ODTS

sairas?

Minulla on diagnosoitu ODTS-oireilu (lääkäri). Diagnoosin hän teki oireideni perusteella: monen kuukauden (vuosien?) yhtämittainen lämpöily (noin 37,3), niveloireet ja -muutokset, silmäoireet, hengitys- ja korvaoireet. Pahoinvointia ja huimausta myös ollut.
Olen siirtynyt puhtaisiin tiloihin ja oireet (kuume, hengitys) ovat normalisoituneet. Jäljellä on vielä nivel- ja silmäoireet. Lääkäri sanoi, että en parane. Mitä se tarkoittaa? Voiko joku kertoa omasta kokemuksestaan? Millainen ennuste ODTS:llä on?

10

8359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nisuiisu

Orgaanisen pölyn aihettama toksinen oireyhtymä eli ODTS otettiin uudelleen tautiluetteloon vuodesta 1996 lähtien sosiaali- ja terveysministeriön määräyksestä, jotta allergisten alveoliittien määrää saataisiin keinotekoisesti alennettua. Haluan muistuttaa, että Sinikka Mönkäre oli tuolloin sosiaali- ja terveysministeri ja hän on tosiaan väitellyt lääketieteen tohtoriksi allergisesta alveoliitista.

Lääkärit nimenomaan sanovat, että ODTS:stä parantuu. Lääkärisi varmasti tietää, että sairautesi on allerginen alveoliitti, koska on sanonut, että et parane.

Todellisuudessa ODTS = allerginen alveoliitti eli valitettavasti olet vakavasti sairas. Sinun immuunipuolustusjärjestelmäsi on jo vaurioitunut pysyvästi.

Terveisin Pekka Nikkola

• sairastellut

Kerrohan vielä, mitkä ovat allergisen alveoliitin oireet. Vaikka olen lueskellut paljon homesairauksista, en ole koskaan päässyt selville, millä perusteella alveoliitti-diagnoosi tehdään.

Minä itse sairastan homeesta johtuvaa tulehdusta, jolle ei ole annettu minkäänlaista diagnoosia. En epäile, että minulla olisi alveoliitti, mutta olen silti asiasta kiinnostunut.

• Ei ihan terve
        sairastellut kirjoitti:

Kerrohan vielä, mitkä ovat allergisen alveoliitin oireet. Vaikka olen lueskellut paljon homesairauksista, en ole koskaan päässyt selville, millä perusteella alveoliitti-diagnoosi tehdään.

Minä itse sairastan homeesta johtuvaa tulehdusta, jolle ei ole annettu minkäänlaista diagnoosia. En epäile, että minulla olisi alveoliitti, mutta olen silti asiasta kiinnostunut.

Olen valitettavasti joutunut taudeista tietoa etsimään ja tässä on linkeistäni yksi tiivis kotimainen:

http://cc.oulu.fi/~sisawww/esit/000323.htm

Minulla ei ole vielä kumpaakaan diagnoosia, mutta sinnepäin merkit viittaavat.

• Drifter

Puhut TOTTA!
        Näin on marjat tässä maassa.
        Homeesta sairastuneita sumutetaan minkä ehditään.
        Kierrellään ja kaarrellaan ettei vain ihmiset havahtuisi asian laidan koko karmeasta todellisuudesta.
        Sairastuneelle haluan sanoa-PYSY KAUKANA HOMEESTA-niin voit saada ehkä jonkinlaisen elämänlaadun säilytettyä.
        Äläkä usko mitään valkotakkista, joka kiistää homemahdollisuuden-niillä on pirun pitkä häntä siellä valkotakin häntä-en tiedä mihin NE ovat sarvensa piilottaneet-

• oireita

Olisiko joku jo pitempään ODTS oireita potenut ystävällinen ja kertoisi, miten oireiden kanssa voi elää. Häipyvätkö ne vai jäävätkö pysyviksi? Entä kehittyvätkö oireet pahemmiksi?
      Myös diagnoosi kiinnostaa? Onko diagnooseja tehty? Onko tehty työpaikalla sairastumisesta (homerakennuksesta)? Onko korvauksia saatu?
      Epätietoisuus on tosi rasittavaa.

• Mapa

Olen saanut ammattitaudin odts.tä vuonna 1993.
        Uudelleen koulutettiin, mutta oireet vuoden verran
        niin pahat, ettei ole pystynyt työelämään! Särkylääkkeet ei auta ja lääketiede ei pysty kuulemma auttamaan. Elämänlaatu on tosi huono!

• Stp

Kysyit millainen ennuste ODTS:llä on?

Kun immuunijärjestelmä homealtistuksen aiheuttamana alkaa tuottaa kuvaamiasi oireita, sillä on myös melkoinen kyky itsekorjautumiseen altistuksen totaalisesti pienentyessä. Tosin siihen kuluu aikaa.

ODTS oireilua voidaan pitää allergisen alveoliitin esioireiluna, johon reagointiin ODTS oireilu pahimmillaan saattaa johtaa.

Allergisen alveoliitin mittarina voidaan pitää keuhkojen diffuusiokapasiteettitutkimusta, joka mittaa keuhkokudoksen toimintakykyä.
      ODTS- ja astmareagointiin ei kuulu diffuusiokapasiteetin aleneminen.

Kohdallasi lääkärisi on todennut oireilusi olevan ns. ODTS-oireilua. Lääkärinä hän on harvinaisen tietävä; yleensähän he olettavat kaikista homealtistuksen kohteeksi joutuvista tulevan astmaatikkoja.

Erotusdiagnostiikkaa varten hänen olisi kuitenkin pitänyt lähettää sinut keuhkojen diffuusiokapasiteettimittaukseen.

Eli onko kohdallasi ko. mittaus suoritettu?

• sairastellut

Kunpa tietäisi, miten monta vuotta joutuu vielä kuumeilemaan ja katsomaan peilistä turvonneita alaluomia...

Mainitsit diffuusiokapasiteetin. ? Mikä se on?

Tiedätkö, mihin viittaa keuhkojen kohdalla maininta tiheysarvosta? Kun minulle tehtiin keuhkojen tähystys, keuhkoni näyttivät kuulemma normaaleilta, mutta limakalvoilta otetuissa koepaloissa oli tulehdussoluja. Myöhemmin huomasin myös koevastauksessani, että keuhkojeni tiheysarvo ei ollut ihan normaali. Pahus, kun en huomannut sitä aiemmin, olisin voinut kysyä keuhkolääkäriltä. Nyt en käy enää keuhkolääkärillä, vaan infektiopuolella.

• kiitos

Kiitos tiedoista. Minulla on lähete tutkimuksiin.

• keuhkotpihalle

Minulla ammattitautina odts.Sairastan astmaa mutta sitä ei diaknosioitu ammattitaudiksi.Vakuutusyhtiö antoi suojaimia ja kuntoutuksen.Ei luvannut uudelleenkouluttamista.Tässä olen taas yskinyt limaa illan keuhkot pihalle mutta ei kuulema ole vaarallista.<olen maatalouslomittaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe