Aluekilpailut

Harrastajanääni

Akk järjesti hienon kampanjan viimevuosina ja keräsi radoille erinäisen määrän autoja seurojen hallintaan. Tämä oli iso asia lajin kannalta! Näillä ensikertalaisen on helppo käydä koittamassa ajamista. Vielä kun seurat hiukan mainostaisivat tästä mahdollisuudesta esim. Paikallislehdissä.

Sitten seuraava steppi on monella se oma auto. Sillä ajellaan hupia vuosi tai 2. Mutta kauemmas ei lähdetä, kun ei kerkeä tai muuten jännittää. Näin laji jää taakse, kun hyppäys on hiukan liian iso. Tässä olisikin seuraava asia,mikä jotenkin pitäisi saada kuntoon. Toki vaatii rahaa.

Joka alueelle pitäisi saada aluekisoja (ns.iltakisoja) esim. 2-3kpl (olisivat eri radoilla alueensisällä) ja syksyyn aluemestaruus kisa. Noissa iltakisoissa olis etusijalla ne radat joissa ajetaan muutenkin vähän tai ei ole ollut kilpailuja vuosiin. Näissä vois olla luokkana esim. Cadet,mikro,Raket junior ja Kf6. Ilmoittautuminen olis kitin kautta ja luokka ajettas jos olis esim. 3 kuskia. Näin oppisi uudet harrastajat ilmoittautumiset sekä muun "pyrokratian" ja kisapaikalla toimimisen. Tästä olisi huomattavasti helpompi lähteä isompiin karkeloihin.

Sitten se vaikein asia, mutta ehkä järjestettävissä. Akk antaisi "hankinta" tukea esim. 1000e per kisa. Tämä raha täytyisi käyttää Karting rataan/toiminnan pyörittämiseen todistettavasti. Esim. Uudet liput lippupisteille,maalia lähtöalueelle, paikkauspikeä rataan, roskiksia varikolle,sepeliä kurviin ym,ym tämä raha ehkä riittäisi seuroja aktivoitumaan pikkukisojen järjestäjänä. Lupamaksut ja muut mahdolliset akk maksut pois näistä. Alueita kun on 8 se tekisi rahassa noin 24tonnia. Ei iso raha jos miettii kokonaisuutta. Jossakin Jokkis kisassa on tämän hintaiset palkinnot (toki hankittu sponssina ja aktiivisella toiminnalla) . Tätä projektia voisi koitta vaikka Suomi 101 ja 102 vuonna.

Ei kannata nostaa muita luokkia/sarjoja tähän keskusteluun. täältä ne nousee uudet harrastajat joka tapauksessa ja olis eduksi moottoriurheilulle kokonaisuudessaan. Tulis uusia kuskeja sekä ehkä myös uusia toimitsijoita joitakin kappaleita.

Tämä olisi isoapu niille lasten vanhemmille jotka ei ole itse harrastanut lajia ja kaikki tuntuu alussa niin suurelta. Jokaisen kilpaharrastajan on pitänyt mennä siihen ekaan kisaan joka on toden näköisesti ollut isoasia. Nyt vaan ei oikein tahdo olla niitä ns. Pikkukisoja jossa voi ihmetellä toimitaa. Ja SJM,x30 ja rotax kisat ovat ehdottomasti liian isoja/pelottavia juttuja. Paljon putoaa tuossa vaiheessa pois harrastajia. Katselkaa kesällä hupiharrastajia ja kysykää/kannustakaa kilpailuihin. He kertovat mitä voisivat ajaa.

On alueita joissa on hyviä ns sarjoja tai kerhokisoja, mutta on myös niitä joissa ei pysty järjestämään mitään.

37

1120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jfklhlhu

      ihan hyvä...tosin, jos akk on touhussa mukana, vaikka kitin kautta, kisoihin tarvitaan viralliset järjestäjät, tuomarit, ambulanssi. lääkäri yms., jos on kolme kuskia...melko kallis ilmoittautumismaksu...

    • 9876543210123456789

      Hyvä idea. Laita sähköpostia lajiryhmälle. Tästä vielä potkua: mitäs jos kerho palkitsisi parhaan Suomi100 -kartilla ajaneen kierrosajan sponssaamalla kyseisen kuskin aluekisoihin kerhon autolla. :) Siis sellaisen kuskin jolla ei ole omaa karttia.

