Bash kysymys

dsafsadfasd

Kun kirjaudun ssh:lla ubuntuun, niin komentorivi on muotoa: käyttäjätunnus@hostname

Mutta haluan, että se olisi käyttäjätunnus@domainname

eli sen mitä hostname -d palauttaa.

Miten tämä onnistuu?

8

147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinhän-se-on-eikö-niin

      Mutta sehän se juuri on:

      hostname -s
      kertoo vain hostin

      hostname -i
      kertoo ip

      sudo gedit /etc/hostname
      aseta hostiksi minkä haluat


      Linux Mint 18 Sarah
      Xfce 64-bit

    • Ympäristömuuttuja PS1 sisältää hoputteen ja sitä pitäisi muuttaa. Tuohon on monia tapoja. Voit muuttaa .bashrc sisältöä tai ladata oman komentoritiedoston jokaiseen etäkoneeseen jonka suoritat. Muistaakseni environment="PS1=…" asetus voidaan pistää ssh:n asetuksiin.

      • Tehdään-jos-ei-ole

        PS1 ympäristömuuttujaa ei oletuksena ole, mutta mikä estää tekemästä. Olemassa olevat voi tarkistaa

        printenv

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


    • dsafsadfasd

      Kokeilin editoida /etc/hostname ja .bashrc -tiedostossa olevat kaikki kolme PS1 muuttujaa, mutta ei vaikusta.

      • Näin-se-menee

        Jos tee PS1 ympäristömuuttujan vaikka näin

        gedit .bashrc

        PS1=">>>>"

        ja tallenat sen
        on se voimassa kun seuraavan kerran avaat komentotulkin. Komentokehote muuttuu tuolla tälläseksi

        >>>>

        Linux Mint 18 Sarah
        Xfce 64-bit


    • Kirjoita echo $PS1 niin näet hoputteen sisällön.

      • näin-se-menee

        Sehän näkyy jokaisen rivin alussa, ei siihen mitään tarvitse kirjottaa.
        Oletuksena EI OLE PS1 ympäristömuuttujaa, vaan siinä näkyy

        matti@matti-p7-1080sc ~ $

        niin kuin kysyjälläkin oli. Ja tuo määrittely on /etc/hostname tiedostossa.

        tosin taisi Fedorassa ta Manrivassa tai jossain muussa, (en nyt muista), olla jo oletuksen vaihdettu, mutta ei yleensä ole.


    • qqwdqqwwqwd

      Ainakin tietokoneen nimen voi vaihtaa Järjestelmäasetukset->Tiedot. Siihen kirjoittaa mitä sylki suuhun tuo. Näkyy ainakin Päätteellä välittömästi kun sen käynnistää. Ssh en ole kokeillut miten vaikuttaa. Liekkö ssh palvelu vaatii oikein kunnon rebootin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      74
      3258
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      16
      1182
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1048
    4. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      103
      971
    5. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      933
    6. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      814
    7. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      811
    8. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      89
      698
    9. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      680
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      625
    Aihe