Ymmärtämättä jäänyt T3-hormoni

todella_tarpellinen_T3

Keho tarvii kaikkeen T3:a. Myöskin tuottaakseen lisää T3:a!

Lääketyroksiini on melkein samanlaista kuin kilpirauhasen erittämä T4. Molemmat pitäisi muuntaa T3:si ja tämä muunto toimii hyvin tai huonosti tai ei ollenkaan. Muuntumista vähentää, jos on paljon T4:ää suhteessa T3:een.
Muuntumismekanismeja on kaksi varsin erilaista.

1. Valtaosan verenkierron T3:sta tuottaa D1-dejodinaasi pääosin maksassa. Siis luodaan T3:a toisten elimien käyttöön verenkierron kautta.

2. Toinen tärkeä on D2-dejodinaasi mm. aivolisäkkeessä ja se toimii "itsekkäästi" vain oman kudoksen käyttöön. Paljon tehokkaampaa kuin D1-dejodinaasi ja ei häiriinny T4:n paljoudesta. Valitettavasti eli T4-lisäys alentaa aivolisäkkeen tuottamaa TSH:ta aiheettomasti.

Muuntamista tietenkään tarvita kilpirauhasen suoraan esittämän T3:n osalta.
Tämä eritys on uudessa tutkimuksessa todettu varsin suureksi, keskimäärin yli kolmasosa kilpirauhasen koko erityksestä. Endot valehtelevat osuudeksi n. kuutta prosenttia.
_ _ _

Ihmeellistä oikeastaan että niinkin suuri osa potilaista "pärjää" tyroksiinilla. Vai pärjääkö? Ovat tottuneet oireisiinsa? Ovat unohtaneet, millaista oli olla täysin terve? Jälkimmäisenkaltaista kuulee kun joku vihdoin saa yhdistelmälääkityksen.

Potilaita sairaanapitääkseen lääketeollisuus ei viitsi valmistaa hitaastivaikuttavaa T3:a.

2

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T3-kolmesta-lähteestä

      Kirjoituksessa "The thyroid axis is wired to preserve and defend circulating T3." (23.5.2013) "Lab highlights" -sarjassa deiodinase.org -sivustolla annetaan määriksi:
      D2 generoi 20µg - D1 generoi 5µg - kilppari erittää suoraan 5µg.

      Suomalaisissa teksteissä toistuu viimemainitulle 10 nanomoolia eli 6.51µg eli tosiaan vähemmän kuin John Midgleyn antama keskiarvo 36% koko T4 T3 -erityksestä jonka suuruusluokaksi usein todetaan hyvin pyöreästi 100µg tai pelkkä T4 olisi 100µg

    • D3_ja_reverse-T3

      Aloittajalla hyvä luonnehdinta D1- ja D2-dejodinaaseista, kiitos!
      On kolmaskin dejodinaasi D3, joka tuottaa rT3:a, jonka olemus on hämmentävä.

      - eräs merkityksistä on poistaa liiallista T4:ää verenkierrosta, muunnettu rT3:n on tarkoitus poistua maksan kautta.
      - päämerkityksenä esitetään aineenvaihdunnan hidastaminen kehon kriisilanteissa.
      - mielenkiintoisena havaintona on esitetty rT3:n rooli esiasteena tärkeälle T2:lle, joka on eräänlainen "super-T3" ja on viitteitä että tärkeys kasvaa henkilön ikääntyessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1659
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      61
      1066
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      137
      990
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      74
      867
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      95
      866
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      20
      838
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      36
      812
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      739
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      60
      725
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      701
    Aihe