kavereiden kanssa tuli puheen aiheeksi ajokortin menetys ja yksi kavereista heitti ilmoille että ajokortin ( tai ainakin osan siitä) voi anoa takaisin ennen kun ajokielto päättyy joten voiko tässä sääntö suomessa olla mahdollista tällänen?
totta vai tarua?
13
212
Vastaukset
- vilkku.sherlock
Kaiken voi kuittaa vilkun vilauksella.
- MelkeinKortitOn
Ajo-oikeus joko on tai ei ole. Ajokortti joko on tai ei ole. Ei ole olemassa mitään osittaista ajolupaa tai osittaista ajokorttia. Höpöhöpö-juttuja taas.
Joitakin ajoneuvoja saa ajaa myös ilman korttia. Esimerkiksi jotkut voivat ajella mopolla töihin, vaikka kortti olisi kuivumassa...
- Ihanko.Totta
TheRat kirjoitti:
Joitakin ajoneuvoja saa ajaa myös ilman korttia. Esimerkiksi jotkut voivat ajella mopolla töihin, vaikka kortti olisi kuivumassa...
Ihan totta??????
Ihanko.Totta kirjoitti:
Ihan totta??????
En ole viime vuosina tarkistanut (ei ole itselle ajankohtaista), mutta ainakaan itse en muutama vuosi sitten tarvinnut korttia mopon ajoon.
- KortitOn
TheRat kirjoitti:
En ole viime vuosina tarkistanut (ei ole itselle ajankohtaista), mutta ainakaan itse en muutama vuosi sitten tarvinnut korttia mopon ajoon.
Minä en tarvitse mopon tai moottoripyörän ajamiseen erillistä ajokorttia. Mopoa saan ajaa vaikkei olisi ensimmäistäkään ajokorttia. Olen 50v. ja abc-ajokortin suoritin 1984. Nyttemin kortissani lukee abecede
KortitOn kirjoitti:
Minä en tarvitse mopon tai moottoripyörän ajamiseen erillistä ajokorttia. Mopoa saan ajaa vaikkei olisi ensimmäistäkään ajokorttia. Olen 50v. ja abc-ajokortin suoritin 1984. Nyttemin kortissani lukee abecede
Mutta moottoripyörää et voi lain mukaan ajaa ilman nykyistä korttiasi. Mopoa voit.
- KortitOn
TheRat kirjoitti:
Mutta moottoripyörää et voi lain mukaan ajaa ilman nykyistä korttiasi. Mopoa voit.
Juuri näin on asian laita.
- riippuumistäkiikkuu
TheRat kirjoitti:
Tuo riippuu kai minä vuonna on syntynyt. Nuoremmalta ikäpolvelta vaaditaan kortti kun taas vanhat kääkät voivat ajella ilman ;-)
- logiikkaa-ei
Jos jään mopolla kiinni rattijuopumuksesta, menetän B-kortin, mutta voin silti jatkaa ajamista sillä ajoneuvolla, jolla rike on tapahtunut.
- JurriKeskeyttääAjamisen
Jos mopolla ajaessasi puhallat rattijuopumukseen riittävät lukemat poliisin alkometriin et varmasti jatka jurrissa ajamista sillä kertaa. Mopo jää siihen. Seuraavana päivä se taas jo onnistuu kun promillet on poistuneet.
Mopon ajo-oikeus vaaditaan vuonna 1985 syntyneiltä ja sitä nuoremmila henkilöiltä. Onnekkaasti olen 84, joten korttia en tarvitse mopon kuljettamiseen.
Jos ja kun ajo-oikeus menetetään, niin se on kokonaan poissa niin pitkään, kuin ajokieloon voimassaoliaika kestää. Eikä käsittääkseni siitä mitään osasia voi anoa takaisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä712388Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721782Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711460Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461447Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2551425- 831252
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3801222Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421215- 1281185
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3441156