    • KevätTulee-

      Ihan kaunis ajatus, ei sitten mitään muuta. Tuossa on nyt on isoja kysymyksiä joihin tuo kompastuu. Ensinäkin en näe että AKK haluaisi antaa 1000eur rahaa radalle jota pyörittää kaupallinentoimija. Kisat tulisi silloin olla ainoastaan niillä radoila mikä EI ole kaupallisentoimijan hallussa vaan ovat pelkästään kerhon/AU hallinnassa ja käytössä (lue: radalle ei ole pääsääntöisesti kaupallista- tai muuta vastaavaa toimintaa, siellä ei esimerkiksi ole kolmannenosapuolen vuokra-autoja.).

      Näin jää pois liuta ratoja. En todellakaan usko että AKK haluaa rahoittaa yksityisen kaverin fasiliteetteja vaikka sillä voisi olla pieni vaikutus myös lajiin kokonaisuudessa.


      3 kuskia on aivan liian vähän, sinne pitäis saada vähintään 5-7 kuskia per luokka. jos tuollainen olisi järkevää niin sitä tehtäisiin jo.

    • wedf

      Näinhän se tehtiin ennen. Ilman liiton tukea. Aluekilpailut oli ne mistä käytännössä kaikki aloitti. Siitä hiljalleen isonpiin kisoihin. Sitten joku keksi että cadetille tarvii saada valtakunnallinen sarja ja mopo lähti käsistä. Nyt jos on Sm kisaa pienenpi kisa niin huoltajat ei viitti lähtee. Kuskit varmaankin ajas. Ja kun joka sarjaan tarvii saada nää pikkukuskit mukaan niin se vaan tappaa pikkuradat.

    • Harrastajanääni

      Hmm.. Mietiskelin tuossa että mikä määrää toimihenkilöt ja niiden arvon ja paikallaolon. Onko se Akk hanskassa? jos näin sen vois varmasti muutta ja tuskin näistä kapinoista oikeusasteen päätöksiä haettaisiin. Mikä määrää ilmoittautumisen hinnan? Lippumiehet esim.huoltajista, joku hiukan kokeneempi katsastusmieheksi ja muut toimihenkilöt myös. Paikalla olis hyvä olla joku pelastus systeemi. Mikä määrää että oltava ambulanssi? Onko joku eduskunnassa säädetty laki?

      Miksi ei rahaa voisi antaa sellaiselle radalle jossa on esim ulkopuolinen vuokrakaluston pyörittäjä? Ja kuten laitoin radalla olis mahdollisuus hakea hankinta avustusta jos järjestää kyseisen kisan. Jos hakemuksia tulisi ihan älyttömästi silloin voisi hiukan miettiä mille radalle se annettaisiin. Mutta tätä pelkoa tuskin on. Eikä tuo 1000e ketään rikastuta, mutta pienellä radalle se on se kynnys, että voisi just järjestää tämmöisen kapinan.

      Edelleen miten niin 3 kuskia luokassa vähän? 8 Cadetissa 3microisa, 5 junnuissa ja esim. 4 Kf kuskia. Tämä on esimerkki määrä. Uskon että jos olisi kyseinen kapina vaikka Lapualla tai Hangossa, niin ei kenenkään tarvitsisi omistaan lisää laittaa rahaa että kisa saataisin läpi vietyä. Ilmoittautuminen vaikka 30e sekä päälle tuo 1000e

      Niin tuo cadetti on monelle se eka kosketus lajiin ja sen vois kyllä poistaa näistä isoista kisoista ja ajattaaa niillä vain aluellisesti. esim. Vuodet 2018 ja 2019. tämän jälkeen moottori taitaa poistua muutenkin markkinoilta. Ja sillä sais ajaa edelleen aluekisoissa jos haluaa. Nyt kun ikärajatkin on hiukan alemmat on pienille helpompaa mennä aluekisoihin. Jos joku isä sitten haluaa isojakisoja ja maailmantouhua, löytyyhän sitä esim. Rotax puolelta ja aika nuorena pääsee ajamaan microakin.

      Juu ja tois paras kierrosaika ajettu noilla Suomi 100 autoilla ehdottomasti mukaan.
      Toki lisenssit ja jäsenyydet pitäs olla kunnossa.
      Tällä ehdotuksella/keskustelun avauksella pyrin matalempaan kynnykseen lajin jatkumossa. Sekä harrastajille mahdollisuuksien luomista.
      Toki onhan noita sarjoja jonkin verran olemassa. Ensimmäisenä mieleen tulee Pohjanmaa cup, Hämeen harrastajakiertue, keimola cup, Bempöle cup, Länsi-Suomi cup. Mitä näitä nyt onkaan? Voi lisätä jos tiedossa
      muita.

    • haihattelua

      unohda vaan tollanen haihattelu. meillä on jo keimola cup, tiistaiturnaus bembölessä, linser cup, hhk, ls-cup, kymi cup, lappi cup, pohjanmaa cup, jne. kuinka monta cup muotoista juttua sä vielä tarviit tähän maahan kun noihinkaan ei osallistujia kunnolla riitä, poislukien muutamat suositut. Sinne vaan ajamaan, ei ole pitkä matka asut sitten missä vain.

      • näinhänseon

        totta! alka olemaan jo liikaakin cuppeja ja sarjoja. luulen että jokaisella on 100km säteellä vähintään 2 kisaa kuukaudessa. vai olenko väärässä? 100km ei ole matka eikä mikään.


      • etana16987

        kyllä, joka alueella ajetaan jo oma sarjansa noille pikkuluokille ja on lisäksi noita iltakisojakin. ratoja on suomi täynnä, ongelmana on se, että ambulanssi maksaa ja pienessäkin kisassa pitää olla lippumies joka mutkassa plus pari muuta toimihenkilöä. huoltajat ei ehdi lippumieheksi tai muihinkaan tehtäviin, kun sitä omaa autoakin tarttee huoltaa ja kuskia paimentaa. kukaan ei nykyisin tunne 1000 facebookkaverista huolimatta yhtään ketään jota vois pyytää lippumieheksi, vaikka periaatteessa kuka tahansa aikuinen kelpais ilman mitään kurssitusta. autourheilu ei muutenkaan oo niinku sillo vanhoina hyvinä aikoina, kun kaverilta lainattiin auto viikonlopuksi ja mentiin salaa ajamaan ralli ja voitettiin se. toisin sanoen duunarilla ei oo nykyään enää varaa harrastaa ja kilpailla niinku ennen ja rikkaita ei kiinnosta karting.


      • sellastaseon1

        tää on hyvä luokkajako. itse en kaipaa köyhiä varikolle itkemään kun kaikki maksaa liikaa ja blaa blaa blaa boah. ne kellä ei ole oikeasti fyrkkaa ni turha on niitä pennosia tähän lajiin hakata, koska ne fyrkat loppuu viimeistään OK-luokassa.


      • Lapasestaonlähtenyt
        sellastaseon1 kirjoitti:

        tää on hyvä luokkajako. itse en kaipaa köyhiä varikolle itkemään kun kaikki maksaa liikaa ja blaa blaa blaa boah. ne kellä ei ole oikeasti fyrkkaa ni turha on niitä pennosia tähän lajiin hakata, koska ne fyrkat loppuu viimeistään OK-luokassa.

        Kyllä ne rahat meinaa loppua jo Cadetin jälkeen, melko monelta.


      • Cadettihuoltaja
        Lapasestaonlähtenyt kirjoitti:

        Kyllä ne rahat meinaa loppua jo Cadetin jälkeen, melko monelta.

        Isojen sarjojen ajaminen on niin järkyttävän kallista, että se alkaa olla oikeasti rahamiesten hommaa. Mutta ajetaan me persaukiset näitä paikalliscuppeja, junnut ei ole vailla isoja kisoja ja karnevaalitunnelmaa vaan ovat ihan tyytyväisiä kun saavat kesällä kiertää oman alueen kyläkisat. Ei tämän kaikilla tarvitse niin totista olla.


      • kallistako

        cadettihuoltaja...mitä vittua nyt oikeasti? liiton kisaviikonloppu maksaa: ilmottautuminen 100eur, bensat ja öljyt 30eur. yhteensä 130eur vkl. jos laittaa uudet renkaat (jokaisen oma päätös) niin 150eur lisää eli 280eur pe-su. onko toi kallista? renkailla ajaa pari viikonloppua hyvin, eli 200eur viikonloppu riittää. syöminen ja juominen maksaa kotonakin ja vaikka harrastaisit neppailuautoja niin kisamatkakulut ne on siinäkin.

        Viikonlopun ajaminen maksaa 200eur piste.


      • Toinen_harrastelija
        kallistako kirjoitti:

        cadettihuoltaja...mitä vittua nyt oikeasti? liiton kisaviikonloppu maksaa: ilmottautuminen 100eur, bensat ja öljyt 30eur. yhteensä 130eur vkl. jos laittaa uudet renkaat (jokaisen oma päätös) niin 150eur lisää eli 280eur pe-su. onko toi kallista? renkailla ajaa pari viikonloppua hyvin, eli 200eur viikonloppu riittää. syöminen ja juominen maksaa kotonakin ja vaikka harrastaisit neppailuautoja niin kisamatkakulut ne on siinäkin.

        Viikonlopun ajaminen maksaa 200eur piste.

        X30 osallistumismaksu 190€, renkaat 150€, öljyt 30€, kisareissun polttoaineet 350e ratamaksut majoitukset puolet viikosta vapaata töistä. Tonni meni että heilahti, jos ei mene mitään rikki.


      • elämäonvalintoja
        Toinen_harrastelija kirjoitti:

        X30 osallistumismaksu 190€, renkaat 150€, öljyt 30€, kisareissun polttoaineet 350e ratamaksut majoitukset puolet viikosta vapaata töistä. Tonni meni että heilahti, jos ei mene mitään rikki.

        Kun muutatte lähelle aktiivisen karting-seuran kotirataa voitte ajella edullisesti iltakisoja viikolla. Ei tarvitse päätä vaivata näillä monimutkaisilla laskutoimituksilla...ja vielä jää viikonloput aikaa harrastaa jotain ihan muuta.


    • Harrastajapoisradalta

      No löytyihän niitä sarjoja. Eli niitä ei tarvitse lisää ja kaikille harrastajille löytyy jokin kisa. No sitten toisenlainen kehitys kohta/ kysely. Mistä noi kaikki kisat löytyy? Päivänmäärät, kilpailun järjestäjä, missä ajetaan ja mikä luokka (onko jossain 85 mukana)? Olis hyvä jos löytyisi jostain kohtuu helposti. Esim. Oma osio Karting foorumilla, akk lehdessä ja vaikka hanaa lehdessä. Kaikille aloittajille kun ei ole tiedossa nämä cupit.

      Esim. Kesällä 2vko työkeikka Raaheen josta voisi lähteä ajaan lähiradalle, Kouvolassa 2vko reissu, kesälomalla käyntiä Töysässä, Tampereella ja ehkä Espoossa sekä syksyllä olis Kuopion reissu. Olis kiva tietää alueiden kisat jos niitä kerran on. Isot kilpailut löytyy ja niihin emme ole menossa.

      Minun ja parin muun harrastajan rahat riittäisi näihin. Mutta jos oikeesti ei tarvita harrastajia teidän suurien ja mahtavien Formula kuskien joukossa, niin emme sitten sekaannu joukkoonne.

    • nnnnnhhhhhgggg

      Ratkaisu näihin ongelmiin on helppo : tuhat harrastajaa lisää niin alkaa olla porukkaa cupissa. Näillä harrastaja määrillä mitä nyt on ei kannata edes toivoa, että saataisiin kuskeja viivalle tarpeeksi aluekisoihin. Sama juttu näkyy myös ns. Isojen kisojen tasossa : top 5 on kovaa tasoa, mutta sen jälkeen tulee iso notkahdus ja koskee joka luokkaa. Kuskipula näkyy joka suunnassa.

      • kdskcjsDCOIJ

        Millä ihmeellä mittaat kuljettajien tasoa luokissa joissa edes lähtökohdat ei ole tasapainossa?


      • 875678
        kdskcjsDCOIJ kirjoitti:

        Millä ihmeellä mittaat kuljettajien tasoa luokissa joissa edes lähtökohdat ei ole tasapainossa?

        Perstuntumalla , kuten kaikkea tässä totuuden torvessa


      • Kellokalle
        kdskcjsDCOIJ kirjoitti:

        Millä ihmeellä mittaat kuljettajien tasoa luokissa joissa edes lähtökohdat ei ole tasapainossa?

        Kellolla, millään muulla sitä ei voi mitata.


      • jgjgkigh
        Kellokalle kirjoitti:

        Kellolla, millään muulla sitä ei voi mitata.

        kellolla??? miten sitä voi kellolla mitata? sun mielestä tasoa voi luokkien välillä mitata kellolla??? v...ttu mikä spede...jos vertaat pelkkää vauhtia, kello toimii...tasosta se ei kerro mitään...


      • exUApuheenjohtaja

        Tässä Espoon UA:ssa 35 v sitten toteutettu malli käynnistää aluekilpailuja: Bembölessä päätettiin järjestää kilpailuharjoituksia kun oli tiedossa, että raksukuskit kaipasivat harjoittelua ennen varsinaisia arvokisoja. Tiistai-iltaisin alettiin ajaa epävirallisia kilpailuharjoituksia (=harjoituskisoja), joissa oli 3 lähtöä, ensimmäinen arvotussa, toinen käännetyssä ja kolmas edellisten tulosten mukaisessa lähtöjärjestyksessä. Isät/huoltajat lippumiehiksi. Osallistumismaksu 10,- mk ja palkintona karkkirahaa 30, 20 ja 10 mk voittajille, loppu seuralle, ei munakuppeja. Homma organisoitui 2 henkilön panoksella, parhaimmillaan jopa yksin. Enimmillään mukana oli yli 30 pikkukuskia. Myöhemmin ihan aloittelijoille järjestettiin oma "kilpailu". Seuraava asken eli virallinen aluekilpailu on helppo polkaista, kun on ensiksi "leikitty" harjoituksilla riittävän kauan. Kivat harjoitukset keräävät osallistujia kauempaakin, mutta alkuun pääsee jo 5 nappulalla. Tiistai-turnaus elää edelleen, tosin hieman muuttuneessa muodossa. Ei kanata odottaa, että joku toinen järjestää, hoitakaa itse olemattomalla byrokratialla.


      • 78654
        jgjgkigh kirjoitti:

        kellolla??? miten sitä voi kellolla mitata? sun mielestä tasoa voi luokkien välillä mitata kellolla??? v...ttu mikä spede...jos vertaat pelkkää vauhtia, kello toimii...tasosta se ei kerro mitään...

        Kyllä kello kertoo tasostakin , jos hajonta on iso , niin mitä siitä sitten voi päätellä ...


      • hjsdahiahs
        78654 kirjoitti:

        Kyllä kello kertoo tasostakin , jos hajonta on iso , niin mitä siitä sitten voi päätellä ...

        iso hajonta kertoo yleensä järjestäjän tasosta


      • 98675
        hjsdahiahs kirjoitti:

        iso hajonta kertoo yleensä järjestäjän tasosta

        Järjestäjäkö siellä rataa kiertääkin


      • Djfjuufju
        jgjgkigh kirjoitti:

        kellolla??? miten sitä voi kellolla mitata? sun mielestä tasoa voi luokkien välillä mitata kellolla??? v...ttu mikä spede...jos vertaat pelkkää vauhtia, kello toimii...tasosta se ei kerro mitään...

        Kaikkia asioita jota ei ymmärrä , ei kannata julkisesti ihmetellä. Siinä paljastaa vaan oman tyhmyyden.


    • nnnnnhhhhhggggg

      Top vitoseen pääsee seuraavalla tavalla : lahjakas kuski, ahkera harjoittelija ja kalusto viimeisen päälle. Turha pillittää kalustosta tai lähinnä moottoreista, jos on motorsportista kysymys niin se on yksi osa kokonaisuutta. Ei pelkällä koneella oo kukaan mitään voittanut.

      • euromarket

        Lähes kaikki jotka jatkavat riittävän kauan tulevat lahjakkaiksi, toiset ennemmin toiset myöhemmin


      • 4578899

        Ihanko totta , kokemus tekee mestarin , oikea Einstein


      • 384669

        4578899 osuiko nyt jonkun innokkaan kadetti kuskin isille jalkaan? :-D vai ollaanko jo menossa voittaman mini60 sarja? hahahahahahah


      • 44556678
        384669 kirjoitti:

        4578899 osuiko nyt jonkun innokkaan kadetti kuskin isille jalkaan? :-D vai ollaanko jo menossa voittaman mini60 sarja? hahahahahahah

        Kiva herkistellä täällä näitä tosikoita , ollaan jo jäämässä pois lajin parista ....


      • jhkjljhloj
        44556678 kirjoitti:

        Kiva herkistellä täällä näitä tosikoita , ollaan jo jäämässä pois lajin parista ....

        onneksi...teitä ei kukaan kaipaa


    • Etelänsaha

      Harrastuksia on monenlaisia...

      Me ollaan ajettu nyt pari vuotta ja hauskaa on pojan kanssa ollut...

      Tää laji vaan vaatii vanhemmilta hieman vaivaa, aikaa, rahaa ja ymmärrystä kalustosta enemmän ,kun suurin osa muista 8 vuotiaiden lasten harrastuksista...

      Normaaleihin harrastuksiin viedään lapset harrastepaikalle ja itse hörpitään kahviossa kahvia sillä aikaa kun mukulat saavat lajikohtaista valmennusta...

