Kateus, riidat ja saarnaajien valikointi

Muuanvain18

1. Kor. 1:12,13. Joku teistä sanoo: "Minä olen Paavalin", toinen taas: "Minä olen Apolloksen",....

.....

Vielä tänäkin päivänä luterilaisessa kirkossa, (Lue: lestadiolaisuudessa), on loputon määrä puolueita, jotka kaikki uskovat olevansa oikeassa. Ketkä ovat oikeassa: herrnhutilaiset, kveekarit, metodistit vai pietistit? Kuka on oikeassa? Kun ne tuomitsevat toisiaan, niin kuka on oikeassa? Ehkä se, joka vähiten kerskuu uskonopistaan.

Oikea kristillisyys ei ole tyhjissä sanoissa, vaan Hengessä ja totuudessa, sisäisessä ihmisessä, joka on Hengen ykseydessä Jumalan mielen mukaisesti. Oikeassa kristillisyydessä ei ole kyse siitä, onko ulkoisessa tunnustuksessa yksi kirjain enemmän tai vähemmän. Kysymys on sydämen sisäisestä hengellisestä elämästä, ja sen vaikuttaa Kristuksen sovintoarmo.

Oletpa sitten juutalainen, kreikkalainen tai luterilainen, oletpa katolinen, reformoitu, pietisti, herrnhutilainen, kveekari, uuslukija tai vanhalukija, tai kuka lienetkin, uskotko, että kuollut kirjainusko, jota sinun isäsi ovat tavailleet edellä ja sinä tavailet perästä, pelastaa sinun sielusi kadotuksesta? Uskotko näin siksi, että luulet omistavasi kirjaimellisesti oikean tunnustuksen, vaikka sinulla ei ole oikeaa henkeä ja elämää sydämen sisäisessä salatussa ihmisessä? Oikea henki ja elämä ilmenee uskon ykseytenä ja rakkautena. Vai luuletko sinä, että Jumalan Henki antaa kuolleen kirjaimen telkien ja lukkojen kahlita ja sitoa itseään?

Kiitos ei, ystäväni! Kristillisyys ei anna sitoa itseään johonkin tiettyyn uskontunnustukseen, joka kuitenkin on ihmistekoa, olkoon kuinka puhdasoppinen tahansa.
Ei oikea kristillisyys on vapaa, ja se tekee vapaaksi, niin kuin se Henki on vapaa, joka herättää oikean kristillisyyden. Se vapauttaa kirjaimen pakosta. Teidät on nimittäin kutsuttu vapauteen, ei kuitenkaan lihalliseen vapauteen, jota maailman lapset ylistävät ja tavoittelevat, vaan Hengen vapauteen, joka on itse elämä kristillisyydessä, sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Näin LLL1844 Sorselessa tarkastussaarnassaan. Muutamia viikkoja sen jälkeen, kun oli tavannut ns. Lapin Marian.

Jatkan vielä...

26

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muuanvain19

      Ei ole siksi ihmeellistä, että apostolin täytyi kehottaa Korinton kristittyjä välttämään turhia sanakiistoja, jotka eivät tuota mitään hyvää, vaan päinvastoin turmelevat ja tukahduttavat kristillisyyden hengen ja elämän. Sen tähden Paavali sanoo: "Te olette vielä lihallisia, koska kukin teistä sanoo: "minä olen Paavalin..."

      Vielä tänäkin päivänä voi olla tarpeen toistaa ja selittää samoja sanoja, sillä kristillisyyttä ovat sekoittaneet ja tallanneet monet puolueet ja lahkot, jotka seisovat, kuin kytketyt naudat kirjaimen vankeina ja sanovat: "Minä olen kalvinilainen, minä olen luterilainen, minä pietisti, minä kveekari, minä herrnhutilainen, minä uuslukija, minä vanhalukija". Luuletko, että Jumalan Henki antaa sitoa itsensä kirjaimeen, eli ulkoiseen tunnustukseen? Luuletko, että oikea kristitty antaa sitoa itsensä kuolleeseen kirjaimeen, niin kuin koira sidotaan muurinpylvääseen? Luuletko, ettei Jumala voi herättää turkkilaista tai pakanaa yhtä hyvin, kun hän herättää luterilaisen tai kveekarin kauheasta synnin unesta etsimään vakavasti armoa?

      "Minä sanon teille, että Jumala kykenee herättämään Abrahamille lapsia näistä kivistä." näin sanoi Johannes juutalaisille, jotka myös uskoivat, että heillä on oikea usko, vaikka he olivat lain kirjaimen pakkovallassa.

      jatkuu....

    • Muuanvain20

      Jos Paavali nousisi tänään kristinuskon kirkkaasta aamunkoitosta tai Johannes Kastaja heräisi kristinuskon uudesta syttymisestä tai Luther nostaisi päänsä lähes sammuneen kristinuskon iltahämärän tuhkasta, mitä sanottavaa luulisitte näillä miehillä olevan, kun he saisivat nähdä, että koko kristikunta on hajonnut niin moniin lahkoihin ja puolueisiin, joista jokainen uskoo omistavansa oikean opin? Kyllä he varmaan valittaisivat ja vuodattaisivat moneen kertaan katkeria kyyneleitä sen kauhistuttavan sokeuden ja hirveän pimeyden tähden jolla sielunvihollinen on hämmentänyt ja kukistanut maailman sokean joukon. Nyt maailman joukko ryntää kadotukseen, kun sikalauma, jota sudet ajavat takaa. Se on tarttunut saatanan verkkoihin kuolleen kirjaimen raskaan rautaikeen alla.

      En halua sanoa kaikkea, mitä ajattelen siitä kauheasta orjuudesta, missä ilkeä vihollinen pitää ihmisparkojen omia tuntoja, kun niitä piinaa kirjaimen pakkovalta. Siitä seuraa iankaikkinen orjuus. Juuri tässä saatanan orjuudessa riutuu moni, jolla on herkkä omatunto, kun hän ensimmäisen heräyksen jälkeen alkaa punnita sanoja ja halkoa hiuksia. Silloin syntyy eriseuroja. Silloin syntyy hajaannusta. Silloin kristinuskon ydin sekoittuu ja elämä ja henki sammuvat. Elävä usko muuttuu kuolleeksi kirjainuskoksi, ja rakkaudesta Jumalaan tulee teeskentelijän kaapu. Hengellinen ylpeys, tuo sietämätön saatanan haju ja löyhkä, saastuttaa kalliisti lunastetun sielun teeskentelyn myrkyllä.

      Perkele nauraa makeasti voittajana, kun ihminen hyppää armonjärjestyksen yli ja putoaa päistikkaa lihallisesta suruttomuudesta hengelliseen itsevarmuuteen. Silloin on saastainen henki tullut teeskentelijän sydämen eteiseen, ja sillä on seitsemän muuta henkeä, jotka ovat 7 kertaa pahempia kuin se itse. Silloin saastainen henkikumppaneineen saa hallita vapaasti ja mellastaa kuin nälkäinen susi lammastarhassa, repiä ja raadella turvattomia lammasparkoja. Teeskentelyn kalvo kasvaa kuin lohikäärmeen suomut sen petollisilla silmäluomilla, ja se näyttää verenhimoisia hampaitaan jokaiselle, joka ei tahdo vapaaehtoisesti ryömiä sen veripunaiseen kitaan.

    • Muuanvain21

      Rakkaat lapset! Varokaa näitä lampaiden vaatteissa olevia susia, jotka tahtovat nielaista teidän sielunne elävältä. He tulevat hiipien ja käyttävät kauniita sanoja, mutta tahtovat houkutella teitä pois Kristuksen yksinkertaisuudesta. He väittävät omistavansa sisäisen hengellisen valon, jota ei ole Sanassa. Mutta kun heidän tulisi osoittaa uskonsa ja rakkautensa Jumalaan ja lähimmäisiin joillakin pienillä maallisten etujen uhrauksilla, silloin he hiipivät pois ja vetävät häntänsä koipien väliin kuin häpeävät koirat. Varokaa heitä! He näyttävät paisuneilta rupikonnilta, sillä hengellinen ylpeys on paisuttanut heitä. He hyppäävät armonjärjestyksen yli ja tahtovat vielä pettää toisiakin tekemään samoin. Mutta hedelmistä te tunnette heidät, sillä suurimmasta teeskentelijästä tulee lopulta suurin kelmi.

      Pidän tätä varoitusta aivan välttämättömänä tälle seurakunnalle. täällä toinen joukko on vajonnut lihallisen suruttomuuden kauheaan pimeyteen, ja toinen joukko, jota painaa kirjaimen pakovalta., on saanut vaikeasti avattavan solmun omalletunnolleen. Kukaan ihminen ei voi sitä avata, ellei Jumala, joka on armollinen hyvää tarkoittavia, mutta eksyviä sieluja kohtaan, avaa tuota vaikeaa solmua ja päästä herkkiä omia tuntoja kirjaimen pakkovallasta ja anna heidän maistaa hengellisen vapauden elämää ja ydintä.

    • Muuanvain22

      Kyllä täällä varmaan moni tutkii sanaa vakavin ja vilpittömin mielin. Moni varmaan etsii armoa ja kääntyy yksin yön hiljaisuudessa Jumalan puoleen salaisin huokauksin ja rukouksin. Mutta vakavasti etsivän ei ole helppo löytää oikeaa keskitietä, ahdasta porttia, joka vie päämäärään, kun susilauma huutaa ja ulvoo ympärillä. Sudet ulvovat ympärillä toinen toistaan pahemmin. Tuolla on suurkapakoitsija, tuolla suurjuomari, tuolla suurteeskentelijä, tuolla tappelija, tuolla saituri, tuolla huorintekijä, tuolla tanssimestari ja tuolla verenimijä eli verikoira.

      Kaikki nämä kirjavat eläimet, jotka nousevat kadotuksesta, juoksevat toistensa ympäri ja huutavat toisilleen, yksi määkimällä, yksi raakkumalla, kolmas ulvomalla ja neljäs noitasävelillä ja synnillisillä kuiskutuksilla, niin että niiden ääni kuulostaa kadotuksen ulinalta ja meteliltä. Ne houkuttelevat yksinäistä, armoa etsivää ja taivaan ahtaalle portille pyrkivää. On Jumalan suuri ihme, jos yksinäinen, vakavasti armoa etsivä ihminen ei eksy jäljiltä ja kadota kapeaa polkua, joka lopulta vie ahtaalle portille.

    • Muuanvain22

      Koeta pysyä tiellä, sinä rakas sielu, joka tosissasi etsit armoa ja pyrit taivaan ahtaalle portille. Älä anna synnin kauniiden kuiskutusten eksyttää sinua kapealta polulta. Pidä lujasti kiinni sanasta äläkä kuuntele korvaan kuiskuttelijan sanoja, kun se vääntää ja kääntää Jumalan selvintä sanaa omaksi kadotuksekseen. Pidä lujasti kiinni ankkurista äläkä irrota otettasi pelastuksen kalliosta, Kristuksesta. Älä päästä näköpiiristäsi tähteä, joka johdattaa Betlehemiin ja luvattuun maahan. Jos sinä sen kadotat silmistäsi, silloin olet ikuisesti hukassa. Se tähti on nimeltään Jumalan kirjoitettu Sana. Jos tahdot löytää Kristuksen, seuraa tähteä, muutoin sinä et häntä löydä. Silloin sinä olet oma pappisi ja oma kuninkaasi.

      Mutta en sano enempää. Se, jolla on hiukankin kokemusta armon tiestä, ymmärtää minua hyvin. Se taas, jolla ei ole, ei ymmärrä mitään, sillä saatana on hänet sokaissut.

      Antakoon Jumala Jeesuksen Kristuksen tähden armonsa ja rauhansa ja iankaikkisen autuuden tämän seurakunnan harvoille yksinäisille sieluille, jotka vakavasti etsivät armoa. He vaeltavat kuin lampaat, joilla ei ole paimenta. Yksinäisinä ja hengellisesti köyhinä he etsivät uutterasti, vakavasti ja vilpittömästi pelastavaa armoa, joka annetaan Herran Jeesuksen Kristuksen uskossa ja rakkaudessa. Aamen.

      • lukija01

        Lukemaan vaan, jollet jo ole.


      • Muuanvain23

        Tästä syntyy sellainen tuntemus, että Lapin Vanhimmat erottaisivat LLL:n saarnavirasta tuon seurakuntaopin vuoksi.

        Siitäköhän johtuu, etteivät saarnaajat enää totea saarnansa alussa, (LLL:n saarnan lukemisen jälkeen):

        "Meille on jo saarnannut etsikkoaikamme ensimmäinen ja paras työntekijä, rovasti Lestadius."

        Syynä on se, että hänellä on väärä seurakuntaoppi. Siinäpä syy.


      • Anonyymi
        Muuanvain23 kirjoitti:

        Tästä syntyy sellainen tuntemus, että Lapin Vanhimmat erottaisivat LLL:n saarnavirasta tuon seurakuntaopin vuoksi.

        Siitäköhän johtuu, etteivät saarnaajat enää totea saarnansa alussa, (LLL:n saarnan lukemisen jälkeen):

        "Meille on jo saarnannut etsikkoaikamme ensimmäinen ja paras työntekijä, rovasti Lestadius."

        Syynä on se, että hänellä on väärä seurakuntaoppi. Siinäpä syy.

        Muuanvain 23
        Rovasti Laestadiuksella oli täysin oikea ja raamatullinen seurakunta oppi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuanvain 23
        Rovasti Laestadiuksella oli täysin oikea ja raamatullinen seurakunta oppi

        Onko esikoislestadiolaisilla sama seurakuntaoppi kuin Laestadiuksella oli? Yksinkö vain tällä yhdellä Lestadiolaisuuden haaralla? Millä perusteella niin olisi? Eihän se todista mitään jos kyseisen ryhmän saarnaajat niin vakuuttelevat. Totta kai he niin ovat pakotettuja tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko esikoislestadiolaisilla sama seurakuntaoppi kuin Laestadiuksella oli? Yksinkö vain tällä yhdellä Lestadiolaisuuden haaralla? Millä perusteella niin olisi? Eihän se todista mitään jos kyseisen ryhmän saarnaajat niin vakuuttelevat. Totta kai he niin ovat pakotettuja tekemään.

        Anonyymi herrassa !
        Esikoislestadiolaisilla on tasan sama seurakuntaoppi kuin Laestadiuksella ja raattaamalla Lutherilla paavalilla pietarilla johanneksella pienellä lapsella tai ryövärillä ristillä . Muista että lukiais nainen kallis sisar Lapin Maria saarnaa meille tänäänkin: usko kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Siihen yksin turvaamme tälläkin armon hetkellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anonyymi herrassa !
        Esikoislestadiolaisilla on tasan sama seurakuntaoppi kuin Laestadiuksella ja raattaamalla Lutherilla paavalilla pietarilla johanneksella pienellä lapsella tai ryövärillä ristillä . Muista että lukiais nainen kallis sisar Lapin Maria saarnaa meille tänäänkin: usko kaikki synnit anteeksi herran Jeesuksen viattomassa ja kalliissa ulosvuotaneessa sovintoveressä . Siihen yksin turvaamme tälläkin armon hetkellä

        Olisikohan Sinun nyt hyvä hetkeksi pysähtyä? Jossakin ja joskus Sinut on saatu uskomaan ESIKOISLESTADIOLAISUUTEEN. Kuka sen on tehnyt ja missä?

        Olet selvästi avun tarpeessa, voiko seurakuntasi sitä Sinulle antaa?

        Ei esikoislestadiolaisilla todellakaan ole oikeutta Pyhään Henkeen, vaikka niin heidän saarnaajansa jankuttavat. Ei Raamatusta, eikä mistään muualtakaan löydy pienintäkään viitettä tai saatika todistusta siitä, että esikoislestadiolaisilla olisi yksinoikeus Pyhän Hengen ohjaukseen. Se on todellakin valehtelua, josta Sinä olet muita syyttänyt, jos joku lahko tai -laisuus väittää omistavansa Pyhän Hengen ohjauksen!!!


    • Älkää_eksykö_rakkaat

      Jeesus tie on kapea juuri siksi, koska siinä on vain Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen jäljet.

      Pitkä sepustus joka avausta seurasi, osoittaa vain kuinka monimutkaiseksi asiat menevät, kun KRISTUSKSEN UHRI YKSIN, ei riitä syntisen syntien sovitukseksi. Ja usko ei riitä JUmalan lahjavanhurskauden vastaanottamiseen. Missä näet usko loppuu, siinä konstit alkavat.

      Sääntöä säännön perään suolletaan, ja lopputulos on tuo jonka Esikoislestadiolaiset ry:ssä näimme. Joku omassa mielessään paisunut kukko asettuu seurakunnan herraksi ja alkaa pienen lakeijjaporukkansa kanssa hallita seurakuntaa omilla "neuvoillaan".

      • Muuanvain24

        Ei se ollut sepustus vaan lähes kokonaan LLL:n saarna n:o 413. Jätin alkuosaa pois, kun en jaksanut kirjoittaa kokonaan.

        Se on tarkastussaarna Sorselessa v. 1844. Pidetty muutamia viikkoja sen jälkeen, kun LLL tapasi Lapin Marian. saarna on alkuaan ruotsinkielinen. Siksi se on selkeä ja tarkka, kun se on vain käännetty ruotsinkielestä suomeksi. Sitä ei ole tarvinnut muokata kielellisesti, kuten LLL:n suomenkielisiä saarnoja. (LLL osasi vajavaisesti suomea. Hänen äidinkielensä lienee ollut Piteån saame, mutta hän hallitsi luonnollisesti myös ruotsinkielen.)


      • VastaMyöhemmin
        Muuanvain24 kirjoitti:

        Ei se ollut sepustus vaan lähes kokonaan LLL:n saarna n:o 413. Jätin alkuosaa pois, kun en jaksanut kirjoittaa kokonaan.

        Se on tarkastussaarna Sorselessa v. 1844. Pidetty muutamia viikkoja sen jälkeen, kun LLL tapasi Lapin Marian. saarna on alkuaan ruotsinkielinen. Siksi se on selkeä ja tarkka, kun se on vain käännetty ruotsinkielestä suomeksi. Sitä ei ole tarvinnut muokata kielellisesti, kuten LLL:n suomenkielisiä saarnoja. (LLL osasi vajavaisesti suomea. Hänen äidinkielensä lienee ollut Piteån saame, mutta hän hallitsi luonnollisesti myös ruotsinkielen.)

        Huomaa ettei LL ollut silloinvielä elävä uskoa. Jostain luin ttä vuosi-kaksi meni ennenkuin uudestisyntyi


      • oneoneone
        VastaMyöhemmin kirjoitti:

        Huomaa ettei LL ollut silloinvielä elävä uskoa. Jostain luin ttä vuosi-kaksi meni ennenkuin uudestisyntyi

        OHO! Johan löytyi selitys, kun seurakuntaoppi onkin väärä!


      • Muuanvain25
        VastaMyöhemmin kirjoitti:

        Huomaa ettei LL ollut silloinvielä elävä uskoa. Jostain luin ttä vuosi-kaksi meni ennenkuin uudestisyntyi

        Mutta itse hän koki, että keskustelu juuri Marian kanssa oli ratkaiseva. Hän ei sanonut, että vasta kahden vuoden päästä hän sai elävän uskon.

        Sitä paitsi, ei hänen seurakuntaoppinsa siitä muuttunut kahdenkaan vuoden kuluttua.

        Se käy myös muualta ilmi.

        Muuten mikä em. saarnassa mielestäsi osoittaa, ettei hänellä olisi ollut elävä usko?


      • Muuanvain26
        VastaMyöhemmin kirjoitti:

        Huomaa ettei LL ollut silloinvielä elävä uskoa. Jostain luin ttä vuosi-kaksi meni ennenkuin uudestisyntyi

        Lapin vanhimmat ovat sanoneet, että kyllä seuroissa pitää lukea myös ns. päiväsaarnoja, eikä vain iltasaarnoja, jotka on pidetty jo parannuksen tehneille ja heränneille.

        Näistä saarnoista vanhin on rukouspäivän saarna vuodelta 1845. Se on päiväsaarna.

        Tästä voimme päätellä, että ei oltu tarvittu kahta vuotta, kuten mainitsit.

        Onko sinulla tietoa, kuka ja milloin on tehnyt tuon arveluksen LLL:n uudestisyntymästä? Siitä Marian tapaamisesta, kun on LLL:n omakin kertomus. Sitä saarnaajat hyvin mielellään lainaavatkin. Siinä ei kuitenkaan puhuta mitään vuoden tai kahden odotteluajasta.

        Postillassa on lisäksi saarnoja vuosilta 1827, 1828, 1840, 1842 ja 1843. Siitä huomaamme, että kaikilta vuosilta ei ole säilynyt ollenkaan saarnoja. Lisäksi on katkelmia, joiden vuosista ei tiedetä, mutta jotka on voitu ajoittaa johonkin aikaväliin.

        Syytä, miksi vuodelta 1844 ei ole ainakaan monta saarnaa jäänyt, emme tiedä. Syynä saattaa olla voimakas hengellinen murros tai se, ettei kirjoitettuja saarnoja ole vielä tarvittu jaettavaksi. Silloinhan maallikot eivät saaneet saarnata, mutta he saivat lukea LLL:n kirjoittamia saarnoja. Ehkä niitä alettiin tarvita enemmän sitten v.146 lähtien.

        Muuten Raattamaalla oli aivan samanlainen seurakuntaoppi, kun LLL:llä.

        Vanhoillislestadiolaiset sanovat LLL:ää ankaraksi lakisaarnaajaksi, joka elämänsä lopulla sai sitten viimein elävän uskon.


    • Lapin vanhimpien puheet ovat olleet tästä aiheesta täysin LL vastaisia.

      Mitähän LL sanoisi jos nousisi keskuuteemme ja näkisi kaiken sekasorron jota hänen nimessään on tehty.

      Ihmetellä täytyy jos joku vielä väittää tämän luettuaan, että vain tämä tai tämä Lestadiolaisuuden haara on se jossa tullaan autuaaksi.

      • Anonyymi

        Sakari2000
        Kun ihminen sanoo että minä olen Lestadiolainen
        Niin silloin täytyy olla samanlainen kristillisyys kuin Lestadiuksella . Vanhoillisten seuroissa ei opeteta kuten kallis opetus isämme rovasti Laestadius on opettanut . Iankaikkinen totuus on että esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen lestadiolais kristillisyys amen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakari2000
        Kun ihminen sanoo että minä olen Lestadiolainen
        Niin silloin täytyy olla samanlainen kristillisyys kuin Lestadiuksella . Vanhoillisten seuroissa ei opeteta kuten kallis opetus isämme rovasti Laestadius on opettanut . Iankaikkinen totuus on että esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen lestadiolais kristillisyys amen

        Et voi olla tosissasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sakari2000
        Kun ihminen sanoo että minä olen Lestadiolainen
        Niin silloin täytyy olla samanlainen kristillisyys kuin Lestadiuksella . Vanhoillisten seuroissa ei opeteta kuten kallis opetus isämme rovasti Laestadius on opettanut . Iankaikkinen totuus on että esikoislestadiolaisuus on alkuperäinen lestadiolais kristillisyys amen

        ”Kallis opetus isämmme”.
        Mitä me voimme tuollaisesta hengentuotteesta ihan jokainen oppia?


    • Enlöydä

      En kyllä itse näe tuossa saarnassa suurempia seurakuntaopillisia linjauksia.

      • Muuanvain26

        Eipä niin. Sehän on aivan Raamatun ja luterilaisen käsityksen mukainen.

        Luther opettaa, ettei Kristuksen kirkko vertaudu mihinkään maalliseen paikalliseen kirkkoon.

        Ev.lut. kirkkokaan ei opeta, että se itse olisi Kristuksen kirkko. Katekismuksestahan luemme, että Kristuksen kirkko on siellä, missä uudestisyntyneet, Pyhän Hengen saaneet kristityt kokoontuvat ja joiden keskuudessa Jumalan Sana elävänä ja puhtaana saarnataan.

        Se ei liity aikaan, ei paikkaan, eikä tiettyihin ihmisiin, vaan on siellä, missä ikänä em. kristityt kokoontuvat.


    • Kohdatkaa_totuus

      Ihmispalvontaa tämä saarnojen luku on lähinnä. Kristinuskon oppikirja on Raamattu.

      Näitä Lestadiuksen saarnoja (saarnakarttoja) tarvittiin tarpeeseen vain silloin, kun konvertikkeliplakaati esti saarnaamisen muilta kuin papeilta. Ruotsissa siis vuoteen 1858 saakka. Lestasius kuoli v. 1861, jonka jälkeen moniin hajaannuksiin johtanut valtataistelu alkoi. Kun sitten kategeetta Raattamaakin kuoli v. 1899, niin se oli menoa.
      Sen jälkee liikkeen historia on ollut pääosin omanvanhurskauden rakantamista ja valtataisteluita, joiden seurauksena on nyt sitten pitkä rivi ainoita oikeita autuaaksitekeviä lahkoja ja lohkoja.

      Hyvin häpeällinen historia siis, ihmispalvonnan muiden tuomitsemisten ja valtataisteluiden täyttämä historia.

      Konventikkeliplakaatti oli laki, joka kielsi herätysliikkeiden seurat rangaistuksen uhalla. Tämä oli kirkon pappien yritys estää kirkon sisällä toimivien herätysliikkeiden leviäminen. Ruotsin konventikkeliplakaatin syntymisessä avusti suomalaissyntyinen maamarsalkka ja kansliapresidentti Arvid Horn ja sen sääti Ruotsin kuningas Fredrik I vuonna 1726. Kodissa pidettäviä hartauksia kutsuttiin ennen konventikkeleiksi.

      Suomessa laki astui voimaan 1726. Konventikkeliplakaatti oli voimassa Ruotsissa vuoteen 1858, Suomessa 1870 ja Norjassa 1842.

      Suomessa konventikkeliplakaatin nojalla tuomittiin herätysliikkeiden kannattajia muun muassa Eurajoella 1830-luvun alussa sekä Kalajoella 1838–1839.[1]

      • Muuanvain26

        Joo ja herrnhutilaiset joutuivat saarnaamaan laivoista rannalla kuunteleville ihmisille sekä Suomessa, että Ruotsissa. Konventikkeliplakaatin säätäjät eivät huomanneet, että herrnhutilaisilla oli luterilainen usko ja opetus. (Kuitenkin se kirveli niin, että kielto piti säätää.)

        Olet oikeassa, että on turvallista luottaa Lapin Vanhimpiin, kun Lestadiuksenkin uudestisyntymisestä ollaan kerran epävarmoja.


      • Anonyymi
        Muuanvain26 kirjoitti:

        Joo ja herrnhutilaiset joutuivat saarnaamaan laivoista rannalla kuunteleville ihmisille sekä Suomessa, että Ruotsissa. Konventikkeliplakaatin säätäjät eivät huomanneet, että herrnhutilaisilla oli luterilainen usko ja opetus. (Kuitenkin se kirveli niin, että kielto piti säätää.)

        Olet oikeassa, että on turvallista luottaa Lapin Vanhimpiin, kun Lestadiuksenkin uudestisyntymisestä ollaan kerran epävarmoja.

        Kuka meistä tietää, että Raattamaa, joka oli vanha juoppo, oli todella uudestisyntynyt? Ei kukaan. Jos joku luulee sen tietävänsä, voi häntä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      59
      3275
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      47
      2931
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      2769
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      354
      1847
    5. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1104
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      10
      1101
    7. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      197
      1020
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      45
      849
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      26
      840
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      103
      835
    Aihe