Talinauhapoksi

Putputpöts

Vanha fiskarini tiputtelee vettä akselin juuresta. Ed.omistaja sanoi että se kuuluu asiaan. Onko todella näin? Mitä sille pitäisi tehdä? Rasvaa? Vaihtaa se nauha? Onko vaikea?

13

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TalinauhanABC

      Jaaha, taas hiukan mystiikkaa :D

      Talinauhapoksille, jossa ei ole rasvanippaa, on kolme toimenpidettä tehtävissä.
      1. Nauhan vaihtaminen
      2. Poksin kiristäminen
      3. Akselin vaihtaminen/korjaaminen

      Koska veneesi on todennäköisesti ylhäällä etkä ilmeisesti tiedä nauhan kuntoa, on järkevä vaihtaa se nyt. Siihen voi mennä aikaa tunnin verran, jos ei ole tehnyt ennen, alle puolituntia, jos on kokemusta.

      Poksin oikea kireys on sellainen, että sieltä tulee pari, kolme tippaa minuutissa. Poksi on ajossa lämmin, muttei kuuma kädelle. Jos poksi on liian kireällä, nauha syö akseliin uran.

      Jos akselissa on ura, poksia ei saa enää tiiviiksi vaan akseli pitää korjata tai vaihtaa

      • Putputpöts

        on siellä rasvanippa, muuttaako se asiaa?


      • EiRakettitiedettä
        Putputpöts kirjoitti:

        on siellä rasvanippa, muuttaako se asiaa?

        Rasvalla poksi pitäisi saada käytännössä ihan tiiviiksi, mutta ei parista pisarasta ole haittaa avoveneessä. Jos tiputtelu ylittää sietokykysi, niin:

        Laita rasvaa.
        Jos ei auta, laita uusi nauha ja rasvaa.
        Jos ei auta, vaihda akseli ja laita uusi nauha ja rasvaa.


    • bellebelodon

      Survo sikakittiä rasvanipasta, niin tuo ura tiivistyy. Talinauhaksi käy myös kengännauha, mikäli sen uittaa steariinissa.

    • Kun tässä nyt rasvauksesta on puhe niin saanen vähän kertoilla omista systeemeistäni. Vaseliinihan menee kohteeseen parhaiten akselin pyöriessä eikä ole sitä hyvä rutistaa sinne millään apinan raivolla vaan enempi hissuksiin. Toisaalta tuppaa olemaan niin että jos ajon aikana ryömii pilssin maisemiin on noustua myös meri/järvimaisema muuttunut; paatti on sillä aikaa kurvannut huitsin Nevadaan. Ratkaisin asian laittamalla käsiprässin telineeseen ja siitä parilla prässiletkulla boksiin kiinteän yhteyden. Prässin käsikahvaan parin kilon rautajerkku painoksi ja siitä muutamien pylpyröiden kautta vetonaru avotilaan. Siitä vetämällä saa vehkeen vireeseen ja vaseliini menee omaan tahtiinsa boksiin.

    • Pikkufiskarilla

      Jos poksi ja akseli on priimakunnossa se ei tiputa vettä tipan tippaa.

      Nyt kun vene on kuivilla niin eikun ruuvaa poksin auki ja katsoo talinauhan kunnon, koon ja kovuuden. Nauhojen kovuuksissa on nääs huimia eroja.

      Jos nauha on muussina niin sitten kaupasta ( esim. Vestek tai Mepratuote ) talinauhaa hakemaan. Nauhan rasvaus ja paikalleen laitto. Kireys siten, ettei ajossa käy kuumana. Laadukkaimmissa akselin läpivientiholkeissa on vesijäähdytys, eli potkuriakselin päätyholkissa on nokka mitä kautta veneen liikkuessa merivesi voitelee akselin takapään laakerin samalla jäähdyttäen myös poksia. Vaseliinina käytetään normaali pehmeä vesivaseliini. Jos akseli on hieman kulunut, eikä tohdi sitä vaihtaa niin voi kokeilla kovempaa vaseliinia.

      Omasta mielestäni poksin rasvaus niin kierrettävällä rasvakupilla kuin erillisellä viputoimisilla rasvaprässillä on saastaista, eikä kovinkaan mieltäylentävää puuhaa kun näpit on helposti kyynärpäitä myöten rasvassa. Parhaana ratkaisuna itse pidän rasvanipan korvaamista kiinteästi poksiin asennetulla rasvaletkulla, mitä voi teetättää haluamansa pituisia esimerkiksi hydrauliikka liikkeissä. Letkun toisessa päässä on ruuvikahvalla kierrettävä mäntätoiminen rasvaprässi sijoitettuna jonnekin kuskin käden ulottuville, missä semmonen 1/4 ... 1/2 kierrosta kääntäen rasvaa voi poksiin painaa kerralla akselin pyöriessä. Prässiin ladataan 2-3 dl rasvaa kerralla, mikä riittääkin sitten kesän - kolmen rasvaustarpeeseen. Oheisen linkin takaa löytyy niin talinauhoja kuin esimerkki tommosesta kierrettävästä rasvaprässistä ( joskaan tämä esimerkin prässi ei välttämäti hinkuvintiassa tehtynä ole laadullisesti kestävimmästä päästä ). http://www.mepratuote.fi/akselistot/talinauhatiivisteet.html

      Jos poksi, akseli ja nauha ovat kunnossa niin neljänneskierroksen ruuvaaminen riittää esimerkiksi kerran ajettuun viikkoon tai seurailemalla tiputtaako poksi jolloin sitten kiertää rasvaa, jos ei tokene niin sitten kiristää hieman poksia. Jos ei vieläkään tokene, on poksi päässyt väljäksi tai akseli kulunut jolloin rasvausta joutuu tekemään kerran päivässä.

      • NytTiukkoomaan

        Männävuonna ajelin valtameripaatilla, jossa oli käyttöohjeessa neuvo jotta vettä pitää tippua tippa noin 30 sekunnin välein. Ajoa tuli yhtä soittoa yli 300 tuntia, joten noin viiden päivä välein piti käydä hieman tiukkaamassa poksia kun tiheys nousi noin 6 tippaan minuutissa. Jos veti liian tiukalle alkoi hieman lämmetä, 2 tippaa minuttissa tai tiheämpään niin poksi oli suunnilleen huonelämmössä.

        Tuommoisilla tippamäärillä ei ollut mitään merkitystä ainakaan siinä veneessä, moinen määrä haihtui pilssistä itsekseen.


    • aluprööt

      Thiliathaliathallallaa.

      Miten olis Busteri, niin ei tarvi murehtia talipalloista?

      • Pikkufiskarilla

        Kauniina kesäpäivänä ajelu pikkufiskarilla ah.. sen kivempaa puuhaa nyt tuskin onkaan.

        Busterilla ajellessa pelli kolisee ja fiilikset ei nyt mitenkään käy yksiin fiskarilla ajelun naatintoon.

        Molemmissa paateissahan nyt on omat keväthommansa ja kun ne pieteetillä tekee niin kesällä ei sit tartte muuta ku ajella ja naatiskella...


    • Teiskonkeisari

      https://www.tekno-marine.fi/product-page/tiivisteboxi-d-35-mm-tätningsbox-floating-stuffing-box
      Mulla on tämä, kyllästyin noihin öljylinkoihin. Talipoksi on pyörinyt nyt 2000h, kerran vaihdoin nauhan.(3€) Senkin turhaan. Keväällä kiristin paikalleen näppituntumalla ja annoin olla koko kesän , hyvin toimii. Jos tiputtaa tai on tiputtamatta niin pumppu on heittänyt tipat järveen.
      Akseli ei ole kulunu ja rasvaa en ole laittanut kuumuutta ei ole ilmennyt.
      Kokemusta on myös parista kumihuuli öljy tiivisteestä, ne olivatten persiistä.

      • HyvinToimii

        Mikäs noissa kumihuuli tiivisteissäsi on ollut vikana, kun noin moitit niitä?

        Veneessäni on ollut vuodesta 1990 lähtien kumiset huulitiivisteet (stefat) öljyvoideltuina omalla säiliöllään, joka on 30cm korkeudella akselista ja ei ole huomattavissa öljyn kulutusta eikä vettäkään tule pisaraakaan sisälle päin, eikä mitään ongelmaa lämpenemisestäkään elikä nämä ovat toimineet oikein hyvin
        kohta 30vuotta. Akseli on kylläkin hiottua haponkestävää terästä ja pyörii
        n.2000 kierrosta minuutissa.


    • Vanhafiskari

      Itsellä on rasvanipallinen akselitiiviste. Nyt olen irrottanut akselin moottorista ja laipasta.

      Kuinka paljon sitä vaseliinia pitäisi vannasputkessa olla? Ihan täynnä?

      Nyt olisi helppo nimittäin täytää ennen asennusta.

    • Pikkufiskarilla

      Talinauhaa pistetään niin paljon kun suosiolla mahtuu ja kiristysmutterin saa vielä jengalle. Nauha rasvataan, sitten mutteri kiinni ja tila täytetään rasvanipasta painaen ei kuitenkaan väkisin niin paljoa, että vannasputkessa oleva kumiletku pullistuu. Akselia pitäisi samalla pyörittää kun rasvaa painaa. Optimaalisesti rasvan pitäisi mennä talinauhakerrosten väliin, eikä esimerkiksi talinauhan ja kiristysmutterin väliin.

      Jos vannasputkessa ei ole ao kumiletkua niin sitten rasvaa puristettaessa katsoo milloin ylimääräinen rasva pyrkii ulos kiristysmutterin ja akselin välistä. Silloin riittää.

      Tiedoksi muuten vielä semmoinen, että kaikki mineraalipohjaiset öljyt ja rasvat ovat pahinta myrkkyä puulle, mistä syystä ylimääräistä rasvaa ei saisi tippua pilssiin ja mistä syystä moottorin alla pitäisi olla erillinen teräksinen öljynkeruukaukalo moottorin ja vaihteiston alla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1565
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      997
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      828
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe