Ubuntu-osaajat, hjelppiä ?

bantu_

Tälläisenä untuvikkona Ubuntun käytössä kysymys johon toivon nopeaa asiallista vastausta.

Jonkin aikaa ollut asennettuna Ubuntun 14.04 LTS vanhemmassa koneessa johon olen peruskäytössä ollut tyytyväinen. Varakoneena ja käyttiksenä netissä.

Joko kannattaa päivittää tuohon Ubuntu 16.04. LTS "Xenial Xerus" -versioon jota tarjottelee? Eikös tuo 14.04 ala vanheta nyt huhtikuussa?

9

260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • linuxuser

      nooh... ehkäpä päivitys kannattaa, MUTTA...

      tuo 16.04 on raskaampi kuin 14 versio. Voi olla, ettei koneesi jaksa sitä oikeasti pyörittää kevyenä...
      Ehkäpä saat tuon 16.04 ISO tiedoston ladattua ja poltettua DVD:lle ja voit kokeilla sitä asentamatta...
      Jos DVD:ltä pyörii edes mitenkään niin ehkä kone jaksaa... ?

      • bantu_

        Juu, tiedän kyllä mutta luulen että pyörii tuokin. Sen näkee kun päivittää ja jos slagailee niin pyyhkäisen veks ja asennetaan joku kevyempi jakelu sitten.

        Prossuhan tuossa ei ole kuin Intelin Pentium D 3 GHz ja RAMia nyt lisäsin sen max, 4 Gigaa minkä tuohon nyt saa.
        Rinnakkain oli Vistan kanssa tuo 14.04 siinä, josta Vista tietty lensi käyttämättömänä mäkeen jo aiemmin.

        Saan toki ladattua ja tehtyä live-tikkujakin eri versioista joita kokeilla. Live-tikulta alussa tutustuinkin yleensä Ubuntuun sillä winukan 10 ei kiehdo syystä tai toisesta, ainakaan vielä.

        Kiitti vastauksesta.


    • Ei vanhene pariin vuoteen.

      • XFCE4

        Niinpä. Tuki Ubuntu 14.04.5 jatkuu vielä vuoteen 2019.
        https://wiki.ubuntu.com/Releases
        Mutta voihan tuo toki päivittää. Ubuntun Unity on aika raskas työpöytä, mutta kevyemmillä työpöydillä vanhempikin kone on täysin käyttökelpoinen.
        Riippuu jossakin määrin näytönohjaimen kyvyistä.


    • En päivittäisi jos toimii ja olet tyytyväinen. Itsellä myös 14.04 käytössä. Tosin LUbuntu, jossa kevyempi työpöytä. Jos käyttö lähinnä netin selaamista sama mikä työpöytä alla on. LUbuntun tuki taitaa loppua aikaisemmin. Jos päivität ota varmuuskopio ensin.

      • bantu_

        Päivitin tuon enkä juuri huomannut mitään isompaa eroa, ehkä hieman enemmän syö resursseja joten esim. käynnistyy hieman hitaammin. Itse päivitys ei hävittänyt mitään entisestä.
        Tuon Lubuntun 14.04 LTS Trusty Tharin tuki oli 3 vuotta eli nyt huhtikuussa pitäisi päättyä. ( aikaisemmat 2 v.)

        Ei tuo Unityn työpöytä todella haittaa kun se varakoneena lähinnä on ja harvemmin käytössä, muut hommat menee vielä tällä koneella winin 7Pro:lla loppuun asti.

        Ihan mielenkiintoista vaan "opetella" näitä muitakin tulevaisuuden varalle.


      • bantu_
        bantu_ kirjoitti:

        Päivitin tuon enkä juuri huomannut mitään isompaa eroa, ehkä hieman enemmän syö resursseja joten esim. käynnistyy hieman hitaammin. Itse päivitys ei hävittänyt mitään entisestä.
        Tuon Lubuntun 14.04 LTS Trusty Tharin tuki oli 3 vuotta eli nyt huhtikuussa pitäisi päättyä. ( aikaisemmat 2 v.)

        Ei tuo Unityn työpöytä todella haittaa kun se varakoneena lähinnä on ja harvemmin käytössä, muut hommat menee vielä tällä koneella winin 7Pro:lla loppuun asti.

        Ihan mielenkiintoista vaan "opetella" näitä muitakin tulevaisuuden varalle.

        Siis Trusty Tahr:n :)
        Lubuntun 16.04 :n tuki taas on -19 asti kun Ubuntun ( 5 v) jatkuu aina -21:een.


      • toimiiha_se

        Sellaisen huomion vois heittää, että tuntuu olevan enemmän prosesseja ajossa defaultisti tuossa 16.04:ssä ja hitaammassa koneessa kannattaa suorittaa hiukan karsintaa. Itse asiassa tappelin kahdessa koneessa, toisessa 13.5multiplier/2GHz/256kB cache AMD(2400 ) ja toisessa 11mul/1.75GHz/512kB cache AMD(eli myös n.2400 ). Näyttäisi siltä, että tuo välimuistin tuplaus - vaikka kellotaajuus hiukan putoaakin on se mikä ratkaisee tässä - toinen kone takkuaa ja toisessa tuntuu pyörivän vielä videotkin. Eli jos jostain saisi vaan 1024kB cachella olevan K7:n, niin ottaisin kyllä sellaisen vastaan mielelläni! ;)
        Sen sijaan jos jättää graafiset kilkkeet pois, menee 1700 AMD:kin vielä sutjakkaasti, enkä usko, että tuossa tulee tehot enää vastaan, vaikka ajas 900MHz:lla koneella.


    • Jos LUbuntun tuki loppuu pitänee itsekin päivittää. Tietoturvapäivitykset kai tuohonkin vielä tulee. Alustavasti asensin yhdelle levylle server-version. Jos siitä tekisi vieläkin kevyemmän version. X ja alsa asentui helposti. Työpöytä mietinnän alla. Openbox haluaa asentaa skanneri ja printterituen. Ei niitä tarvita poppikoneessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      64
      1887
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      79
      1267
    3. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      78
      1204
    4. 45
      1115
    5. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      160
      982
    6. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      969
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      910
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      183
      853
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      848
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      39
      844
    Aihe