mistähän se johtuu, että sääriä kutisee

raapsraapsraaps

saunassa raavin ne ihan verille, ei pysty lopettamaan, mikähän siihen avuksi?

40

12971

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eppu2

Onko ihosi kuiva. Aina ei paljaallakaan silmällä huomaa, mutta suurennuslasilla kun katsoo, huomaa.
      Älä käytä ainakaan mitään pesuainetta. Laita kosteusvoidetta pestyihin sääriin ilman kuivaamatta. Jos se siis ihon kuivuudesta johtuu.
      Raapiminen voi johtaa ihon rikkeymiin ja tulehduttaa ihoa.

• Ei.normaalia

Kysyisin lääkäriltä Voi olla oire jostakin sairaudesta.

• ö-Öö

Kokeile amputaatiota.

=DW=

• Konstit-monet

Aivan.
        Hänellä ei ole Levottomat jalat.
        Vaan Joutavat jalat.
        Amputaatio kieltämättä vähentää kutinaa tuntuvasti.
        Ensi alkuun saattaa olla haamukutinaa, että joutuu raapimaan haarojaan. Mutta kyllä se asettuu ajan kanssa.
        Nykyisin on muuten tosi muodikkaita proteeseja saatavana. Bluetooth integroituja. Voi ohjata jalkojaan tietokoneella.

Totta puhuen:
        - todella kuivat jalat
        - saunoo liian usein
        - käy suihkussa liian usein
        - saunoo liian harvoin
        - käy suihkussa liian harvoin
        - jalkojen hikirauhaset täysin tukossa, huono verenkierto

• bessie-

Sen verran pitää olla itsehillintää, ettei verille raavi itseään. Jos on pakko raapia (ja saunassa vielä, yäk), niin onko pakko raapia kynsillä ja paljain käsin?

Googleta sopivalla haulla mistä kutiaminen voi johtua. Hämärä mielikuva vuosikymmenten takaisesta keskustelusta jonkun sietämättömästä kutinasta kärsineen kanssa. Tämä voi mennä niin pieleen kuin mennä voi, mutta maksasairaudesta muistelen olleen kysymys.

• eppu2

Kyllä maksasairauskin aiheuttaa ihon kutinaa, mutta muistaakseni se ei rajoitu pelkästään sääriin.
        Voi olla muukin syy.

• Ehdotan, että kokeilet erityisesti kutisevien ihoalueiden voitelemista ohuella kosteusvoiteella aina suihkun jälkeen sekä muulloinkin, aamulla ja illalla, aina kun on tilaisuus ja sääret paljaana.

Ohut kosteusvoide imeytyy nopeasti, eikä siitä jää öljyistä pintaa. Itse olen käyttänyt sellaista koko aikuisen ikäni kaikenlaisiin tarpeisiin. Pumppupullot ovat pesualtaiden vieressä ja kädet voitelen kevyesti melkein joka pesun jälkeen.

Suihkussa käytän kevyitä hajuttomia pesuaineita, joita myydään pumppupulloissa. Kun yhden tuotemerkin myynti on loppumassa apteekeissa, hamstrasin pesuaineita useammastakin paikasta. Se ei kuivata ihoa, eikä ihan aina ole pakko käyttää voiteita pesun jälkeen.
      Useimmat ihonpesunesteet ovat vahvoja sekä kuivattavat ihoa ja saavat sen kutisemaan.

• eppu2

On myös olemassa pesuvoiteita, ainakin apteekista saa.

• österb

Allergiaoire ehkä, jokin mitä syöt voi aiheuttaa iho-oireita. Koita tarkkailla, voi kuitenkin viedä aikaa, kysyy kärsivällisyyttä löytää aiheuttaja. Stressi myös aiheuttaa ihon kutinaa, ihotautilääkärin mukaan.
      Kortisoni helpottaa, mutta parempi on etsiä syy, eikä liikaa hoitaa oiretta.

• TottaPuhumme

Kortisonia ei pidä käyttää, ellei lääkäri määrää.
        Ellen käyttäisi kosteusvoidetta, ihoni olisi aina kuiva ja kutiseva. Kun käytän, ei mitään ongelmia olekaan. Useimmat saippuat ja pesuaineet kuivattavat ihoa.

• eppu2
        TottaPuhumme kirjoitti:

Kortisonia ei pidä käyttää, ellei lääkäri määrää.
        Ellen käyttäisi kosteusvoidetta, ihoni olisi aina kuiva ja kutiseva. Kun käytän, ei mitään ongelmia olekaan. Useimmat saippuat ja pesuaineet kuivattavat ihoa.

1% kortisonia voi käyttää muutaman päivän ajan, ei jatkuvasti.
        Katselin, että ovat tuoneet markkinoille kutinaa vastaan olevan uuden salvan, jossa ei ole kortisoonia. Saa apteekista.( Mainoksen nähnyt telkussa.)

• Minulla on ajoittain, etupäässä talvisin sama ongelma. Sipaisu yksiprosenttista hydrokortisonia pahiten kutiaviin kohtiin auttaa melkein välittömästi, mutta sitä ei pidä käyttaa jatkuvasti. Kosteusvoiteetkin auttavat, saunan ja suihkun jälkeen sääret on rasvattava kunnolla. Minä käytän myös pesuliusta missä on öljyä mukana suihkussa ja ammeessa. Liika peseminen ärsyttää ja ei aina ole niin tarpeellista hinkata pesusienellä tai harjalla ja vahvoilla saippuoilla, riittää pelkkä lämmin vesi ja mieto liuos tai suihkuöljy. Liian kuuma vesi kuivattaa myös säärien ihoa.

• Voihan-vaiva

Ja mulla takapäässä :/

• valepuutarhuri

Mulla on Mul.......ssa elikkäs älkääs ajatelko alapäällä, mulla on siis multapussissa jotakin sellaista, että en voi käsitellä (keväisin) ilman pitkähihaista paitaa ja kumihanskoja.
        Pölyn mukana tulee allergisoivaa. Pitäisi alkaa kokeilla eri laatuja.

• Minulla ei jalat kutia. Mutta odotan taxia viemään minut silmien kaihileikkaukseen.
      Vähän jännittää.
      Uskoisin kuten moni muukin että ihon kuivuus tekee kutinan.

• Syötkö lääkkeitä? Tarkista huviksesi niiden pakkausselostetta ja haittavaikutukset. Kokemusta on lääkekutinasta.

Jos ei ole sitä, niin atooppiselle iholle käytetään tuplavoitelua - ensin joku perusvoide alle, ja sen jälkeen kookosrasvaa. Olen ite käyttänyt sitä kookosta mitä myydään kaupassa lasipurkeissa. Voidaan käyttää myös ruuanlaittoon.
      Se on monipuolinen tuote, käy jälkihoitona pienenä määränä kuiviin hiuslatvoihin, peseytymiseen - varsinkin alapään.

Mutta ihoa varten, alusrasvan tarkoitus on pehmittää ihoa ensin, jotta kookosrasva imeytyy paremmin. Vähän sotkuista puuhaa, mutta jos käyt ensin saunassa, sitten rasvaat kunnolla ja jäähdyttelet, niin lupaan että palkitsee :) Kookoksessa on muuten myös tulehduksia hoitavia aineita.

Siis, ellei ole lääkkeistä johtuvaa. Siihen ei auta mikään.

• onniinniii

Minullakin sääret kuivuvat etupuolelta talvella, kesällä ei. Pistän perusvoidetta suihkun jälkeen ja joskus muulloinkin. Pesen ihan vain tuoksuaineita sisältämättömällä saippualla kun on kosketusallergia ko aineille. Se tuli esiin vanhemmalla iällä erään erityistilanteen aikana.

• syitä-on-monia-

Viimeisessä Akuutissa oli yksi kutinan syy käsittelyssä. Siinä testattiin sitä jollakin jääpussilla. Aiheittaako jääpussi jonkin ihoreaktion.

• New-age

Atopia? Allergia? Psoriasis?
        Vaihda pyykinpesuaineet herkkäihoisille tarkoitettuihin ja runsas huuhtelu.
        Lääkärissä kanattaisi käydä. Perusvoiteista vähävetinen, mieluummin öljy.
        Ja kynnet lyhykäisiksi.

Esim. perunoiden pesu paljain käsin voi ärsyttää eli mullassa voi olla jotakin. Sitten nokkosrokko, jonka syy täytyy selvittää. Mulla esimerkiksi punaviini aiheuttaa tämän. Leegio näppyjä vaeltaa pitkin kroppaa, kunnes haihtuvat jos ei nyt savuna ilmaan niin kuitenkin.
        Joskus olis kiva ottaa lasi ruoan kanssa, mutta kumpi ompi parempi.
        Samoin sitrushedelmien tms. kuoret ärsyttää, mutta vesi ja saippua on keksitty.

• Lemmenkäinen

Kuolema raapii pe...ttä :)

• onniinniii

Talvella kovilla pakkasilla kädet kuivuvat niin että sormien päät halkeilevat. Jostai syystä myös polttopuiden käsittely tuntuu vaikuttavan.
      Nämä talvikuivumiset säärissä ja käsissä ovat ihan normaalia tietääkseni. Perusvoiteilla olen pärjäillyt ellei ihottumaa ole.

• Kutittaa.joo

Käyn avannossa ja sen jälkeen iho kutiaa. Auttaa heti kun laitan kosteusvoidetta, tällä hetkellä on ruskea litteä kookokselta tuoksuva vaseliinivoide ruokakaupasta, 2,5 €/pullo.

• hiukan.hilseileekin

Mul vaa vasen sääri kutiaa. Sekunda koko koipi. Huono verenkietro kai syynä. Mumma sanoi että voi auttaa siinä missä kauppojen rasvatkin.

• Kutittaa.joo

On tosiaan huono verenkierron merkki, tyypillistä ikämiehille. Pyörittele nilkkoja, soristele varpaita useita kertoja päivässä. Apteekista saa Sebamedia, sillä kannattaa pestä huolellisesti sienen kanssa ja rasvata sen jälkeen. Uskon että sekunda jää menneisyyteen.

• Anonyymi

ihokeliakia voi oireilla säärissä.

• Anonyymi

alottajalle:

kokeile kuumentaa ne lämpimällävedellä niin kuumaksi kuin suinki kärsii, pidä ne kuumana jonkinaikaa,
      mua auttaa se

kun kuumenna sen kohdan ihosta missä on omituista kutinaa joka ei raapimallakaan lopu, sitten rasvaan jollahi hyvällä ihovoiteelaa sen paikan,

• Anonyymi

Aloitus v:lta 2017.

• Anonyymi

Tarkista jokaisen nestemäisen pesuaineesi sisältö iholle,hiuksiin tuote selostuksesta. Silikonia käytetään tuoksun pitämiseen ,säilyvyyden ja värin yllä pitoon. On myrkkyä iholle ja päänahalle!Ajat sitten olen vaihtanut liv pala saipuaan.Pesen kasvotkin sillä. Luontastuote kaupat ostan sahmpoot.Ihoni rasvaan myös luontaistuoteen esim koko kehon muru muru lotion.Vaihtanut pykin pesuun hajustetomat pesuainet kuin huhteluaineet nestenä siis. Tynyylinat vaihdan useammin kuin lakanat.Tavi kausi tynylinat joka vikko.Lakanat joka toinen viiko kuin kylpypyyket. Viikottain käsi pyyhkeet yksin asuvana.Itse menisin tilantessasi kysy neuvoa iho esim.Aptekkin. Jos on aiheesta vaikea mennä Terveyasema tai firman lääkäri?

• Anonyymi

Aloitus on jo vanha mutta kerronpa silti. Eräällä naispuoleisella ystävälläni alkoi muutama vuosi sitten säärissä kamala kutina joka ei laantunut sitten millään, vaikka kuinka mätti rasvoja ja teki vaikka mitä. Kutina vaan yltyi ja viimein meni lääkäriin kun muu ei auttanut. Lääkäri pisti labrakokeisiin ja ilmeni maksatulehdus, ei selvinnyt mistä tulehdus tuli. Hän oli silloin 45v eikä käyttänyt alkoholia ollenkaan, ei myöskään mitään lisäravinteita tms mikä olisi vaikuttanut maksa-arvoihin.
      Lääkityksen saatuaan hävisi myös säärten kutinat eikä ole sen koommin uusiutunut. Välttelee toki edelleen tuotteita jotka nostaisi maksa-arvoja.

• Anonyymi

Minulla sääret kutisee toisinaan ihan hillittömästi. En raavi verille vaikka tekisi mieli upottaa kynnet ihoon, mutta pesen kutiavat kohdat miedolla saippualla ja laitan mini dermiä. Enkä raavi yhtään. Kaksi ehkä kolme päivää niin on mennyt ohi. Olen kyllä ihmetellyt tätä. Olen alle neljäkymmentä

• Anonyymi

Minulla kutisi aikoinaan kun olin työelämässä ja joutui käyttämään sukkahousuja töissä kun työasuna oli hame. Joka päivä piti kotiin tultua pestä ja rasvata sääret että kutina lakkasi. Sen jälkeen kun työasu vaihtui pitkiin housuihin ja sukiksi riitti nilkkasukat loppui säärten kutinatkin. Joku niissä sukkahousuissa sen kutinan aiheutti. Myöhemmin olen ajatellut että olisiko pitänyt ne sukkahousut pestä ennen käyttöä, mutta eipä silloin tullut mieleen kun ei ne edes kestänyt kuin päivän- pari. Onneksi sai verovähennyksiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla kutisi aikoinaan kun olin työelämässä ja joutui käyttämään sukkahousuja töissä kun työasuna oli hame. Joka päivä piti kotiin tultua pestä ja rasvata sääret että kutina lakkasi. Sen jälkeen kun työasu vaihtui pitkiin housuihin ja sukiksi riitti nilkkasukat loppui säärten kutinatkin. Joku niissä sukkahousuissa sen kutinan aiheutti. Myöhemmin olen ajatellut että olisiko pitänyt ne sukkahousut pestä ennen käyttöä, mutta eipä silloin tullut mieleen kun ei ne edes kestänyt kuin päivän- pari. Onneksi sai verovähennyksiin.

Niin se voi olla pienestä kiinni että mikä se syy on. Itsellä oli vaikeuksia ymmärtää kuinka saippuapesu voisi auttaa. Ensiajatus oli että sehän kuivattaa vaan lisää. Mutta sitten muistin lukeneeni, että oireileva iho tarvitsee pesua. (Pieni lisäys: peseydyn säännöllisesti mutta en aiemmin pessyt jalkoja joka kerta suihkussa käydessä) Vesi vanhin voitehista 🙋🏻‍♂️

• Anonyymi

Voi johtua suonikohjuista, suonikohjutaudista.

• Anonyymi

Ihan tavallinen kaupan maksalaatikko aiheuttaa myös joillekin kutiavaa ihoa, ja punaisia paukamia, kun raavit.

• Anonyymi

Lopeta saunominen !

:-)

• Kosteusvoidetta kinttuihin! Kuiva iho kutisee.

• Anonyymi

Apteekista saatava Ceridal on hyvä kutiseviin sääriin.

• Anonyymi

Huono huuhtelu, pesuainejäämiä jää kuivumaan iholle ja ne alkaa kutisemaan. Kunnollinen huuhtelu varsikin sääriä pesun jälkeen auttaa

• Anonyymi

Ruokavaliossa jotain kutinan aiheuttajaa.

• Anonyymi

Neisteiset,tuoksuvat Suiku-saipuat . Nissä on silikonia, joka on säilyntä aine ja pitää ainen sisälön kossa tuoksuineen. Vaihda Liv pala saippuaan.Koko kehon voi sillä pestä ja naamankin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3215
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1092
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1032
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      851
    Aihe