Vahvaa uskoa

fhf.ghgf

>>Mikä tämä ilmiö oikein on kun ihmisen mielen saa pyöräytettyä uskomaan johonkin eikä heitä voi käännyttää siitä millään pois vaikka asia on päinvastainen todellisuuden kanssa?<<

Lainasin tuon keskustelusta Kreationismi-palstalta.

Niin, sanokaapa mistä on pohjimmiltaan kyse...ilmiö on melko yleinen.

Miksi ihminen kiinnittyy tiukasti johonkin uskomukseen, kuten, että "Jumalaa ja Jumalia ei ole", eikä suostu ennakkoluulottomasti ja puolueettomasti tarkastelemaan asiaa.

Jumalan/Korkeimman Voiman ja Taivasvoimat voi järkeillä olemassa oleviksi, koska on olemassa yhtenäinen voima, joka kaikkea olemassa olevaa ylläpitää...ja Enkeleistä ja muistakin taivaallisista olennoista on havaintoja mm. uskonnollisten ilmestysten yhteydessä.

Älykäs suunnittelu ja luominenkin on nähtävissä, jos vain haluaa katsoa ja nähdä.

Miten ateisti perustelee järkähtämätöntä uskoaan?

55

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Likealiki

Niinpä,-mikä ei ole sydämen asia, ei ole laki eikä mitään ja yhtä tyhjän kanssa.

• hattiwatt1

Ja näitä erilaisia jumalaolentojahan te olettekin keksineet jo 500 000. Yhdestäkään jumalaolennosta ei tosin ole ensimmäistäkään havaintoa :D

Se oli varmasti tuhansia vuosia sitten järkevää että salaman iskun takana oli jumalaolento. Koska mikä muukaan sellaista voisi saada aikaan? :D

>>enkeleistä ja muistakin taivaallisista olennoista on havaintoja

Elvis on myös edelleen elossa ja havaittu lukemattomia kertoja. Voit myös käydä juttelemassa kymmenille tuhansille ihmisille, jotka ovat tulleet alieneiden kaappaamiksi :D

• >>>..ja Enkeleistä ja muistakin taivaallisista olennoista on havaintoja mm. uskonnollisten ilmestysten yhteydessä. <<<
      Vai sillä lailla, ken uskoo hän näkee.....

Sen ymmärrän, kun uskonnollinen uskoo johonkin "korkeampaan voimaan" mutta kun uskossa täytyy ottaa se koko paletti.
      Lähtien luomisesta, A&E ja puhuvat elukat, Baabelin käänteinen kielikylpy ja vedenpaisumus-teoria.
      Nuo tarinat huvittaa minua.

• dgdfg.d

>>Sen ymmärrän, kun uskonnollinen uskoo johonkin "korkeampaan voimaan" mutta kun uskossa täytyy ottaa se koko paletti.Lähtien luomisesta, A&E ja puhuvat elukat, Baabelin käänteinen kielikylpy ja vedenpaisumus-teoria.
        Nuo tarinat huvittaa minua<<

Mielestäni jokaisen kirjan - ja oppijärjestelmän - suhteen tulee olla varovainen ja kriittinen. Itse olen lukenut Raamattua huomattavasti enemmän Urantia -kirjaa, mutta senkin tiedon kanssa on syytä olla varauksellinen ja kriittinen.

• dgdfg.d kirjoitti:

>>Sen ymmärrän, kun uskonnollinen uskoo johonkin "korkeampaan voimaan" mutta kun uskossa täytyy ottaa se koko paletti.Lähtien luomisesta, A&E ja puhuvat elukat, Baabelin käänteinen kielikylpy ja vedenpaisumus-teoria.
        Nuo tarinat huvittaa minua<<

Mielestäni jokaisen kirjan - ja oppijärjestelmän - suhteen tulee olla varovainen ja kriittinen. Itse olen lukenut Raamattua huomattavasti enemmän Urantia -kirjaa, mutta senkin tiedon kanssa on syytä olla varauksellinen ja kriittinen.

Taitaapi olla Urantia ja skientologia suurin piirtein samalla sektorilla ja sen sektorin tarkoitus on tehdä runsaasti rahaa joiden takana toimivat säätiöt ym.

• dfgd.gf
        epikuros kirjoitti:

Taitaapi olla Urantia ja skientologia suurin piirtein samalla sektorilla ja sen sektorin tarkoitus on tehdä runsaasti rahaa joiden takana toimivat säätiöt ym.

Tietääkseni Urantia-säätiö ei ole kaupallinen voiton tekoon pyrkivä yritys, vaikka kirjoja luonnollisesti myydäänkin. Kirjat ovat kuitenkin kokoonsa nähden halpoja
        (noin 2 000 sivua). Muistaakseni maksavat noin 20 euroa.

• dfgd.gf kirjoitti:

Tietääkseni Urantia-säätiö ei ole kaupallinen voiton tekoon pyrkivä yritys, vaikka kirjoja luonnollisesti myydäänkin. Kirjat ovat kuitenkin kokoonsa nähden halpoja
        (noin 2 000 sivua). Muistaakseni maksavat noin 20 euroa.

Urantia-kirjan voi myös lukea aivan ilmaiseksi internetissä, vieläpä suomenkielellä.

http://www.urantia.org/fi/urantia-kirja/lue

• se.on.kirja

Täysin mielenvikainen kirja, aniharva sitä lukee.

• fghf.gh

Jokin psykologinen syy on olemassa. En tiedä onko asiaa tutkittu ja selvitetty, mutta tietääkseni psykoosien mekanismi on usein siinä, että ihminen pakenee todellisuutta luomiinsa kuvitelmiin. Nuo kuvitelmat voivat olla vaikka kuinka järjettömiä, mutta jos niihin on kiinnittynyt lujasti, niin mikään järkipuhe ei yleensä auta.

Kognitiiviseen dissonanssiin taas kuuluu se, että kielletään ja torjutaan asioita, jotka aiheuttavat ahdistusta ja muita epämiellyttäviä tuntemuksia. Työnnetään siis kuin
      pää pensaaseen strutsin tapaan ja toivotaan, että kieltämällä ja torjumalla kaikki
      ei-toivotut asiat ovat poissa ("poissa silmistä, poissa mielestä").

• Tällaisiin pelkoihin uskonnot useinkin perustuvat. Ennen selitettiin tuntemattomat luonnonilmiöt tai epäonni jumalilla ja pahoilla hengillä. Nykyään sellaista tarvetta ei ihmisillä enää ole.

• fhf.hf
        agnoskepo kirjoitti:

Tällaisiin pelkoihin uskonnot useinkin perustuvat. Ennen selitettiin tuntemattomat luonnonilmiöt tai epäonni jumalilla ja pahoilla hengillä. Nykyään sellaista tarvetta ei ihmisillä enää ole.

Mutta mikä oikein on se psykologinen mekanismi tuollaisen takana?- Onko kyse siitä, että me usein uskomme siihen mihin haluamme uskoa ja näemme sitä mitä haluamme nähdä. Siitä saattaa johtua sekin, että hyväntahtoiset ihmiset tulevat usein hyväksikäytetyiksi ja huijatuksi, kunnes oppivat kokemuksen kautta.

Pahantahtoiset taas ulkoistavat usein oman pahuutensa jonkin oman tarpeen tai tavoitteen tähden.

Ihmisen ego ehkä tarvitsee uskomuksia ja kuvitelmia pysyäkseen kasassa. Silti ei pitäisi hyväksyä selvää älyllistä epärehellisyyttä, joka usein ilmenee juuri asioiden kieltämisenä ja torjumisena ilman perusteluja.

Joku on sanonut, että "uskovien Jumalan pelko on tervettä kunniottavaa pelkoa, mutta ateistien pelko on pakenevaa pelkoa" (= totuutta pakenevaa pelkoa).

• fhf.hf kirjoitti:

Mutta mikä oikein on se psykologinen mekanismi tuollaisen takana?- Onko kyse siitä, että me usein uskomme siihen mihin haluamme uskoa ja näemme sitä mitä haluamme nähdä. Siitä saattaa johtua sekin, että hyväntahtoiset ihmiset tulevat usein hyväksikäytetyiksi ja huijatuksi, kunnes oppivat kokemuksen kautta.

Pahantahtoiset taas ulkoistavat usein oman pahuutensa jonkin oman tarpeen tai tavoitteen tähden.

Ihmisen ego ehkä tarvitsee uskomuksia ja kuvitelmia pysyäkseen kasassa. Silti ei pitäisi hyväksyä selvää älyllistä epärehellisyyttä, joka usein ilmenee juuri asioiden kieltämisenä ja torjumisena ilman perusteluja.

Joku on sanonut, että "uskovien Jumalan pelko on tervettä kunniottavaa pelkoa, mutta ateistien pelko on pakenevaa pelkoa" (= totuutta pakenevaa pelkoa).

"Joku on sanonut, että "uskovien Jumalan pelko on tervettä kunniottavaa pelkoa, mutta ateistien pelko on pakenevaa pelkoa" (= totuutta pakenevaa pelkoa). "

Minulla on pitkä kokemus fundamentaalisesta herätyskristillisyydestä. Lisäksi vielä niin, että kuusitoistakesäiseksi olin aivan tavallinen nuorimies normaaleine harrastuksineni. Uskoontuloni oli minulle äkillinen ja hyvin vahva tapahtuma.
        Vaikutin kristillisissä piireissä aktiivisesti lähes parikymmentä vuotta välillä seurakunnassani puhujanakin.
        Nykyinen uskonnottomuuteni ei johdu siitä, että olisin paennut totuutta. Päin vastoin, "totuus käveli elämässä vastaani" ja älyllinen ristiriita fundamentalististen oppien ja "totuuden" välillä kasvoi liian suureksi. Pitäytyminen oppimassani pietistisessä viidesläisyydessä olisi vaatinut sellaista älyllistä epärehellisyyttä, johon en lopulta kyennyt. Yritin silti pitkään pitää uskoni Jumalaan, mutta kun ei niin ei. Uskonnollisen taustani takia liberaali kirkollisuus ei ollut edes vaihtoehto.

En todellakaan koe tuntevani totuutta pakenevaa pelkoa. Päin vastoin, vastuun ottaminen itsestään ja omista teoistaan on suorastaan vapauttavaa. Näen asiat lähes täysin päin vastoin kuin sinä ja minä olen nähnyt molemmat puolet.

• uskonpökäle

Sinäkin olet kirjoittanut tuota samaa järjetöntä idioottiroskaasi tänne ties kuinka monta sataa kertaa. Mitään todisteita täysin perusteettomille väiteillesi et ole koskaan kyennyt esittämään, koska mitään todisteita mistään jumalista tai "taivaallisista enkelihierarkioista" ei ole olemassa. Me kaikki tiedämme erittäin hyvin ettei kukaan ole koskaan kyennyt mitään sellaisia todisteita esittämään - ja jos olisi, niin koko maailma tietenkin tietäisi senkin, maailman suurimman uutisen ikinä.

Taasko tämä pitää käydä lävitse, tuhannen kerran? Niillä naurettavilla hölynpölyillä joita sinä kutsut "havainnoiksi" ei ole mitään tekemistä todisteen, tai ylipäänsä yhtään minkään kanssa. Idioottiroskaa kritiikittömille idiooteille. Kuitenkin katsot asiaksesi solvata normaaleja tervejärkisiä ihmisiä, jotka eivät täysin sokeasti ja täysin kritiikittä usko täysin perusteettomiin väittämiin, kuten sinä teet.

Urantia-pökäle on säälittävää roskaa säälittäville idiooteille ja lapsellisille typeryksille, jotka ovat kyvyttömiä asioiden kriittiseen tarkasteluun ja loogiseen päättelyyn. Samaa tasoa kuin dianetiikka.

• trivia

Uskonto on helppo ratkaisu vaikeisiin ongelmiin. Silloinkin kun niitä ei ole.
      Reaalinen elämä voi olla joskus vaikeaa tai pitkästyttävää. Ihmissuhteet pettää. Ihmissuhteet ovat hyvät mutta sydänystäviä ei löydy. Ihmisen omahyväisyys- ja etuisuus on vallitseva teesillä - mitä enemmän olet saanut rahaa sitä parempi olet.

Yksilö tavallaan erkaantuu yhteisöstä tai ei tunne sitä omakseen. Silloin ajattelu hyvästä voimasta tai jopa persoonasta ja joka aina rakastaisi. rakastaisi kaikissa tilanteissa. Uskonto esittämällä hyvää henkeä kaveriksi puikahtaa huomaamatta kansalaisen ajatusmaailmaan. Realismin ja tieteen voi heittää tunnottomasti sivuun ja antaa toisten touhuta vaikeita asioita.
      Tottumuksen voima, pitkä perinne, vaikuttaa suuresti. Vaikka ei kummemmin uskoisikaan, tottumus maksattaa jäsenmaksua jollekin papistolle.

Tiede murentaa vääjäämättä uskonnollisia maailmankuvia. Aikaa on. Uskovien rivit harvenevat ja ihmiskunnassa kasvaa henkisyys yhä korkeammalle tasolle.

• "Miten ateisti perustelee järkähtämätöntä uskoaan?"

Ateistia motivoi Jumalfobia. Sisimmässään hän todennäköisesti tietää, että Jumala on olemassa, mutta ateisti ei halua alistua Jumalan auktoriteetin alle. Hän tajuaa, että jos hän tunnustaa Jumalan olemassaolon, hän samalla myös heti joutuu vastuuseen Hänen edessään ja sitä ateisti ei halua.

Siksi ateisti yrittää paeta Jumalaa. Hän ehkä kuvittelee voivansa paeta Jumalaa kieltämällä Hänen olemassaolonsa. Se aivan kuin antaa hänelle "oikeuden" elää aivan kuin Jumalaa ei olisikaan. Tämä on kuitenkin vain keinotekoinen ratkaisu. Kerran ateisti joka tapauksessa kuolee ja silloin hänen pakomatkansa päättyy. Kuoleman jälkeen hän joka tapauksessa joutuu Jumalan tuomioistuimen eteen vastaamaan, mitä elämänsä aikana on tehnyt. Silloin hän ei voi enää paeta mihinkään, eikä hän voi puolustautua selittämällä, että Jumalaa ei ole.

Siksi ateisti tarvitsee evankeliumia Jeesuksesta ja siitä, että hänen rangaistuksensa on sovitettu, eikä siksi ole mitään syytä paeta Jumalaa. Jumala rakastaa ateistiakin ja haluaa pelastaa hänet tuomiolta iankaikkiseen elämään.

• En todellakaan paennut. Yritin pitkään roikkua kiinni Jumalassa, kun uskoni oli käytännössä jo mennyt. Ei onnistunut.

• kreationistinen.totuus

>> Ateistia motivoi Jumalfobia <<

Joo, ja sinua motivoi Shivafobia. Unettomat yöt läpeensä mietit vain sitä, että mitä pahaa Shiva on suunnitellut MarkS:n pään menoksi.

• nää_on_näitä

/Mutta mikä oikein on se psykologinen mekanismi tuollaisen takana?- Onko kyse siitä, että me usein uskomme siihen mihin haluamme uskoa ja näemme sitä mitä haluamme nähdä. /

Juuri näin. jokainen näkee sen minkä halua nähdä. Nyt on vain niin ettei se ole uskonnon tai aatteen, -ismin vika. Se on ihmisen ominaisuus, syy

Pari viikkoa siten hesari kertoi tieteellisen havainnon. Näkemämme maailma on hologrammi. Jokainen näkee sen omalla tavallaan.
      Onhan aivan mekaanisestikin kenenkään nähdä kaverin silmin, pitäisi olla omat silmät hänen silmäkuopissaan. Lisäksi kukaan ei tiedä katsojan motiivia, mieltä, kokemuksia.
      tänään 31.42017 hesarin lastenpalstalla on tähän Sampsa Vanhatalon selitys. Aivot säilyttävät vain ne tiedot jotka tutuvat sillä hetkellä tärkeiltä. Sama jatku koko ihmis iän. Muisti pitää vain ne asiat jotka on "tärkeitä" henkilön itsensä kannalta.
      Nykyhetkien vaikuttimet peilataan menneiden muistikuvien tärkeyden perusteella.

Vastauksena aloitukseen sinä olet omasta mielipiteestäsi varma koska olet opetettu ja olet itse omaksunut asenteesi. Saman kaavan mukaan toimii jokainen. Vain sitä voi tehdä ja toimia minkä on oppinut ja kokemuksen mukaan omaksunut. Samoin toimin erilaisten aatteiden kanssa jokainen
      Ei siinä mitään Jumalaa tai jumalattomuutta tarvita. Tietenkin ateismin ja Jumalan saa ottaa silloin kun se tuntuu tarpeelliselta

• fhfg.hf

>>tänään 31.42017 hesarin lastenpalstalla on tähän Sampsa Vanhatalon selitys. Aivot säilyttävät vain ne tiedot jotka tutuvat sillä hetkellä tärkeiltä. Sama jatku koko ihmis iän. Muisti pitää vain ne asiat jotka on "tärkeitä" henkilön itsensä kannalta.
      Nykyhetkien vaikuttimet peilataan menneiden muistikuvien tärkeyden perusteella<<

Ei ole ehkä ihan noin yksinkertaista, koska "alitajunta*" säilyttää paljon muutakin. Jotkut hypnologit väittävät, että alitajunnasta saa esille mitä tahansa persoonan historiaan ja torjuttuihin muistoihinkin liittyvää.

Erityisen ikävien traumatisoivien asioiden pitäminen tietoisuuden ulkopuolella on jonkinlainen suojaus ihmisen tietoiselle psyykelle. Silti nekin asiat ovat alitajunnassa.

>>Juuri näin. jokainen näkee sen minkä halua nähdä. Nyt on vain niin ettei se ole uskonnon tai aatteen, -ismin vika. Se on ihmisen ominaisuus, syy<<

Tarkoitin lähinnä sitä, että näemme mielikuvien tasolla usein sitä haluamme esimerkiksi toisissa ihmisissä.

Hyvä esimerkki ateismiin ja hengellisyyteen liittyen on se kuinka eri tavalla uskonnollisiin ilmestyksiin suhtaudutaan. Ateistit näkevät ne "keksittyinä satuina", "harhanäkyinä", "kirkon lavastuksina" jne. Kyse on halusta nähdä
      ne tuolla tavoin, eikä aitoina ihmeinä.

Ja sitten ovat ajankohtaiset ufot ja et-olennot ; kuinka eri tavoin siihenkin asiaan suhtaudutaan...ja aina kyseiselle ihmiselle luonteenomaisesti.

• fhfg.hfg

..ja sitten on vielä älykäs suunnittelu ja luominen, jota monet pitävät itsestään selvyytenä, mutta jotkut taas eivät halua pitää sitä edes mahdollisena....sitäkään huolimatta, että niin monet asiat ovat kummasti loksahtaneet sopivasti paikoilleen planeetallamme ja aurinkokunnassamme (sopivalla etäisyydellä oleva aurinko, Kuu, riittävä vesimäärä planeetallamme, öljy ja muut maaperän rikkaudet ja luonnonvarat, ilmakehä, sininen taivas, eikä ihminen voisi mitenkään kehittyä miljardeissakaan vuosissa alkeellisesta elämänmuodosta nykymuotoon...jne. jne.

• fhfg.hfg kirjoitti:

..ja sitten on vielä älykäs suunnittelu ja luominen, jota monet pitävät itsestään selvyytenä, mutta jotkut taas eivät halua pitää sitä edes mahdollisena....sitäkään huolimatta, että niin monet asiat ovat kummasti loksahtaneet sopivasti paikoilleen planeetallamme ja aurinkokunnassamme (sopivalla etäisyydellä oleva aurinko, Kuu, riittävä vesimäärä planeetallamme, öljy ja muut maaperän rikkaudet ja luonnonvarat, ilmakehä, sininen taivas, eikä ihminen voisi mitenkään kehittyä miljardeissakaan vuosissa alkeellisesta elämänmuodosta nykymuotoon...jne. jne.

Älykäs suunnittelu on hylätty, koska siitä ei näy missään jälkeäkään. Pelkkä antrooppinen periaate selittää sen, miksi elämme planeetalla, jossa kehittynyt elämä on mahdollista. Planeettoja on jo omassa Linnunradassamme ainakin kymmeniä- jos ei satoja miljardeja, joten elämälle sopivia löytyy varmasti enemmän kuin yksi.
        Ihminen voi kehittyä ja on kehittynyt alkeellisesta elämänmuodosta nykymuotoon. Se historia on kirjaimellisesti kiveen kirjoitettua.

• Pidän edelleen merkittävänä ajatusta että jokainen toimii menneiden muistikuvien eli opetettujen ja siten omaksumiensa tietojen varassa. Se sisältää myös ns. tiedostamattoman muistin. Siellä on torjutut ja sekä toivotut muistot. Kun ajatus saa tuntuman johonkin noista on helpompi ymmärtää itseään, miksi intoilen jonkun ismin tai uskomuksen puolesta tai vastaan.
        Minulle on käynyt selväksi että näin pitää olla. Kun tapaan kiihkoilijan, silloin tiedän että minun MIELENI on luonut minulle hänestä kuvan kiihkoilijana. Silloin minulla on mahdollisuus valita puoleni. Sillä ei ole merkitystä missä ja milloin olen oppinut että tuollainen käytös on kiihkoilua.
        Kaikki ihmissuhteet ovat tämän havainnon tekemistä. Kommunikointi on aina puolensa valitsemista. Kun ajat liikenteessä ja saat selfien pönttökamerasta tiedät miten puhuttelet itseäsi suhteessa yhteiskunnan säädöksiin. Sillä hetkellä kommunikoit itsesi kanssa.

Ratkaisu tähän on itsensä hyväksyminen eikä se tarkoita muiden väheksymistä. On ihmisiä jotka nimittävät tuota ratkaisua itsensä rakastamiseksi.
        Ihminen haluaa perimältään tulla tuntemaan itsensä ja missä muualla sen paremmin mittaa kuin siellä missä on toisinajattelijoita. Sinulla on mahdollisuus nähdä kiitollisuudella että nämä näyttävät sinulle sen missä sinä olet nalkissa.
        Se EI tarkoita että sinun pitää uskoa kuten he vaan tässä näet omat asenteesi ja suhteesi asenteisiisi.
        Me jokainen olemme samoin nalkissa omiin uskoihimme.
        Kysyisin mieluimmin haluanko olla oikeassa vai onnellinen.

• nää_on_näitä

Olet itse vastaus kysymykseesi.

Luomistyö ja älykäs suunnittelu jatkuu niin kauan kuin on mieliä jota uskovat ja todistavat ja kokevat että nämä jatkuu. Näin tapahtuu koska ihmismieli on pyöräytettävissä johonkin, minulla vain on ja vain minulla mahdollisuus valita puoleni. Runsaammalla kokemuksella tiedän että valinta on tehtävä joka hetki, nuorempana luulin että valinta on vain silloin tällöin ja vielä aiemmin luulin että asiat tapahtuvat minun ulkopuolellani.
      Kaikki tapahtuu mielessä ja jotkut mielipiteet ja ajatukset johtavat fyysiseen toimintaan

• kuuppajumit

"Hyvä esimerkki ateismiin ja hengellisyyteen liittyen on se kuinka eri tavalla uskonnollisiin ilmestyksiin suhtaudutaan. Ateistit näkevät ne "keksittyinä satuina", "harhanäkyinä", "kirkon lavastuksina" jne. Kyse on halusta nähdä
      ne tuolla tavoin, eikä aitoina ihmeinä."

Hindulaisuuden ja muidenkin itämaisten uskontojen piirissä tapahtuu paljon enemmän uskonnollisia ilmestyksiä kuin kristityille. Uskotko sinä niihin ja pidät niitä totena? Pidätkö totena että niiden takana on jumalallinen taivaallinen voima.

Minä en tunne yhtään kristittyä joka pitäisi itämaisten uskontojen ilmestyksiä tosina, vaan kaikki tuntemani kristityt pitävät niitä täysin epäuskottavina ja kiistävät ne keksittyinä. Ja tasan samasta syystä minä kiistän kristittyjen vastaavat ilmestykset. Ne ovat epäuskottavia, vaikuttavat keksityiltä, eikä mitään todisteita ole olemassa.

Kristityillä onkin siis sama halu nähdä ne ilmestykset tuolla tavoin, eikä aitoina ihmeinä, heti kun ne tapahtuvat heidän kristinuskonsa ulkopuolella. Mikä älyllinen epärehellisyys tunnetaan myös nimellä kaksinaismoraali. Syytetään toisia ihmisiä siitä mitä itsekin koko ajan tehdään, eli ei hyväksytä ilmestyksiä aidoiksi ihmeiksi.

Loppupelissä kyse on todisteista. Minä en usko väitteisiin joiden tueksi ei löydy mitään todisteita ja väitetyt ilmestykset ovat juuri sellaisia, kuten myös väitetty jumalakin. Uskovat taas uskovat niihin, koska haluavat uskoa niihin, todisteista riippumatta.

Ja se että ei usko epäuskottavilta kuulostaviin väitteisiin, joista ei löydy mitään todisteita, on ihan vain normaalia perusjärkeä. Avauksessa kysymäsi ilmiö, mikä saa ihmisen olemaan uskomatta johonkin, on terve järki.

Normaali terve järki joka kertoo että ei ole mitään järjellistä syytä uskoa tuollaiseen perusteettomaan väitteeseen, jonka tueksi ei löydy ainotakaan todistetta. Etenkin kun siitä asiasta vouhottavat eivät vaikuta kovinkaan fiksuilta ja uskottavilta ihmisiltä, pikemminkin heikkolahjaisilta ja jälkeenjääneiltä tomppeleilta, tai sitten täysin umpipimeiltä sekopäähörhöiltä.

Mitä tahansa voi aina järkeillä ja keksiä mielikuvituksessaan, kuten uskovat tekevät.
      Mutta nämä "järkeilyt" eivät koskaan kestä kriittistä tarkastelua, eivätkä ihan oikeaa järjen käyttämistä, eikä niiden puolesta ole olemassa mitään todisteitakaan. Ne "järkeilyt" romahtavat heti kuin korttitalot jos niitä tutkailee vähänkin kriittisellä mielellä. Uskovat taas karttavat kriittistä järkeä ja logiikkaa kuin ruttoa.

Ja ne oikeiden todisteiden irvikuvat, joita uskovat esittelevät "todisteina" herättävät aina vain joko suurta hilpeyttä tai syvää sääliä, yleensä molempia. Koska niillä ei koskaan ole mitään tekemistä oikean todellisuuden kanssa, eikä tietenkään siksi myöskään oikean todisteen kanssa. Uskovien pseudotieteelliset hölynpölyt ja hörhöt fantasiat todistavat aina vain säälittävästä hölmöydestä.

• omaatyperyyttäkaikki

Tästä juuri on puhe eli miksi sinulla on ehdoton oikea tieto.
        EN VÄITÄ että sinä olisit väärässä, mutta kun monet ovat ehdottoman varmoja että juuri itsellä on oikea tieto, kuitenkin todistavat liki päinvastaista kuin se ensimmäinen.
        Mistä tulee se horjumaton varmuus että itsellä on ehdoton todellinen tieto?
        Palstaa lukiessa saa varmuuden että vastaus piilee kaverin typeryydessä. Jokainen on kaveri joten jokainen on typerä?
        Niin varmaan on koska siltä näyttää

• kuuppajumit
        omaatyperyyttäkaikki kirjoitti:

Tästä juuri on puhe eli miksi sinulla on ehdoton oikea tieto.
        EN VÄITÄ että sinä olisit väärässä, mutta kun monet ovat ehdottoman varmoja että juuri itsellä on oikea tieto, kuitenkin todistavat liki päinvastaista kuin se ensimmäinen.
        Mistä tulee se horjumaton varmuus että itsellä on ehdoton todellinen tieto?
        Palstaa lukiessa saa varmuuden että vastaus piilee kaverin typeryydessä. Jokainen on kaveri joten jokainen on typerä?
        Niin varmaan on koska siltä näyttää

Et sitten näköjään ymmärtänyt mitään siitä mitä kirjoitin todisteista ja niiden täydellisestä puuttumisesta, sekä siitä miksi pitäisi uskoa perusteettomiin väitteisiin joiden puolesta ei ole olemassa ainoatakaan faktaa.

No, sehän olisi tietenkin edellyttänyt kykyä ymmärtää jotakin...

Täysin sokeasti peruusteettomiin väitteisiin uskovat ovat kritiikittömiä typeryksiä, joita uunotetaan jatkuvasti joka puolella. Talebanit ja isiksen veikot ovat täysin ehdottoman varmoja omasta Totuudestaan, vaikka tuskin sinullekaan tuottaa vaikeuksia myöntää että he ovat typeryyksiin sokeasti uskovia idiootteja.

Aivan yhtä sokeasti typeryyksiin uskovia idiootteja ovat kreationistit - joita sattumoisin myös kaikki talebanit ja isiksen veikotkin ovat. Sama sokea ja kritiikitön usko lapsellisiin typeryyksiin, joista ei ole mitään todisteita.

Eikä näkymättömiin mielikuvitusolentoihin uskominen muutu tippaakaan sen järkevämmäksi, vaikka vaihdettaisiin sen olennon nimeä. Kun silti edelleenkin puhutaan näkymättömästä mielikuvitusolennosta, jonka olemassaolosta ei ole olemassa pienintäkään todisteen murusta, ei niin yhtään mitään.

Minulla ei edelleenkään ole pienintäkään syytä uskoa täysin perusteettomiin väittämiin eikä näkymättömiin mielikuvitusolentoihin. Etenkin kun noista olennoista meuhkaavat järjestään vaikuttavat typeryksiltä jotka uskovat täysin sokeasti mitä tahansa luokatonta sontaa tyyliin kreationismi, eli heiltä puuttuu kokonaan kyky loogiseen ja kriittiseen päättellyyn.

Tieto on muuten sellainen asia, että se on helppoa esittää toisille ja sitten nämä tietävät saman asian. Uskovilla ei koskaan ole mitään mitä he voisivat esittää, koska heillä ei ole mitään tietoa, vain uskonnollisia luuloja. Eikä niillä lapsellisilla luuloilla ole mitään tekemistä tiedon kanssa.

Sinä voit toki kumota väittämäni ja esittää joitakin faktoja jumalastasi. Mutta eihän sinulla ole mitään mitä sinä voisit esittää.

• Lainaus Wikistä: >>>Paradoksi on saanut nimensä fyysikko Enrico Fermin aikoinaan esittämästä kysymyksestä "Missä kaikki ovat?".<<<

Ehkä tuota Fermin lausetta muokaten voisi kysyä: missä kaikki jumalat ovat?
      Kun tälläkin palstalla vierailee hurskaita ja oikeaoppisia kristittyjä, niin heidän "vakionsa" on ei ole muuta Jumalaa kuin ev.lutin. Toki muslimien tunnustukseen kuuluu samanmoinen tunnustus "ei ole muuta jumalaa kuin Allah ja M......
      Kumpi noista jumalista oli sitten se maan ja taivaan luoja? Herra yksin tietää, jos hänkään.

• "Kumpi noista jumalista oli sitten se maan ja taivaan luoja?"

Aivan järjetön kysymys! Kumpi on Jumala, Jumala vai Jumala. Ateistien ristiriitaisuus ja järjettömyys paistaa silmille.

Kirjoittiko tuon kysymyksen epikuros vai epikuros?

Lakatkaa höperehtimästä! Opiskelkaa logiikkaa. Jumala on looginen.

• logiikkaa

Jumala on loogisesti olematon.

• Bebebebe kirjoitti:

"Kumpi noista jumalista oli sitten se maan ja taivaan luoja?"

Aivan järjetön kysymys! Kumpi on Jumala, Jumala vai Jumala. Ateistien ristiriitaisuus ja järjettömyys paistaa silmille.

Kirjoittiko tuon kysymyksen epikuros vai epikuros?

Lakatkaa höperehtimästä! Opiskelkaa logiikkaa. Jumala on looginen.

Ei nyt ole aikaa opiskella eikä luottaa fundisten höperöintiin, vaan heitän pallon takaisin.
        Seuraava lainaus on varastettu eräästä blogista. Ihan opiksi.

>>>Eräänä päivänä Sokrates törmäsi tuttuunsa, joka pysäytti tämän kertoakseen uutisen: "Sokrates, tiedätkö mitä juuri kuulin eräästä tuttavastasi?"
        "Hetkinen", Sokrates sanoi.
        "Ennen kuin alat kertoa, haluaisin, että läpäiset pienen testin. Sen nimi on Kolmoissuodatintesti."
        "Kolmoissuodatin?", kysyi mies.

... "Juuri niin", Sokrates jatkoi. "Ennen kuin kerrot minulle mitä olet kuullut tästä tuttavastani, kokeillaanpa suodattaa se, mitä aiot sanoa. Ensimmäinen suodatin on Totuus. Oletko varmistunut siitä, että se, mitä aiot kertoa, on totta?"
        "En", mies vastasi, "itse asiassa kuulin vain asiasta juuri..."
        "Hyvä on", sanoi Sokrates. "Eli et tiedä, onko asia totta vai ei.
        Kokeillaan sitten seuraavaa suodatinta. Se on Hyvyys. Onko se, mitä aiot kertoa, tuon tuttavan kannalta hyvää?"

"Ei. Pikemminkin päinvastoin...", mies aloitti. Mutta Sokrates keskeytti hänet:
        "Eli haluat kertoa minulle jotain pahaa tuttavastani vaikka et tiedä, onko se edes totta."
        Mies meni jo hieman noloksi, mutta Sokrates jatkoi: "Voit silti läpäistä testin, sillä kolmas suodatin on Hyödyllisyys. Onko sillä tiedolla, jonka aiot tuttavastani kertoa, minulle jotain hyötyä?"

"No, ei oikeastaan", mies vastasi.
        Sokrates siihen: "Jos kerran asia, jonka aioit kertoa minulle, ei ole totta, eikä hyvää eikä siitä ole minulle hyötyä, miksi edes kertoa siitä minulle?"<<<<

• epikuros kirjoitti:

Ei nyt ole aikaa opiskella eikä luottaa fundisten höperöintiin, vaan heitän pallon takaisin.
        Seuraava lainaus on varastettu eräästä blogista. Ihan opiksi.

>>>Eräänä päivänä Sokrates törmäsi tuttuunsa, joka pysäytti tämän kertoakseen uutisen: "Sokrates, tiedätkö mitä juuri kuulin eräästä tuttavastasi?"
        "Hetkinen", Sokrates sanoi.
        "Ennen kuin alat kertoa, haluaisin, että läpäiset pienen testin. Sen nimi on Kolmoissuodatintesti."
        "Kolmoissuodatin?", kysyi mies.

... "Juuri niin", Sokrates jatkoi. "Ennen kuin kerrot minulle mitä olet kuullut tästä tuttavastani, kokeillaanpa suodattaa se, mitä aiot sanoa. Ensimmäinen suodatin on Totuus. Oletko varmistunut siitä, että se, mitä aiot kertoa, on totta?"
        "En", mies vastasi, "itse asiassa kuulin vain asiasta juuri..."
        "Hyvä on", sanoi Sokrates. "Eli et tiedä, onko asia totta vai ei.
        Kokeillaan sitten seuraavaa suodatinta. Se on Hyvyys. Onko se, mitä aiot kertoa, tuon tuttavan kannalta hyvää?"

"Ei. Pikemminkin päinvastoin...", mies aloitti. Mutta Sokrates keskeytti hänet:
        "Eli haluat kertoa minulle jotain pahaa tuttavastani vaikka et tiedä, onko se edes totta."
        Mies meni jo hieman noloksi, mutta Sokrates jatkoi: "Voit silti läpäistä testin, sillä kolmas suodatin on Hyödyllisyys. Onko sillä tiedolla, jonka aiot tuttavastani kertoa, minulle jotain hyötyä?"

"No, ei oikeastaan", mies vastasi.
        Sokrates siihen: "Jos kerran asia, jonka aioit kertoa minulle, ei ole totta, eikä hyvää eikä siitä ole minulle hyötyä, miksi edes kertoa siitä minulle?"<<<<

Sinullako ei ole aikaa opiskella logiikkaa eli ajatella? Eihän sinulla muuta olekaan kuin aikaa. Itse päätät ja valitset mihin aikasi käytät.

Kysyit missä Jumala on, vastaus on että kaikkialla. Jumala on totta, hyvää ja hyödyllistä, joten en todellakaan ymmärrä miten ajattelit Sokrateen pistää Jumalaa vastaan.

• Bebebebe kirjoitti:

Sinullako ei ole aikaa opiskella logiikkaa eli ajatella? Eihän sinulla muuta olekaan kuin aikaa. Itse päätät ja valitset mihin aikasi käytät.

Kysyit missä Jumala on, vastaus on että kaikkialla. Jumala on totta, hyvää ja hyödyllistä, joten en todellakaan ymmärrä miten ajattelit Sokrateen pistää Jumalaa vastaan.

Ehkä sinunkin olisi syytä opiskella ja lisäksi vielä oppia.

• järjetöntäkö

Kolminaisuus ei ole islamin Jumala. Jumala on Yksi, maailmasta irrallaan oleva.

Jeesuksen uskotaan palaavan joko Jerusalemiin tai Damaskoon, jonka moskeijaan on rakennettu valkoinen minareetti. Kummankin vaihtoehdon mukaan Jeesus palaa perjantaina, muslimien aamurukouksen aikana, ja pitää käsiään kahden enkelin siivillä. Paikallinen imaami tai Mahdi tarjoaa Jeesukselle rukouksen johtajan paikkaa, mutta tämä kieltäytyy kunniasta sanoen sen tehtävän kuuluvan muslimille.

Rukousten jälkeen Jeesus vannoo uskollisuutta Mahdille. Lopunajallisissa kertomuksissa Jeesuksesta on tullut Mahdin avustaja ja hänen erityistehtäväkseen tulee Antikristuksen surmaaminen. Kirjallisuudessa huomautetaan myös, että Jeesus tulee särkemään ristiinnaulittujen kuvat – vertauskuvallinen ele kristinuskon vääräoppineisuutta vastaan. Hän hävittää myös kaikki kirkot, tappaa siat ja poistaa almuveron. Jeesus palaa noudattamaan muslimin elämäntapaa, tuomitsee ihmisiä islamin lain, šarian, mukaan, menee naimisiin arabialaisen naisen kanssa ja saa lapsia. Lopulta hän kuolee ja Jumala herättää herättää kaikki kuolleista.

• järjetöntäkö kirjoitti:

Kolminaisuus ei ole islamin Jumala. Jumala on Yksi, maailmasta irrallaan oleva.

Jeesuksen uskotaan palaavan joko Jerusalemiin tai Damaskoon, jonka moskeijaan on rakennettu valkoinen minareetti. Kummankin vaihtoehdon mukaan Jeesus palaa perjantaina, muslimien aamurukouksen aikana, ja pitää käsiään kahden enkelin siivillä. Paikallinen imaami tai Mahdi tarjoaa Jeesukselle rukouksen johtajan paikkaa, mutta tämä kieltäytyy kunniasta sanoen sen tehtävän kuuluvan muslimille.

Rukousten jälkeen Jeesus vannoo uskollisuutta Mahdille. Lopunajallisissa kertomuksissa Jeesuksesta on tullut Mahdin avustaja ja hänen erityistehtäväkseen tulee Antikristuksen surmaaminen. Kirjallisuudessa huomautetaan myös, että Jeesus tulee särkemään ristiinnaulittujen kuvat – vertauskuvallinen ele kristinuskon vääräoppineisuutta vastaan. Hän hävittää myös kaikki kirkot, tappaa siat ja poistaa almuveron. Jeesus palaa noudattamaan muslimin elämäntapaa, tuomitsee ihmisiä islamin lain, šarian, mukaan, menee naimisiin arabialaisen naisen kanssa ja saa lapsia. Lopulta hän kuolee ja Jumala herättää herättää kaikki kuolleista.

No niin.... Lasten sadut alkavat sanoilla, olipa kerran.......
        Kun taas merimies jutut aloitetaan; oltiinpa kerran....
        Uskonnolliset jutut taasen väittävät että pyhissä kirjoissa on totuus. Eivät ne kirjoitukset saa itseäni vakuuttuneeksi jumalien kaiken kattavasta voimasta, sillä havainnot puuttuvat.

• jumalanvälittäjä

Ateisti uskoo vahvasti, että Paavi on tavallinen ihminen! Hulluuttako??

• ”Miksi ihminen kiinnittyy tiukasti johonkin uskomukseen, kuten, että "Jumalaa ja Jumalia ei ole", eikä suostu ennakkoluulottomasti ja puolueettomasti tarkastelemaan asiaa.”

Ihmisen on helpompi pitää kiinni väärästä luulostaan kuin kyseenalaistaa itsensä.

Usko siihen, että Jumalaa ja jumalia ei ole, perustuu yleensä tietämättömyyden lisäksi vääriin kuvitelmiin ja olettamuksiin, joita ylläpidetään niitä toistamalla ja niihin uskomalla. Logiikan virheet ovat olennainen osa ateismia. Jumalan kieltäminen edellyttää sitä, ettei ateisti ensinnäkään suostu ajattelemaan asiaa, lisäksi se edellyttää sitä että ateistin on valehdeltava Jumalasta. Jos ateisti käyttäisi järkeään, omatuntoaan unohtamatta, ja tekisi käytännössä vaadittavat toimenpiteet, ateismi loppuisi siihen paikkaan. Ateisti haluaa ylläpitää ateisminsa, koska ateisti luulee sitä todelliseksi, paremmaksi kuin Jumalaan uskoa, todellisuutta vastaavammaksi kuin itse Kaikkitietävältä saatua tietoa.

Ennakkoluuloton ja puolueeton tarkastelu edellyttää sellaista neutraliteettiä, sekä ajatusten että tunteiden tasolla, johon kiihkeät istit eivät pysty.

• olematonta

"Ennakkoluuloton ja puolueeton tarkastelu edellyttää sellaista neutraliteettiä, sekä ajatusten että tunteiden tasolla, johon kiihkeät istit eivät pysty."

Ja tuonhan sinä olet todistanut jokaisella kirjoituksellasi. Et todellakaan pysty.
        Joka ikinen viestisi on ollut täynnä ennakkoluuloista puolueellisuutta vailla häivähdystäkään mistään neutraliteetistä.

Kannattaakin vaatia muilta sellaista mihin itse on täysin kyvytön.

• fhf.ghgf

>>Ihmisen on helpompi pitää kiinni väärästä luulostaan kuin kyseenalaistaa itsensä<<

Tuossa on varmastikin jotain perää, mutta miksi niin on? Onko se moraalista pelkuruutta?

• absoluuttisesti

Jumalia tietysti on, vaikka ateistit eivät niihin usko. Voimme lukea listoja jumalista tietosanakirjoista ja pelien ohjekirjoista.

• fhfh.f
        fhf.ghgf kirjoitti:

>>Ihmisen on helpompi pitää kiinni väärästä luulostaan kuin kyseenalaistaa itsensä<<

Tuossa on varmastikin jotain perää, mutta miksi niin on? Onko se moraalista pelkuruutta?

Muistelen lukeneeni jostain, että kun ihmisille kerrottiin aikoinaan, että maa onkin pyöreä, eikä litteä, niin monet suuttuivat.

Ehkä siis kyse on siitä, että vakiintuneet uskomukset voivat juurtua osaksi ihmisen persoonaa ja egoa, eikä uskomusten muuttaminen ole välttämättä aina helppoa, vaikka oikeampaa tietoa tulisikin julki.

• fhfh.f kirjoitti:

Muistelen lukeneeni jostain, että kun ihmisille kerrottiin aikoinaan, että maa onkin pyöreä, eikä litteä, niin monet suuttuivat.

Ehkä siis kyse on siitä, että vakiintuneet uskomukset voivat juurtua osaksi ihmisen persoonaa ja egoa, eikä uskomusten muuttaminen ole välttämättä aina helppoa, vaikka oikeampaa tietoa tulisikin julki.

”Ehkä siis kyse on siitä, että vakiintuneet uskomukset voivat juurtua osaksi ihmisen persoonaa ja egoa, eikä uskomusten muuttaminen ole välttämättä aina helppoa, vaikka oikeampaa tietoa tulisikin julki.”

Juuri noin on. Olennaista tuossa on juurikin tuo ego. Se on se ihmisen osa, joka jumittaa uskomuksissa, menneessä, pelossa ja tietämättömyydessä. Ihminen helposti luulee omia uskomuksiaan itsekseen. Siitä syystä ihminen suuttuu, kun hänen uskomuksiaan kyseenalaistetaan.

”Muistelen lukeneeni jostain, että kun ihmisille kerrottiin aikoinaan, että maa onkin pyöreä, eikä litteä, niin monet suuttuivat.”

Tietenkin he suuttuivat! Näkeehän sen kuka tahansa omilla silmillään, että maa on litteä! Järjetöntä väittää muuta! Hullua!

Aina ihmiset ovat reagoineet suuttumalla, kun mitään uutta on keksitty. Kun wieniläinen lääkäri Ignaz Semmelweis ehdotti, että lääkäreiden pitäisi pestä kätensä lapsivuodekuolleisuuden vähentämiseksi, lääkärit suuttuivat. Lääkärikunta vastusti Semmelweisin näkemyksiä ja piti häntä naiivina. Semmelweis masentui kohtelunsa seurauksena ja lopulta hänet määrättiin mielisairaalaan, jossa hän pian kuoli ilmeisesti pahoinpitelyn seurauksena verenmyrkytykseen.

Ihmisaistit eivät ole paras mahdollinen tiedonhankintamenetelmä. Vähintäänkin sen voi todeta, kun tieteen historiaa yhtään tutkii.

• Eksyttäjäksikin_nimetty

Väitänpä ilmiön juurien olevan ihmisen mystiikankaipuussa ja laiskuudessa.

Laiskuudessa siinä mielessä, että ihmisyksilö ei halua löytää itsestään voimavaroja vaikeuksien voittamiseen. Tätä varten on kehittynyt uskontoja, jotka tarjoavat työkalut voimavarojen löytämiseen. On vain valitettavasti käynyt niin, että uskontoja ryhdyttiin käyttämään hallitsemiseen ja tässä työssä erityisen tehokkaaksi osoittautui taivaspaikan lupaaminen. Tällähän saatiin kansa tyytymään maalliseen kurjuuteensa, siintäähän tulevaisuudessa paratiisi.

Olemme eläneet jo jonkin aikaa sellaisia aikoja joina uskontojen oppirakennelmiin on opittu suhtautumaan kriittisesti. Toivoa sopii, että tästä seuraa ihmisyyden kaikkinainen kasvu.

Tämä oli taas hieman ohi aiheen 'pauhaamista', tulin kommentoineeksi lainausta.

Ateismin 'uskon väkevyydestä' on hieman vaarallista puhua, se kun on omiaan aiheuttamaan entistä voimakkaamman linnoittautumisen mielipiteiden taakse. Jumaluudenkieltäjätkin tulee hyväksyä. Tieteellä toistaiseksi todistamattomat ilmiöt sopivat mainiosti uskontojen toimialaan.

Tässä päädyn taas pohtimaan sanojen merkitystä ateisti = jumaluuksiin ei uskova. Moniko mieltää ateismin kieltävän muunkin kuin persoonallisten jumaluuksien olemassaolon?

• Vahvaa_uskomattomuutta

"Miksi ihminen kiinnittyy tiukasti johonkin uskomukseen, kuten, että "Jumalaa ja Jumalia ei ole", eikä suostu ennakkoluulottomasti ja puolueettomasti tarkastelemaan asiaa."

Kyse ei kuitenkaan useimmiten ole siitä, etteikö suostuttaisikin ennakkoluulottomasti ja puolueettomasti tarkastelemaan asiaa. Päinvastoin ateistit hyvin usein kysyvät ja kysyvät ja kysyvät teisteiltä objektiivista tarkastelua kestäviä ja siten hyväksyttäviä todisteita jumaluuksista, jotta keskustelua voitaisiin jatkaa inttämisen sijaan. Todisteita ei ikinä vain saada, vaan teistit niiden tarjoamisen sijaan joko heiluttavat käsiään tai kaatuvat sätkimään lattialle ja väittävät jotain niinkin typerää, kuin että kaikki olisi todistetta tms.

"Jumalan/Korkeimman Voiman ja Taivasvoimat voi järkeillä olemassa oleviksi, koska on olemassa yhtenäinen voima, joka kaikkea olemassa olevaa ylläpitää...ja Enkeleistä ja muistakin taivaallisista olennoista on havaintoja mm. uskonnollisten ilmestysten yhteydessä."

Mikään tuossa "lauseessa" tai mikä tuo nyt olikaan, ei ollut millään tavalla järkevää. Et yksinkertaisesti voi vedota järkeilyyn suoltamalla tuommoista. Uskonnollisiin ilmestyksiin vetoamiseen voitaisiin tyrmäävästi vastata vetoamalla päinvastaisiin uskonnollisiin ilmestyksiin. Voitaisiin väittää, että omissa uskonnollisissa ilmestyksissäni tuli ehdottoman selvästi ilmi, ettei ole mitään jumalia tai enkeleitä tai mitään. Tämä kuitenkin on tarpeetonta. Odotamme tuommoisen sijaan ensin niitä OBJEKTIIVISIA TODISTEITA jumalista ja enkeleistä! Missä ne ovat? Kädet vain heiluvat...

"Älykäs suunnittelu ja luominenkin on nähtävissä, jos vain haluaa katsoa ja nähdä."

Ihan yhtä lailla voisi sanoa, että älykkään suunnittelun puuttuminen ja luomattomuus on nähtävissä, jos vain haluaa katsoa ja nähdä. Mitäs tuohon sanot? Kädet heiluu? Ei tuommoisella väitteellä vain pääse tässä asiassa eteenpäin ollenkaan. Todisteet pöytään vain! Eikö löydy? Kädet vain heiluvat...

"Miten ateisti perustelee järkähtämätöntä uskoaan?"¨

Ateismi on uskon puuttumista eikä uskoa. Vai onko sinusta kalju tukan väri? Onko sinusta postimerkkien keräilemättömyys harrastus? Onko työtön sinusta ammatti? No siis joo, ainahan voi sanoa, että kun on sama asia olla uskomatta jotain kuin uskoa, ettei tuota jotakin ole, niin sitten ateismikin olisi uskoa siihen, ettei jumalia ole.

Todistamisen taakka kuitenkin on alkuperäisen väitteen esittäjällä eli sillä joka väittää, että jokin jumalolio olisi olemassa. Ei ateistin suinkaan tarvitse todistaa jumalia olemattomaksi siksi, että hänellä olisi looginen syy ja myös oikeus olla uskomatta jumaliin. Et sinäkään usko Saunatonttuun. Miten perustelet järkähtämättömän uskosi saunatontuttomuuteen? Häh?

• fhff.gh

>>Kyse ei kuitenkaan useimmiten ole siitä, etteikö suostuttaisikin ennakkoluulottomasti ja puolueettomasti tarkastelemaan asiaa. Päinvastoin ateistit hyvin usein kysyvät ja kysyvät ja kysyvät teisteiltä objektiivista tarkastelua kestäviä ja siten hyväksyttäviä todisteita jumaluuksista, jotta keskustelua voitaisiin jatkaa inttämisen sijaan. Todisteita ei ikinä vain saada, vaan teistit niiden tarjoamisen sijaan joko heiluttavat käsiään tai kaatuvat sätkimään lattialle ja väittävät jotain niinkin typerää, kuin että kaikki olisi todistetta tms<<

No, mitä uskonnolliset ilmestykset sitten ovat, jos eivät todisteita korkeammista voimista? Voit tietysti sanoa, että ilmestyksistä ei ole todisteita, mutta kun niistä on todisteita. Portugalissa lehdistö seurasi Fatiman tapahtumia tiiviisti useiden kuukausien ajan.

• Vahvaa_uskomattomuutta
        fhff.gh kirjoitti:

>>Kyse ei kuitenkaan useimmiten ole siitä, etteikö suostuttaisikin ennakkoluulottomasti ja puolueettomasti tarkastelemaan asiaa. Päinvastoin ateistit hyvin usein kysyvät ja kysyvät ja kysyvät teisteiltä objektiivista tarkastelua kestäviä ja siten hyväksyttäviä todisteita jumaluuksista, jotta keskustelua voitaisiin jatkaa inttämisen sijaan. Todisteita ei ikinä vain saada, vaan teistit niiden tarjoamisen sijaan joko heiluttavat käsiään tai kaatuvat sätkimään lattialle ja väittävät jotain niinkin typerää, kuin että kaikki olisi todistetta tms<<

No, mitä uskonnolliset ilmestykset sitten ovat, jos eivät todisteita korkeammista voimista? Voit tietysti sanoa, että ilmestyksistä ei ole todisteita, mutta kun niistä on todisteita. Portugalissa lehdistö seurasi Fatiman tapahtumia tiiviisti useiden kuukausien ajan.

"No, mitä uskonnolliset ilmestykset sitten ovat, jos eivät todisteita korkeammista voimista?"

Esim. ylitulkintaa tai väärintulkintaa, illuusioita, hallusinaatioita tai pseudohallusinaatioita, suggestiota yms. Kun noita ilmiöitä tiedetysti esiintyy eikä mitään objektiivista todistusaineistoa "korkeammista voimista" ole, niin suoraan sanottuna on varmaa, että kyse on jostakin mitä juuri luettelin tai jostain vastaavasta.

"Voit tietysti sanoa, että ilmestyksistä ei ole todisteita, mutta kun niistä on todisteita. Portugalissa lehdistö seurasi Fatiman tapahtumia tiiviisti useiden kuukausien ajan."

Tuo on sitä käsienheilutusta mistä oli puhe aiemmin. Tai sitten tuo on sitä, että väitetään todisteeksi mitä tahansa, mikä ei kuitekaan ole todiste siitä minkä todisteeksi sitä väitetään. Sitä on juuri tuommoinen epämääräinen "lehdistö todisti tapahtumia". Mitä tapahtumia? Mikä osoittaa, että se mitä on tapahtunut on täsmälleen sitä mitä joku väittää sen olevan ja mikä osoittaa, että jos joku moista väittää osoitetun, on osoittaja jokin uskottava taho? Tämmöiseen se aina kuules kaatuu. Poikkeuksia ei toistaiseksi ole, eikä se käsienheilutus tosiaan muuta asiaa miksikään.

Älkää siis enää viitsikö jeesustella. Uskokaa mitä uskotte, mutta älkää väittäkö niitä asioita objektiivisessa mielessä uskottaviksi saati todistetuiksi. Jatkakaa siis kaikessa rauhassa lattioilla sätkimistänne, mutta älkää olettako, että koko maailma jonottaa seuroihinne vain siksi, että kuulemma jonkun Fatiman tapausta on seurattu tiiviisti!

• Kuuppajumit
        Vahvaa_uskomattomuutta kirjoitti:

"No, mitä uskonnolliset ilmestykset sitten ovat, jos eivät todisteita korkeammista voimista?"

Esim. ylitulkintaa tai väärintulkintaa, illuusioita, hallusinaatioita tai pseudohallusinaatioita, suggestiota yms. Kun noita ilmiöitä tiedetysti esiintyy eikä mitään objektiivista todistusaineistoa "korkeammista voimista" ole, niin suoraan sanottuna on varmaa, että kyse on jostakin mitä juuri luettelin tai jostain vastaavasta.

"Voit tietysti sanoa, että ilmestyksistä ei ole todisteita, mutta kun niistä on todisteita. Portugalissa lehdistö seurasi Fatiman tapahtumia tiiviisti useiden kuukausien ajan."

Tuo on sitä käsienheilutusta mistä oli puhe aiemmin. Tai sitten tuo on sitä, että väitetään todisteeksi mitä tahansa, mikä ei kuitekaan ole todiste siitä minkä todisteeksi sitä väitetään. Sitä on juuri tuommoinen epämääräinen "lehdistö todisti tapahtumia". Mitä tapahtumia? Mikä osoittaa, että se mitä on tapahtunut on täsmälleen sitä mitä joku väittää sen olevan ja mikä osoittaa, että jos joku moista väittää osoitetun, on osoittaja jokin uskottava taho? Tämmöiseen se aina kuules kaatuu. Poikkeuksia ei toistaiseksi ole, eikä se käsienheilutus tosiaan muuta asiaa miksikään.

Älkää siis enää viitsikö jeesustella. Uskokaa mitä uskotte, mutta älkää väittäkö niitä asioita objektiivisessa mielessä uskottaviksi saati todistetuiksi. Jatkakaa siis kaikessa rauhassa lattioilla sätkimistänne, mutta älkää olettako, että koko maailma jonottaa seuroihinne vain siksi, että kuulemma jonkun Fatiman tapausta on seurattu tiiviisti!

Tuo on täsmälleen sitä sokeaa typeryyttä, josta minä kirjoitin. Infantiilin inttäjän mielestä A. Fatiman ilmestys = B. Taivaalliset enkelihierarkiat todistettu.

Paitsi että ei tietenkään ole, kuten jokainen normaali tervejärkinen ihminen tajuaa. Kohta A ei millään tavalla eikä millään logiikalla todista kohtaa B. Kyseinen seikka ei todistaa mitään muuta kuin typerysten herkkäuskoisuuden ja kritiikittömyyden - siis juuri sen sokean uskon lapsellisiin typeryyksiin.

"Portugalissa lehdistö seurasi Fatiman tapahtumia tiiviisti useiden kuukausien ajan."

Eli paikalla oli joukoittain toimittajia kameroineen kuukausien ajan ja silti ihmeestä eli "ilmestyksestä" ei ole olemassa yhtään kuvaa? Kaikki toimittajat siis kokonaan "unohtivat" kuukausien ajan ottaa kuvia todistamastaan sensaatiomaisesta uutisesta? No nythän tämä vasta tuntuukin niin uskottavalta...

Jotenkin niin osuvaa, että hihhuleiden kovasti mainostamat "ihmeet" eivät ihme kyllä koskaan taltioidu filmille. Voisikohan se mitenkään johtua siitä, että harhat ja mielikuvitusasiat eivät todellakaan tallennu filmille.

• Jackal_5on

"Miksi ihminen kiinnittyy tiukasti johonkin uskomukseen, kuten, että "Jumalaa ja Jumalia ei ole", eikä suostu ennakkoluulottomasti ja puolueettomasti tarkastelemaan asiaa."
      En voi omakohtaisesti tuohon väittämääsi kommentoida, koska en usko jumalan olemattomuuteen, aivan kuten en usko jumalaankaan.

"Jumalan/Korkeimman Voiman ja Taivasvoimat voi järkeillä olemassa oleviksi, koska on olemassa yhtenäinen voima, joka kaikkea olemassa olevaa ylläpitää..."
      Se että on olemassa syynsä sille, että olemassa oleva universaali luonnonjärjestys pysyy kasassa ja toimii loogisesti, ei tarkoita että syyn on pakko olla jumala. Sen olemassaolon päättely ko. asiasta on niin valtava harppaus esittämässäsi logiikassa ammottavien aukkojen yli, ettei sitä enää voi oikein nimittää järkeilyksi.

"ja Enkeleistä ja muistakin taivaallisista olennoista on havaintoja mm. uskonnollisten ilmestysten yhteydessä."
      Kaikenmoisia havaintoja on maailma väärällään myös mm. kaikenlaisista UMA-otuksista, taruolennoista ja tietysti myös alieneista.

"Älykäs suunnittelu ja luominenkin on nähtävissä, jos vain haluaa katsoa ja nähdä."
      Nimenomaan; jos katselet luontoa haluten nähdä siinä "älykkään suunnittelun", niin on huomattavasti todennäköisempää että sellaisen siinä myös näet, kuin jos tarkastelisit luontoa ilman mitään ennakko-oletuksia ja toiveita siitä mitä siinä näet.
      Samaan tapaan, jos rikospaikkatutkija haluasi tulkita löytämästään todistusaineistosta syyllisen olevan hänen inhoamansa naapuri, niin hän varmaan helposti löytäisi todistusaineistosta ainakin jotain viitteitä, jotka tukevat tätä oletusta.
      Kummassakaan tapauksessa halu löytää tuon tyyppisiä todisteita ei kuitenkaan palvele totuuden parempaa ymmärtämistä päämääränä millään tavalla.

• 2.4.2017

//Se että on olemassa syynsä sille, että olemassa oleva universaali luonnonjärjestys pysyy kasassa ja toimii loogisesti, ei tarkoita että syyn on pakko olla jumala. //

Lopulta on yksi kommentoija saanut kyllikseen ja märittelee jonkinlaatuiseen jumalankuvan:
      /Universaali luonnonjärjestys ei ole hänen mielestään jumalan ominaisuus välttämättä./

Kiitos rehellisyydestäsi.
      Muuten voisin ihmetellä Näky eli havainto ei ole kelvollinen todiste sen sijaan se ettei näe on todiste jostain?? Tällaisen käytöksen voisin ymmärtää vain siten että uskotaan jokaisen "näkevän" samalla tavoin.

Tässäkin voisi olla rehellinen, tai johdonmukainen.

Testaa ja katso naapurisi puolisoa, kummastuttaa varmasti, mitähän tuokin tuossa näkee ja on vielä mustasukkainen?
      Sitten vimmainen kirjoittelu tänne että VAINMINÄ näen oikean jumalattomuuden/ jumalan.
      Eiköhän vängätä lisää, vainminä tiedän että näin tapahtuu

• millämittarilla

Jos näyt olisivat kelvollisia todisteita, niin kylläpä meillä sitten vasta todisteita piisaisikin. On hindujen näyt Shivasta ja Vishnusta, on kristittyjen näyt ties mistä kaikesta, on muslimien näyt profeetta Muhamedista, on itämaisten munkkien näyt nirvanasta, on rastojen näyt Haile Selassiesta, on Josep Smithin näyt jotka johtivat mormonismin syntyyn ja lukemattomia muita vastaavia.

Ja koska näyt siis ovat totta ja todiste, niin nyt meidän täytyy sitten vain uskoa että hindulaisuus, kristinusko, islam, buddhalaisuus, rastafarismi ja mormonismi ovat kaikki totta ja niiden kaikkien jumalat ja jumalakäsitykset ovat totta. Koska eihän meillä ole mitään objektiivista mittaria kertomassa mitkä näyt ovat totta ja mitkä eivät olekaan. Jos hyväksymme kristittyjen näyt todellisiksi, niin millä perusteella kieltäisimme muslimien ja hindujen ja rastojen ja buddhalaiseten vastaavat näyt epätodellisina?

Eli jos hyväksymme näyt todisteiksi, niin joudumme pää edellä hyllyvään suohon, jossa täytyy yrittää sovittaa kaikki maailman uskonnot yhteen, koska ne ovat silloin kaikki yhtä lailla totta samoilla perusteilla. Minun nyt on kuitenkin aika vaikeaa sovittaa yhteen hindulaisuutta, kristinuskoa, islamia, buddhalaisuutta, rastafarismia ja mormonismia ja kaikkia muitakin uskontoja. Mutta ehkäpä se joka pitää näkyjä todisteina kertoo meille miten se tehdään...

• 2.4.2017
        millämittarilla kirjoitti:

Jos näyt olisivat kelvollisia todisteita, niin kylläpä meillä sitten vasta todisteita piisaisikin. On hindujen näyt Shivasta ja Vishnusta, on kristittyjen näyt ties mistä kaikesta, on muslimien näyt profeetta Muhamedista, on itämaisten munkkien näyt nirvanasta, on rastojen näyt Haile Selassiesta, on Josep Smithin näyt jotka johtivat mormonismin syntyyn ja lukemattomia muita vastaavia.

Ja koska näyt siis ovat totta ja todiste, niin nyt meidän täytyy sitten vain uskoa että hindulaisuus, kristinusko, islam, buddhalaisuus, rastafarismi ja mormonismi ovat kaikki totta ja niiden kaikkien jumalat ja jumalakäsitykset ovat totta. Koska eihän meillä ole mitään objektiivista mittaria kertomassa mitkä näyt ovat totta ja mitkä eivät olekaan. Jos hyväksymme kristittyjen näyt todellisiksi, niin millä perusteella kieltäisimme muslimien ja hindujen ja rastojen ja buddhalaiseten vastaavat näyt epätodellisina?

Eli jos hyväksymme näyt todisteiksi, niin joudumme pää edellä hyllyvään suohon, jossa täytyy yrittää sovittaa kaikki maailman uskonnot yhteen, koska ne ovat silloin kaikki yhtä lailla totta samoilla perusteilla. Minun nyt on kuitenkin aika vaikeaa sovittaa yhteen hindulaisuutta, kristinuskoa, islamia, buddhalaisuutta, rastafarismia ja mormonismia ja kaikkia muitakin uskontoja. Mutta ehkäpä se joka pitää näkyjä todisteina kertoo meille miten se tehdään...

Aivan kuten sinä - millämittarilla - näit aukoja ja puutteita minun - 2.4.2017 13:38 - esityksessäni aivan samoilla todisteilla hyväksyy tai hylkää jokainen omat näkynsä.
        Olihan esitykseni aivan vajavainen tietenkin. Et kuitenkaan reagoinut tarkoittamaani ydin sisältöön eli jokainen näkee omalla tavallaan.
        Luettelemasi näkijät, ja heidän muistiinpanonsa, he ovat kokeneet jotain niin vahvasti että ovat sen kertoneet muille.

"Mutta ehkäpä se joka pitää näkyjä todisteina kertoo meille miten se tehdään..."
        Jos kiinnostaa voisi aloittaa kuvittelemalla että jokainen näkee omalla tavallaan, aivan kuten sinä, ei niitä sinun näkyjäsi vaan omia näkyjään.

Järkyttävä muutos TOTUUTEEN jokaisen kokemus on hänelle totta. Kertomus siitä kokemuksesta on lauserakennelma EI se kokemus. Ainakin minulle on helpompi tiedostaa oma totuuteni kun tiedän ettei kukaan näe minun tavallani.

Aloitukseen liittyen, juuri siksi ihminen pitää kiinni omasta ajattelutavastaan koska siitä on omakohtainen kokemus. Eikä ole eroa onko kysymys jumalasta vai Joten kysymys on aiheellinen; Miksi oma kokemus pitää ehdottomasti saada kaverin tietoon

• millämittarilla

Sinäkään et näköjään ymmärtänyt minun juttuni pointtia, mutta se oli odotettavissakin. Jos alamme hyväksymään näkyjä ja "ilmestyksiä" todisteiksi, niin silloin meidän pitäisi myös pystyä tarkasti määrittelemään, miksi vain tietyt näyt kelpaavat todisteiksi ja miksi toiset taas eivät ollenkaan kelpaa.

Mutta koska tuon määrittely on jo lähtökohtaisesti täysin mahdotonta, joudumme tilanteeseen jossa meidän on pakko hyväksyä ne kaikki. Mutta niitä kaikkia on kuitenkin täysin mahdotonta sovittaa yhteen eli pitää kaikkia yhtä tosina, koska monet niistä ovat toisensa täydellisesti kumoavia.

Edes suurin osa niistä jotka väittävät näitä näkyjä ja ilmestyksiä kokevansa, eivät missään nimessä hyväksy vastaavia kokemuksia muiden uskontojen piirissä, vaan kieltävät ne jyrkästi täysin väärinä ja valheellisina. Subjektiivinen oma usko ei kuitenkaan voi millään olla joku yleispätevä mittari kaikkialla.

"Insanity is believing your hallucinations are real. Religion is believing other peoples hallucinations are real."

• millämittarilla kirjoitti:

”Ja koska näyt siis ovat totta ja todiste, niin nyt meidän täytyy sitten vain uskoa että hindulaisuus, kristinusko, islam, buddhalaisuus, rastafarismi ja mormonismi ovat kaikki totta ja niiden kaikkien jumalat ja jumalakäsitykset ovat totta. Koska eihän meillä ole mitään objektiivista mittaria kertomassa mitkä näyt ovat totta ja mitkä eivät olekaan. Jos hyväksymme kristittyjen näyt todellisiksi, niin millä perusteella kieltäisimme muslimien ja hindujen ja rastojen ja buddhalaiseten vastaavat näyt epätodellisina?”

Ei ole kysymys siitä, että pitäisi uskoa näyt sellaisinaan tai kerrottuina tarinoina, vaan on ymmärrettävä näky, näyt.

Eivät tietenkään kaikki ja kaikkien jumalakäsitykset ole totta, vaan Jumala yksin on Totta. Tajua ero tässä, niin tajuat aika paljon.

”Eli jos hyväksymme näyt todisteiksi, niin joudumme pää edellä hyllyvään suohon, jossa täytyy yrittää sovittaa kaikki maailman uskonnot yhteen, koska ne ovat silloin kaikki yhtä lailla totta samoilla perusteilla.”

Siinä mielessä kuin ne kaikki maailman uskonnot viittaavat Jumalaan (Totuuteen), niin siinä mielessä ne kaikki ovat totta. Mutta totta todellisuudessa on Jumala, ei häneen viittaava tienviitta (uskonto, uskonnolliset kertomukset, näyt jne).

”Minun nyt on kuitenkin aika vaikeaa sovittaa yhteen hindulaisuutta, kristinuskoa, islamia, buddhalaisuutta, rastafarismia ja mormonismia ja kaikkia muitakin uskontoja.”

Niin, sinun on vaikea, koska et ymmärrä uskonnoista ainuttakaan etkä niitä hyväksy. Ja se johtuu siitä että sinä kiellät Jumalan, hänet johon kaikissa uskonnoissa viitataan.

• Jackal_5on

"Muuten voisin ihmetellä Näky eli havainto ei ole kelvollinen todiste sen sijaan se ettei näe on todiste jostain??"
        Kuka noin on väittänyt? Se etten näe jumalaa, ei tietenkään ole todiste jumalan olemattomuudesta, mutta se etten ole koskaan kuullut, nähnyt, tai muulla muodoin törmännyt yhteenkään vakuuttavaan todistukseen, joka tekisi väittämän jumalasta olemassaolevan luonnonjärjestyksen alkusyynä ja/tai ylläpitäjänä perustelluksi, on minulle kyllä tarpeeksi painava syy olla allekirjoittamatta kyseistä olettamusta.
        Edelleenkään, se ettei usko toisen esittämää positiivista väittämää jonkin mystisen luoja-entiteetin olemassaolosta ja siis vastaa siihen epäuskoa ilmaisevalla negatiivisella väittämällä, ei ole sama asia kuin, että olisi absoluuttisen vakuuttunut hänen tarjoamansa väitteen virheellisyydestä; se tarkoittaa ainoastaan, ettei hän ole tarjonnut riittävää syytä ja perustetta toiselle osapuolelle, jotta tämä pitäisi hänen väittämäänsä uskottavana.
        Sitäpaitsi silminnäkijähavainto on todisteena sieltä huterimmasta päästä, koska sitä voivat värittää niin lukuisat seikat; henkilön ennakko-olettamukset, ajan kuluessa tapahtuva perspektiivin muuttuminen, jälkikäteen esitettyjen kysymyksien kautta tapahtuva johdattelu, yllättävien tai traumaattisten tapahtumien tapauksessa mieli saattaa jälkikäteen rajoittaa tai vääristää näköhavainnon kautta saatua informaatiota helpommaksi hyväksyä jne.
        Vai oletko koskaan kuullut modernista oikeudenkäynnistä, jossa yksittäisen todistajan yksittäinen silminnäkijätodistus on ainoa tarpeellinen todiste oikeusjutun ratkaisemiseksi? Silminnäkijähavainto tarvitsee aina tuekseen muuta todistusaineistoa, joka tukee sen kautta tarjottua informaatiota, ennen kuin sillä on minkäänlaista todellista juridista painoarvoa.

"Testaa ja katso naapurisi puolisoa, kummastuttaa varmasti, mitähän tuokin tuossa näkee ja on vielä mustasukkainen?
        Sitten vimmainen kirjoittelu tänne että VAINMINÄ näen oikean jumalattomuuden/ jumalan."
        Jokseenkin outo kommentti ja esimerkki. Omaan itse poikkeuksellisen krantut kriteerit toisia ihmisiä koskevien mieltymysteni suhteen, joten ei minua suuremmin kummastuta, jos ne eivät ole aina yhteneviä toisten ihmisten kanssa.
        Enkä oikein tiedä mitä tuohon jälkimmäiseen lauseeseen kommentoisin, koska en tee olettamuksia jotka koskisivat minkään jumalan olemassaoloa, jolloin kantani asiaan ei voi olla mitenkään kauhean kärjistynyt.

• 2.4.2017

Kuitenkin monet hyväksyvät basebo vaikutuksen, eli on ihmisiä jotka (pystyvät?) paranevat kalkkitbuilla eli uskomuksella. Kyllä minä arvostan heidän uskoaan. Kuinka paljon tehokampi onkaan näky tai kokemus, jopa niin että se jätetään kertomatta kun tiedetään millainen pilkka sitä nousisi.

Ymmärrän tai en mutta joidenkin kohdalla näyttää noin tapahtuvan joten minua ei inspiroi sen kieltäminen

sen sijaan yhdyn ajatukseesi:
      /Edes suurin osa niistä jotka väittävät näitä näkyjä ja ilmestyksiä kokevansa, eivät missään nimessä hyväksy vastaavia kokemuksia muiden uskontojen piirissä, vaan kieltävät ne jyrkästi täysin väärinä ja valheellisina./
      Tosi on mutta varmaan noin pitää olla koska niin on.

vielä tuosta:
      /Mutta koska tuon määrittely on jo lähtökohtaisesti täysin mahdotonta, joudumme tilanteeseen jossa meidän on pakko hyväksyä ne kaikki./
      Minulle riittää että kertoja puhuu mitä haluaa, se on minun tapa hyväksyä. On hänen asiansa uskoa tai uskotella. Annetaan hänelle niiden todistusvoima. Jospa juuri se on hänen tapansa pysyä terveenä? Esim. kirjailijat ja taiteilijat käärivät miljoonia kertomalla omista mielikuvistaan (Valtari Sinuhe) ja lukijat väittelevät paljonko on fiktiota?
      Olen mieluimmin onnellinen kuin oikeassa.

• Rauhantologia

Niin olen aloittajan kassa samaa mieltä hänen kirjeestään. Mutta lisään vielä muutamia asioita. Onhan kuitenkin ihmisenkin elämässä suurin osa asioita joille ihminen itsessään ei voi mitään asiat vaan tapahtuvat tahtoiko ihminen niitä tai ei, niin eikö tällinen voima ole kuitenkin voima joka on ihmistä korkeampi ja tämä voima on Jumala.
      Lisäksi kristinuskon ydin ajatus olisi rakkaus ja anteeksi antamus laupeus ym hyvät asiat, miksi siis pitää torjua ja pilkata tällaista hyvää sanomaa.
      Nyt voidaan sanoa, että on ollut uskon sotia ym pahaa uskon ympärillä, mutta nämä kaikki pahat on aiheutunu meidän ihmisten pahuudesta. Jumala ei ole niihin syyllinen, eikä Jeesus kristus.
      Vielä tuosta synti asiasta, se on sitä pahuutta mikä meissä kaikissa asuu olimmepa uskossa tai ei. Tämä pahuus johtaa meidät sitten varsinaisiin synnin tekoihin, kuten esm puhumaan pahaa lähimmäisestämme ja juuri tämä pahuus joka ihmisessä on aiheuttaa suuretkin sodat ja pelon mikä maailmassa on.
      Onko siis paha se jos syntinen ihminen kaipaa sisimpäänsä kaiken pahuuden vastapainoksi kristuksen rakkautta anteeksi antamusta ym. Me itsessämme olemme niin pahoja, että jo maanpäällä kuolemme pahuutemme seurauksina sotiin ym pahuutemme aiheuttamiin katastrofeihin.
      Ajattele hyvä kannssa kulkiani eikö olisi syytä hakea tukea kristuksesta pahuutemme torjumiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      406
      8902
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      174
      3348
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      19
      1830
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      77
      1166
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1078
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1065
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      64
      1021
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1005
    9. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      983
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65