Voisko kultakalan ottaa 227 l akvaan?

PöPeRö

Lue otsikko! ;)

26

3820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PöPeRö

      ..?

    • JuuLia

      Siinähän se jo tulikin. Kultakala on parvikala ja parvi kultakaloja tarvitsee enemmän litroja.

      • akvarist

        Voit sinä ottaa jo useammankin=)


      • KorppA

        Ei se ole ihan noinkaan, sillä ehdoton parvikala se ei sentään ole! Se mahtuminen vähän riippuu mistä roikkuu, jotkuthan ovat sitä mieltä että se mahtuisi jo 100:n l akvaarioon, itse pitäisin alarajaa jossain 200 l:n tienoilla...


      • JuuLia
        KorppA kirjoitti:

        Ei se ole ihan noinkaan, sillä ehdoton parvikala se ei sentään ole! Se mahtuminen vähän riippuu mistä roikkuu, jotkuthan ovat sitä mieltä että se mahtuisi jo 100:n l akvaarioon, itse pitäisin alarajaa jossain 200 l:n tienoilla...

        Kyllä se on parvikala siinä kuin muutkin. Ja se on kyllä vissi ja varma että 30 senttiseksi kasvava kultakala ei mahdu 200 litraiseen saati 100 litraiseen! Tai mahtuuhan se, muttei elämään pitkää ja tervettä elämää... Todella alkeellista ja vanhaa tietoa tommonen...


      • KorppA
        JuuLia kirjoitti:

        Kyllä se on parvikala siinä kuin muutkin. Ja se on kyllä vissi ja varma että 30 senttiseksi kasvava kultakala ei mahdu 200 litraiseen saati 100 litraiseen! Tai mahtuuhan se, muttei elämään pitkää ja tervettä elämää... Todella alkeellista ja vanhaa tietoa tommonen...

        Ei huntupyrstö kyllä 30 senttiseksi kasva! No ehkä "luonnonmuoto" kasvaa, mutta huntupyrstö ei kasva kuin vähän yli 15 senttiseksi. No hyvä on, se on parvikala, mutta se pärjää kyllä pareittain ja ehkä jopa yksinään, toisin kuin esim. tetrat.


      • bettaristic
        KorppA kirjoitti:

        Ei huntupyrstö kyllä 30 senttiseksi kasva! No ehkä "luonnonmuoto" kasvaa, mutta huntupyrstö ei kasva kuin vähän yli 15 senttiseksi. No hyvä on, se on parvikala, mutta se pärjää kyllä pareittain ja ehkä jopa yksinään, toisin kuin esim. tetrat.

        Tarkista tietosi!

        http://www.suprmchaos.com/big-fish_bruce_060602.jpg


      • JuuLia
        KorppA kirjoitti:

        Ei huntupyrstö kyllä 30 senttiseksi kasva! No ehkä "luonnonmuoto" kasvaa, mutta huntupyrstö ei kasva kuin vähän yli 15 senttiseksi. No hyvä on, se on parvikala, mutta se pärjää kyllä pareittain ja ehkä jopa yksinään, toisin kuin esim. tetrat.

        Pärjääthän vaikka sinäkin yksinäsi koko elämäsi ilman muita ihmisiä, mutta yksinäistä touhuahan se olisi... Ei eläimien hankinnassa saisi olla kysymys siitä missä ja miten ne vain pärjäävät...


      • Fod
        JuuLia kirjoitti:

        Kyllä se on parvikala siinä kuin muutkin. Ja se on kyllä vissi ja varma että 30 senttiseksi kasvava kultakala ei mahdu 200 litraiseen saati 100 litraiseen! Tai mahtuuhan se, muttei elämään pitkää ja tervettä elämää... Todella alkeellista ja vanhaa tietoa tommonen...

        Olepas hyvä ja kerro meille muillekin, että MISTÄ IHMEESTÄ kaivelet tietosi? Omasta päästäsi? Jos niin, siinä tapauksessa oletan että sinulla on TODELLA pitkä kokemus akvaarioista ja kultakaloista! Kun tekstejäsi lukee, tuntuu, ettei yksikään kultakala mahdu minkään kokoiseen altaaseen. Olepa siis hyvä ja kerro, että mistä ja miten pystyt tuollaista tekstiä tuottamaan.


      • jokke
        Fod kirjoitti:

        Olepas hyvä ja kerro meille muillekin, että MISTÄ IHMEESTÄ kaivelet tietosi? Omasta päästäsi? Jos niin, siinä tapauksessa oletan että sinulla on TODELLA pitkä kokemus akvaarioista ja kultakaloista! Kun tekstejäsi lukee, tuntuu, ettei yksikään kultakala mahdu minkään kokoiseen altaaseen. Olepa siis hyvä ja kerro, että mistä ja miten pystyt tuollaista tekstiä tuottamaan.

        Minä en ole se jolta kysyit, mutta tässä sulle pari linkkiä:

        http://groups.msn.com/KultakalojenMaailma
        http://www.geocities.com/sttl86/kultakala.html
        http://lisa.aqua-web.org/02kalat.html
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=16328&highlight=kultakal* koko
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=32470&highlight=kultakal* koko
        http://www.sunpoint.net/~Piituliini/
        http://www.sunpoint.net/~Piituliini/kultakala.htm
        http://www.faunatar.fi/fin/index.php?cmd=157
        http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=27762&highlight=kultakala

        Riittääkö?


      • JuuLia
        Fod kirjoitti:

        Olepas hyvä ja kerro meille muillekin, että MISTÄ IHMEESTÄ kaivelet tietosi? Omasta päästäsi? Jos niin, siinä tapauksessa oletan että sinulla on TODELLA pitkä kokemus akvaarioista ja kultakaloista! Kun tekstejäsi lukee, tuntuu, ettei yksikään kultakala mahdu minkään kokoiseen altaaseen. Olepa siis hyvä ja kerro, että mistä ja miten pystyt tuollaista tekstiä tuottamaan.

        Eli netistä ja muilta harrastajilta olen tietoni ammentanut. Omaa kokemusta minulla ei todella kultakaloista ole kuten arvasitkin koska minulla ei ole, kuten ei monella muullakaan, mahdollisuuksia/rahaa/tilaa tarjota niille niiden vaatimia olosuhteita. Mutta en minä pelkästään muita apinoiden kirjoita, kyllä se terve järkikin (ainakin minulla) sanoo että kultakalan kokoinen parvikala tarvitsee useampi sata litraisen altaan...


      • Nimetön
        JuuLia kirjoitti:

        Eli netistä ja muilta harrastajilta olen tietoni ammentanut. Omaa kokemusta minulla ei todella kultakaloista ole kuten arvasitkin koska minulla ei ole, kuten ei monella muullakaan, mahdollisuuksia/rahaa/tilaa tarjota niille niiden vaatimia olosuhteita. Mutta en minä pelkästään muita apinoiden kirjoita, kyllä se terve järkikin (ainakin minulla) sanoo että kultakalan kokoinen parvikala tarvitsee useampi sata litraisen altaan...

        vastauksestasi, ja toivon että joskus pystyt hankkimaan muutaman kultakalan, joista sitten voi kertoa omia kokemuksia.. Omat kultakalani ja karppini odottavatkin sisällä ulkoaltaaseen pääsyä, ja siellähän niitä odottaakin kalanpäivät.. ;)


      • JuuLia
        Nimetön kirjoitti:

        vastauksestasi, ja toivon että joskus pystyt hankkimaan muutaman kultakalan, joista sitten voi kertoa omia kokemuksia.. Omat kultakalani ja karppini odottavatkin sisällä ulkoaltaaseen pääsyä, ja siellähän niitä odottaakin kalanpäivät.. ;)

        Sitten minäkin vasta hankin kultakaloja kun on itsellä mahdollisuus muuttaa omakotitaloon ja saada lampi kaloille kesiksi. Siellä niiden paikka on! Onnea kaloillesi ja lämpimiä kelejä!


    • kala

      No et todellakaan voi ottaa..Tiedätkö että kultakala kasvaa 25-30cm.Olisi rääkkäystä pitää sitä tuommoisessa purkissa.Lisäksi kultakala parvikala,joten kultakaloja pitää olla vähintään 3kpl. Akvaarion koko tuosta 500 litrasta ylöspäin..

    • fishuu

      noup.

      • PöPeRö

        Käykö huntupyrstöt?


      • kala
        PöPeRö kirjoitti:

        Käykö huntupyrstöt?

        luultavasti tämäkin trolli.mutta
        Et voi ottaa huntupyrstöjäkään,kasvavat vielä pidemmiksi evineen kuin tavalliset kultakalat..
        ja ovat parvikaloja,mieti vähän 20cm pituisia kaloja jossain 250 litrasessa..eivät mahdu kääntymäänkään..osta enemmin vaikka loistobarbeja..


      • Jokukala
        kala kirjoitti:

        luultavasti tämäkin trolli.mutta
        Et voi ottaa huntupyrstöjäkään,kasvavat vielä pidemmiksi evineen kuin tavalliset kultakalat..
        ja ovat parvikaloja,mieti vähän 20cm pituisia kaloja jossain 250 litrasessa..eivät mahdu kääntymäänkään..osta enemmin vaikka loistobarbeja..

        Siis huntupyrstö isommaksi kuin luonnonmuoto? !Okei, sillä on pidemmät evät, mutta sen ruumis ei kasva lähellekkään niin pitkäksi kuin luonnonmuodolla!


      • ...intät...
        Jokukala kirjoitti:

        Siis huntupyrstö isommaksi kuin luonnonmuoto? !Okei, sillä on pidemmät evät, mutta sen ruumis ei kasva lähellekkään niin pitkäksi kuin luonnonmuodolla!

        ....kun et neuvoista ota opiksi?


      • kiu
        ...intät... kirjoitti:

        ....kun et neuvoista ota opiksi?

        Voithan siihen muutaman niitä ottaa mutta kun kasvavat tarvitsevat kiireesti isomman akvaarion. Eikä kaikki kultakalat tod. kasva 25-30senttisiksi.


      • gultzis
        kiu kirjoitti:

        Voithan siihen muutaman niitä ottaa mutta kun kasvavat tarvitsevat kiireesti isomman akvaarion. Eikä kaikki kultakalat tod. kasva 25-30senttisiksi.

        otan nyt ekan kerran osaa tähän keskusteluun.
        Olen 32v nainen ja minulla ollut useampia akvaarioita jo 20 vuotta, pari pienempää trooppista sekä yksi 600 L kultakalapytty.
        Kultsuja on ollut enimmäkseen huntu-komeettoja kuin myös normaali-eväisiä, sekä ylijalostettuja hirviöitä (joiksi itse niitä kutsun) jotka olen ottanut vain hyväntekeväisyydestä näiltä "en jaksa enää hoitaa"-tyypeiltä.

        Ja sanon vaan, että 600 litraisessa akvaariossani KAIKKI kultakalat kasvoivat vähintään 25 senttisiksi, eikä siihen edes mennyt kuin 2-3 vuotta!
        Kultakalat OVAT ISOIKSI KASVAVIA kaloja, ihan kaikki!
        Ja ne todellakin tarvitsevat montasataa litraisen akvaarion.

        Sittemmin olen suorastaan tympääntynyt kultakaloihin, sillä ne vaan kasvaa isoiksi, ne syö kaiken minkä suuhun sopii, niin kalat kuin kasvit ja sottaa koko akvaarion jätöksillään.
        Koska kultakala-akvaariossa ei voi kasveja kasvattaa, niin se vaan levääntyy kun ei ole kasveja imemässä ravinteita.

        Trooppiset akvaarioni ovat aina hienoja ja levättömiä, paljon kauniimpia katsella.
        Mitä hienoa on katsoa akvaariota, jossa on pelkkiä muovikasveja ja ainoastaan muutama läski kultakala sotkemassa?
        Ne jumalauta syökin mut perikatoon!

        Ihan yliarvostettu kala. Jos haluatte ihanan akvaarion, jossa kasvit kukoistaa ja on paljon erilaisia ja erivärisiä kaloja, tehkää normi seura-akvaario pienine tetroineen jne.
        Ja jos haluatte jotain näyttävämpiä kaloja, niin ainahan on labyrinttikalat, elikä taistelukalat, helmirihmat sun muut.

        Odotan vaan, että noi kultsut kuolis, niin teen kyllä tuosta isoimmasta pytystä niin ihanan trooppisen paratiisin lehtikaloineen ja katselen sitä rauhallista menoa.
        Alussa kultakalojen "eläväisyys" oli niin muka hienoa, nyt vaan ärsyttää kun ne riehuu kuin riivatut ja edes muovikasvit ei pysy pohjassa kun nekin pitää nyppiä ylös!

        20 vuoden kokemuksella: ÄLKÄÄ OTTAKO kultakaloja, ellette oikeesti nauti katsoa akvaariota jossa on pelkkä hiekka ja kalat!


      • Mie vaan
        gultzis kirjoitti:

        otan nyt ekan kerran osaa tähän keskusteluun.
        Olen 32v nainen ja minulla ollut useampia akvaarioita jo 20 vuotta, pari pienempää trooppista sekä yksi 600 L kultakalapytty.
        Kultsuja on ollut enimmäkseen huntu-komeettoja kuin myös normaali-eväisiä, sekä ylijalostettuja hirviöitä (joiksi itse niitä kutsun) jotka olen ottanut vain hyväntekeväisyydestä näiltä "en jaksa enää hoitaa"-tyypeiltä.

        Ja sanon vaan, että 600 litraisessa akvaariossani KAIKKI kultakalat kasvoivat vähintään 25 senttisiksi, eikä siihen edes mennyt kuin 2-3 vuotta!
        Kultakalat OVAT ISOIKSI KASVAVIA kaloja, ihan kaikki!
        Ja ne todellakin tarvitsevat montasataa litraisen akvaarion.

        Sittemmin olen suorastaan tympääntynyt kultakaloihin, sillä ne vaan kasvaa isoiksi, ne syö kaiken minkä suuhun sopii, niin kalat kuin kasvit ja sottaa koko akvaarion jätöksillään.
        Koska kultakala-akvaariossa ei voi kasveja kasvattaa, niin se vaan levääntyy kun ei ole kasveja imemässä ravinteita.

        Trooppiset akvaarioni ovat aina hienoja ja levättömiä, paljon kauniimpia katsella.
        Mitä hienoa on katsoa akvaariota, jossa on pelkkiä muovikasveja ja ainoastaan muutama läski kultakala sotkemassa?
        Ne jumalauta syökin mut perikatoon!

        Ihan yliarvostettu kala. Jos haluatte ihanan akvaarion, jossa kasvit kukoistaa ja on paljon erilaisia ja erivärisiä kaloja, tehkää normi seura-akvaario pienine tetroineen jne.
        Ja jos haluatte jotain näyttävämpiä kaloja, niin ainahan on labyrinttikalat, elikä taistelukalat, helmirihmat sun muut.

        Odotan vaan, että noi kultsut kuolis, niin teen kyllä tuosta isoimmasta pytystä niin ihanan trooppisen paratiisin lehtikaloineen ja katselen sitä rauhallista menoa.
        Alussa kultakalojen "eläväisyys" oli niin muka hienoa, nyt vaan ärsyttää kun ne riehuu kuin riivatut ja edes muovikasvit ei pysy pohjassa kun nekin pitää nyppiä ylös!

        20 vuoden kokemuksella: ÄLKÄÄ OTTAKO kultakaloja, ellette oikeesti nauti katsoa akvaariota jossa on pelkkä hiekka ja kalat!

        Mut kivenpihan se on katella akvaariota jossa on kalat ja hiekka kuin että on hiekka ja kasvit mutta ei ainoatakaan kalaa ;)


    • Kultafisu

      Kultakalan voi laittaa 250 litran akvaarioon. Itselläni on 240 litran akvaario ja siellä asustelee neljä onnellista Kultakalaa. Joten mikäpäs siinä. Ei muuta kuin akvaario liikkeeseen ostaan Kultkaloja ;)

    • pöh pöh

      Mistä tiedät kultakalojesi olevan onnellisiä, OIKEASTI ne kärsivät lian pienestä akvaariosta!

      Ja kultakala on PARVIKALA niitä pitää olla vähintään 6 kuule!!

      Jos luulet että kultakala on onnellinen 250l akvassa et tiedä kultakalsata yhtikäs mitään!

    • Kultafisu

      No voi kuule Pöh Pöh! Sinun on ihan turha tulla tänne sanomaan mitä minun kultakalat oikeasti tarvitsevat. Se lukee ihan kirjoissakin että Huntupyrstöille 250 litran akvaarioon voi ihan hyvin laittaa Huntupyrstöjä, ja kuule niitä ei todellakaan tarvitse välttämättä olla kuusi joten huolehdi sinä sinun huntupyrstöistä jos sinulla ylipäätänsä on niitä, ja minä huolehdin omista.

    • Järki hoi!

      Eiköhän kysyjä jo ymmärtänyt että kultakalat kasvavat suureksi ja vaativat suuren akvaarion, mutta eivät ne nyt ihan hetkessä kasva 30cm lötköiksi. Akvaarion kokoa voi sitten kasvattaa kun se alkaa jäädä asukeille pieneksi. Itsellänikin on lehtikala pariskunta 160 litraisessa akvaariossa, tetrojen ja pohjakalojen kanssa. Eivät juurikaan häiritse muita, ovat erittäin virkeitä ja eivät ole koskaan sairastelleet sekä kutevat aina silloin tällöin. Väittäisin tietäväni että lehtikalani ovat onnellisia. Tarkoitus on hankkia suurempi allas kunhan tuosta vielä hieman kasvavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3178
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1723
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      86
      1254
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1149
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1148
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1020
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe