Tasan 10 vuotta Linuxia ja olen tyytyväinen

Sir-Francis-Drake

16.3.2007 asensin koneelleni ensi kerran Linuxin eikä ole tarvinnut sen jälkeen miettiä enää palatakko takaisin hikiseen ja rupiseen Windows-aikaan jolloin järjestelmän epävakaus, turvattomuus, blue screen of death ja muu v--tus oli jatkuvana ongelmana. Windows on perseestä. Linux on sen sijaan hyvä.

36

339

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juupa-juu

      linus on ok,ei ongelmia ja kaikki toimii jo 8v. ikkuna wintturi on turhake,joka loppuu joku pvä.

    • ubuntu_rakas

      Ubuntun asentelin windowsin rinnalle 2004 (4.10). Kohta asentelen uusimman 17.04 version (ens kuussa). Windowsia en ole kaipaillut koko aikana, enkä tule kaipaamaan. Jos kaipaan windowsia, niin tietokone lentää kämpästä nopeammin kuin leppäkeihäs.

    • Ubuntua_en_vaihda

      Marraskuussa 2017 tulee itsellä 10 vuottaa Ubuntua täyteen :)

      Aloitin 7.10:llä ja nyt on melkoisen tehokkaassa myllyssä 16.04 ja toimii erittäin hyvin! Olen myös alkanut pelaamaan pitkästä aikaa kiitos Steamin jatkuvasti kasvavan valikoiman. Erityiskiitos Paradoxille strategiapeleistään ja Gaijinille War Thunderista!

    • Minttiin-tyytyväinen

      Windows 10 yritin sopeutua pari kuuta, sitten meni ja palo päreet, mintin laitoin, winkuran viskasin vittuun kerralla. Ainut mitä olen tehnyt oikein, eikä ole tarvinnut katua.

    • Kamala_linuks

      Täällä se pieni tubutinryhmä taputtelee toisiaan selkään, mutta linkki kertoo kaiken tubuttimien "suosiosta" - sitä ei ole vieläkään, joten kaikki nuo edellä mainitut kommentit ovat pelkkää propagandaa.....†
      http://bot.fi/b6o

      • jo.8v.pelkkää.ureaa

        Niinpä, kaikki ihmiset eivät ole perässähiihtelijöitä.
        .....†:lle tiedoksi että hiihtäminen tapahtuu suksilla mutta perässähiihtäjät käyttävät XP ja W7 lainelautoja.

        Jk: Joko sinulla on Windows 10 rahat tienattuna pullonkeruulla?


      • vain_win_on_tubutin

        .....† ei luota vakoilevaan tubutin-10:een, siksi suhailee periksessään 7:lla vai liekö peräti vielä XP käytössänsä! Ei kyllä taitaisi 10 edes toimiakaan vanhassa nuhapumpussaan.


      • winjapäähanurissa

        Kaikki mikrosovtin tubuttimet vakoilee, aivan sama millä surffaa. Nyt kun 10 on tuonut sopimuksen ihmisen tajuttavaksi, niin ihminen on huomannut wintubuttiimen vakoilevan kaiken. Elämä on suhteellisista, vai eikö olekkaan.


      • Vain_linuks_tubutin

        On syytä kuitenkin muistuttaa, että vain linuks on tubutin †
        Windowshan on tietokoneen käyttöjärjestelmä ♥


    • gsdfgsdfgsb

      Olen käyttänyt Linux jakeluita vuodesta 1996 ja ei voi ymmärtää aivottomuutta, joka ohjaa valitsemaan ubuntun tai mintin. KISS ja valitse distroksi alkuperäinen ja laajasti käytetty jatkuvasti päivittyvä.

      • kissmyass.h

        Nykyinen kokoonpano taitaa olla

        Paul Stanley – laulu/kitara
        Gene Simmons – laulu/basso
        Tommy Thayer – kitara
        Eric Singer – rummut

        Minä olen käyttänyt tietokoneita jo ennenkuin tuo on perustettu.


