Matkaongelmia

apuatarvitsen

terve, sain siis lähetteen Taysiin ja onnellisempi en tällä hetkellä voisi olla, mutta haluaisin kysyä täältä jos joku tietää että onko mahdollista saada jonkinlaista apua sosiaalitoimistosta/kelalta tuohon matkaan sinne tampereelle vai pitääkö juna/bussimatka sinne ja takaisin sekä yöpyminen maksaa täysin itse kun olen opiskelija ja näillä rahoilla mitä tukina saan ei paljoa matkustella eteläänpäin. asun siis Oulun lähettyvillä. Kiitos todella paljon jo vastauksista jos joku osaisi auttaa!

7

414

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MatkustaRauhassa

Mikäli elät toimeentulotuelle, niin Kela maksaa sen osuuden mikä menee yli 25 euron suuntaansa ja sossu maksaa loput.

• Ei_yöpymistä

Ongelmana lienee se että junaliput pitää ostaa ensin omalla rahalla, ellei siihen sitten saa apua sossusta. Kela palauttaa sitten pankkitilille 2 x 25 euroa ylittävän osuuden lipuista.

Oulusta ehtii Tampereelle oikein hyvin aamujunalla ja vielä illaksi kotiin, joten Kela ei varmaankaan korvaa majoittumista. Vastaanottoaika on tietenkin sovittava transpolin kanssa (aikaisintaan klo 13). Koko päivähän tuohon uppoaa, mutta Tampereella pyrkivät hoitamaan useamman asian kertakäynnillä pitkien matkojan takaa tuleville.

• TämäNeropattiUnohti
        Ei_yöpymistä kirjoitti:

Ongelmana lienee se että junaliput pitää ostaa ensin omalla rahalla, ellei siihen sitten saa apua sossusta. Kela palauttaa sitten pankkitilille 2 x 25 euroa ylittävän osuuden lipuista.

Oulusta ehtii Tampereelle oikein hyvin aamujunalla ja vielä illaksi kotiin, joten Kela ei varmaankaan korvaa majoittumista. Vastaanottoaika on tietenkin sovittava transpolin kanssa (aikaisintaan klo 13). Koko päivähän tuohon uppoaa, mutta Tampereella pyrkivät hoitamaan useamman asian kertakäynnillä pitkien matkojan takaa tuleville.

kertoa sen, että mikäli elät toimeentulutuella, niin sossu malsaa tuon 50 euroa mitä Kela ei maksa. Kyllä Kela maksaa myös yöpymisen mikäli junavuorot eivät sovi. Maksoihan Kela minun Ruotsinmatkanikin.

• Nerous_puuttuu_sinulta
        TämäNeropattiUnohti kirjoitti:

kertoa sen, että mikäli elät toimeentulutuella, niin sossu malsaa tuon 50 euroa mitä Kela ei maksa. Kyllä Kela maksaa myös yöpymisen mikäli junavuorot eivät sovi. Maksoihan Kela minun Ruotsinmatkanikin.

Jätitkö lukematta tämän keskusteluhaaran ensimmäisen viestin. Siinähän juuri kerrottiin että Kela maksaa omavastuun ylittävän osuuden ja sossu omavastuun. Miksi se olisi pitänyt kertoa uudelleen. MUTTA matkaliput on todellakin ostettava ensin itse omalla tai sossun rahalla, Kela palauttaa tositteita vastaan omavastuun ylittävän osan jälkikäteen.

Oulu-Tampere välillä kulkee tiheästi ja nopeasti junia, joten yöpyminen lienee tarpeetonta. Jos aloittaja asuu kauempana Oulusta, Kelan korvattaviin kuluihin sisältyy matkat myös rautatieasemalle (bussilla, omalla autolla tai taksilla).

• Toimeentulotuki

Ihan kaikilla Suomen sosiaaliturvaan oikeutetuilla on mahdollista saada Kelasta matkakorvaus, ei tarvitse olla toimeentulotuen asiakas. Matkakorvauksen omavastuu on 25 € yhteen suuntaan. Mikäli on lisäksi toimeentulotuen asiakas, niin Kela maksaa myös omavastuun perustoimeentulotukena (perustoimeentulotuen myöntää nykyään Kela, sossu myöntää vain harkinnanvaraisen ja ehkäisevän toimeentulotuen). Matkaliput toki tulee itse maksaa ensin, ja korvaukset saa vasta jälkikäteen. Voit toki yrittää saada sossusta harkinnanvaraisena maksusitoumuksen matkoihin, mutta voi olla ettei sitä välttämättä myönnetä, kun periaatteessa korvaus terveydenhuollon matkoista kuuluu Kelalle.

• Jampsukkainen

Jos joutuupääsee yöpymään, kannattaa selvittää potilashotellin käyttömahdollisuus.

• Anonyymi

Se on olemattoman pien elin päässä.

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1984
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1740
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      61
      1414
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      80
      1397
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1038
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      946
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      943
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      892
    9. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      73
      876
    10. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      109