Suomen Kuvalehti har listat de mest livskraftiga kommunerna i Finland.
59 kommuner får fem stjärnor och elva av dem är från Österbotten.
(jo, Närpes finns på listan )
SK:Många femstjärniga kommuner i Österbotten.
17
168
Vastaukset
- 3113w
Också Pedersöre, Korsnäs , Vörå och Malax finns på listan.Duktiga österbottningar.
- framgångsrika
Det lönar sig att jobba, tillochmed att odla tomater.
- berordetpåspråket
Konstigt hur österbottningarna och Åland oftast är i topp.
- österb
Pohjanmaalla toimitaan, ei valiteta turhista.
- FPAköer
österb kirjoitti:
Pohjanmaalla toimitaan, ei valiteta turhista.
Samma stil på Åland.Här i huvudstadregionen är utkomsstöd viktigare.
- österbottningen
Jag drömmer om att flytta tillbaka hem, där hälsar grannarna och är glada, man hjälper dom som har det svårt och alla bara är trevligare. Här i södra finland är alla sura och bittra undrar vad den andra idioten har för problem om han mår dåligt. Och spriten flödar. Jaa-a.
- nylänning
Du har säkert rätt i att det åtminstone här i de större städerna kan kännas ensamt och "kallt ", men på mindre orter där alla känner alla så bryr man sig nog om sina medmänniskor och ställer upp.
- österbottningen
nylänning kirjoitti:
Du har säkert rätt i att det åtminstone här i de större städerna kan kännas ensamt och "kallt ", men på mindre orter där alla känner alla så bryr man sig nog om sina medmänniskor och ställer upp.
Det har du rätt i, jag talade ur mitt storstadsperspektiv, där jag bott nu. Ända trevliga "stor"stad jag har bott i är Vasa, där kände mig dirket mera trygg och välkommen
- detärbradet
Skönt att det ändå någonstans går bra.
- bättreänpiller
Den som har arbete mår för det mesta bra också psykiskt.
- bragjort
I nyheterna en timme sen sades att, arbetslösheten i finland är 12%, men i österbotten 9%...
- ojdå
Så pass stor skillnad.
- framåt
Resten av landet borde ta modellen från österbotten.
- understöder
framåt kirjoitti:
Resten av landet borde ta modellen från österbotten.
Det kan man faktiskt rekommendera.
- svenskspråkig
understöder kirjoitti:
Det kan man faktiskt rekommendera.
Kanske språket också har en liten del i framgången ?
- hantverkare
svenskspråkig kirjoitti:
Kanske språket också har en liten del i framgången ?
Visst har det betydelse, svenskspråkiga gillar inte att vara arbetslösa och leva på understöd.
Det hör inte till vår kultur.
I vår del av österbotten bestämde vi oss för att göra en gemensam satsning mellan olika företag. När vi var samlade sade flera; antagligen har vi själva ingen nytta av det här, en vi är med om det kan vara till hjälp för något annat företag och vi skapar arbetsplatser och inkomster till kommunen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232436- 1261635
- 631446
Onkohan tämä jotain elämää suurempaa
Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m261271KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.351146- 1171134
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r721092Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p571047Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(571000Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31970