      • fdasfadf

        KISS = keep it simple, stupid.


      • kiss.kiss.kissani
        fdasfadf kirjoitti:

        KISS = keep it simple, stupid.

        Hyvä että esittelet itsesi.
        Yksinkertaista on luulla jotain ( esim. KISS) ainoaksi merkitykseksi.


    • niilläonwinkympit

      Valehtelette!!!!!! Kaikilla Linux käyttäjillä on myös joku Windows käyttis, ja he käyttävät sitä usein, koska Linuxilla yksin ei vaan pärjää. Näin se vaan on totuus, sori vaan.

      • kissmyass.h

        Mitä sinä pikkukakara keuhkoat?
        Ihmiset käyttävät niitä laitteita ja käyttöjärjestelmiä mitä heillä on ja mitä he osaavat käyttää.
        Kaikenlaiset keuhkoajat ovat ilmeisesti täysiä tumpeloita.


      • Kaikkea-sitä-kuulee

        Joo, voit olla varma siitä että Linux käyttäjällä ei ole mitään windowsia. Sekakäyttäjät erikseen.

        Minä tein tänä annuna (sain valmiiksi) työpöydälle iltalehden uutis-syötteen lukijan
        http://aijaa.com/kCBRX8 mutta mitä sinä sait aikaiseksi sillä windows 10:llä, luultavasti et mitään, ellei lasketa tuota älyvapaata kommentointia mukaan.

        Seuraavaksi teen vastaavan työpöytä vimpaimen joka noutaa automaattisesti uusimman älyvapaan kommentin Tietotekniikka katekorian alta, mitä sinä aiot saada seuraavaksi aikaan sillä windows kympilläsi.

        Minulla ei ole minkään laista Windowsia, silti se olen minä joka tekee kaikenlaista ja voit olla varma että minulla ei tule olemaan windowsia jatkossakaan.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


      • Kaikki_käyttävät

        KAIKKI käyttävät Windowsia! On ihan sama, onko tietokoneessa tubutin vai Windows, omistajansa käyttää silti Windowsia!


      • Kaikki_käyttävä
        Kaikkea-sitä-kuulee kirjoitti:

        Joo, voit olla varma siitä että Linux käyttäjällä ei ole mitään windowsia. Sekakäyttäjät erikseen.

        Minä tein tänä annuna (sain valmiiksi) työpöydälle iltalehden uutis-syötteen lukijan
        http://aijaa.com/kCBRX8 mutta mitä sinä sait aikaiseksi sillä windows 10:llä, luultavasti et mitään, ellei lasketa tuota älyvapaata kommentointia mukaan.

        Seuraavaksi teen vastaavan työpöytä vimpaimen joka noutaa automaattisesti uusimman älyvapaan kommentin Tietotekniikka katekorian alta, mitä sinä aiot saada seuraavaksi aikaan sillä windows kympilläsi.

        Minulla ei ole minkään laista Windowsia, silti se olen minä joka tekee kaikenlaista ja voit olla varma että minulla ei tule olemaan windowsia jatkossakaan.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Linux-kommunisti warettaa ja varastaa toisen omaa.


      • Kaikki_käyttävä
        Kaikkea-sitä-kuulee kirjoitti:

        Joo, voit olla varma siitä että Linux käyttäjällä ei ole mitään windowsia. Sekakäyttäjät erikseen.

        Minä tein tänä annuna (sain valmiiksi) työpöydälle iltalehden uutis-syötteen lukijan
        http://aijaa.com/kCBRX8 mutta mitä sinä sait aikaiseksi sillä windows 10:llä, luultavasti et mitään, ellei lasketa tuota älyvapaata kommentointia mukaan.

        Seuraavaksi teen vastaavan työpöytä vimpaimen joka noutaa automaattisesti uusimman älyvapaan kommentin Tietotekniikka katekorian alta, mitä sinä aiot saada seuraavaksi aikaan sillä windows kympilläsi.

        Minulla ei ole minkään laista Windowsia, silti se olen minä joka tekee kaikenlaista ja voit olla varma että minulla ei tule olemaan windowsia jatkossakaan.

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit

        Ei Linux-käyttäjällä voi olla Windowsia, koska niin vanhoilla koneilla ei nykyaikainen Windows pyöri. Niillä on käytössä vain kaatopaikka.Linux.


    • ubuntu-käyttäjä

      Olen kanssa käyttänyt Linuxia jo vuosikymmenen ajan, Ubuntua, Linux Mintiä ja Puppy Linuxia, Tails Linuxia, sekä mobiililaitteissa Androidia. Miniläppärissä on Ubuntu 14.04.5. LTS ja isommassa Asuksen läppärissä on raskaasti modattu Ubuntu niin ikään, mutta lähempänä jo ihan uutta jakelua koska olen modifioinut sitä niin paljon. Mitään Windows-roskaa en ole käyttänyt enää Windows Visvan jälkeen, enkä käytä enää koskaan. Linux on ilmainen, vapaa, huipputurvallinen ja siihen saa kaiken tarpeellisen ihan ilmaiseksi sovelluslähteestä kussakin jakelussa. Olen kiertänyt tällä tavalla kymmenien tuhansien eurojen edestä veroja ja lisenssimaksuja kun en maksa laillisille ohjelmakehittäjille euroakaan vaan otan kaiken ilmaiseksi Open sourcena. Linux on tässä mielessä ihan laillista piratismia.

      • Win10_OK

        Jos et ole Vistan jälkeen käyttänyt Windowsia, et voi arvostella uskottavasti sitä roskaksi, sillä tietosi ovat yli 10-vuotta vanhoja. On hauska lukea, että olet Linuxiin tyytyväinen. Kyllä Linuxin kanssa näprääminen kehittää tietoteknistä osaamista ja se on hyve. Linuxin kanssa hääräävät ovat varmaan saaneet aikaiseksi Windows julkaisujen hinnan laskemaan ja sekin on hyvä asia käyttäjälle.


      • Win10_OK

        Miniläppäri!!!!! Nyt olet tullut kaapista. Se oli markkinoille tullessaan jo hidas täysin kelvoton, tabletit syrjäytti jo melko heti. Linux ja miniläppäri,,, aaarghhh!!! (huutonaurua ja sääliä kanssa).


    • totuus_sanotaan

      Linux käyttäjän profiili: Työtön, wanha tietokone, ei rahaa, ei työpaikkaa, KELA:n agentti, ylipainoinen, viihtyy suomi24:ssä erityisesti arkipäivisin kun normaali ihminen on työssä tienaamassa Linux-pummille elannon, ei tyttöystävää eikä seksiä.

      • Seppo-PC_tuhoo

        Windows-hihhulilla on epätoivoista, mitään järkiperusteita ei tule, vaan ainoastaan räksytystä ja valheita. Tämä on toki ymmärrettävää, sillä Windowsin käytölle ei ole olemassakaan minkäänlaisia järkiperusteita.


      • Linuks_Epätoivo

        Linukshihhulit syyllistyvät tuollaiseen herjaan useinkin - sen olen havainnut.
        Kun pistää viestin, miten linuks vajoaa, alkaa erilaiset herjat lentämään, koska väite on TOSI !
        Mutta me normaalit Windowsia käyttävät emme moiseen syyllisty milloinkaan, koska ei tarvitse! Windows on markkinajohtaja, eikä mikään tubutin uhkaa sitä millään tavalla.


      • windows-aina-valhe
        Linuks_Epätoivo kirjoitti:

        Linukshihhulit syyllistyvät tuollaiseen herjaan useinkin - sen olen havainnut.
        Kun pistää viestin, miten linuks vajoaa, alkaa erilaiset herjat lentämään, koska väite on TOSI !
        Mutta me normaalit Windowsia käyttävät emme moiseen syyllisty milloinkaan, koska ei tarvitse! Windows on markkinajohtaja, eikä mikään tubutin uhkaa sitä millään tavalla.

        Tosihan se, kaikki valheet mitä kerrot ovat muuttuneet tosiksi sairaan päässä.


    • Itsellä oli ensimmäinen Linux kokeilu Red Hatilla kun se oli ilmainen. Kun se muuttui maksulliseksi tuli kokeiltua Slackwarea, SuSe:a, Mandrakea, Sitten tuli muutama ns. killer application. VDR TV-ohjelmien tallentamiseen. Amarok musiikin kuunteluun, Luetettava DVD-levyjen poltto. Yle:n kanavauudistus teki sen, että hankin TV-kortin digiboxin sijaan ja sain toimimaan vain Linuxilla. Jos TV:tä halusi seurata piti olla Linux käynnissä joten Windows käyttö jäi. Tuli 64 bittinen rauta ja Gentoo. Windows ei paljoa 64 bittisyydestä ymmärtänyt. Oli monta muutakin asiaa joita ei Windowsilla ei voinut tehdä. Linux on kuitenkin vain ydin ja sen voi kääntää monella tavalla ja monelle eri alustalle. Koodi on siinä vuosien mittaan paisunut kovasti. Käännösaika pysynyt koneiden kehittyessä kuitenkin kurissa. Välillä harmittaa Ubuntu ja vastaavat helpot jakelut jotka ovat mahdollistaneet tavistenkin Linux käytön ja sen typerän vertaamisen Windows-systeemiin.

      Linux on alkujaan tehty korvaamaan kallis Unix ja sen se on tehnyt hyvin. Ei taida Unix koneita paljonkaan enää olla. Olen kyllä huomannut, että kaupoissa on vielä paljon merkkipohjaisia kassajärjestelmiä. Tiedä sitten mikä on systeemi. Itse pidän vielä merkkipohjaisesta näytöstä. Rasittaa silmiä vähemmän jos tekee jotain tylsää kirjanpitoa.

      Itse en ole ikinä valittanut, miksei joku Windows softa toimi Linuxissa. Enkä myöskään sitä miksei Pleikkarin peli toimi Windowsissa tai Linuxissa. En ole myöskään tankannut autoa väärällä polttoaineella. Jos tekee jotain hölmöä niin eikö vika ole silloin tekijässä?

      • linuxuser

        kaupoissa - joissa se merkkipohjainen - on melkein aina joku DOS ohjelma kassassa...


      • linuxuser kirjoitti:

        kaupoissa - joissa se merkkipohjainen - on melkein aina joku DOS ohjelma kassassa...

        Kyllä Dos-ohjelmiakin vielä käytössä. Muistan kun olin vakuutusyhtiössä, niin siellä katseltiin merkkipohjaista näyttöä. Samoin Gigantissa varastotilannetta. Eiköhän noissa firmoissa ole joku iso kone hoitamassa kaikkia satoja tai tuhansia päätteitä.


    • linuxuser

      kiitos samoin! Tosin aloitin jo vuonna 2006 ubuntun versiolla 6.04...
      Ei ole tarvinnut katua. Jos joskus joku ongelma ollutkin niin meni ihan vasemmalla kädellä korjatessa, eikä tarvinnut asentaa uusiksi...

      Nyt on Elementary OS käytössä...

    • Win10_OK

      Arvoisa herra Sir-Francis-Drake, nyt on vuosi 2017. Pyyhi pölyjä ympäriltäsi ja herää todellisuuteen. Windows 10 on nykyaikaa.

      • n.30v-windowseja

        Windows on vähän kuin Kolumbus, jos tiesi mistä lähti niin ei tiennyt mihin oli menossa ja kun luuli pääseensä perille ei tiennyt mihin oli tullut.


    • 77777777

      Jaa että vain tyytyväinen. Mulla ollut seiska kuutisen vuotta ja olen siihen ERITTÄIN TYYTYVÄINEN.

    • EiKiirettäVielä

      Yrittänyt aloitella Linux Mintin käyttöä, mutta edelleen Win7 käytössä. Täytyisi ostella uusi printteri nykyisen Canon LBP7010C värilaserin tilalle kun ei löydy ajureita. Jonkin verran töitä teettäisi myös se, että saisi nykyisen grafiikkakortin sujuvasti toimimaan telkkarin kanssa Linuxin alla. Wintoosassa se meni heittämällä.

      Virtuaalikoneessa voi tietty ajaa Win7:aa ja sen alla niitä softia, jotka eivät muuten sopeudu. Vaatisi käytännössä uuden koneen ostamista kun tässä on emolevyllä 8 G muistitilan raja. Lisäksi tulee hankaluuksia ohjelmointiadaptereiden kanssa, jotka pitää saada virtuaalikoneen USB:n kautta puhumaan sujuvasti ulkoisella laudalla istuvalle prosessorille.

      Lopputulema: Siirtyminen kokonaan Linuxiin maksaisi rahaa ja vaivaa, joten tapahtukoot muutaman vuoden kuluttua tulevaisuudessa. Uuteen koneeseen ei todennäköisesti kuitenkaan saisi Win7 asennettua Microsoftin äskettäin asettamien keinotekoisten rajoitusten vuoksi.

      Windows 10 on mulla yksityisyyssyistä boikottilistalla, joten siirtyminen tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Näillä näkymin myöhemmin. Suhtaudun koneisiin ja käyttiksiin työkaluina, en niinkään ideologisina valintoina joten en joudu miettimään valintojeni oikeaoppisuutta. Käytännön asiat ratkaisevat.

      Se mitä MS on viime aikoina tehnyt on silti saanut minut lukemaan uudelleen Stallmanin klassisen kirjoituksen Right to read. Se kannattaa kerrata aina parin vuoden välein ja katsoa missä kulloinkin mennään. Tämä näköjään tunnistaa maan ja tarjoaa tekstin suomenkielisenä.

      https://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html

    • Tulostimelle löytyy ajuri canonin sivuilta. Linux_CAPT_PrinterDriver_V260_uk_EN.tar.gz
      Voi olla hankala asentaa jos ei aikaisempaa kokemusta.

      Biossin päivityksen jälkeen emo voi tukea isompia muistipiirejä.
      Win7 jos 32 bittinen ei paljoa muistia tarvitse. Jos muistista pulaa
      voi sitä virtuaalikonetta ajella vaikka openBoxin päällä ja ottaa turhuuksia pois
      muistista.

      Windows 7 alkaa olla jo vanha. Uudemmalle raudalle siinä ei välttämättä ole tukea. Muistaakseni Win7 ei tue gpt-osiotaulua joten isot levyt ei onnistu. Uudemmille laitteille ei ajureita.

      Itselläni on ollut vuosia Linux TV:ssä kiinni. Liitäntä on vaihtunut tekniikan kehittyessä. HDMI toimii ilman suurempia ongelmia. Kuvaputkiaikana oli hankalampaa. Videoiden rautapurku on toiminut vuosia. Nvidian VDPAU tai
      Intelin Vaapi. Jo Atom Ion 1,6 GHz toistaa HD videota. Tuolla katseltiin viime vkl 3 leffaa ilman ongelmia. Intelin Integroitu toimii myös hyvin. Halvin leffakone on Rasberry Pi joka toistaa myös HD kuvaa. Jotkut formaatit tarvitsevat lisenssin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1907
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1277
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1214
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      979
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      858
    9. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      41
      851
    Aihe