Jäähdyttimen varoitusvalo

FF-way

Ostin vastikään skodan

Eli hyvin on auto toiminut. Tänä aamun kuitenkin päästi hälytysäänen ja jäähdyttimen varoitusvalo vilkkui (ajoin kuitenkin töihin, kun matkaa ei pahemmin ole).

Lukasin tosta käyttöoppaasta, että voi olla joko ylikuumentunut moottori (tuskin, lämpöä -13 ja aamulla "kylmäkäynnistys" - ei lohkolämmitintä tms.) tai jäähdytinnesteen taso liian matala. Tarkistin töihin tultuani jäähdytinnesteet - oli tarpeeksi...

Työkaveri totesi, että huonossa säkässä voi olla liian huono pakkaskestävyys (jos on, eikö koneen pitäisi kuumeta - ei kuumennut; sitäpaitsi -13 kestävä jäähdytinneste on laimennettu todella rankasti).

Onko kellään kokemusta vastaavasta? Mikähän voisi olla vikana? Miten korjata tilanne? Huoltoonko?

t. Skoda Octavia vm. 2003 (1.6, 75kw)

23

19550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmmm

      Toi nyt on kansipahvin palamisen ensi oire, tarkkaile nyt alkaako tehdä painetta paisuntasäiliöön ja samalla hukata vähäisiä määriä jäähdytinnestettä!

      • paaliin-vaan-romut

        Samoin se alkaa kerätä öljyvesimössöä öljytulpan korkkiin näkyvästi. Sitä sinappia siis!
        Minusta tuollaisella vialla oleva skoda tulee ajaa paalattavaksi.
        Skodia on nyt niin paljon vaihtopenkillä eikä kukaan osta, että halvalla saa uusia tilalle...paalattavaksi :D


    • Ctavisti

      Tänään aamulla kävi minulle täysin samanlailla!!??
      Auto on Octavia-02 1,6l koneella.
      Normaalisti auto on joka yö lohkolämppärissä mutta viimeyönä ei ollut ja tänään aamulla kävi juuri edellämainitulla tavalla eli käynnistäessä autossa syttyi jäähdyttimen varoitusvalo ja kuului 3 piippausta.Annoin auton käydä noin 30 sek.kunnes taas sammutin auton.Uudelleen käynnistettäessä tapahtui taas sama homma ja ajoin autolla n. 1km lähimmälle huoltoasemalle.Soitin Metro-Auton huoltoon josta avulias huoltomies oletti kyseessä olevan jonkin sortin anturi vian.Kolmannen kerran kun käynnistin auton(n.5 min sammuttamisen jälkeen)ei valo enää jäänyt palamaan eikä piippauksia kuulunut.Lisäsin kuitenkin n.1/2 litraa syylarinestettä(ei ollut ennestään alle min.rajan) ja auto on pelanut ainakin puol tuntia nyt ihan normaalisti,ja lämmöt on koko ajan ollut normaalitasolla.
      Toivottavasti edellinen kirjoittaja ei ole oikeassa sen sen kansipahvin suhteen,olis nimittäin aika ikävää jos kahdesta Octaviasta menee samana yönä itsestään kansipahvi sököks :(

      • hmmmm

        ei minulla ole tarvetta olla oikeassa, vaan jos uusi auto ei tee lätäkköä ja joutuu lisäämään nestettä niin jossainhan se palaa?


      • FF-way
        hmmmm kirjoitti:

        ei minulla ole tarvetta olla oikeassa, vaan jos uusi auto ei tee lätäkköä ja joutuu lisäämään nestettä niin jossainhan se palaa?

        ...eli ymmärtäisin, jos nestettä ei olis esim. paisuntasäiliössä tai sitä olisi alle min. rajan. Tarkistettaessa nestettä oli noin puolivälissä max ja miniä - ja jos oikein ymmärsin, niin myös tuolla toisella octavistilla oli yli minimimäärän. Olisi vain kiva tietää, onko anturi vain seonnut (kauan jatkunut kostea sää ja sitte yhtäkkiä aika rapia pakkanen) vai onko kyseessä jotain vakavampaa...


      • hmmmm
        FF-way kirjoitti:

        ...eli ymmärtäisin, jos nestettä ei olis esim. paisuntasäiliössä tai sitä olisi alle min. rajan. Tarkistettaessa nestettä oli noin puolivälissä max ja miniä - ja jos oikein ymmärsin, niin myös tuolla toisella octavistilla oli yli minimimäärän. Olisi vain kiva tietää, onko anturi vain seonnut (kauan jatkunut kostea sää ja sitte yhtäkkiä aika rapia pakkanen) vai onko kyseessä jotain vakavampaa...

        ei riitä että tarkistat nestepinnan paisuntasäiliöstä mikäli pahvi tosiaan on vioittunut. Vuodosta johtuva paine 'työntää' nestettä paisuntasäiliöön samalla kun jäähdyttimen pinta laskee aineen haihtuessa moottorin palotilassa.
        Eli tarkista jäähdyttimestä!
        Vika on kyllä yleisin Dieseleissä mutta myös aluumiinikantisissa moottoreissa esintyy tätä.


      • FF-way
        hmmmm kirjoitti:

        ei riitä että tarkistat nestepinnan paisuntasäiliöstä mikäli pahvi tosiaan on vioittunut. Vuodosta johtuva paine 'työntää' nestettä paisuntasäiliöön samalla kun jäähdyttimen pinta laskee aineen haihtuessa moottorin palotilassa.
        Eli tarkista jäähdyttimestä!
        Vika on kyllä yleisin Dieseleissä mutta myös aluumiinikantisissa moottoreissa esintyy tätä.

        Eli tuo vuoto "työntää" (?) jäähdytinnestettä paisuntasäiliöön myös kun auto on kylmä (seissyt pakkasessa 4 h)?


      • FF-way
        FF-way kirjoitti:

        Eli tuo vuoto "työntää" (?) jäähdytinnestettä paisuntasäiliöön myös kun auto on kylmä (seissyt pakkasessa 4 h)?

        Käväsen joka tapauksessa mittauttamassa nesteen pakkaskestävyyden ja kysäsen samalta huoltomieheltä, josko olis aihetta pelätä jotain...

        Toisaalta, jos valo ei nyt syty enään (en kokeillut aamulla moottorin sammuttamista ja käynistämistä - jos olisi ollut vaikka väärä diagnoosi) voinen ajella rauhassa?

        Tuon nesteen näkeminen suoraan koneesta vaatii ilmeisesti muovikatteen irroittamista...?


      • Octavisti
        FF-way kirjoitti:

        ...eli ymmärtäisin, jos nestettä ei olis esim. paisuntasäiliössä tai sitä olisi alle min. rajan. Tarkistettaessa nestettä oli noin puolivälissä max ja miniä - ja jos oikein ymmärsin, niin myös tuolla toisella octavistilla oli yli minimimäärän. Olisi vain kiva tietää, onko anturi vain seonnut (kauan jatkunut kostea sää ja sitte yhtäkkiä aika rapia pakkanen) vai onko kyseessä jotain vakavampaa...

        Joo minullakin on tosiaan nestepinta koko ajan ollut minimin yläpuolella,lisäsin nestetta muutaman desin noin varmuuden vuoksi.
        Juttelin äsken veljeni kanssa jolla tosin on erimerkkinen mutta suht uusi auto kuitenkin,ja hän kertoi että hänen auto tekee välillä kovilla pakkasilla samoin,juuri kun nestipinta on melko alhainen,eli oli sitä mieltä että anturi ei ole ihan"parhaimmillaan""kovina" pakkas aamuina?
        Olisi mukava kuulla miten tämän toisen"FF-Wayn"homma on tänään edennyt,eli vieläkö valo on syttynyt?


      • vain paisuntasäiliössä
        FF-way kirjoitti:

        Käväsen joka tapauksessa mittauttamassa nesteen pakkaskestävyyden ja kysäsen samalta huoltomieheltä, josko olis aihetta pelätä jotain...

        Toisaalta, jos valo ei nyt syty enään (en kokeillut aamulla moottorin sammuttamista ja käynistämistä - jos olisi ollut vaikka väärä diagnoosi) voinen ajella rauhassa?

        Tuon nesteen näkeminen suoraan koneesta vaatii ilmeisesti muovikatteen irroittamista...?

        Ainakaan mun 1.6L koneessa ei nestemäärää näe mistään muualta kuin paisuntasäiliöstä. Ei ole jäähdyttäjässä korkkia eikä katteen alla mitään tarkistuspistettä tuolle. Ehkä ylävesiletkun paineleminen tai lämpötila voisi antaa viitteitä vajaasta nestemäärästä, jos sellainen edes on mahdollista. Kannentiiviste tai letkulämmitin (mulla yläletkussa) on vaarassa tietenkin vajaalla määrällä.


      • hmmm
        vain paisuntasäiliössä kirjoitti:

        Ainakaan mun 1.6L koneessa ei nestemäärää näe mistään muualta kuin paisuntasäiliöstä. Ei ole jäähdyttäjässä korkkia eikä katteen alla mitään tarkistuspistettä tuolle. Ehkä ylävesiletkun paineleminen tai lämpötila voisi antaa viitteitä vajaasta nestemäärästä, jos sellainen edes on mahdollista. Kannentiiviste tai letkulämmitin (mulla yläletkussa) on vaarassa tietenkin vajaalla määrällä.

        et taida tietää skodasta yhtään mitää!??skodassa ei ole jäähdyttimessä korkkia,eikä kansipahvi ongelmia muutakuin fabiassa oli jokunen vuosi sitten!paisuntasäiliö kyllä tahraantuu ihan likaiseksi jos on pahvi menny!se valo ei liity siihen mitenkään!!


      • FF-way
        Octavisti kirjoitti:

        Joo minullakin on tosiaan nestepinta koko ajan ollut minimin yläpuolella,lisäsin nestetta muutaman desin noin varmuuden vuoksi.
        Juttelin äsken veljeni kanssa jolla tosin on erimerkkinen mutta suht uusi auto kuitenkin,ja hän kertoi että hänen auto tekee välillä kovilla pakkasilla samoin,juuri kun nestipinta on melko alhainen,eli oli sitä mieltä että anturi ei ole ihan"parhaimmillaan""kovina" pakkas aamuina?
        Olisi mukava kuulla miten tämän toisen"FF-Wayn"homma on tänään edennyt,eli vieläkö valo on syttynyt?

        Joo-o... Kävin eilen mittauttamassa tuon jäähdytinnesteen pakkaskestävyyden (kestää alle -50), eli syy ei ollut siinä. Kyseinen korjaamo oli työpaikkani lähellä (toyota), mutta mittas ilmaseksi ja juteltiin vielä tovi tuosta varoitusvalosta...

        Eli sehän anturi on paisuntasäiliön yläosasta sojottava systeemi. Nesteet eivät ole ihan minimiarvossa, mutta on mahdollista, että anturi sekoiluu säiden vaihtelun takia - 0,5l lisää nestettä ja pinnan tarkkailua, niin homman pitäs olla ok. Jos asia vaivaa vielä, niin ei muuta kuin merkkihuoltoon ja piuha kiinni moottoriin ; voi olla esim. vika anturin johdossa/anturissa tms.

        No tuo valohan ei enää syttynyt uudestaan töistä lähtiessä, mutta tänä aamuna, kun auto oli taas hiukan seissyt, valo syttyi - sammui, kun sammutin auton ja käynistin uudelleen. Eli taidan lisätä tuon n. 0,5l punasta litkua ja seurailla tilannetta. Huoltomies sanoi, että pahvien palaminen/vioittuminen näkyy todella ("kuplii perkeleesti ja sotkee säiliön") selvästi, jos käyttää moottoria ja katsoo paisuntasäiliöön...

        Jez--- Ilmoittelen kyllä jos ilmenee jotain ihmeellistä. Jos yo. toimenpiteet eivät auta, käyn diagnostiikka-sepolla kuulemassa tuomion... :)

        Niin, autolla on ajettu alle 70 000 ja pidetty hyvässä kunnossa (huollot tms.) - eli olis aika ihme, jos moottori veisailis jo viimeisiään...


      • kansipahviPAHVI
        FF-way kirjoitti:

        Eli tuo vuoto "työntää" (?) jäähdytinnestettä paisuntasäiliöön myös kun auto on kylmä (seissyt pakkasessa 4 h)?

        Joo, kyllä se työntää. Luulitko että puristukset lakkasivat, jos moottori on paikallaan? Jos esim 4 pyttyinen 2 litran kone, niin jokaisen sylinterin tilavuus on 0.5 litraa. Mieti että mitä vuoto tekee paisuntasäiliöön? Jos vuotoa on kahdesta kattilasta, niin se on jo 1000mll.
        Sehän tulee jo yli säiliöstä. Sitten kun niitä on 4 kpl esim. moottorissa, niin onhan selvää, että painetta pukkaa. Harvoin kansipahvi menee vain yhden osalta. Pahvi on pahvia ja skodissa niitä kuluu luonnollisesti paljon.


    • Juha

      Kannattaa varmaan käydä huollossa luetuttamassa vikakoodit. Nämä nykyautot keräävät käsittääkseni diagnostiikkatietoa noista virhetilanteista.

      Niiden avulla on omassa autossani löydetty ainakin aina viallinen osa joka on sitten voitu vaihtaa. Auttaa ainakin mielenrauhan saamisessa jos diagnoosi näyttää että anturi on viallinen niin ei tarvitse todennäköisesti pelätä heti kansipahvin palamista.

    • Dynamic

      Mulla on just samanlainen kokemus takana noin kuukausi sitten.
      Löydät sen keskustelun otsikolla Lämpövalo?

      Mun tapauksessa valo ja summeri hiljeni, kun lisäsin jäähdytysnestettä. Ei siis ollut anturivika, eikä todellakaan kannen stefa ollut kärtsänny!!! Toimii loistavasti edelleen.

      Jos nestettä on melkein liian vähän, kylmällä kelillä lämpölaajeneminen eli supistuminen aiheuttaa varoituksen. Jos nesteen lisäämisen jälkeen kys. valo ei pala ja kun vielä tarkkailet nestemäärää jonkin aikaa, siis ettei häviä, niin se ongelma oli siinä.
      Huolet pois ja hyviä ajeluita!!!!

      • oktaavi

        jäähdytinneste menetää pintajännitystä joten vuodotkin tulevat herkemmin esille kuin "normaaleilla keleillä".


      • FF-way
        oktaavi kirjoitti:

        jäähdytinneste menetää pintajännitystä joten vuodotkin tulevat herkemmin esille kuin "normaaleilla keleillä".

        Kyllä varmasti asia on näin - mutta, jos nestettä karkailis (jokin liitin huonosti tms), pitäisi se tuntua/näkyä jossain; ainakin jos kyseessä on jokin suurempi vuoto (joku mutteri/kuristin tms. jäänyt kiristämättä tms.) Jos pinnat pysyy samana, on todennäköisempää, että lämpölaajeneminen (kylmykutistuminen :) yhdessä pakkasen ja kosteuden kanssa juksailee tuota anturia tai että anturi sekoilee rikkinäisyyttään/johto paskan tms.


    • käytännönopettanut

      Jäähdyttimen nestepinta liian matalalla. Jäähdytinjärjestelmässä ilmaa jolloi neste poistuu ylivuotoputken kautta. Tuttu asia. Tyhjää järjestelmä kylmänä ja kaada neste takaisin, annan auto käydä että saavutetaan normaalilämpö. Kun ilma on poistunut suljetaan korkki. Autö toimii normaalisti ja neste ei häviä tielle tai parkkipaikalle. Kokemusta on-

      • jäähdyttämöntäyttö

        Usein painavat paineilmaa sinne paisuntasäiliöön, että nesteet valuu takasin jäähdyttämöön.


    • naurettavaromu

      Se on kuumentuneen kuskin varoitusvalo. Kuskille kun ei ole omaa ainetta mikä poistaa pintajännityksen. Skotukka kuskit siis ajavat aina pienessä jännityksessä että kuka nauraa seuraavaksi. Tottuneethan ne siihen on.
      Muista katsoa huomenna liikennevaloissa viereistä autoa, siellä voin olla minä, ihan omalla naamalla nauran katketakseni, länsiautossa kun ei tarvitse käyttää naamaria.

    • paljastan-osan

      Skodissa tuo valo on naamioitu jäähdytin valoksi. Oikeasti se on vakoilukoneiston käynnissäolo valo. Samalla tavalla kun mediassa on suora lähetys, palaa siellä valo varoituksena.
      Itäblokin vakoojat näet tyhjentää silloin autosi muistia siitä, että missä autolla on ajettu ja mitä siellä on puhuttu. Seuraavan kerran kun valo palaa, he saattavat lähettää rikkoontumis signaalia autoosi. Silloin voi juuri mennä tuo kuuluisa kansipahvi, koska kannen ja venttiilikopan välissä on anturi, joka voidaan kauko-säädöllä painaa kansipahvin läpi. Näin sitten tulee ensin höyryä pakoputkesta ja lopulta koko kattila on rikki.

    • Voiveikkoset

      On siinä mulla automiehiä. puhuvat puppua että hirvittääPoistakaa ilma jäähdysjärjestelmästä- Siinä ohje lyhyimmän kaavan mukaan

      • ilmajavesi

        Minä sanoisin, että sinne pitää laittaa lisää ilmaa, että neste menee takasin omaan osastoonsa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      87
      1006
    4. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      18
      997
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      811
    10. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe