Tamd31p ihmettelyä

Tulevapäristelijä

Olen ensi viikolla menossa katsomaan puoliliukuvaa venettä jossa on 150hv tamd31p moottori. Käyttötunteja on 900.
1. Mitä moottorista pitää tarkistaa?
2. Onko jotain erityisen heikkoja kohtia?
3. Minkälainen moottorin luotettavuus on pitkässä juoksussa?
4. En tiedä pääsenkö koekäyttämään konetta vielä. Mutta kun koekäyttö koittaa, niin saako kone työntää käynnistyessään mustaa savua?
5. Kannattaako johonkin muuhun kiinnittää huomiota?

Kaikki neuvot moottoria koskien on tervetulleita!
Tuskasta lähtee kattelee moottorivenettä kun ei ymmärrä moottoreista mitään :)

17

3170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TurunTautiako

      Hyviä koneitahan Volvo yleensä tekee. Ei nyt heti tule mieleen miltä vehje noin fyysisesti näyttää. Tuo taisi olla se kuutoskone... Sinänsä 900h on vain sisäänajotunnit, eli moottorin pitäisi kaikin puolin olla hyvässä iskussa.

      Jos kone lykkää kylmäkäynnistyksessä tai voimakkaasti kuormitettaessa pikku pöräyksen mustaa savua, mikä kuitenkin häviää n. puoleen minuuttiin niin varsinaista ongelmaa ei pitäisi olla. Savutusta kannattaa myös seurata. Myöskään mahdollinen jatkuva valkea savu tai savun muodostuminen kuormitusta kevennettäessä (esim. plaanista runkonopeuteen vauhtia pudotettaessa ) ei ole hyvästä

      Öljyn väri kannattaa tsekata, jottei joukossa ole vettä. Kun kone pyörii kannattaa avata öljyn täyttötulppa tai vaihtoehtoisesti ottaa öljytikku pois ja tarkastaa muodostuuko öljytilaan painetta niin matalilla kierroksilla kylmänä kuin korkeammilla kierroksilla lämpimänä. - ei saisi muodostua. Sama tsekkaus jäähdytyksen makean veden täyttötulpasta ( joskaan täyttötulppaa ei kannata avata paineisena jos ei tiedä kuinka se tehdään )

      Kun moottori lämmennyt ja lähdet veneellä koeajolle nosta vene liukuun ja seuraa jäähdytysveden lämpömittaria. Seuraa myös öljynpaineen mittarin lukemaa ja paina lukema mieleen. Aja liu-ussa n. puoli tuntia, ja seuraa lukemia. Jos veden lämmössä on astelukema niin optimaalinen käyttölämpötila on n. 84 astetta C, Öljynpaine lämpimänä asettuu n. /- 3 bar ja öljyn lämpö n. 93 astetta.

      Ajettuasi siis n. puoli tuntia laske vene runkonopeuteen ja edelleen moottorin tyhjäkäyntinopeuteen ja seuraa jäähdytysveden lämpötilaa ja öljynpainetta. Lämpötila nousee todennäköisesti hieman hetkellisesti mutta ei saa mennä punaiselle alueelle ja pitää palautua nopeasti normilämpöön. Öljyn paine laskee myös mutta ei saisi mennä alle 1 bar paineen missään vaiheessa

      Samalla kun ajaa kannattaa konekoppa pitää auki ja katsoa, että koneesta ei vuoda mitään ylimääräisiä nesteitä ympäriinsä. Yleensä muukin visuaalinen tarkastelu koneen puhtoisuudesta, ruosteesta ja valumajäljistä sekä sähkökytkentöjen ja liittimien sekä kaapeloinnin kunnosta kannattaa tehdä.

      Jos tuttavapiirissä on joku moottoreista ymmärtävä, kannattaa hänet lahjoa mukaan koeajolle keskittymään pelkästään moottorin tarkasteluun samalla kun itse tutustut veneen ajo-ominaisuuksiin

      • TAMD/AQAD 31 on neloskone ja TAMD/AQAD 41 kuutoskone.


    • Ihan normaali korkeaviritteinen suoraruiskutteinen dieselkone, eli sen suhteen ei lähtökohtaisesti pitäisi olla ongelmia. Tietenkin koneen pitää olla oikein huollettu ja käytetty. Esimerkiksi suuttimet on pitänyt huoltaa noilla tunneilla ainakin kerran, ventiilit säätää ainakin neljä kertaa (ei ole maailman mukavin toimenpide, mutta kuitenkin helposti tehtävissä ilman VP:n markkinoimiakin erityistyökaluja), makeavesikierron nesteet vaihdettu noin 4 vuoden välein, tietenkin suodattimet ja öljyt vaihdetty joka syksy ja glykoliseos ajettu raakavesipuolelle. Eli ihan normi kunnossapitoa.

      Sitten tietenkin voi puoliliukuvassa olla ongelmia koneen karstoittumisen osalta, siis mikäli ajettu koko ajan hiljaa hyödyntämättä koneen tehoja. Kyseisellä koneella kuuluu ajaa suurin osa ajasta 200 kierrosta alle huippukierrosten, PISTE.

      • TavisVeneilijäVaan

        oh ho, tuo 200 kierrosta alle max kierrokset on ehdoton max kuormitus jolla konetta voi ajaa pidemmän tovin, ei ohjeistus volvolta, että pitäisi ajaa ja jos aina ajat -200 kiekka täydestä alkaa kone olla vainaa noilla tunneilla.

        Tarkoitus olisi kyllä valita kone veneeseen siten, että matka nopeus kuormittaisi luokkaa 70-85 % tehosta. Muuten samaa mieltä.

        Tarkasta mikä kone tyypin max kierros alue ja katso koje ajolla että saavuttaa tämän, jollei kone saavuta volvon märittelemää kierros aluetta on siinä väärä potkuri joka on rasittanut konetta kaikilla kierros alueilla liikaa ja kone ei tule kestämään suunniteltua elin aikaa..


      • TavisJuu
        TavisVeneilijäVaan kirjoitti:

        oh ho, tuo 200 kierrosta alle max kierrokset on ehdoton max kuormitus jolla konetta voi ajaa pidemmän tovin, ei ohjeistus volvolta, että pitäisi ajaa ja jos aina ajat -200 kiekka täydestä alkaa kone olla vainaa noilla tunneilla.

        Tarkoitus olisi kyllä valita kone veneeseen siten, että matka nopeus kuormittaisi luokkaa 70-85 % tehosta. Muuten samaa mieltä.

        Tarkasta mikä kone tyypin max kierros alue ja katso koje ajolla että saavuttaa tämän, jollei kone saavuta volvon märittelemää kierros aluetta on siinä väärä potkuri joka on rasittanut konetta kaikilla kierros alueilla liikaa ja kone ei tule kestämään suunniteltua elin aikaa..

        Ohjeistuksen luulisi olevan Volvolta, kun tulee messinkiplakaati jossa Volvo-Penta suosittelee maksimi kuormaksi -200 kierrosta huipuista, tuo sama löytyy myös ohjekirjasta.

        Muutenkin saatte haistaa paksat noilla wannabee-tietäjän jutuillanne. Toisin, jos joku täällä kyselee idiooteilta, lienee kohtalainen idiootti itsekin.


      • tavisVeneilijä
        TavisJuu kirjoitti:

        Ohjeistuksen luulisi olevan Volvolta, kun tulee messinkiplakaati jossa Volvo-Penta suosittelee maksimi kuormaksi -200 kierrosta huipuista, tuo sama löytyy myös ohjekirjasta.

        Muutenkin saatte haistaa paksat noilla wannabee-tietäjän jutuillanne. Toisin, jos joku täällä kyselee idiooteilta, lienee kohtalainen idiootti itsekin.

        Opettele lukemaan ja ymmärtämään luettua, kiitos!


      • Tavis.Juu
        tavisVeneilijä kirjoitti:

        Opettele lukemaan ja ymmärtämään luettua, kiitos!

        Mahdotonta jos teksti on kirjoitettu käsittämättömään muotoon. Opettele siis kirjoittamaan kommenttisi ymmärrettävään muotoon, kiitos !


      • Anonyymi
        TavisVeneilijäVaan kirjoitti:

        oh ho, tuo 200 kierrosta alle max kierrokset on ehdoton max kuormitus jolla konetta voi ajaa pidemmän tovin, ei ohjeistus volvolta, että pitäisi ajaa ja jos aina ajat -200 kiekka täydestä alkaa kone olla vainaa noilla tunneilla.

        Tarkoitus olisi kyllä valita kone veneeseen siten, että matka nopeus kuormittaisi luokkaa 70-85 % tehosta. Muuten samaa mieltä.

        Tarkasta mikä kone tyypin max kierros alue ja katso koje ajolla että saavuttaa tämän, jollei kone saavuta volvon märittelemää kierros aluetta on siinä väärä potkuri joka on rasittanut konetta kaikilla kierros alueilla liikaa ja kone ei tule kestämään suunniteltua elin aikaa..

        5000h ei ole vielä paljoakaan 31 mallilla


    • slslslslsls

      Jos et moottoreista mitään ymmärrä tai ehkä veneistäkään, yritä saada asiantuntija mukaan. Pursiseuroista voi kysellä suosituksia. He voivat ottaa jonkun maksun tarkastuksesta mutta toisaalta jos säästyt sillä isolta moottoriremontilta tai jopa koneen vaihdolta niin summa kannattaa ehdottomasti maksaa. Myös runko on syytä tarkastaa sekä vetolaite ja läpiviennit. Markkinoilla on melkoisia pommeja ja valioyksilöitä, maallikon ei ole helppo erottaa toisistaan.

      Erään kerran menin katsomaan matkavenettä, olin sopinut näytöstä pari viikkoa aiemmin. Veneen piti olla siisti ja hyvin huollettu omistajan toimesta. No, vene oli erittäin epäsiisti, seisoi kuivalla maalla. Sisällä oli mm. edelliseltä kaudelta jääneitä roskia, makkaramuoveja, kaljatölkkejä yms. Kyselin ihan perusjuttuja miten venettä oli huollettu, omistaja ei osannut sanoa esim. mitä öljyä koneessa käytetty. Erikoista kun sanoi kuitenkin öljyt itse vaihtaneensa kaksi kertaa vuodessa. En tihlannut aikaa 10 min kauempaa "pommiin".

    • MoottoritTunteva

      Hyvin ihmeellisiä vastauksia noilla muutamillä "asiantuntijoilla" ei mistään laadukkaista moottoreista, kuten Volvokin, tarvitse noin tiheään jotain suutinhuoltoja eikä venttiilien säätöjä tehdä, kyllä ne toimii paljon pidempiä aikoja ja en voi uskoa että tuokaan valmistaja edellyttää noin tiheitä säätö ja huoltovälejä.

      Ainoa varma tapa saada oikea ja paikkansa pitävä tieto on teettää moottoriin syliterien vuotomittaus osaavan korjaamohenkilön toimesta sekä myös öljynpaineen mittaus ja tarvittessa tällainen henkilö osaa tehdä lisä tutkimuksia mitä tarvitaan.

      Nuo savutus arviot on myös lähinnä mutu tietoa = tietämättömyyttä.

      • VP:n suutin huollon väli on 31:sellä 600 tuntia. Sen voi tietenkin ylittää, kun "kone toimii". Tulee muuten sitten ihan hemmetin paljon arvokkaamaksi uusia suutinkärjet pelkän säädön hintaan nähden, mutta ainahan voi antaa vääriä neuvoja nimettömänä!


    • jöpöttäjää

      Tunnit ei ratkaise, vuodet kyllä. Pyydä mukaan joku kokenut veneilijä jolla moottorituntemusta. Käynnistä kylmänä, pitää lähteä käyntiin rivakasti vaikka moottorin lämpötila vain 10, savutus pitää loppua minuuttiin. Ns puoli-liukuunlähdössä ei saa savuttaa jatkuvasti, ei valkoista ei mustaa, ei ainakaan valkoista. Ko. volvoilla ajetaan huollettuna yli 3000h tuntia ilman muunlaista korjausta kuin ahtimen vaihto.

      • "Ko. volvoilla ajetaan huollettuna yli 3000h tuntia ilman muunlaista korjausta kuin ahtimen vaihto."

        Niin ja suutinkärkien vaihto ja venttiilisäädöt ajallaan, glykolienvaihdot, siipipyörien vaihdot, öljyjen vaihdot vuosittain tehtynä jne. Eli ihan tavallisesti ja oikein huollettuna. Edellä mainitut laiminlyömällä kyseinen moottori, kuten kaikki muutkin korkeaviritteiset moottorit, on vaihtokunnossa jo alle 1000 tunnin jälkeen.


      • IhmetyttääHiukan
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Ko. volvoilla ajetaan huollettuna yli 3000h tuntia ilman muunlaista korjausta kuin ahtimen vaihto."

        Niin ja suutinkärkien vaihto ja venttiilisäädöt ajallaan, glykolienvaihdot, siipipyörien vaihdot, öljyjen vaihdot vuosittain tehtynä jne. Eli ihan tavallisesti ja oikein huollettuna. Edellä mainitut laiminlyömällä kyseinen moottori, kuten kaikki muutkin korkeaviritteiset moottorit, on vaihtokunnossa jo alle 1000 tunnin jälkeen.

        Tuota vuosittaista öljynvaihtoa on kyllä mahdotonta ymmärtää, kuin rahastusmielessä.


      • MoottoritTunteva

        Tällä jo vuosia sitten tunnetulla asiantuntijalla on omat mielipiteensä ja saa tietysti ollakin mutta vois pitää ne ominaan eikä tarjoilla niitä oikeina tietoina, kuten on jo aikoja sitten todettu hänen neuvojensa/tietojensa taso muunkin alan tiedoista,
        joten suosittelen suhtautumaan suurin varauksin muistaen mitä hän ilmoittanut koulutus ja kokemus taustakseen tiedoilleen, jotka tekniikkaan liittyen ei useinkaan ole pitäneet paikkaansa, eikä tuo LKV koulutuskaan ole auttanut.


    • P.Eräreikä

      Mä oon ainakin uskonut noita LKV:n juttuja ?? puhuuko kaveri muka omiaan ?

      • Seurannut

        Lue välittäjän vanhat sähkö ja metallijutut ja taivutukset yms. ei voi kuin ihmetellä tietämättömyyden määrää ja kuitenkin on "asiantuntija" joka alalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe