Miksi ihminen on sadisti ?

Haveli

Onko se luonteenpiirre vai sairaus ?
Miten voin oppia tulemaan toimeen lähipiiriin (ei samassa taloudessa) kuuluvan ihmisen kanssa, joka tekee parhaansa elämäni sabotoimiseksi ?
Hän on riippuvainen avustani, joten en voi hänelle sanoa "hyvästi" !
Hän tuntuu nauttivan mieleni pahoittamisesta ja kärsimykseni näkemisestä.
Minkäänlainen rauhallinen keskustelu hänen kanssaan ei ole mahdollista,
hän aloittaa sekavan hyökkäys- ja haukkumisryöpyn vain.
Ristiriitainen tilanne, olla vihattu auttaja, hajottaa mielenterveyteni.
Miten voi kovettaa itsensä tai suojautua tällaiselta ihmiseltä, jonka kanssa on
pakko kuitenkin olla tekemisissä ?
Onko jollakin kokemusta samankaltaisesta tilanteesta, sadismin kohteena
olemisesta ? Miten se on vaikuttanut sinuun ?
Mikä ovat selviytymiskeinosi ?

33

6537

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deadline3

Ei henkistä kidutusta kestä kukaan ilman seurauksia. Sadismi on sitä, ilkeyttä ja pahansuopuutta, henkistä väkivaltaa. Toinen ihminen pystyy murtamaan toisen mielen. Paras menettelykeino on olla olematta tekemisissä sadistin kanssa.
      Miten se voi onnistua jos on toisen auttaja, en tiedä vastausta. Ei kukaan kai kykene kovettamaan itseään. Ilkeät sanat haavoittavat aina. Eikö kukaan voi edes jakaa tehtävää kanssasi ?
      Oma helvettini loppui 3 vuotta sitten. En ole ihan toipunut vieläkään.
      Ahdistus elää minussa aina vaan.

• hurttaharri

Ei häijylle ihmiselle mahda mitään. Se on padonnut itteensä niin paljon vihaa.
      kai sitä helpottaa kun saa purkaa sen vihan kehen vaan ja pilata toisien elämän.
      Kokemusta on. Ratkaisua ei. Jos ei karkuunkaan voi päästä.
      Sitä ihmettelen miks ne on usein naisia ?

• K-P.P

En tiedä mun äheisen diagnoosia onko sadisti, psykopaatti vai mitä kaikkia niitä on.
      Tilanne kuulostaa tutulta. Läheiseni on aika yksinkertainen ihminen älyltään, siks ihmettelen miten hän pystyy vielä kieroilemaankin niin ettei näytä ilkeilyään kuin mulle. ja kohdistaa sen vain siis muhun. aina ei ole sanoja. toisen voi mitätöidä hiljaisuudellakin ja katsomalla halveksuen nenänvartta pitkin.
      Joskus mietin tajuaako hän itse ollenkaan millainen on.
      Onko se mahdollista ettei ihminen tiedosta itse mitä tekee ja sanoo ?

• poiuytrdfgh

On äidin kanssa tämä tilanne olen kirjottanut narsismiketjussa.
      Mutta en pysty kovin syventymään sadismiaiheesta kirjoittamaan, kun siitä tulee vaikeita oloja jos miettii paljon, vaikka aihe sinällään on merkittävä.
      Mutta yleensä kerron vaan joskus pikaseen jotain esimerkkejä.

• jdojdpjd

Minulla oli todella sadistinen äitipuoli. Äidistäni on tullut sellainen pitkällisen alkoholisoitumisen myötä. Minäkin koen aiheen ahdistavana, ellen ole juuri parhaassa kunnossa.

• UkiP

Aikaisemmin vanhempien valta oli vahvemman valtaa, jota ei joka perheessä ole voinut edes kyseenalaistaa eikä kritisoida. Ei aina saanut edes puhua, jos ei annettu lupaa. "Sinulta ei kysytty mitään, ole hiljaa", tuttu lause.
        Oli alistuttava "lapsenkasvatusmetodeihin" jotka sisälsivät "myrkyllisiä" ja kipeitä sivalluksia. Se voi jatkua loppuun asti.
        Lapsi, jolta on viety itsetunto ja mielipiteen sanomisen oikeus ei aikuisenakaan uskalla puolustaa itseään.
        Jotkut vanhemmat eivät ehkä itse edes tajua minkälaisia ovat.
        He antavat vahingon kiertää. Jos heidätkin on "kasvatettu" ylimitoitetussa kurissa
        väärin menetelmin ja he uskovat, että heistä tuli hyviä ihmisiä, he "kasvattavat" samalla tavalla omat lapsensa. Kuria, mitätöimistä ja "luulot pois" !

• stoppipahalle

Onkohan sana sadismi oikea täsmäsana ? Sadismia sisältyy mun mielestä lähes kaikkeen henkiseen väkivaltaan, Jollain tavalla pitää olla sadisti, että pystyy olemaan julma, harjoittamaan henkistä väkivaltaa. On se sanallista, vaikenemisella mitätöintiä, passiivista, aggressiivista, alistamista, mitä vaan.
      Henkinen väkivalta ilmenee monella tavalla.
      Miten sitä vastaan voi taistella, ettei menetä elämänhaluaan kokonaan ?
      Ei ainakaan saisi tyytyä alistumaan, vaan pitäisi sanoa mielipiteensä, ettei hyväksy "kiusaajansa" käytöstä !
      "Henkiset terroristit" on joskus kuin uhmaikäiset, ne riehuu niin kauan kuin
      annetaan riehua.
      Kaiken uhalla sille pitäis laittaa stoppi.
      Kun vastapuoli ei ole ihan henkisesti terve ilmeisestikään, se on tietysti hyvin vaikeaa,
      mutta en tiedä muuta puolustautumiskeinoa.
      Erikoisen vaikeaksi sen tekee jos on iäkkäämpi läheinen kysymyksessä.
      Se läheinen on voinut tehdä elämäsi helvetiksi, mutta olet itse niin kiltti,
      liian kiltti, ettet uskalla sanoa vastaan, ettet vaan loukkasi kiduttajaasi !
      Mikä paradoksi !
      Jos alistut, pahimmassa tapauksessa sairastut itse henkisesti.
      Tarvitaan valtavasti rohkeutta nousta puolustamaan itseään.

• poiuytrdfgh

Aivan
        Olen tuolla narsismiketjussa ihmetellyt, että kun mitä tahansa neuvotaan antamaan anteeksi, niin miten pystyy samalla antamaan anteeksi ja ilmaisemaan ehdottomasti ettei hyväksy sadistista käytöstä ja sen jatkumista. Minun mielestäni sitä ei ole helppoa saada käytännössä onnistumaan niin.

Ja tosiaan minunkin mielestäni henkinen väkivalta on erittäin oleellinen aihe, josta puhutaan aivan liian vähän. Että toivoisin lisää vain tämän aiheisia ketjuja, vaikka aina ei voi niin miettiä yksityiskohtaisesti.

• Frankieboy2

Samantapaisessa tilanteessa ollen olen yrittänyt unohtaa ja antaa anteeksi oman itsenikin takia, että pääsisin eroon ahdistuksista ja suoranaisista painajaisista,
        mutta niin kauan kun ei kykene unohtamaan ei kykene antamaan anteeksi sisimmässään, vaikka kuinka tahtoisi.
        Omassa sisimmässä on este, ajatus, että jos antaa anteeksi se on sama kuin hyväksyisi saamansa kohtelun.
        Minulta ei ole koskaan pyydetty anteeksi eikä tulla pyytämään, mutta oman henkisen olotilani takia yritän unohtaa.
        Suurin merkitys olisi sillä, että henkiset pahoinpitelijäni joskus ymmärtäisivät, minkälaisia he ovat olleet.
        Jos yrittäisin puhua heidän kanssaan, he eivät tunnistaisi itseään sellaisiksi kuin ovat eikä tekojaan. Turha yrittää mitään.
        Se onkin pahinta, että mitään ei ole tehtävissä.
        "Uhrit" joutuvat kärsimään pitkään.
        Ehkä joskus helpottaa.
        Toivokaamme niin !

• enniinhulluole
        poiuytrdfgh kirjoitti:

Aivan
        Olen tuolla narsismiketjussa ihmetellyt, että kun mitä tahansa neuvotaan antamaan anteeksi, niin miten pystyy samalla antamaan anteeksi ja ilmaisemaan ehdottomasti ettei hyväksy sadistista käytöstä ja sen jatkumista. Minun mielestäni sitä ei ole helppoa saada käytännössä onnistumaan niin.

Ja tosiaan minunkin mielestäni henkinen väkivalta on erittäin oleellinen aihe, josta puhutaan aivan liian vähän. Että toivoisin lisää vain tämän aiheisia ketjuja, vaikka aina ei voi niin miettiä yksityiskohtaisesti.

En edes mieti enää koko anteeksiantoa. Miks mun pitäis antaa anteeksi
        pahantekijöilleni ? Eikö niiten kuuluis pyytää multa anteeks, jos tajuaisivat.
        Uhrin pitäis pyytää anteeksi ? ei mee kaaliin.

• poiuytrdfgh
        Frankieboy2 kirjoitti:

Samantapaisessa tilanteessa ollen olen yrittänyt unohtaa ja antaa anteeksi oman itsenikin takia, että pääsisin eroon ahdistuksista ja suoranaisista painajaisista,
        mutta niin kauan kun ei kykene unohtamaan ei kykene antamaan anteeksi sisimmässään, vaikka kuinka tahtoisi.
        Omassa sisimmässä on este, ajatus, että jos antaa anteeksi se on sama kuin hyväksyisi saamansa kohtelun.
        Minulta ei ole koskaan pyydetty anteeksi eikä tulla pyytämään, mutta oman henkisen olotilani takia yritän unohtaa.
        Suurin merkitys olisi sillä, että henkiset pahoinpitelijäni joskus ymmärtäisivät, minkälaisia he ovat olleet.
        Jos yrittäisin puhua heidän kanssaan, he eivät tunnistaisi itseään sellaisiksi kuin ovat eikä tekojaan. Turha yrittää mitään.
        Se onkin pahinta, että mitään ei ole tehtävissä.
        "Uhrit" joutuvat kärsimään pitkään.
        Ehkä joskus helpottaa.
        Toivokaamme niin !

Mutta ei sekään kauhesti hyödytä, jos he myöntävät julman käytöksensä?
        Minun äitini on myöntänyt jo monta kertaa, viimeksi tänään, mutta hän ei ole koskaan muutamassa käytöstään tai pyytämässä mitään anteeksi. Tekee vain kirkkain äänin vahinkoa, jonka itse myöntää ei hyväksyttäväksi.

Mutta mitä mun pitäis ajatella auttajista, joiden mielestä jotain tässä pitäisi antaa anteeksi jotenkin ? Minun äiti ei sentään semmosta vaadi vaan sanoi juuri, että voin hyvällä omallatunnolla unohtaa hänet.

tää mun sadisti on ilmeisesti harvinaisen tiedostava tyyppi eikä häpeile sitä ilmaista. Todella pirteellä äänellä myöntää näitä tekemisiään...
        Mutta mitä mun pitäs ajatella niistä ihmisistä jotka haluaa kieltää nämä faktat ?

• poiuytrdfgh

Sorry kirjotusvirheet, olen suomalainen, vaikka toi viestini on ku olis hoonoo soomee

• poiuytryhj

Siis mitä on tehtävissä vaikka he ymmärtäisivatkin tekonsa, jos eivät mitenkään kadu tms ?

