Nivelpsori

Nivelpsori

Löytyykö täältä nivelpsoriasista sairastavia?
Olen nyt käynyt eri lääkäreillä ja tutkimuksissa oireitteni kanssa liki kaksi vuotta saamatta diagnoosia. Jo alkumetreillä epäilin itse nivelpsoriasista oireitteini perusteella, mutta sairaalan fysiatrisella osastolla torppasiat sen koska minulla ei ole makkarasormia, eikä turvotusta.
Onko nivelpsoria sairastavia joilla ei ole makkarasormia?
Minulla on paljon eri oireita mutta päälimmäisenä nivelkivut, aamujäykkyys varsinkin sormissa,mutta myös selässä. Iholla on punaisia ihottumaläikkiä, jotka paikoitellen hilseilevät. Viimeksi sairaalassa tutkimuksissa ollessa ihottamaa oli sääressä, nyt myös hiusrajassa. Muitakin oireita on mutta nämä on pahimmat ja elämänlaatua haittaavimmat. Yksityiselle ei ole varaa mennä, muuten olisin jo reumalääkärille mennyt. Kunnallista tietä en ole reumalääkärin vastaanotolle päässyt.

7

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satalasissataas

      Sain nivelpsoridiagnoosin reumasairaalasta ilman makkarasormia tai varpaita,
      turvotuksia eri nivelissä kyllä oli,aamujäykkyyttä ei ollut koskaan päinvastoin
      päivän mittaan kankeus lisääntyi iltaa kohti.
      Metotreksaatti oli lääkkeenä huono mutta vaihdoin ominpäin LDN.n tilalle.
      Reumasairaala totesi nyt taudin olevan remissiossa ja siirsi
      takaisin kunnalliseen hoitoon.
      Iho-oireet kadonneet kokonaan ja myös niveloireet täysin.
      Onneksi ei eroosioita ja destruktioita yms ehtinyt tulla kun
      en aikaillut paria vuotta pidempään nivelongelmien alettua,
      yksityiselle ei tarvinnut mennä.

    • 6543

      Minulla todettu pelkkä nivelrikko, mutta nyt aloin itse epäilemään nivelpsoriasista, kun yhteen sormista ilmaantui kihelmöivä ihottuma, joka ei ota millään parantuakseen ja kun atopiaa tämä ei kuitenkaan ole. Siihen ihottmasormeen on mielestäni ilmaantunut myös kynsimuutos ikäänkuin olisi tullut painaumalommo keskelle kynttä. Kaikkien sormien kärkinivelet muhkuroituneet, turvotuksesta vähän hankala sanoa, sillä tässä iässä kuusikymppisellä naisihmisellä sitä on aina välillä.

      Voiko sitä psoriasisepäilyä jotenkin todentaa, siis käytettävissä mitään lääkevoiteita tai muuta tehoavaa hoitokeinoa jolla voisi poissulkea?

    • Psoriartriitti

      Psori iholla ja nivelpsori yli 10 vuotta. Ei ole makkarasormia. Polvet pahimmat ja nivelrikkokin kehittynyt jatkuvien turvotusten takia. Myös käsissä ongelmia.

      • Elspet2

        Minulla sekä iho-että nivelpsori ollut jo montakymmentä vuotta. Ei makkarasormia, vuosien mittaan vaan vääntyneet ja kääntyneet, yksi sormi leikattu jo, "suoristettiin", ja on vinompi kuin Pisan torni yhä.
        Polvet-lonkat-selkä pahimmat, iho on karmea. Trexan oli monta vuotta käytössä...3 keuhkokuumetta ja jatkuvat hengitystietulehdukset, lopetin vuosi sitten, laitoin stopin niille. Ei enää tulehduksia, mutta iho on paha, nivelet aika-ajoin. Voi että kun löytäiskin avun näihin.
        Ruokaöljyä laitan nahkaan välillä,pehmentää. Oon käyttänyt vaikka mitä lääkärin määräämää voidetta, ei tehoja. Jos on vinkkejä, laita tulemaan.


    • Psoriako

      Mulla on alkoi keväällä oireilemaan toisen käden sormien nivelet. Särkyä ajoittain ja ovat kosketusarat, mutta turvotusta ei ole. Aloin epäilemään psoria sillä isälläni on se. Itse menossa nyt ensiviikolla työterveyteen . Onkohan kuinka yleistä että niveloireet alkavat ennen iho oireita? Itselläni ei ole ihottuma läiskiä mutta päänahka hilseilee.

      • Niveljaiho

        Mulla alkoi ensin nivelpireet sormissa. Kylmä ilma teki tosi pahaa sormille. Kipuili ja oli jäykät.
        Diagnoosin nivelpsoriin ja ihopsoriin sain vasta kun iho alkoi oireilla.


    • Täydellisestionneton

      Kuin oma tarinani. Apua ei saa ellei yleislääkäri silmillä näe poikkeumaa ja kun verikokeet ovat normaalit. Olen samassa veneessä, kohta romahdan kipuihini joihin vain panadolia määrätty nyt 5-6 v.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe