Kaksikerroksinen talo rinteeseen korkeuserot

rakentaja-aino

Meillä olisi toiveena kaksikerroksinen talo. Mäkisessä maastossa vaihtoehdoksi jää ainoastaan rinnetalo. Tässä tonttia katsellessamme heräsi sellainen kysymys, että jos aikoo rakentaa kaksikerroksisen rinnetalon, niin millaiset korkeuserot tontin rakennusalalla olisi hyvä olla valmiina, vai onko niillä väliä? Saako maata muokata kaivamalla/tuomalla lisää maata?

2

390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harjurakentaja

Paras korkeusero on tietysti että talon vastakkaisilla puolilla on vajaa 3 metrin ero. Maata voi kaivaa ja täyttää tarpeen mukaan.

• Itsekin_rakentanut

Jollain kaava-alueilla on voitu rajoittaa maanmuokkausmahdollisuuksia eli tasamaatontista ei saa tehdä rinnetonttia tai päinvastoin. Ja vaikka maata saisikin muokata mielensä mukaan niin ei se ilmaista ole, tuo kannattaa huomioida tontinvalinnassa. Etenkin jätemaan poisvieminen maksaa, itseasiassa enemmän kuin sepelin tuominen sen tilalle.

Tuo optimi korkeusero on tosiaan kolmisen metriä mutta se toki riippuu vähän siitäkin miten päin se on suhteessa talon. Tai kääntäen, oikein jyrkällä rinnetontilla talon voi joutua sovittamaan syvyyssuuntaisesta vain siksi koska rinne olisi liian jyrkkä talon pituussuunnalle.

Laita muuten ihmeessä rinnetontilla kellari koko talon alle. Osakellarilla ei säästä paljoa rahaa mutta jälkikäteen harmittaa koska eipä sitä kellaria enää myöhemmin voi laajentaa ja noi maanalaiset tilat ovat yleensä kaikkein edullisimpia neliöitä niin rakentaa kuin lämmittää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      16
      457
    2. Näytät kivalta kun nukut

*zoomaa palohälyttimen kameraa*
      Ikävä
      10
      412
    3. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      16
      347
    4. Arvaa mitä mies

Aion pilata elämäsi totaalisesti. Kyllä, totaalisesti.
      Ikävä
      3
      341
    5. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      13
      206
    6. Hyvää yötä

Janne niminen mies🥰
      Ikävä
      1
      103
    7. 0
      90
    8. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      0
      90
    9. Kuinka moni palstalaisista on näin hyvässä kondiksessa

76-vuotias rokkari Rick Springfield esittelee elämäntyyliään : https://www.youtube.com/watch?v=GbxHuNy6d68
      70 plus
      3
      67
    10. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      1
      61
    Aihe