• Frankieboy2
        poiuytryhj kirjoitti:

Siis mitä on tehtävissä vaikka he ymmärtäisivatkin tekonsa, jos eivät mitenkään kadu tms ?

No se on kyllä ristiriitainen ja ahdistustava aiheuttava tilanne, että vastapuoli iloisesti/tyynesti toteaa olevansa mikä on (ja sanoo että "voit huoletta unohtaa minut !") ja jatkaa samallalailla ! Siis ilmeisesti hän päättelee, että kun olet jatkuvasti kuitenkin häneen yhteydessä, olet hänelle antanut "luvan" olla sellainen kun on ja hyväksyt hänen käyttäytymisensä. Jos et hyväksyisi, lopettaisit yhteydenpidon, hänen logiikkansa mukaan ?
        Suoraan sanoen inhoan ihmistyyppejä, joitten motiiveja en ymmärrä, miksi pitää olla niin sadistisen vaikea ? Ne saa minut raivon partaalle, epätoivon partaalle,
        masennukseen, milloin mitäkin, riippuen minkälainen päiväni on muuten.
        Yksi tällainen ihminen on pilannut minulta pahasti viimeiset 20 vuotta.
        Se on paljon. Meillä on vain yksi elämä. Miksi sen pitää olla painajaista ?
        (retorinen kysymys vaan tuo viimeinen tietysti)

• poiuytrdfgh

No olisin minä jo lopettanut, mutta kun hän on aiheuttanut muillekin vahinkoa ja yritän pelastaa heitä...
        Siksi hän varmaan voikin noin käyttäytyä ikäänkuin käkättäen: "Minulla on viattomia uhreja, jotka eivät vielä ymmärrä mistä on kyse, kyllä sinä voit unohtaa !" Vaikka ei hän ei tuota noin ääneen sano, mutta se on siellä rivien välissä koko ajan.
        Ja hän tietää kuinka olen hädissä muiden vuoksi ja sitten vetoaa minuun lupaamalla tehdä jotain niiden muiden uhrien parhaaksi. Ja minä yritän hänen kanssaan
        sumplia tai ikäänkuin tehdä kauppaa muiden parhaaksi. Itse olisin ajat sitte häipyny.
        Ja vähän pännii sitten ne jotka kuvittelevat minun henkilökohtaisesti olevan hänestä jotenkin riippuvainen ja se kaikki lässyn lässyn. Olen kiikissä muiden pelastamiseksi.

• poiuytrdfg

Kun tuon esiin erilaisia pointteja miten on vahinkoa aiheutunut, niin hän sanoo: "Kyl mä sen myönnän, mut kun se ei nyt auta mitään tässä vaiheessa niin turha puhua siitä ."

• poiuytdfg

Varmaan pitäs silti vaan katkasta ne yhteydet kokonaan ja ajatella asioita jotenkin muuta kautta

• lytätty

Älyttömän ahdistava mutta samalla hyvä aihe. Ahdistava varmaan siksi, ettei ole pystynyt käsittelemään asiaa loppuun mielessään tai tilanne jatkuu, kuten omalla kohdalla.
      Ehkä auttais pääsemään eroon tuskasta jos tarttuis härkää sarvista.
      Asia pitäis kyllä puida alistajansa kanssa, mutta kun ei alistaja myönnä eikä tajua tehneensä mitään. Sadismia voi harrastaa alistamallakin. Tai alistaminen voi olla sadismia. Se ettei saa koskaan elää omaa elämäänsä rauhassa vaan vanhemmat tai jompi kumpi vanhemmista määrää mitä pitää tehdä tai mitä ei ja jos et tee niinkuin käsketään, olet huono ja epäonnistunut ihminen ja lisäksi kiittämätön ! Koska et ota vanhempisei neuvosta vaarin. He luulevat, että vain he tietävät mikä minut tekee onnelliseksi ja hyväksi ihmiseksi. Vanhemmilla voi olla kauhea kuristusote ja kontrollinhalu ! En ole pahemmin noudattanut määräyksiä ja saankin kuraa ja jopa vihaakin niskaani jatkuvasti, piilohattuilua. Missään en voi epäonnistua, tai kertoa epäonnistuneeni, koska silloin vanhempani pääsisi jäkättämään ja ilkeilemään, että siitäpä sait, kun et kuunnellut minua ! Elämä voi olla tosi ahdistavaa.
      Haluan vielä nähdä valoa tunnelin päässä ja joskus onnistun nauttimaan elämästä.

