Rintakipu (kehkot vai ruoansulatus syynä?)

rutistaa

Reilu 2 viikkoa sitten aloin kärsimään jokapäiväisestä rintaa puristavasta tuntemuksesta. Kuvailin oireita lääkärissä ja hän sanoi että muuten sopisi keuhkoveritulppa, mutta ei ole mitään asiaa tukevaa (en juo, polta, enkä käytä e-pillereitä). Otettiin EKG jossa ei merkillepantavaa. Pulssi oli kai tiheä ja verenpaine koholla, mutta johtuivat kaiketi tilanteen aiheuttamasta jännittyneisyydestä. Happisaturaatio oli kuulema hyvä.

Sain Somac-lääkettä käytettäväksi viikon että nähtäisiin olisiko kyseessä vain haponnousu. Olen kyllä kärsinyt hyvinkin usein vatsahappovaivoista, mutta närästykseksi en tätä koe, eikä muistuta mitään muuta minulla aiemmin ollutta vatsaperäistä vaivaa. Sydän- ja verisuonitauteja ei suvussani ole, toisaalta en myöskään ole lopen uupunut kuten ilmeisesti sitten pitäisi olla jos sydämessä olisi häikkää.

Kohta on viikko kulunut ja edelleenkin vaan tuntuu rinnassa. Välillä puristaa enempi, välillä vähempi. Vaikuttaisi siltä kuin tuntuisi pahemmalta jos olen eteenpäin kallistuneena?

Eilen alkoi sattumaan vatsaankin, navan vas. puolelle. Olen toisaalta joskus saanut vatsavaivoja vatsalääkkeistä kuten Somac, joten en tiedä liittykö tähän rintapuristukseen vai ei.

Joulukuussa sairastin ilmeisesti influenssan ja rtg-kuvassa keuhkoissani oli nestettä. Tämän jälkeen yskin lopulta kai pari kk ajan, kunnes mukaan tuli hengenahdistus. Käytin kk ajan hoitavaa astmalääkettä, ja ahdisti jokaikinen päivä silti. Lopetettuani lääkityksen olin viikon päästä terve pari päivä, mutta se päättyi sitten siihen että alkoi tuo rinnanpuristus.

Ei tunnu siltä että olen kuolemaisillani, mutta alkaa mennä hermo kun jokaikinen päivä on tuo sama tunne rintakehässä. Keuhkova avaava lääke ei siihen auta, ei näemmä mikään vatsahappolääkekään (ennen Somacia kokeilin jo paria käsikauppalääkettä).

Onko mitään idiksiä minkä elimen sairaus voisi olla kyseessä?

2

991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyispäapu

Sattumalta aika samanlaisia oireita kuin itselläni pari-kolme vuottaa eikä syytä löydy.
      Rintaa polttelee ja puristaa. Ensin alkujaan epäilin hengitystietulehdusta tms, mutta röntgenissä ei ollut merkkiä keuhkojen tulehduksesta. Välillä pulssi korkea ja rintakipuja voi olla koko päivän, jolloin pystyn vain makaamaan. EKG:hen en pysty silloin lähtemään. Minua myös huimalee joskus ja päässä ei oikein kierrä veri, tulee pökerryttävä olo.
      Olen käynyt kardiologilla ja sisätautilääkärillä. Alkaa olla päivittäin ahdistava ja pelottava olo, kun rinta/sydän oireilee.
      Vatsahappolääkettä kokeillaan joskus siksi kai, että joillakin sydämestä johtuvilla oireilla ja happovaivoilla on yhtäläisyyttä. Jos happolääke vie oireet, oireitteen sydänperäisyyttä ei tarvitse sitten kovasti ainakaan epäillä.
      Keuhkoja avaavia lääkkeitä en voi käyttää, koska alkaa sydänoireilu.
      Yksi apteekin pilleri on, joka helpottaa vähän hengitystä, avaa hengitysteitä eikä tule ainakaan minulle mitään sivuoireita, se on Medipekt-yskänpilleri 8 mg, se on reseptitön. Farmaseutti kysyi, onko yskää, sitä ei saa käyttää hengenahdistukseen vaan siitä syystä pitää mennä lääkärille ! Sanoin, että yskää on (koska olen ollut lääkäreillä tutkimuksissa eikä syytä eikä apua löydy heiltä) Eräs lääkäri sanoi, että Medipektiä voi käyttää (ei jatkuvasti kuitenkaan !), jos se kerran auttaa. Minulle auttaa puolikas pilleri eli 4 mg aamulla ja 4 mg illemmalla, se vaikuttaa noin 7-8 tuntia. Vaikutus alkaa noin puolen tunnin päästä. Sitä saa ohjeen mukaan syödä enemmänkin.
      Minäkin ihmettelen, missä elimessä se vika on, onko se ehkä sydämen ja keuhkojen yhteistoiminnassa, verenkierrossa ?
      Toivottavasti joku meitä valaisee !

• rutistaa

Omalla kohdallani olen päätynyt siihen että rintakivun syy on selkärangasta tai -lihaksista juontuva. Googletin tarpeeksi kauan rintakipua tms. ja löysin keskusteluja joissa ilmeisesti treenausta harrastavat ihmiset juttelivat keskenään siitä että kun tulee tietty selkään, se voi säteillä rintakehän puolelle. Tuo probleemien syy löytyy siis ylä- tai alaselän alueelta. Olin niin keskittynyt rintapuolen tuntemuksiini etten ollut osannut hahmottaa kehoani sen kummemmin, ja tuo rintakipu oli semmoista ahdistavaa tai pakahduttavaa että helpointa minun oli syyttää keuhkoja. (Happolääkkeet eivät siihen tehonneet.)

Kuitenkin nyt kun olen asiaa miettinyt, selkäni ei tunnu kauhean hyvältä ja olen ollut tosi huonoissa asennoissa joissa on voinut tulla jotain pysyvämpiä pinteitä. Selkärangan alueella on muutenkin häikkää, alaselkä kipui pahasti jo parikymppisenä, ja niskan sekä yläselän alueella oli kipua pitkään joitakin vuosia sitten. Jälkimmäistä sain rauhoittumaan laskemalla leukaa alemmas (fysioterapeutin mukaan pidin leukaa liian koholla, joka aiheutti jännittyneisyyttä). Alaselkään ei ole tullut enää viikkokausia kestäviä noidannuolia tai iskiaksia sen jälkeen kun aloin kävelemään enemmän (hieronee selkää).

Keskiselän pinteet heijastuvat ilmeisesti nimenomaan rintakehälle - kuten minulla. Syvemmällä rintakehän sisällä tuntuvat kivut lienevät ihan eri juttu.

Olen itse käyttänyt avaavaa lääkitystä tarpeen mukaan jo useita vuosia. Joka kerta se saa sydämen nakuttamaan villinä ja kädetkin saattavat täristä, varsinkin jos en ole pitkään aikaan käyttänyt ko. lääkettä (minulla Bricanyl). Tämä ei ole vaarallista, eli jos avaavaa on tarvis, niin ei kannata säikähtää pumpun tykytystä. Lisäksi itse uskon että minulla on myös sydämen rytmihäiriöitä; jos nukun huonosti, se nakutus on niin hurjaa ja välillä tuntuu kuin jäisi lyöntikin välistä (ns. muljahdus). Mutta tämäkään ei välttämättä ole vaarallista. Sydämen kaikenlaisia juttuja lienee kuitenkin tosi paljon ja parempihan ne on kaikki selvitellä.

Pirullista aina jos ei siltikään selviä. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 81
      5037
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4268
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3058
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2596
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      53
      2247
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2221
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1850
    Aihe