Äänestysoikeus velvollisuudeksi

Kunnallisvaalit lähestyvät ja moni on jo päättänyt luopua oikeudestaan äänestää. On siis olemassa ihmisiä, jotka luopuvat kalliistikin hankitusta oikeudestaan. En lakka ihmettelemästä mitään tyhmyyttä, en tätäkään.

Jokaisella meistä on kansalaisoikeudet. On oikeus toimeentuloon, sosiaaliturvaan, terveydenhoitoon jne. Jos jotkut edellisistä eivät toteudu on vallassa huonot, osaamattomat tai väärät päättäjät. Jos joku pinnaa äänestämisestä on tulos väärä. Jos äänestysaktiivisuus on vaikkapa 60%, jäävät 40%:n äänestäjän toiveet toteutumatta. Sinunko?

Äänestysoikeuden sijaan on otettava käyttöön äänestysvelvollisuus. Mitäkö tuo tarkoittaa?

Tarkoittaa sitä, että ännestämättä jättävä luopuu oikeudestaan äänestää vaaleissa ja samalla omalla allekirjoituksellaan vahvistaa luopuvansa hänelle kuuluvista kansalaisoikeuksistaan. Mistä niistä? kysytte. Kaikista!

Minä äänestän aina kun voin.

Nyt vaalierkki haukkumaan viestiäni ja muut kommentoimaan, ihmettelemään tms.

5

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J.K. Tulee yhteiskunnalle halvaksi kun osa kansalaisista luopuu oikeuksistaan. Vain ihmisiä tuetaan siinä tulevassa "minun yhteiskunnassani".

    • Ramoona_

      Perusoikeuksia yleensä korostetaan juhlapuheissa ja vaalilupauksissa sekä kansainvälisissä konflikteissa. Jos niistä ei tarvitse enää taistella, ne muuttuvat vähitellen itsestäänselvyyksiksi, odotetaan valtiovallan turvaavan ne joka tilanteessa. Mielestäni oppivelvollisuus on mitä suurimmassa määrin oppioikeus. Äänestysoikeus on myös velvoittava, vastuu yhteisistä asioista kuuluu kaikille, miksei sen tekisi muutenkin kuin veroja maksamalla. "Valitusoikeuden" voisi ottaa pois, jos jättää perustelemattomasta syystä äänestämättä , ei pitäisi ainakaan olla otsaa marisa valittujen päätöksenteosta.

      Kansalaisvelvollisuuksiin kuuluu esimerkiksi hädänalaisten auttaminen , ja siinä on ilmennyt pahoja laiminlyöntejä, jopa lapsia on joukolla potkittu ilman että lähellä olevat aikuiset puuttuvat asiaan. Mielenkiintoista muuten, että meillä kuuluu kansalaisvelvollisuuksiin myös kunnallisten luottamustoimien vastaanottaminen. Miksei sitten luottamustoimiin äänestäminenkin olisi velvollisuus. Ainakin se velvoittaa moraalisesti, vaikkei sitä olisi lakiin kirjoitettu.
      Puhutaan nukkuvien puolueesta, mutta kyseessä on usein myös protesti , uskonpuute valtarakenteitamme kohtaan, voimattomuuden tunne , ettei yksi ääni kuitenkaan mitään ratkaise. Sekin on todettu, että huono vaalisää alentaa äänestysvilkkautta. Jotkut puolueet järjestävät vaalikyytejä, voi äänestää laitoksissa ja ennakkoon. Äänestyspaikoilla on vaalikeräyksiä, voisihan siellä myös jakaa vaikka Presidentti-kahvipaketteja kaikille uurnilla käyneille.

    • yhteisvoimin

      Näinhän se menee ne henkilöt, jotka eivät viitsi vaivautua äänestämään ovat kaikkeen tyytymättömiä. Kyllä he osaavat vaatia oikeuksiaan, mutta omat velvollisuutensa unohtavat. Tavallaan he ovat yhteiskunnan luusereita.
      Heidän periaate on minun ei tarvitse itse tehdä, mutta minulle kuuluu kaikki yhteiskunnan tuottamat edut.

      Ei ole mikään perustelu se, että ei löydy sopivaa ehdokasta.

    • eivaalikuorsaaja

      Minulla on vaikeasti ratkaistava kirjautumisongelma, koska sekä suomi24 että google eivät tunnista minua. Olen käyttänyt sekä XP:n että home 7:n aikana samaa salasanaa samoinkuin vaalierkin luomaa tunnistetta , nyt molemmat salasanat häipyivät eikä Google muista minua, joten en pysty kirjautumaan eli minun on huudeltava puskista. Ruune kuitenkin odottaa minun haukkuvan aloituksen niin mikäs siinä. Jos 60% äänestää, pystytkö takaamaan, että vaalitulos täyttää heidän toiveensa ja ovatko kaikki vaalinukkujat tulokseen tyytymättömiä? Itse toivoisin, että tietty osa nukkujista viettäisi tulevat eduskuntavaalitkin unifilmiä katsellen.

      Luin muuten eilisestä Hesarista sivulla A5 Petri Hakkaraisen mielenkiintoisen kolumnin, jossa vilahtaa maininta Dunning-Kruger teoriasta, kannattaa lukea tai ainakin vikipetiassa olevan selityksen heidän käsityksestään ns.vinoutumasta. Jotain tuttua näilläkin palstoilla.

    • vaalikarjalle

      Jos joku firma antaisi äänestäjälle ämpärin heti kun äänestyslippu on pudonnut uurnaan,äänestysprosentti olisi 101;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      383
      8609
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2364
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      34
      1722
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1599
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      84
      1355
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      120
      1322
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      356
      1173
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      16
      1045
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      54
      1012
    10. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      121
      1004
    Aihe