MIELENTERVEYS ja belgit

BELGI

Aihe on arka, mutta haluan tietoa. Kyse on ihmisten mielenterveysongelmista ja siitä miten sairaus saattaa vaikuttaa kotona oleviin lemmikeihin. sairastan vaikeaa masennusta ja maanis depressiivisyyttä. Minulla on 3 belgiä. Käymme pitkillä lenkeillä 3 kertaa päivässä, mah. paljon vapaata liikuntaa n. 3h päivä. Tytöt syö laadukasta ruokaa ja kaikki muukin on ok. En käytä päihteitä, joten sekään ei herkkä sieluisten koirieni elämää rassaa. Olen vain huolissani, välillä olen masennuksen vuoksi kovin väsynyt useita viikkoja joten sillon en nuoria koiria jaksa treenata. Niinä kausina me tehdään kotona aktivointi juttuja... Sitten kun minulla on maaninen kausi treenaan koiria paljon enemmän kuin masennuskausina.Vaihtelu arjessä voi olla huomattava. Onko jollain kokemusta siitä miten omat koiranne reakoivat sairautenne eri jaksoissa?Lisääntyykö koirienne stressi kun aktiivisuus vähenee? Entä millaisia koiranne ovat luonteeltaan? Onko sairautenne vaikuttanut koirien sosiaalisuuteen? Omat Belgini ovat suhteellisen avoimia, mielestäni aivan tavallisia belgejä. Minua hämmästyttää, että ihmisten mielenterveys ongelmista ei oikein koira piireissä uskalla puhua! Hyvin moni suomalainen kärsii psyyke ongelmista, kertokaa mistä saa vertais tukea ja tietoa aiheesta!!!Haluaisin, että nimen omaan Belgi ihmiset ja muuten aktiivisia koiria omistavat vastaisivat! Kiitos etukäteen vastauksista.

3

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • FranK

      Mietiskelit Belgi viisaita. En tiedä onko tämä juuri se paras foorumi tähän aiheeseen, siitä oivallisena todisteena edellinen kommentti (joita ei kannata tietenkään sen enempää noteerata, niin monilla ihmisillä kun on nykyään niin paha olla).

      Mutta kuitenkin, olen itse aktiivinen koiraihminen ja ensimmäisenä kirjoituksesi luettuani tuli mieleen runoilija Eeva Kilpi:

      "Rauhoitun aina kun alkaa sataa lunta ja näen ihmisen koiran kanssa. Silloin tiedän ettei sillä ihmisellä ole mitään hätää."

      Minusta suurin osa ihmisistä vähättelee tai ei muuten vain ymmärrä koirien tunneälyn päälle. Koirat kyllä vaistoavat ihmisen/laumanjohtajan kulloisenkin mielentilan ja henkisen vireyden. Koirat ei tuomitse. Koirat ajattelevat että jokainen aamu ja jokainen uusi päivä on uusi seikkailu. Koirat elävät hetkessä, ikuisessa flow-tilassa. Kaikki on vain NYT. Huominen on päivä joka ei koskaan saavu. Sitä ei yksinkertaisesti ole niinkuin ei eilistäkään enää ole. Tässä koirat ovat meitä paljon viisaampia.

      Tästä huolimatta monissa ns. asiantuntijapiireissä (kuten sairaaloissa ja vanhainkodeissa) on kuitenkin jo viime vuosina huomattu koirien empatia- ja terapiakyvyt. --> koirat kiertävät tervehtimässä ja piristämässä esim. sairaiden lapsien päivää ja jakamassa (ei tuomitsemassa) rakkauttaan vanhuksille.

      Yleisellä tasolla sanoisin että koira on laumaeläin ja jos koiran perustarpeet huomioidaan; säännöllinen ruoka & liikunta = pissalenkit yms. niin silloin koirilla on vastuunsa tunteva laumanjohtaja. Silloin koirat ovat mitä parhaimpia terapeutteja ja luotettavimpia ystäviä, mutta jos tähän ei kyetä silloin koirat tarvitsee sijoittaa toiseen laumaan (perheeseen) jossa on vastuunkykyinen ja tuon vastuun ottava laumanjohtaja (ihminen). Tässä yhteisössä (nk. yhteiskunta)jossa me ihmiset nyt elämme, koirat eivät ymmärrettävistä syistä kykene toimimaan laumanjohtajina.

      Kysymys kuuluu: kykenetkö sinä Belgi aina täysipainoiseen ja vastuunsa tuntevaan laumanjohtajuuteen?

      • Belgi

        Vastuun kannan aina. Sairaudestani huolimatta koirulit saavat aina rutiniin mukaan ruuan ja lenkit. Meillä kotona on aina rauhallista ja arjet suhteellisen samanlaisia. Silloin kun on oikein paha olo, lähden metsään istumaan ja hukat toki kulkevat mukanani. Koulutus vain vähenee kun olo pahenee.

        Kiitos kauniista sanoistasi. On kiva kun ihmiset ymmärtävät!


      • Koirakko
        Belgi kirjoitti:

        Vastuun kannan aina. Sairaudestani huolimatta koirulit saavat aina rutiniin mukaan ruuan ja lenkit. Meillä kotona on aina rauhallista ja arjet suhteellisen samanlaisia. Silloin kun on oikein paha olo, lähden metsään istumaan ja hukat toki kulkevat mukanani. Koulutus vain vähenee kun olo pahenee.

        Kiitos kauniista sanoistasi. On kiva kun ihmiset ymmärtävät!

        Ihana lukea, kun ihmiset ovat tajunneet, miten suuri merkitys koirilla tai muilla eläimillä on mielenterveyteen. Koira saa tarpeineen masentuneen liikkeelle, mieli on parempi vaikkei korkealla, kun on karvaturri, joka kulkee mukana. Ei tarvitse olla yksin. Kauniita kevätpäiviä sinne metsänsiimekseen Sinulle Belgi ja muut koiraihmiset vajavaisuuksinemme!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe