Aloin oikein pohtia omia tuntemuksiani vatsan suhteen, kun kokoajan on hiukan epämiellyttävän "kireä" olo. Olen jo pitemmän aikaa ollut huolissani siitä, että on kiusallisia tuntemuksia liikkuessa pieniäkin matkoja. Tuntuu aivan kuin jatkuvasti supistaisi ja vatsa on kireä ja kova. Kädellä painaenkin vatsa tuntuu kovalta ja pingottuneelta, mutta toisaalta eikös tuo kohtu ole aikas moinen lihas ja sen kuulukin tuntua etenkin seistessä ns. kireältä? Maatessa esim. kyljellään tunne on erilainen, silloinhan edes vatsalihakset eivät joudu koetukselle, eikä kohtu paina eteenpäin ja veny. Mitä mieltä olette? Pelkääköhän sitä liian helposti heti, että jokin on vialla, esim. että jatkuvasti supistelee, kun vatsan tuntee kireänä edessä? Olen vain monien "ihanuuden ajasta" puhuvien juttujen perusteella ajatellut että ei sitä vatsaa sitten edes huomaa, kun on raskaana...
raskas vatsa
6
4621
Vastaukset
- rv 23
Olen ollut kiusallisen tietoinen vatsastani lähes koko raskauden ajan. "Kireä pallo" muistuttaa olemassaolostaan jatkuvasti. Kävelemään ei pysty supistusten ja kohdun kannattimien venymiskipujen takia. Nopeissa liikkeissä ja kumarruksissa supistukset tuntuvat myös. Lisäksi vatsa on nyt jo niin korkealla, että syöminenkin tekee tiukkaa. Sitä vaan pohtii, että mitä tästä vielä tulee :)
- pikku-y
Kyllä vain ja aivan varmasti sen vatsan huomaa. Ja juuri tuollainen kireä pallo ja supistuksia yms kivaa ollut jo pidemmän aikaa, rv 27 meneillään.
Onhan se joillain aivan fantastisen ihanaa aikaa ja elämänsä kunnossa, mutta taitaa valtaosin olla sitä että aika kultaa muistot ja halutaan vaalia sitä odotuksen ajan ihanuuden myyttiä :)- mahis
mä olen viikolla 27 ja kaikki sanoo voi kuin pieni masu. Mä haluaisin, että se olis isompi, niin vauva olis ainakin kasvanut kunnolla. Kasvukäyrä oli rajojen alakantimissa, mutta rajoissa kuitenkin. Supisteluja ei ole ollut, mutta nyt alkaa pieni kireys jo tuntua vatsalla. Toikin on varmaan tapauskohtaista, mutta jos paljon supistelee niin kannattaa vaikka soittaa neuvolaan ja tarkistaa asiaa. Mulla nimittäin yks ystävä sai lapsen viikolla 29 kun kohdunkaula oli löystynyt. Sanoi, että oli tuntenut supisteluja ennen sitä mutta ajatellut niiden kuuluvan asiaan.
- pikku-y
mahis kirjoitti:
mä olen viikolla 27 ja kaikki sanoo voi kuin pieni masu. Mä haluaisin, että se olis isompi, niin vauva olis ainakin kasvanut kunnolla. Kasvukäyrä oli rajojen alakantimissa, mutta rajoissa kuitenkin. Supisteluja ei ole ollut, mutta nyt alkaa pieni kireys jo tuntua vatsalla. Toikin on varmaan tapauskohtaista, mutta jos paljon supistelee niin kannattaa vaikka soittaa neuvolaan ja tarkistaa asiaa. Mulla nimittäin yks ystävä sai lapsen viikolla 29 kun kohdunkaula oli löystynyt. Sanoi, että oli tuntenut supisteluja ennen sitä mutta ajatellut niiden kuuluvan asiaan.
Itse olen sitten sinun vastakohta, eli varsinainen isomaha! Ja kyllä se vatsa sinullakin ehtii kasvaa, usko vaan. Ei tunnu ajatus kivalta, että kun nyt jo ei taivu mihinkään liikkuminen on kuin norsu posliinikaupassa, ja tietää että tästä se vasta alkaa... Ei se vauvan kasvu aina ole siitä vatsan koosta riippuvainen, riippuu myös äidin ruumiinrakenteesta ja veden määrästä.
Sinulle nyt vaan soisin että nauti olosta niin kauan kun masu on pieni eikä ole liikaa supistuksiakaan. Ne ei ole kovin kivoja kun tietää että olis vielä yli kymmenen viikkoa sinniteltävä.
- Odottelija
ja koko tämäkin päivä meni maatessa, vaikka piti olla siivouspäivä! :/
Ja just siksi, kun on niin kipeä/ kireä maha. Mulla sattuu tuonne yläosaan, niinkuin kylkiluiden (??)kohdalle, enemmän oikealle puolelle.
Auh, ja vielä kun vaavi pönkää pyllyä koko ajan tuonne alla tai jonnekin sinne, ni aijai! Ja jaloilla paukuttaa vasemmalle puolen.
Maatessa tosiaan on ainoa hyvä asento olla.
Mutta ei onneksi enää kauaa kun helpottaa.. :) - .................
olet menos raskausviikoilla jossa masu kasvaa kovasti ja siitä johtuu "kiristyksen" tunne liikkues.mulla oli myös muutaman viikon kiristävää tunnetta ku kasus niin paljon =) välttääksesi raskausarpia muista laittaa kosteusvoidetta masuun =) onnelisia odotushetkiä =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1076894- 954421
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista483786Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee483502- 513478
- 1873419
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san242939- 672644
- 462491
- 131844