• Bulletpoint

Mikään käytös, ajatus tai tunteilu tai niiden yhdistelmä ei ole sairaus. Sellainen ei täytä sairauden määritelmää.

• Frankieboy2

Kerro mitä on sitten krooninen julma, sadistinen käytös toista ihmistä kohtaan ?

• voisko.olla

Minusta monien äitipuolten käytöstä erityisesti tytärpuoliinsa voi pitää kroonisesti julmana ja sadistisena. Tietysti vakavuusasteet vaihtelee. Hyvä esimerkki on edesmenneen Eerikan kohtalo tällaisen äärimmäisen sadistisen käytöksen lopputuloksena.

• aöwq

ihminen kehittyy.

• hsidoid

Mä en enää mielellläni olisi kenenkään harjoittelukappale. Eikä tarvitse kun on aikuinen!! Jee!

• pörnis

Alistajistaan ei aina ole mahdollista päästä irti. Onnea sulle kun olet päässyt !
        Olen keski-ikäinen, vanhempani ovat riippuvaisia minusta, huono terveys heillä.
        Mulla ei ole vaihtoehtoja kuin auttaa ja tulla sitten solvatuksi.

• Kannattaa tehdä selväksi, että jollei mäkätys lopu, saa etsiä toisen hoitajan vaikka valtionlaitokselta. Koveta sydämesi oman hyvinvointisi tähden.

• pörnis

Kiitos sanoistasi ! On vain vaikea kovettaa itseään, kun aivoihini on iskostettu syyllisyys. Jos en hoida velvollisuukisani, tulen olemaan huono ihminen koko suvun mielestä. Hehän eivät usko tätä juttua. Tämä on kahdenvälinen "näytelmä".
        Jotkut hoidettavat tai huolehdittavat osaavat myös kieroilla. He eivät huoli kunnallista hoitoa, koska he haluavat jatkaa sadismiaan valitsemaansa ihmistä (minua) kohtaan. Kunnallista hoitajaa on vaikeampi ottaa kohteeksi.

• poiuytdfgh

Minäkin olen vanhempieni ainoa lapsi enkä tule voimaan heitä hoitaa,

• pörnis

Yhteiskunta "tarjoaa" sentään jotain ratkaisuja, vaikka niin huonosti on monen kannalta, ei voi muuta sanoa. On häpeällistä tässä muka "hyvinvointivaltiossa" miten asiat ovat heikoimpien kohdalla. Suomi ei ole kaikille hyvinvointivaltio.

• poiuytdhj

Ei niin...

• Kokemustaonpaljon

Narsisti,joopa joo ! Uskokaa tai älkää siihen ei auta muu kun lähtemällä pois narsistin vaikutuspiiristä. Toinen asia on että narsisti hommaa itselleen eutanasian. Mutta sitähän se piru ei taida tehdä. Ei ole olemassakaan kuin kaksi keinoa päästä irti psykopaatista.

• yhtäkaikki

Tässä ketjussa ei ehkä ole kyse narsisteista. Henkistä väkivaltaa aiheuttavia on muunkinlaisia.

• Anonyymi

No minulla on hyvä keino anna sen satuttaa sua niin se hoituu

• Anonyymi

Tuntuu kivalta kun toisella menee huonosti, kunhan ei ole läheinen tms., johon empatiansa ulottuu. 50% ihmisistä (pahoja), ja lopuissakin se on, kunhan vähän kaivelee ja analysoi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3225
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      47
      899
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    9. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      864
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe