Mistä saada asunnot 1000:lle uudelle autotehtaantyöntekijälle?
Miten työnantaja voi helpottaa asuntopulaa?
Nyt joku taho äkkiä pystyttämään väliakaisia asuntoja, vaikka parakkeja!
HEI HALOO!-Pistäkääpä toimeksi kun tarjolla on 1000 uutta veronmaksajaa!
Näytön paikka Uudellekaupungille ja lähikunnille
13
488
Vastaukset
- juupajuux
Niin, missä ne "isot kihot"/rahamiehet nyt ovat jotka pystyis halutessaan järkkäämään asuntoja kun olis työtä tarjolla, moni muuttais muualta suomesta työn perässä jos vaan olis parempi asuntitilanne.
- nfdndns
Asuntorakentaminenkin lisää työpaikkoja reilusti. Uudet asukkaat tuottavat satoja rakentamiseen liittyviä työpaikkojakin moneksi vuoden ä uudisrakentamiseen että vanhojen rakennusten perusparantamiseen. Rakentaminen on iso asia. Ehkä rautatien sähköistyskin on vielä edessä Uuteenkaupunkiin, mikä toisi kymmeniä työpaikkoja sekin. Tai ainakin dieselmatkustajajunaliikenteen aloitus uudelleen. Joukkoliikenteelle on nyt huutava tarve.
- niinmenee
Parakit eivät ole niin kivan näköisiä. Pitkäaikaiset, pysyvät asunnot on parempia. Hyvän arkkitehtuurin taloja kun tulisi Uuteenkaupunkiin, niin kaupungista tulisi kiinnostava asuinpaikka muidenkin alojen ihmisille. Ja rakentaminen tosiaan työllistää. Jo pelkkiä rakennusalan työntekijöitä varten tarvittaneen satoja uusia asuntoja. Ehkä kaupunkiin tulee jatkossa jopa lisää rakennusalan suunnittelutoimistojakin, jotka tarjoavat sen alan töitä, jolloin taas tulee lisää työpaikkoja jne. Positiivinen kierre luo uusia työpaikkoja, ja rakennusala on yksi suurimmista työllistäjistä Suomessa. Hiipuvissa kunnissa hiipuu rakentaminen, ja se vie sitten kuntien talouden suohon, jos ei tule rakentajien veroeuroja, eikä kiinteistöverotuotot kasva. Ja kasvavissa kunnissa paisuu sekä kiinteistöverokertymä että tulee paljon verotuloja rakentajilta.
Jos Uudenkaupungin rata sähköistettäisiin, toisi sekin työpaikkoja Turun ja Uudenkaupungin seudulle sähköistyksen ajaksi, ja jos junayhteys otettaisiin käyttöön, niin siitä saisi useampi veturikuski ja konduktööri pysyvän työpaikan joko Turkua tai Uuttakaupunkia lähtöpaikkana pitäen, ja kaupunkiin virtaisi myös muita tulijoita helpommin kun liikenneyhteydet paranisivat.- Kflffldldld
Parakeilla tulisi aloittaa, juuri siksi että ne on tilapäisiä. Sillä pelataan aikaa siihen, että ne pysyvät asunnot saadaan suunnitella ajatuksella ja rauhassa, eikä kauniista kaupungistanne tule itä-helsinkiä!
Norjassa useammassakin parakkikylässä asuneena voin sanoa, että ei ne ole huono ratkaisu. Ne on tavallaan kuivalla maalla olevia laivan hyttejä. Huussi, televisio, jääkaappi, mikro ja sänky on jokaisella omassa hytissä, yhteistiloissa on sitten keittiöt ja suihkutilat.
En tiedä millainen Uudenkaupungin rannikko on, saisiko sinne ajettua jopa isomman laivan tilapäiseksi asuntolaksi?
- DF123
Kovin moni muualta tänne muuttava ei ole valmis asumaan parakissa sitä vuotta tai kahta joka kerrostalojen rakentamiseen menee.
Nyt alkaa jo olemaan myöjäistä alkaa rakentamaan. Kaupunginjohtaja juuri kertoi kuinka kerrostalohankkeita on vireillään hieman päälle kymmenen. Näistä yksikään ei kuitenkaan ala kuin aikaisintaan ensi talvena. Siihen astiko pitäisi työssäkäyvien ihmisten joilla olisi varaa asua paremminkin asua laatikossa.
Näistä rekryistä Valmetille on tiedetty jo kohta vuosi, mutta mitään ei ole kaupunki sen eteen tehnyt. Vain odottanut että jokin muu taho pistäisi rattaat pyörimään, ja sitten kaupunki avustaa muutamalla eurolla saaden kunnian koko projektista - Hmmmmmmmmm
Autojen rakentaminen on riskibisnesja siksi ei päättömästi kannata ryhtyä kerrostalojen rakentamiseen. Pari vuotta vielä autoja luultavammin tehdään, joten suuriin rakennusprojekteihin ei kannata ryhtyä.
- tietotuotuskaa
Ja mistähän tuo tietosi parista vuodesta on lähtöisin?? Itselläni on hieman erinlainen tietämys asiasta. Siitä ei tässä enempää.
- sitenvaan
Autorakentaminen voi olla riskibisnestä, kuten kaikki bisnes. Mutta ei se ole peruste olla ryhtymättä asuntorakentamiseen. Uusille asunnoille hyvällä arkkitehtuurilla toteutettuna on kuitenkin kysyntää. Jos vuosien päästä autotehdas sakkaa, niin sitten on kuitenkin ne asunnot jäljellä. Ja uudet asunnot vetävät asukkaita muihinkin töihin. Ne asunnot, jotka tyhjenee ensimmäisenä, ovat vanhojen huonokuntoisten talojen asuntoja. Uudet asunnot houkuttelevat asukkaita niin isoissa kuin pienissä kunnissakin, ja niin kasvavilla kuin kutistuvillakin alueilla. Tapa, jolla jonkun kaupungin tai kunnan saa kuolemaan on se, että lopettaa asuntorakentamisen ja asuntokannan uudistamisen, jota jokainen elävä seutu vaatii houkutellakseen asukkaita.
Itse asuin aikoinaan pienellä paikkakunnalla, jossa rakennettiin paljon asuntoja. Seutu kasvoi, ja paikkakunnalle muutti paljon nuorta koulutettua väestöä, jotka perustivat yrityksiä ja loivat työpaikkoja. Sitten jotkut kunnan päättäjät saivat päähänsä kieltää uuden asuntorakentamisen kunnan keskustassa. Nyt 20 vuotta myöhemmin se paikka kärsii väestökadosta. Syynä on se, että kun ei ole ollut uusia asuntoja, ei tule nuorempaa väestöä enää siihen kuntaan, ja ilman uusia asukkaita ei synny uusia työpaikkojakaan. Tuo on kuin kierre. Ainoa tapa saada se katki olisi rakentaa uusia asuntoja kunnan keskustaan. Mutta kaava ei salli edelleenkään rakentaa uusia asuntoja sinne, missä kunnan palvelut ovat. Tilanne on absurdi. Toivottavasti Uusikaupunki toimii fiksummin ja kaavoittaa nyt paljon asuntorakentamista. Eikä vain pistetaloina, vaan myös korttelirakentamisena, on kyse sitten kerrostaloista, rivitaloista tai pientaloistakin, joita kaikkia tarvittaneen Uuteenkaupunkiin. - realisti123
Itse taas näen Ukin autoteollisuus näkymät melko positiivisina seuraavan 5-10 vuoden päähän MUTTA yksinkertaisesti Ukiin ei ole mitään järkeä rakentaa uusia asuntoja koska uki on urbanisaation ulkopuolella. Yksi autotehdas ei tule millään pelastamaan ukia seuraavaan 100 vuoden aikaina vaikka palkkaisivat 5000 uutta työntekijää. Näin pienessä maassa kuin suomessa tulee väistämättä syntymään 4 kaupunkialueen keskittymät johon kuuluu Turun, Tampereen, Oulun ja Pääkaupunkiseudun alueet. Mikäli Uusikaupunki sijaitsisi Naantalin etäisyydellä näkisin ukin kehityksen täysin päinvastaisessa valossa.
- ölkmfd
realisti123 kirjoitti:
Itse taas näen Ukin autoteollisuus näkymät melko positiivisina seuraavan 5-10 vuoden päähän MUTTA yksinkertaisesti Ukiin ei ole mitään järkeä rakentaa uusia asuntoja koska uki on urbanisaation ulkopuolella. Yksi autotehdas ei tule millään pelastamaan ukia seuraavaan 100 vuoden aikaina vaikka palkkaisivat 5000 uutta työntekijää. Näin pienessä maassa kuin suomessa tulee väistämättä syntymään 4 kaupunkialueen keskittymät johon kuuluu Turun, Tampereen, Oulun ja Pääkaupunkiseudun alueet. Mikäli Uusikaupunki sijaitsisi Naantalin etäisyydellä näkisin ukin kehityksen täysin päinvastaisessa valossa.
"Näin pienessä maassa kuin suomessa tulee väistämättä syntymään 4 kaupunkialueen keskittymät johon kuuluu Turun, Tampereen, Oulun ja Pääkaupunkiseudun alueet. "
Ei mitään väistämättömyyksiä ole tuollaisissa asioissa. Jos menneisyyttä katselee, niin jos 1800-luvun alussa asiaa olisi ennustettu, Suomessa olisi ollut yksi suurkaupunki: Turku, ja aluekeskuksina mm. Vaasa ja eräät muut kaupungit. Siihen aikaan Helsinki oli pieni kalastajakylä, ja muu pääkaupunkiseutu metsää ja maaseutua. Tampere oli silloin juuri perustettu (1779) pikkukaupunki. Sittemmin sodan jälkeen Venäjä päätti aluepoliittisin perustein perustaa Suomen pääkaupungin keskelle korpea Helsinkiin, jossa silloin ei ollut oikein yhtään mitään. Näin haluttiin vähentää Suomen poliittisia yhteyksiä Tukholmaan, jotka Turusta olivat luontaisesti olleet hyvät, ja uusi pääkaupunki määrättiin rakentumaan lähemmäs Pietaria. Oulussa oli pikkukaupunki. Jos vastaavasti katsotaan eteenpäin, niin osa nykyisistä keskuksista tulee kuihtumaan, ja uusia keskuksia tulee nousemaan vanhoista pienistä keskuksista.
Asia on toki paljon politiikkaa, koska nykyäänkin hallitsijat pyrkivät lukitsemaan sitä, missä ovat vaikkapa yliopistot ja missä sairaalat, ja missä minkäkinlaiset julkiset palvelut - ja estämään näiden syntyä muualle. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta. Näin vallanpitäjät ovat aina toimineet. Mutta aina joku on sitten koittanut rakentaa jotain sellaisiinkin paikkoihin, minne toiset ovat koittaneet estää mitään rakentumasta. Viime aikaisessa historiassa Suomessa sellainen paikka on Seinäjoki. Seinäjoki on kasvanut kovaa vauhtia, vaikka valtio ja tietyt pankit olivat vuosia julistaneet, että se on oleva kuihtuvaa seutua pitkälle tulevaisuuteen. Kasvu on synnyttänyt työpaikkoja, ja nyt Seinäjoki on yksi Suomen nopeimmin kasvavista keskuksista - vaikkei sinne ole edes itsenäistä yliopistoa suotu, eikä sinne ole moniin muihin kasvatettuihin keskuksiin nähden sijoitettu juuri valtion työpaikkojakaan.
Mitä etäisyyksiin tulee, niin jos Turku-Uusikaupunki -rata perusparannettaisiin sille tasolle mille radat nykyään on tavattu henkilöliikenneradoilla perusparantaa, matka-aika Turun ja Uudenkaupungin välillä voisi olla 20-30 minuuttia valitusta ratkaisusta ja välipysäkeistä riippuen. Itse asun suuremmassa kaupungissa, ja täällä puoli tuntia on ihan normaali matka-aika kaupungin sisäisissä matkoissa kaupunginosasta toiseen. Usein matkaan julkisilla pitää varata kaupungin sisällä jopa tunti vaihtoineen. Tuo on täysin poliittinen valinta, että haluaako Uudestakaupungista kehittyvän osan vaikkapa Turun kanssa samaa työssäkäyntialuetta vai ei. Vastaava pätee siihen, että jos rata jatkettaisiin pohjoiseen, niin Uusikaupunki voisi kuulua samaan työssäkäyntialueeseen vaikka Porinkin kanssa. Mutta se on raakaa poliittista valintaa, että minne liikenneinvestointeja tehdään, ja mitä osia maasta halutaan kasvattaa ja mitä kutistaa.
- realisti123
Hyviä pointteja! Mutta voiko 1800-luvun Suomea suoraan verrata nyky Suomeen. 1800-luvun elinkeinorakenne oli lähes täysin toisenlainen. Esimerkiksi alkutuotannon osuus oli tuolloin 75% elinkeinorakenteessa kun se nykyään taitaa olla alle 5% ja kaupunkien ulkopuolella oli melko yleistä että elettiin omavaraistaloudessa.
- gjsfjd
Voi ja ei voi. Vertailu koski lähinnä sitä asiaa, että jotkut seudut kasvavat ja toiset kutistuvat, ja että jonnekin voi nousta kaupunkeja jossain kohdassa kuin tyhjästä, ja toisten keskusten noustessa aiempien suurten keskusten asema tuppaa vuorostaan pienenemään. Esimerkki oli Suomesta 1800-luvun alusta nykypäivään. Nopeutettuna vastaavan kehityksen voi löytää esimerkiksi Kiinasta, jossa 10 vuodessa on aiemmin melkein asumattomiin paikkoihin noussut useiden satojen tuhansien ihmisten kaupunkeja, ja eräät aiemmin isot kaupungit Kiinassa puolestaan ovat kärsineet väestökadon. Kaupungit nousevat ja laskevat. Sellaista luonnonlakia ei ole, että voisi sanoa varmaksi, että joku kaupunki nousee seuraavat 50 vuotta ylöspäin. Niin voi käydä, tai sitten jossain muualla voi alkaa mennä paremmin, ja väki karata muualle. Taannoin Espanjassa talouskriisin aikana miljoonat ihmiset lähtivät yllättäen ulkomaille, kun muualla meni taloudessa paremmin. Kaupunkien asuntorakentaminen törmäsi silloin seinään. Suomessa näin meinasi käydä 1970-luvulla, kun porukka lähti sankoin joukoin töiden perässä Ruotsiin, mutta se väki lähti silloin paljolti maalta. Jos nyt Suomen talous sakkaisi pahasti, ja Suomessa kävisi kuten monissa muissa on käynyt viime vuosikymmeninä, isoimmista kaupungeista lähtisi kansainvälisintä osaa väestöstä muualle maailmaan, ja näiden kaupunkien asuntomarkkinat sakkaisivat pahasti. Sellaisissa tilanteissa, joissa parhaiten tienaava väestö siirtyy sankoin joukon töihin ulkomaille taloudellisesti paremmin pärjääville alueille, on keskuasuntomarkkinoilla nähty useiden kymmenien prosenttien arvonlaskuja, ja tilanne sen suhteen, mitkä ovat valtakunna kasvukeskuksia, on voinut muuttua nopeastikin niin, että osa vanhoista kasvukeskuksista on tipahtanut kelkasta ja muuttuneet kuihtuviksi kaupungeiksi.
- kaenuusta
Sitäpä se minnäe justiin että oesiko siellä uuvessakaupungissa töetä tämmöselle kaenuun kutaleelle ja asuntoa.Teällä päen suomea ei uo ku pölliaatohommie ja alakaa jo tympiä jotta voesi tehhä jottae muutae vaekka sinne aatotehtaalle eipähän oesi yksinäesie öetä niin paljoa ko työkavereihen kansa saesi hoastella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse1384108- 892019
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap151941Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi581557Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos541452Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.
Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat1331405VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia
Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu1001328- 741226
- 981131
- 691063