      Varusteet voi ostaa kaupasta muutamalla satasella... Ja varustehuoltoa ei tartte paljon vaatepesukonetta enempää käyttää...

      Samantapaisella toimintamallilla voitaisiin saada uusia harrastajia edes kokeilemaan tätäkin lajia... Ja sitten jos niitä akk.n hommaamia autoja vaan ajatettais enemmän niiden innokkaampien kokeilijoiden toimesta niin sieltä voisi löytyä niitä omien autojen ostajia...

      Nykyään vanhemmat haluavat ostaa hyviä ja uusia harrastevälineitä lapsilleen, niin siksi se kynnys tämän lajin pariin on isompi kun muihin...

      Toivottavasti ne akk.n autot saataisiin kerhokisoihin ensi kesänä mukaan... Ainakaan täällä etelän cupeissa ei niitä lähdöissä juuri näkynyt mukana... Lahdessa tais olla...

      Ja se olisi taas suurta tyhmyyttä tehdä cadet luokkaan muutos moottorin osalta...
      Juuri on hommattu 100 autoa ja sit niille ei olis luokkaa missä vois kilpailla tasapäisesti muita vastaa.... Niihin jos taas ostaa uudet moottorit 100000e menee rahaa...

      Noita moottoreita löytyy joka kylältä ja kaikista kerhoista nyt valmiita autoja... Sekä osaamista vetolaitteen ja kaasarin toimintaan on monella... Halvempaa ja helpompaa konetta on vaikea löytää...

      Ja vaikka niitä uusia ei enää valmistettais voidaan ottaa käyttöön x30 sarjan menetelmä et kone on ostettavissa lähdön jälkeen esim.750e hintaan....

      Toivottavasti tehdään hyviä päätöksiä kerhoissa ja kattojärjestössä talvella... Että saataisiin lajin pariin kynnys matalaksi, ja siten mukaan harrastajia useammista sosiaaliluokista...

      • Erilaji

        Pidetään nää jokkis säännöt jokkiksessa ja siihen rinnastettavissa olevassa mikroauto sirkuksessa... Jos vain keskittyisitte ajamiseen tossa iässä sijoituksista välittämättä...


      • Etelänsaha2

        Mr. Erilaji....

        Pureuduin vaan aiheeseen mistä niitä moottoreita sitten saa jos se valmistus loppuu joskus tulevaisuudessa...

        Ettei vaan tulis hätiköityä päätöstä sen moottorin vaihdon suhteen...

        Luodaan uhkakuva että ehkä joskus tulevaisuudessa näitä vanhoja koneita ei enää saakkaan ,niin siksi pitää jo hyvissä ajoin keksiä sille joku korvaava vaihtoehto....

        Uskoisin vaan että aloitus kynnystä nostamalla ei saada suurta määrää uusia harrastajia lajin pariin...

        Mistä saadaan ne uuden luokkarin mukaiset 100 moottoria niihin akk.n autoihin ja toiset 100 niihin jo kerhoilla oleviin omiin autoihin... Yhdellä nuijan kopauksella saadaan sellainen lasku / ongelma aikaiseksi...

        Se olis varmaan lapsille ja lajille kaikkein tärkeintä et siellä kerhoilloissa ja cupeissa olis paljon ajokavereita mukana... Ja ajettais kilpaa mahdollisemman tasavertaisella kalustolla...


    • Eikenenkäänoma

      Akkn flying Finn autoilla ei kaiketi ollut tarkoitus / ei saa ajaa kilpaa. Autot oli tarkoitettu niille jotka tulevat ihan ensimmäisiä kertoja kokeilemaan...

      Ja nyt niistä on jo joku myymässä moottorin kilpailun jälkeen.... Huhhuuhhhhh 👍

      • Etelänsaha3

        Ja seuraava töhö sekoittaa kerhoillat ja cupit...

        Luulee niitä kilpailuiksi...

        Mitään rakentavaa ei tuu varsinaiseen asiaan et miten se kynnys aloittaa harrastus pienenesi...

        Ja mistä se naapurin poika sais auton millä pääsis testaamaan yhteislähtöjä ilman oman auton ostoa...


    • 35476534

      Jep ja periaate näihin rahatasa-arvoihin on se että jokainen harrastaa ihan oman pussin koon mukaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      108
      5766
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3773
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3265
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      461
      2647
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1690
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1386
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1353
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1336
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      152
      1230
    Aihe