärtävät meitä.


      • Epiphaniuseikirj kirjoitti:

        "Ihminen on kognitiivisesti poikkeuksellisen kyvykäs eläin, joka kykenee älynsä avulla sopeutumaan varsin laajaan elinympäristöön ja muokkaamaan ympäristöään (liikaakin)."

        Kysymys kuuluukin voiko ihmistä kutsua enää edes eläimeksi, tai kuinka pitkälle ihmisen pitää mennä jotta näin ei enää olisi? Jos ihminen onnistuu siirtämään tietoisuutensa koneeseen onko hän vieläkin eläin? Potentiaalia tuntuu olevan horisontin yli.

        Kohta aletaan mahdollisesti jo asuttamaan uusia planeettoja.
        Jo vuosituhannet me olemme käytännössä olleet jonkinlaisia "jumalolentoje" muille eläimille.

        Jos maapallolle tulisi nyt vieraita muualta avaruudesta jonka kognitiiviset kyvyt ja teknologia olisi sen verran meitä pidemmällä, kuin meidän kykymme ja teknologiamme ovat vaikkapa apinoita pidemmällä, niin mitä he meille olisivat? Emmehän voisi tietää edes mitään heidän alkuperästään, kun emme ymmärtäisi heitä kuin aivan alkeellisella tasolla, kuten apinat ymmärtävät meitä.

        Voisiko eläimen rajan vetää biologiaan? Jos tietoisuus voitaisiin joskus siirtää koneelle, olisi se mielestäni mielekäs raja eläimeen. Silloin tietoisuuden säilymisen säännöt muuttuisivat kokonaan uusiksi ja muutenkin nykyiset biologian asettamat rajoitteet poistuisivat.

        Aika huimaa spekulaatiota, mutta ehkä joskus mahdollista.

        Riittävän ylivoimaisella teknologisella tasolla oleva sivilisaatio olisi ainakin monelle jumaluuden kaltainen. Menisikö selitys jumaluuksista kuitenkaan läpi ihmisille, joilla on tajua tieteen ja teknologian historiasta? Epäilen.

        Itse en jaksa uskoa, että mikään tällainen realisoituisi. Mahdotonta se ei varmaan ole, mutta tuskin todennäköistäkään.


      • Epiphaniuseikirj kirjoitti:

        "Ihminen on kognitiivisesti poikkeuksellisen kyvykäs eläin, joka kykenee älynsä avulla sopeutumaan varsin laajaan elinympäristöön ja muokkaamaan ympäristöään (liikaakin)."

        Kysymys kuuluukin voiko ihmistä kutsua enää edes eläimeksi, tai kuinka pitkälle ihmisen pitää mennä jotta näin ei enää olisi? Jos ihminen onnistuu siirtämään tietoisuutensa koneeseen onko hän vieläkin eläin? Potentiaalia tuntuu olevan horisontin yli.

        Kohta aletaan mahdollisesti jo asuttamaan uusia planeettoja.
        Jo vuosituhannet me olemme käytännössä olleet jonkinlaisia "jumalolentoje" muille eläimille.

        Jos maapallolle tulisi nyt vieraita muualta avaruudesta jonka kognitiiviset kyvyt ja teknologia olisi sen verran meitä pidemmällä, kuin meidän kykymme ja teknologiamme ovat vaikkapa apinoita pidemmällä, niin mitä he meille olisivat? Emmehän voisi tietää edes mitään heidän alkuperästään, kun emme ymmärtäisi heitä kuin aivan alkeellisella tasolla, kuten apinat ymmärtävät meitä.

        Edes Marsiin ei vielä kyllä mentääsi kuin menolippu kourassa.


      • tieteenharrastaja
        agnoskepo kirjoitti:

        Voisiko eläimen rajan vetää biologiaan? Jos tietoisuus voitaisiin joskus siirtää koneelle, olisi se mielestäni mielekäs raja eläimeen. Silloin tietoisuuden säilymisen säännöt muuttuisivat kokonaan uusiksi ja muutenkin nykyiset biologian asettamat rajoitteet poistuisivat.

        Aika huimaa spekulaatiota, mutta ehkä joskus mahdollista.

        Riittävän ylivoimaisella teknologisella tasolla oleva sivilisaatio olisi ainakin monelle jumaluuden kaltainen. Menisikö selitys jumaluuksista kuitenkaan läpi ihmisille, joilla on tajua tieteen ja teknologian historiasta? Epäilen.

        Itse en jaksa uskoa, että mikään tällainen realisoituisi. Mahdotonta se ei varmaan ole, mutta tuskin todennäköistäkään.

        Pidän johdonmukaisimpana mallia, jossa Jumala ymmärretään aineettomaksi olennoksi ja Jumalan kuva (ei siis jäljennös) ihmisessä lajimme "poikkeukselliseksi kognitioksi". Siis lähtöoletuksella, että halutaan uskoa Jumalaan.


      • eitidede
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Pidän johdonmukaisimpana mallia, jossa Jumala ymmärretään aineettomaksi olennoksi ja Jumalan kuva (ei siis jäljennös) ihmisessä lajimme "poikkeukselliseksi kognitioksi". Siis lähtöoletuksella, että halutaan uskoa Jumalaan.

        Ettekai vaan usko henkiolentoihin ja demoneihin?


      • Epiphaniuseikirj
        eitidede kirjoitti:

        Ettekai vaan usko henkiolentoihin ja demoneihin?

        Sinä kai olet se joka luulee olevansa huipulla vaikka tiedät että kastemato ei ymmärrä juuri mitään jos mitään sinusta? Karkuun yrittää päästä jos tartut siihen.
        Mitä mato tekee kuin elää ympäristössään yrittää täyttää halunsa ja löytää rauhan itsestänsä, jos se on edes mahdollista tai jos sille on edes tarvetta?
        Jos haluatte luokitella itsenne eläimiksi, niin olkaa sitten kuten ne ovat.


      • tieteenharrastaja
        eitidede kirjoitti:

        Ettekai vaan usko henkiolentoihin ja demoneihin?

        Minä ainakin uskon Jumalaan suomenluterilaisen lähestymistavan mukaisesti. Saat sinä vapaasti nimitellä tuota uskoa, miten haluat. Tieteeksi sitä en väitä.


    • Kokoelma

      Lajit olivat kehittyneet Jumalan suunnitelman mukaan. Ihmisen tyyppisiä oli paljon. Aatami ja Lilith olivat riittävän kehittyneitä, joten Jumala puhalsi näihin hengen. Jumala oli luonut ihmisen, miehen ja naisen. Mies ja nainen luotiin samaan aikaan, fyysinen keho alunperin maan tomusta pitkän kehityksen tuloksena.
      Myöhemmin Lilith lähti pois. Meidän nykyraamattuumme on jätetty Lilithistä (nimeä ei mainita) vain pari viittausta, mutta juutalaiset, muhamettilaiset ja apokryfiset kirjoitukset tuntevat asian.
      Aatami koki itsensä yksinäiseksi, vaikka ei ollut "yksin" fyysisesti.
      Sen takia Jumala nukutti Aatamin ja loi Eevan Aatamin "kylkiluuusta". Raamattu mainitsee sanan kylkiluu. Se voi olla kylkiluu tai DNA, tai ehkäpä Eeva oli Aatamin jälkeläinen, lapsenlapsi tai nuorempi, ihmisethän elivät tuolloin paljon vanhemmiksi kuin nykyään. -Kylkiluu saattaa viitata siihen, että Eeva oli Aatamin ja Lilithin jälkeläisten jälkeläinen tai Aatamin ja sellaisen narttu olennon jälkeläisen jälkeläinen, joka ei varsinaisesti kuulunut ihmiskuntaan, ei ollut täysin samalla tasolla kuin Aatami ja Lilith. Eeva oli siis tavallaan alempi, epätäydellisempi kuin Aatami?
      Juutalaiset ja muhamettilaiset pitävät Aatamia ja Eevaa esivanhempinaan, mutta Lilithiä kirottuna.
      Raamattuun on sisällytetty vain tekstit, jotka ovat Jumalan ja Jeesuksen tuntemisen sekä ihmisen pelastumisen kannalta olennaisimmat.

    • Ihminen luotiin myös Jumalan kuvaksi, mutta eläimiä ei.

      • faefaewf

        Minä olen aina ihmetellyt sitä, mitä tarkalleen tarkoittaa se, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi. Fyysisestä samankaltaisuudesta tuskin on kyse, mutta miten mikään rajallinen ja epätäydellinen olento voisi olla oletettavasti täydellisen, kaikkivoivan, kaikkitietävän ja kaikkialla läsnäolevan entiteetin kuva?


      • KuvaKuinKuva
        faefaewf kirjoitti:

        Minä olen aina ihmetellyt sitä, mitä tarkalleen tarkoittaa se, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi. Fyysisestä samankaltaisuudesta tuskin on kyse, mutta miten mikään rajallinen ja epätäydellinen olento voisi olla oletettavasti täydellisen, kaikkivoivan, kaikkitietävän ja kaikkialla läsnäolevan entiteetin kuva?

        Onhan niitä pilakuviakin.


      • faefaewf kirjoitti:

        Minä olen aina ihmetellyt sitä, mitä tarkalleen tarkoittaa se, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi. Fyysisestä samankaltaisuudesta tuskin on kyse, mutta miten mikään rajallinen ja epätäydellinen olento voisi olla oletettavasti täydellisen, kaikkivoivan, kaikkitietävän ja kaikkialla läsnäolevan entiteetin kuva?

        "Minä olen aina ihmetellyt sitä, mitä tarkalleen tarkoittaa se, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi. Fyysisestä samankaltaisuudesta tuskin on kyse"

        Kyllä siinä nimenomaan oli kyse fyysisestä samankaltaisuudesta. Se jumala kuviteltiin aiemmin ihmisen kaltaiseksi, eikä tuollaiseksi abstraktioksi joksi se on nykyisin päätynyt, kun menetti fyysisen asuinpaikkansa eli maalättyä peittävän kuvun päällä olevan taivaansa.

        Noiden tekstien kirjoittajat kuvittelivat jumalan olevan hemmo, joka esim. kuljeskeli puutarhassa ja jolta saattoi piilotella puiden takana tai joka saattoi itse piileskellä pensaassa:

        "Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan." (1 Moos. 3)

        "Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta: "Mooses, Mooses!"..."Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa." (2 Moos. 3)

        "Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon." Sitten Herra sanoi: "Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo. Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä." (2 Moos. 33)


      • Mark5 loi Jumalan itsensä kuvaksi.


      • Alex-reg

        Ihminen loi jumalan omaksi kuvakseen.
        Mitään muuta ei sitten lumen lisäksi juuri luotukaan.


      • fdsfdsgh
        utti kirjoitti:

        "Minä olen aina ihmetellyt sitä, mitä tarkalleen tarkoittaa se, että ihminen luotiin Jumalan kuvaksi. Fyysisestä samankaltaisuudesta tuskin on kyse"

        Kyllä siinä nimenomaan oli kyse fyysisestä samankaltaisuudesta. Se jumala kuviteltiin aiemmin ihmisen kaltaiseksi, eikä tuollaiseksi abstraktioksi joksi se on nykyisin päätynyt, kun menetti fyysisen asuinpaikkansa eli maalättyä peittävän kuvun päällä olevan taivaansa.

        Noiden tekstien kirjoittajat kuvittelivat jumalan olevan hemmo, joka esim. kuljeskeli puutarhassa ja jolta saattoi piilotella puiden takana tai joka saattoi itse piileskellä pensaassa:

        "Kun iltapäivä viileni, he kuulivat Jumalan kävelevän puutarhassa. Silloin mies ja nainen menivät Jumalaa piiloon puutarhan puiden sekaan." (1 Moos. 3)

        "Kun Herra näki hänen tulevan katsomaan, hän huusi pensaasta: "Mooses, Mooses!"..."Silloin Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa." (2 Moos. 3)

        "Herra sanoi vielä: "Sinä et voi nähdä minun kasvojani, sillä yksikään ihminen, joka näkee minut, ei jää eloon." Sitten Herra sanoi: "Näetkö tämän paikan vieressäni? Asetu tämän kallion luo. Kun minun kirkkauteni kulkee ohi, minä asetan sinut kallionkoloon ja suojaan sinua kämmenelläni, kunnes olen kulkenut ohi. Sitten otan käteni pois ja saat nähdä minut takaapäin, mutta minun kasvojani ei kukaan saa nähdä." (2 Moos. 33)

        Noissa kohdissa se Jumalan ihmishahmoisuus selvästi ilmenee. Sitten on vielä näitä maailmanlopun taivaskuvitelmia, Jumala istuutuu, istuu valtaistuimella, mitä näitä nyt on. Jumala on selvästi ulkomuodoltaan ihmismäinen olento, erotukseksi ihmisestä hänen kasvonsa loistavat kirkkaina, hän on tulenkestävä, hänen vaatteensa ovat erittäin valkoiset ja muuta sellaista.


      • fdsfdsgh kirjoitti:

        Noissa kohdissa se Jumalan ihmishahmoisuus selvästi ilmenee. Sitten on vielä näitä maailmanlopun taivaskuvitelmia, Jumala istuutuu, istuu valtaistuimella, mitä näitä nyt on. Jumala on selvästi ulkomuodoltaan ihmismäinen olento, erotukseksi ihmisestä hänen kasvonsa loistavat kirkkaina, hän on tulenkestävä, hänen vaatteensa ovat erittäin valkoiset ja muuta sellaista.

        Tuosta jumalan evoluutiosta voisi itse asiassa tehdä joskus oman aloituksensa.


      • madeinhHe
        fdsfdsgh kirjoitti:

        Noissa kohdissa se Jumalan ihmishahmoisuus selvästi ilmenee. Sitten on vielä näitä maailmanlopun taivaskuvitelmia, Jumala istuutuu, istuu valtaistuimella, mitä näitä nyt on. Jumala on selvästi ulkomuodoltaan ihmismäinen olento, erotukseksi ihmisestä hänen kasvonsa loistavat kirkkaina, hän on tulenkestävä, hänen vaatteensa ovat erittäin valkoiset ja muuta sellaista.

        Loistavat valkoiset vaatteet? Missä lie tehty?


      • tietävä.tietävä
        madeinhHe kirjoitti:

        Loistavat valkoiset vaatteet? Missä lie tehty?

        Tulenkestävyydestä päätellen materiaali on ainakin asbestia. Jumalahan ei saa siitä keuhkosyöpää;-)


    • Jusatsu

      me ollaa kaikki niitä samoja eläimiä.on sanoja jumala,ihminen yms...jotka on pelkkiä käsitteitä.eli riippuu täysin henkilöstä itestää mitä se "jumala tai ihminen" tarkottaa sille itellee.sit joku puhu jostain ihmisen älykkyydestä..ne ns.eläimet on samalla tavalla älykkäitä.voisko olla mahollista että tuhansien vuosien aikana ku ihminen on ollu johtava eläin sillä ois ollu parhaat edellytykset kehittyä nopeimmin....ku verrattais 100000v. ollutta "ihmistä" ja nykypäivän "eläintä" ni sillä älykkyydellä vois olla pikkusen eri käsitys.

    • NäinhänSeOn

      <<< millä tavalla ihminen eroaa eläimistä >>>

      Eläimiä on vaikeampi huijata uskomaan olemattomiin jumalolentoihin eli eläimet ovat fiksumpia kuin useimmat uskikset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi laatikkomansikoihin jätetty kannat?

      Tympeä homma kotona sitten poistaa...
      Maailman menoa
      138
      1956
    2. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      93
      1642
    3. Ymmärrät sanomattakin

      Että ollaan kielletyllä alueella. Silti nainen sinun vaikutus on suurempi kuin kenekään toisen koskaan. En voi tälle as
      Ikävä
      85
      1335
    4. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      95
      1318
    5. Mitä sanoisit kaivatullesi juuri nyt?

      Mitä sanoisit hänelle?
      Ikävä
      128
      1124
    6. En ollut varma

      Tunnistiko/hoksasiko kuka olen niin siksi en viitsinyt sanoa mitään 😔🫣😂 yleensä kyllä tervehdin tuttuja, paitsi sillo
      Ikävä
      9
      1082
    7. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      909
    8. Kuvaile nainen itseäsi

      Niin katsotaan, oletko kaivattuni. Kiitos. 💛
      Ikävä
      46
      883
    9. SDP-johtoinen hallitus luo vakaan yritys- sekä työmarkkinaympäristön

      Vaikka mitä puhutaan SDP-johtoinen hallitus luo vakaimman ja ennustettavimman yritys- ja työelämäympäristön. Mm. niin e
      Maailman menoa
      110
      851
    10. Sä olet nainen niin

      Loistava ihminen että en muista ketään kuka pääsisi samalle tasolle kanssasi. Piristystä päivääsi. T:J
      Ikävä
      32
      783
    Aihe