Onnistuuko kosteusmittari erottamaan, onko teakkansi vuotanut, eli onko välirakenteissa märkää? Mittaus sisältäpäin lasikuitua vasten antaisi varmaankin paremman luvan, mutta pääsyä alhaaltapäin ei oli kuin sieltä täältä.
Mitenkä muuten huomaa lähestyvät ongelmat? Mikäli kansi on tukevarakenteinen, ei se helpolla notkukaan.
kannen kosteus
14
577
Vastaukset
- kallisremontti
Tuskin on kosteusmittarista apua alhaaltapäin mitaten. Mikään kosteusmittari ei näyttänyt ongelmaa meidän sandwich kannen osalta, vaikka avatessa väliaine oli täysin vettynyt ja osittain lahonnutkin. Kansi avattiin siinä vaiheessa kun se selvästi painui ihmisen painosta.
Naapurin veneen kansi vuosi vettä sisään, ja lopulta hän ei saanut sitä paikkailemalla tiiviiksi, vaan piti irrottaa teakit.
- ykskonsti
Kannattaa soittaa Finnboatin venetarkastajalle ja kysyä asiasta.
- RockKiss
Mukavaa ku nykyää on myös foamia rungoissa, mukava kuivatus projekti jos sattuu epoksit pettää tai kivi antaa pienen suukon pohjaan, ei taida kuivua ikinä?
- Reiska2K
Aukaisin joku vuosi sitten avomoottoriveneen kelluntakotelot, koska vene painoi satoja?kiloja. Vene oli seissyt rannassa kesät - talvet vesilastissa, jonka takia ne täytteet olivat vettyneet.
Kammiot oli täytetty 70-luvun vaahdolla ja ainoastaan keulakammiosta löytyi pieni alue kuivaa vaahtoa.
Leikkelin sahalla ja puukolla ne vettyneet vaahdot pois. Kuivatin paikat ja lasikuitumies laminoi ne umpeen. Sitten niihin tehtiin tulpat, joista tilannetta sisällä voi valvoa.
Otin sitä märkää vaahtoa tiiliskiven kokoisen palan talteen ja toin sen sisälle kuivumaan. Tein seuraavan tarkastuksen siihen palaseen n. kahden vuoden kuluttua ja totesin sen kuivuneen arviolta 2mm pinnalta - painossa ei ollut merkittävää muutosta.
Jos se vaahtopalikka ei kuivunut vapaassa ilmassa, niin on kyllä varmaa ettei ne täytteet kuiva siellä veneessäkään. - seppomartti
Reiska2K kirjoitti:
Aukaisin joku vuosi sitten avomoottoriveneen kelluntakotelot, koska vene painoi satoja?kiloja. Vene oli seissyt rannassa kesät - talvet vesilastissa, jonka takia ne täytteet olivat vettyneet.
Kammiot oli täytetty 70-luvun vaahdolla ja ainoastaan keulakammiosta löytyi pieni alue kuivaa vaahtoa.
Leikkelin sahalla ja puukolla ne vettyneet vaahdot pois. Kuivatin paikat ja lasikuitumies laminoi ne umpeen. Sitten niihin tehtiin tulpat, joista tilannetta sisällä voi valvoa.
Otin sitä märkää vaahtoa tiiliskiven kokoisen palan talteen ja toin sen sisälle kuivumaan. Tein seuraavan tarkastuksen siihen palaseen n. kahden vuoden kuluttua ja totesin sen kuivuneen arviolta 2mm pinnalta - painossa ei ollut merkittävää muutosta.
Jos se vaahtopalikka ei kuivunut vapaassa ilmassa, niin on kyllä varmaa ettei ne täytteet kuiva siellä veneessäkään.Mainio tieto kuivumisesta!
- robotsailor
Onneksi tulos oli odotetun suuntainen, joskin yllättävän pieni kuivuma. Lämpöä ja tuuletustahan siihen veden haihduttamiseen tarvitaan.
- Dididididi
Kyllä pienet vuodot ovat todennäköisempiä kannessa kuin rungossa. Kannessa on satoja reikiä helojen, luukkujen, ikkunoiden yms. kiinnityksissä. Ruuvikiinnitteinen tiikkikansi varmaan suurin riski. Ennen käytettiin vielä balsaa, joka mätänee mukavasti. Umpisoluvaahto on turvallisempaa.
- IkäväSysteemi
Dididididi kirjoitti:
Kyllä pienet vuodot ovat todennäköisempiä kannessa kuin rungossa. Kannessa on satoja reikiä helojen, luukkujen, ikkunoiden yms. kiinnityksissä. Ruuvikiinnitteinen tiikkikansi varmaan suurin riski. Ennen käytettiin vielä balsaa, joka mätänee mukavasti. Umpisoluvaahto on turvallisempaa.
Näin on, koko aikaisia riskejä on kannella, itse käväisin pikku kosketuksella kivellä ja sain kuituvaurion, osa kölistä on onttoa, mutta onneksi ei foamia, sitä on nyt kuivateltu pitkään hallissa syksystä saakka, nyt alkaa olla laminointi kunnossa. Mitä jos olisi ollut foamia, voiko märjän päälle laminoida? Epäilen, että näin tehdään, koska kuivaksi ei varmasti saa!
Toiseksi vaikka foami rungot ovat hyviä jäykkyyden, keveyden, äänen, lämmön suhteen, ovat kyllä MINOJA juuri törmätessä johonkin kahdesta syystä, kuitukerros ohuempi ja foami on kuin sieni.
Viimeksi, kunostin itselle uutta vanhaa venettä, ihmettelin ensin erästä paattia, sen kyljissä ja keulassa oli todella paljon "hämähäkin seitti" halkeilua ja ajttelin ompa saanut kovaa käsittelyä, mutta selvisi syy, foam täyte ja ohut kuitu joka ilmeisesti ei kestänyt joko laiturissa olo rasituksia tai veneily rasituksia, kun noita seittä oli todella paljon rungossa. Yleensä veneessä voi olla pari tällaista jossain muistuttamassa kovasta tällistä, mutta tämä oli "täynnä" - Joakim1
IkäväSysteemi kirjoitti:
Näin on, koko aikaisia riskejä on kannella, itse käväisin pikku kosketuksella kivellä ja sain kuituvaurion, osa kölistä on onttoa, mutta onneksi ei foamia, sitä on nyt kuivateltu pitkään hallissa syksystä saakka, nyt alkaa olla laminointi kunnossa. Mitä jos olisi ollut foamia, voiko märjän päälle laminoida? Epäilen, että näin tehdään, koska kuivaksi ei varmasti saa!
Toiseksi vaikka foami rungot ovat hyviä jäykkyyden, keveyden, äänen, lämmön suhteen, ovat kyllä MINOJA juuri törmätessä johonkin kahdesta syystä, kuitukerros ohuempi ja foami on kuin sieni.
Viimeksi, kunostin itselle uutta vanhaa venettä, ihmettelin ensin erästä paattia, sen kyljissä ja keulassa oli todella paljon "hämähäkin seitti" halkeilua ja ajttelin ompa saanut kovaa käsittelyä, mutta selvisi syy, foam täyte ja ohut kuitu joka ilmeisesti ei kestänyt joko laiturissa olo rasituksia tai veneily rasituksia, kun noita seittä oli todella paljon rungossa. Yleensä veneessä voi olla pari tällaista jossain muistuttamassa kovasta tällistä, mutta tämä oli "täynnä"Kerrosrakenteet tehdään levymäisestä tehtaalta tulevasta umpisoluisesta muovista. Ei ne ime vettä. Vettä voi toki mennä laminaatin ja leveyn väleihin tai "näkkäristä" tehtyjen alueiden kohdalla näkkärin väleihin. Kumpikin siinä tapauksessa, että hartsi ei ole päässyt/tarttunut kaikkialle.
Peräsimien ja kellustustilojen vaahdot tehdään paikanpäällä, jolloin tulee helposti laatuongelmia. Umpisoluisesta vaahdosta ei välttämättä tulekaan umpisoluista vaan se imee vettä.
Kunnolla tehdyssä balsakerrosrakenteessa vesi leviää erittäin hitaasti sivusuunnassa eikä märkäkään balsa menetä lujuuttaan. - Joakim1
Tuo on leikkauspinta, jossa tietysti on avoimia soluja. Oikein tehty oikeanlainen vaahto ei ime vettä, mutta huonosti tehty (= ei tehtaasta tullut ja ei oikeissa olosuhteissa tehty) voi muodostaa vääränlaisia soluja samoista aineista: http://www.boatdesign.net/forums/materials/polyurethane-foam-water-absorption-35963-2.html#post429279
- Kdll
Mun kannessa väliaineena violetti divinycelli. 40 v rustivuotojen jälkeen muistutti pesusientä. Ei muuta kuin rälläkkä käteen ja leikkaushommiin! Umpisoluisuus on lähinnä vitsi. Balsa olisi ilmeisesti omenyt vähemmän koska syyt ovat pystysuunnassa.
- KosteusJAhomevaurio
PU-vaahto on märkänä hyvin otollista homeille ja bakteereille. Home ei tarvitse muuta ruokaa kuin vaahdon itsessään. Se voi asua vaahdon sisällä ilman, että näkyy ulos.
- homekoulu
Ajatelkaa nyt! Ei homekouluissa olleille voi antaa vedessä kelluvia kappaleita asuinsijoiksi. Niissä voi sairastua ja loukata itsensä sekä perheenjäsenen. Sitten on mahdollisuus joutua huonoon säähän ja salamat voi iskeä. Kaikkia kiviäkään ei ole merkitty karttaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110881"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73603Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483