Millä elää jos opintotuki lakkautetaan?

huono-opiskelija

Koulunkäyntini on kärsinyt masennuksen ja erinäisten syiden takia, ja nyt koulusta ilmoitettiin että aikovat ilmoittaa poissaoloistani Kelaan. Olen siis ammatillisella ja saan kelasta opintotukea siihen vielä perustoimeentulotukea.
Poissaoloni ovat lähinnä myöhästymisiä aamutunneilta, sekä päivä/pari viikossa tulee joskus oltua pois.. Ei koskaan pitkiä pätkiä putkeen. Opinnot ovat kuitenkin edenneet suht hyvin, muutama aine on rästissä.
Mitä jos opintotukeni lakkautetaan, millä maksan vuokran ja elän? Pitääkö minun lopettaa koulu tai muuttaa sillan alle? Olen lukenut että opintotuen saa takaisin suorittamalla tietyn määrän opintopisteitä, kauanko siinä mahdollisesti voi kestää? Voiko pelkkää toimeentulotukea saada niin paljon että sillä pystyy maksamaan vuokrat ym?

1

366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iiohii

Mitä jos opintotukeni lakkautetaan, millä maksan vuokran ja elän?
      -Haet Kelasta yleistä asumistukea ja (edelleen) perustoimeentulotukea.

Pitääkö minun lopettaa koulu tai muuttaa sillan alle?
      -Ei kumpikaan kovin hyvä vaihtoehto paitsi jos et joka tapauksessa tule suorittamaan sitä koulua loppuun niin sama kai se on lopettaa nyt. Kannattaa miettiä tarkkaan olisiko kuitenkin paikallaan hoitaa se koulu mallikkaasti nyt loppuun.

Olen lukenut että opintotuen saa takaisin suorittamalla tietyn määrän opintopisteitä, kauanko siinä mahdollisesti voi kestää?
      -Kela antaa siihen sinulle aikarajan ja opintosuoritusmäärän, jotka pitää toteuttaa. Olettaen siis tietnkin, että Kela yleensäkin katkaisee tuen. Saat joka tapauksessa ensin itse antaa heille selvityksen opintojen edistymättömyyden syistä ja he joko hyväksyvät syyt tai katkaisevat tuen. Mitään ekstraa ei tarvitse tehdä, ihan vaan ne puuttuvat opinnot.

Voiko pelkkää toimeentulotukea saada niin paljon että sillä pystyy maksamaan vuokrat ym?
      -Aika monikin elää niin, usein siihen vielä lisäksi haetaan se asumistuki Kelasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      134
      1728
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1648
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1410
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      209
      1144
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      277
      1097
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1083
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      958
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      888
    Aihe