Olen ollut alle noin runsaan puolivuotta yhdessä miehen kanssa, jolla on narsistinen persoonallisuushäiriö tai ainakin vahva narsistinen tyyli. Olen kokenut sekä fyysistä että henkistä väkivaltaa miehen taholta. Rakastan häntä kuitenkin hänen hyvinä hetkinään. Kuitenkin on ollut koko ajan tuntemus, miten mies on itsekin kärsinyt omasta tilanteestaan ja jopa myöntänyt sen. Nyt on hän on hakeutunut pitkäkestoiseen psykodynaamiseen terapiaan ja on sanonut tietävänsä, että muutos saattaa tarvita vuosien terapiakäynnit. Saako olla vähän toiveikas, sydän meinaa pakahtua?
Narsisti menossa terapiaan
12
445
Vastaukset
- provotaitaaolla
Ota jalat alles ja ole toiveikas, että muunkinlaisia ihmisiä löytyy !
Narsisti ei muutu koskaan. - haeapuaitse
Ehkä aloittajan pitäisi harkita terapiaanmenoa ?
Onhan aika "sairasta" antaa hakata (lyödä?) itseään ja harjoittaa henkistä väkivaltaa itseään kohtaan ja vielä senkin jälkeen "sydän pakahtuu" ja "rakastan häntä hänen hyvinä hetkinään " !!!
OMG !!!
Etkö huomaa mitään erikoista tilanteessa - omalla kohdallasi ?- tuttiiti
Aika monestihan juurkin tällä palstalla on ollut näitä kaikenlaisia kyselyjä lähtien ihan siitä, että onko toinen narsisti kun tekee jotakin tietynlaista, kuten tulee sekstailemaan. Olenpa lukenut täällä pitkään tapauksesta, kuinka tapailusuhdetta pidetään narsistina, mutta neuvoista huolimatta yhä viekotellaan kohdetta erinäisin tavoin. Täällä opastetaan ja kyselijä vähät välittää neuvoista, jatkaa vaan kehässään pyörimistä. Sairasta sekin, ja aika vakavasti silloin tulee pohtineeksi, että mikä kumma siinä kyselijässä on, jos saa toisen käyttäytymään narsistin lailla. Täällä on joskus kirjoiteltu, että läheisriippuva olisi sellainen mininarsisti aitoon verrattuna ja on ollut niitäkin kirjoituksia, joissa kumotaan koko asia eli olisi vain yhdenlaisia narsisteja ei muuta. Väillä tuntuu, että kaikki on vain selityksen makua, jonka ainut tarkoitus on vain nostaa itseitsensä ylemmäksi muita, jalustalle, ylihyväksi ihmiseksi.
Joskus kannattaa olla rohkea ja sanoa asiat suoraan, kuten haeapuaitse kirjoittaa. Terveen ihmisen merkki on kyllä pohtia myös omia vaikuttimia ja erityisesti sitä, että käsittääkseni täysi-ikäinen voi valita seuransa ja sen miten seura häntä kohtelee. Kaikkea ei tarvitse sietää ja se pitää kyetä toiselle ilmaisemaan niin selkeästi, että se tulee ymmärretyksi.
- Kdyjbkk
Narsisti ei kärsi itse tilanteestaan. Hän ei mene terapiaan muuttuakseen ja parantuakseen vaan manipuloidakseen terapeutin hovinsa jäseneksi. Terapiasta ei ole hyötyä. Voit uskoa ettei ole.
Vaihtoehdot:
1. Terapeutti ei ole manipuloitavissa. Hän näkee mikä narsisti on, ei rupea selittelemään eikä hymistelemään vaan puhuu suoraan. Narsisti suuttuu ja lopettaa terapian.
2. Narsisti lumoaa terapeutin. Terapeutti "tietää" että narsisti on ihana kärsivä ihminen ja uhri, ja kaikki ongelmat suhteessanne johtuvat sinusta. Terapiasta tulee narsistin uusi tehokas kiusaamistapa. Narsisti ja terapeutti yhdessä syyllistävät ja leimaavat sinut. Katso video aiheesta Facebookissa sivulla Pikkurillipiiri. Siellä kerrotaan miten narsisti kietoo terapeutin pikkusormensa ympärille.
Toivoa on paremmasta elämästä, jos jätät narsistin flirttailemaan terapeutin kanssa ihan kahdestaan ja lähdet itse sillä aikaa muihin maisemiin. - ssffhsDSF
Kannattaisi käydä yhdessäkin siellä terapiassa jotta näkisit, missä mennään. Tuo ei kuitenkaan ole yksin miehesi ongelma, vaan teidän yhteinen niin kauan kun yhdessä olette.
- gfnmghmg
Tyhmin neuvo minkä voi antaa! Koskaan ikinä milloinkaan ei pidä mennä terapiaan yhdessä narsistin kanssa. Nämä "ammattilaiset" eivät tunnista narsistia tavatessaan sellaisen. Narsisti lumoaa terapeutin ja manipuloi tämän puolelleen. Tämä on nähty niiiiin moneen kertaan. Narsisti ei parane terapiassa eikä missään muuallakaan. Narsisti muuttuu vain pahempaan suuntaan.
- ssffhsDSF
Juuri siksi pitää mennä yhdessä terapiaa, näkee kuinka mies siellä toimii. Jos homma menee kuten kuvaat, asiahan on sillä selvä, ja voi aloittaa toimet suhteen lopettamiseksi. Jos sinne terapiaan ei mene mukaan, voi jäädä turhaan roikkumaan suhteeseen odottaen terapian tuovan muutosta vaikka narsisti sieltä hakee vain uutta vettä myllyyn.
Aloittajahan nimenomaan pähkii, mahtaako mies olla narsisti ja tuleeko terapiasta mitään. Sillähän se selviää että menee itse katsomaan.
- drPhill
Hieno homma! Narsismista voi parantua mutta vaatii narsistin myöntymisen terapiaan, ongelman myöntämisen ja sitoutumisen hoitoon.
- uhrisiltihengissä
Narsismista ei voi parantua. Narsisti ei näe itsessään mitään ongelmaa, joten hän ei voi sitä myöntääkään. Narsisti ei sitoudu terapiaan - ainakaan parantuakseen - hänestä voi lähinnä olla ihanaa, kun saa taas kerran puhua omasta itsestään jollekin.
- nmnkljv
Narsisteja on paksu- ja ohutnahkaisia. Ohutnahkaisilla defenssit eivät ole niin voimakkaita etteikö terapia auttaisi. Paksunahkaisten kohdalla olen pessimisti; eivät kykene introspektioon mikä onnistuneen terapian a ja o.
- mamu2014
Miten kissa voisi olla hiiri? Kyse on varmaan sinun tapauksessa siitä että joka kerta kun tulee "tälli" niin sinun pitää tehdä päätös jäämisestä jotta mies tekee päätöksen muuttumisesta. Sinun pitää olla hyvän roolissa ja on väärin lähteä, koska silloin hän ei muutu. Minua yritettiin 10-vuotta sitten saada jäämään vetoamalla siihen että lapsella pitää olla kummatkin vanhemmat ja mies yritti tirauttaa jopa kyyneliä. Kun kysyin "jos minulla on paha olla eikö minun kuuluisi saada olla onnellinen jossain muualla", niin hän ei IKINÄ ymmärtänyt kysymystä!!! Hän ei myöskään ymmärtänyt miltä lapsesta tuntuu olla erossa vanhemmistaan. Sanoin että tottakai hänellä on ikävä toista kun on toisen vanhemman luona mutta hän käänsi sen oikeudessa lauseeseen "minä en ikinä palaa sinun luo takaisin". Mies ei siis ymmärtänyt että sellainen tunne lapselle tulee ja minä ymmärrän sen, mutta en missään vaiheessa ollut haikailemassa takaisin, vastasin vain kysymykseen "miltä lapsesta tuntuu" ja sen jälkeen asia oli selvä ku vesi tuomarillekin.
Joko sinä alat muuttua hänenlaisekseen ja annat hänen satuttaa sinua tai mahdollisia lapsia tai sitten lähdet vetämään niin lujaa kuin kengät kantaa. Piruvie pitää sitä ihmisellä oma tahtokin olla. Olen kuullut monesta naisesta jotka jaksavat tuota helvettiä. Minusta se ainoa päämäärä on että hän muokkaa sinusta omaan tarpeeseen mukautuvaa raukkaa. Ainoa ihminen joka terapiaa tarvii olet sinä. Pidä edes siitä kiinni - AnonyymiUUSI
Huuhaa-parantajia löytyy vaikka kuinka paljon jotka ei tunnista Narsistia. Itse vedin PiiloNarsistin(nainen) murskaimen läpi. Sirkkelin läpi kuudet raamit kaulassa, silti eloonjäänyt.
Tässä hyvä kommentti Stam1nan suunnalta:
https://www.voice.fi/musiikki/a-167179
Tässä sanat Enkelinmurskaimeen:
https://genius.com/Stam1na-enkelinmurskain-lyrics
Stam1nan biisit kertoo aika pitkälti Narsistin elämästä. Henkilökohtainen Helvetti, Puolikas Ihminen(kahdet kasvot), Kadonneet Kolme Sanaa, Dynamo, Valhe, Sirkkeli, Kuudet Raamit ym... (Nelistäminen on lapsen konttaamista. Kultainen tiketti on toisten rahat. Jään kuutiooni, pääni vankilaan, elinkautinen on jumissa itsensä kanssa ikuisesti)
Ruoska: Alasin , Mies yli laidan, Tuonen viemää ym.
Turmion Kätilöt: Sikiö, Pyhä maa ym
Indica: Vuorien taa, Linnansa vanki, Ikuinen virta
Klamydia: Minäminäminä, Kujanjuoksu, Perse alasti
Ruaste: Kusipäiden Kuningatar
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää2051997puukkotappelu-keskella-tieta
https://www.paivanlehti.fi/puukkotappelu-keskella-tieta-kohta-toinen-miehista-makasi-elottomana-maassa/ Poliisi sai klo171629Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.561355Missä Martina miehineen?
Onko tämä v. 2009 Turhin julkkis unohdettu nyt vallan? Mistä nyt tulee rahaa, kun ketään ei kiinnosta? Tähänkö päättyi M2131279- 511161
- 61972
Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul40916Skandaali on persujen vaaliromahdus, ei jonkun metsän kaataminen
Huvittaa kuinka persut yrittävät saada heidän omasta skandaalistaan huomion aivan toisaalle. Persut ovat huonoja häviäm307913- 60883
Miten pääsisin vielä tutustumaan sinuun?
Tekisi mieli etsiä sinut facebookista ja laittaa viestiä, se vaan olisi vähän noloa mutta silti haluaisin kokeilla. Siel34859