Osaatteko kieliä?

Otsikon tapaan kysyi hienostorouva palvelijaksi pyrkivältä piikatytöltä.
No sen takia minä potkutkin sai edellisestä työpaikastani, vastasi tyttö.

Kielien osaaminen on ihanaa monessa mielessä. Voi auttaa itseään ja muita, tutustua muihin maihin ja kansoihin, joihin äidinkieli ei riitä.

Kielten oppiminen on synnynnäinen lahja, jonka pohjalta oppii kielen kolmessa kuukaudessa..

Tuollaine kielitaito käsittää perussanaston, jolla pärjää arjessa ja käsittää n. 600-800 sanaa. Jotkut opiskelevat maan kielen aina ennen matkalle lähtöä.

Kun hyvin tyypillinen kielitaito on 3 kieltä ja muutamilla tuntemillani 5-10 kieltä toin tällaisen viestin tännekin. Uteliaisuus maan repii.

20

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuohon tavaomaiseen 3 kielen ryhmään kuulun, 4 saksaksi ei minua voi myydä sentään uskoisin.

      Nisäkkäiden elekieltä ymmärrän, samoin ne lukevat minua olen huomannut monesti 😊 mutta

      elekielessä ei samaa tahallista väärinymmärrystä voi havaita kuin näiden palstojen homo sapiensin kielessä 😛!

    • vill inte svara på några gallupfrågår

    • Ramoona_

      Toinen kotimainen on lähes päivittäiskäytössä, saksani on kuulemma ihastuttavan vanhanaikaista, kieliopillisesti säntillistä. Englanniksi on yllättävän vaikeaa kommunikoida sitä äidinkielenään puhuvien kanssa, vaikka se tulee telkkarin välityksellä väkisinkin tutuksi. Eestin kieltä ymmärrän auttavasti ja uskaltaudun hiukan puhumaankin. Kanarian vakituristina pärjään ainakin hotellissa, ravintolassa ja kaupassa espanjalla. Voi kun olisi tarmoa opetella kyrilliset aakkoset, osaisi lukea edes katukyltit.

      Missien kielitaitoa aina kysytään, nuoriksi henkilöiksi tuntuvat olevan hyvin kielitaitoisia, puhuvat ainakin 4-5 kieltä. Meidän aikaan kielten opetus olikin enemmän kielioppiin ja irjalliseen osaamiseen painottunutta. Mutta rohkeus ja ennakkoluulottomuus palkitaan, aina tervehdys ja kiitos maan kielellä on palkittu iloisella hymyllä.

      Koirien kieltä ymmärrän hännäntupsusta viiksikarvoihin ja äänenpainoihin.

    • tuodanoin

      Osaan suomenkieltä sen verran, että tulen toimeen jotenkin ja ymmärrän kunhan se on selkokieltä. Kirjoittamaan pysyn sen verran, että voin raapustaa ostoslistan muistini tukemiseksi. Suomenkieleni perustuu suomalaiseen murteeseen, jota yksistään kotonani käytettiin. Muita kieliä olen kuullut telkkarista ja radiosta. En niitä tietenkään ymmärrä.
      Tämän kyllä olen ihan itse kirjoittanut.

    • joku-vaan-

      Juu. Suomee ja savvoo, hiljoo ja kovvoo. Kyllä on rohkeita naisia kun tunnustaa oppineensa kieliä, tällä palstalla osaamisen tunnustaminen on tosi uskaliasta nikillään. Minä tulen toimeen ruotsilla, englannilla ja jotenkuten saksalla. Niitä luin keskikoulussa ja kansanopistossa verestänyt taitoja. Myös italia ja venäjän alkeet siellä oppinut.

    • Se-entinen-Kukkahame

      Kieliä sanalla on useita merkitystä puhua kieliä, tai kannella, juoruta sanotaan kieliä.

      http://www.ratkojat.fi/hae?s=kieliä
      harrastan ristisanoja siksi laitan tämän lisukkeen.
      t
      kieliä " uskoa " uskoutua tai kannella
      kieliä iltit
      kieliä juoruta
      kieliä kannella
      kieliä vasikoida

    • flegmaatti

      Jokaisella tuntuu olevan oma käsityksensä kielen osaamisen tai hallitsemisen tasosta.
      Kuullun ymmärtäminen, puheen tuottaminen ja tekstin ymmärtäminen ja tuottaminen ovat omia asioitaan.
      Minun aikanani oppikoulussa keskityttiin vain kirjalliseen kääntämiseen molempiin suuntiin. Ensimmäinen kosketus käytäntöön palautti maan pinnalle.

      Vaimoni on aikuisena opiskellut espanjaa ja olen yrittänyt sanoa hänelle, että ollessaan tekemisissä espanjalaisten kanssa niin öälä käännä valmiiksi mietittyä vaan vaihda ajattelu espanjaksi ja puhu!

      Muiden auttaminen! Minulle auttamisen kynnys on korkealla. Autan ainoastaan pyynnöstä. Useamman kerran olen ollut tilanteessa jossa suomalaisella ( -silla ) on vaikeuksia ja olen ujosti tarjoutunut auttamaan. Tulos on ollut tyrmäävä. Avun tarpeessa olevat suuttuvat poikkeuksetta!
      Samaa on tapahtunut myös omalla kielellämme. Pari mammaa hämmästelee jotain tarvettaan ja minä onneton erehdyn sanomaan kotikulmillani että ko. puoti on tuon kulman takana niin seurauksena on hyinen hiljaisuus ja poistuminen.
      Tai 4:n hengen seurue ihmettelee missä olisi lähin 24h puoti niin minä onneton neuvon mutta erehdyn sanomaan, että ko. puodissa on eräällä kinkillä tilaisuuden tullen antaa palautusraha pinenemmän setelin mukaan.
      Suuttuvat mokomat!
      Jne. Muhikoot omissa mehuissaan!

    • kerroruunesinäkin

      Mikä on ruunen oma kielitaito ? Mitä kieliä ja miten hyvin osaat ? Kerro nyt tasapuoliuudn vuoksi. Tämän ikäisillä taitaa olla saksa se pitkä koulussa luettu vieras kieli . Ruotsihan onkin kotimainen, tosin erilaista kuin oikea riikinruotsi. Minulla ruotsi, saksa, englanti. Keskikoulupohja ja kauppaopisto.

      • Olen noita vähän osaavia palstalla. En aikanaan päässyt oppikouluun vammaisuuteni pohjalta, lahjakkuus ja oppimishalu olisivat riittäneet pitkällekin.
        Suomea osaan kohtalaisesti, englantia harrastuksen pohjalta ja teknisen opiskelun myötä saadun opetuksen. Olin teknisessä opistossa ainoa oppikoulua käymätön. Kielivirtuoosiksi englannin opettaja nimitti kun suoriuduin oppikoulun käyneitä paremmin.

        Ruotsin opin Aikanaan Hangossa kolmessa kuukaudessa kun työkaverit eivät osanneet tai puhuneet suomea.Osaamiseni on tältä osin vain auttava.

        En voi olla samalla tasolla kuin ylioppilaat ja maisterit täällä.


    • hyvin-tuli-ulkom-toimeen

      Alotukseen:

      juu, sian-saksaa ja loput huitomalla,

    • reppuriika

      Voi Ruune, jos 600- 800 riittäisi. Toimeen kyllä tulee, mutta syvällinen keskustelu ei vielä noilla sanoilla onnistu.
      On hienoa taitaa kieliä. Miten suppeaa elämäni olisi ollut jos kielitaito olisi jäänyt kotikaupunkini murteeseen.
      Englannilla pärjää hyvin, mutta ei kaikki sitäkään, edes alkeita osaa.
      Taidan enkkua ja venäjää ja pikkuisen saksaa ja ruotsia. Joten tältä osin maailmani on aika laaja.

      • flegmaatti

        Englannilla pärjää missä pärjää! Toki se on laajakäyttöinen mutta on lukuisia alueita joilla on parempi edes yrittää alkua paikallisella kielellä, vaikka edes tervehtien, ja sen jälkeen pahoitella rajoitusta ja kysyä voiko jatkaa sillä enkulla.


    • Monia huonosti, suomi takkuilee---muisti 70 47 vuotta pois suomesta tosin tänään on parempi tv netti, jne. Puhuminen vähäistä suomeksi, mutta hyvin osaan samoin lapset---ei lapsenlapset.

    • hallitsetkokaikkia

      Entä viittomakieli, saame, ruotsi ja romani. Ne kielet hyväksytty peruslaissa KOTIMAASSA Suomessa.

    • Ruuneman taas 10 pistettä.

    • flegmaatti

      Osaaminen? Käyttäminen?
      Elän suomeksi.
      Ilkeilen ruotsiksi myös norjalaisille mutta en jyskyille enkä islantilaisille.
      Neuvottelen englanniksi.
      Saksaan sotken ruotsia.
      Espanjaani ymmärretään espanjankielisen maailman lisäksi Romaniassa ja Italiassa mutta oma ymmärtämiseni vaihtelee olemattomasta kehnohkoon.
      Esimerkiksi Valencia alueen vanhempi väestö puhuu murretta jota ei edes vaimoni ymmärrä kunnolla.

    • MummeliMia

      Kukkahame toi mieleeni kysymyksen: mikä soitin on samalla imperatiivi?

      Siis minkä soittimen nimi on käskymuoto?

      • si-va

        Parla pu'r piano.


    • Ramoona_

      Kantelen arvokasta kanteletta huolettomasti kainalossa, mutta älä kantele äidille.

      • MummeliMia

        Ramona, sinä tiesit, se on oikea vastaus.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      185
      4184
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      226
      2158
    3. 133
      1637
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1301
    5. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      63
      1018
    6. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      171
      1014
    7. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      77
      1007
    8. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      54
      942
    9. Mies, tunnistatko minut tästä

      🙋 Nainen, järkevä, mukava ja kiltti?
      Ikävä
      77
      915
    10. Tule mukaan

      Sanoisin sinulle jos uskaltaisin. Kertoisin miten kaipuu täyttää minut päivisin ja öisin huudollaan. Se huuto kaikuu sis
      Ikävä
      39
      904
    Aihe