Minulla on toimeentulotukipäätös maalis- ja huhtikuulle, ja lähetin ensimmäiset siihen liittyvät laskut 11.3.2017 - siis 15 arkipäivää sitten. Sen jälkeen lähetin lisää laskuja, viimeisimmän viikko sitten. Yhteensä olen lähettänyt Kelalle neljä laskua eikä mitään niistä ole vielä käsitelty.
Missä ajassa teidän laskut on käsitelty, jos olette lähettäneet niitä myönteisen päätöksen antamisen jälkeen?
Lisäksi epäilen että laskujen käsittelyn nopeuteen saattaa vaikuttaa se, viekö laskut paperilla Kelan konttoriin vai lähettääkö ne kuvina kelan verkkopalvelussa. Nimittäin eräs tuttavani, joka asuu kylläkin toisessa kaupungissa, vei sähkölaskun paperisena viikko sitten ja rahat olivat hänellä jo tällä viikolla. Itse olen lähettänyt kaikki laskut Kelan verkkopalvelun kautta.
Vai onko Helsingissä vain poikkeuksellisen suuri ruuhka?
Laskujen käsittelyaika - mikä teillä?
23
527
Vastaukset
- 788988ii
Kela keskittyy nyt pelkkien hakemusten käsitttelyyn kul Elli on luvannut että ne on alle lakisääteisen 7pv huhtikuun aikana, joten laskuja ei kelassa ennen toukokuuta.
- 167-176
Periaatteessa noiden jälkikäteen lähetettyjen laskujen käittelyaika on myös tuo 7 arkipäivää. Lähetin sähkölaskun Kelalle kelan verkkopalvelussa viestinä pdf-tiedostona heti sen tipahdettua postiluukusta 14.3. Laskun lähetystavalla ei pitäisi olla merkitystä käsittelyaikaan. Laskun eräpäivä on 5.4. eli ensi tiistai, 13 arkipäivää jo kulunut. Mitään ei ole sen jälkeen asiasta kuulunut eikä näkynytkään. Asun pienellä paikkakunnalla Itä-Suomessa, vaikka tuollakaan ei saisi olla merkitystä.
- kelataan
Oletko katsonut, ettei laskun summaa ole "tipahtanut" tilillesi? Jos et ole laittanut tiedoksi, että kela maksaa, lähettävät laskun suuruisen summan tilillesi, joka itse pitäisi hoitaa.
- 167-176
kelataan kirjoitti:
Oletko katsonut, ettei laskun summaa ole "tipahtanut" tilillesi? Jos et ole laittanut tiedoksi, että kela maksaa, lähettävät laskun suuruisen summan tilillesi, joka itse pitäisi hoitaa.
"Mitään ei ole sen jälkeen asiasta kuulunut eikä näkynytkään. "
Pitäisi maksu näkyä myös Kelan verkkopalvelussa, sielläkään ei näy mitään eikä tililläkään. Nootti lähtee ensi viikolla kun laskun eräpäivä on mennyt. Toki lasku on maksussa ja lähtee tililtä eräpäivänä, kyseessä on sähkölasku eikä siinä pitäisi olla mitään epäselvää. Vasta loppukuusta se alkaa oikeasti haitata vähän minua mutta Kelaa sitäkin enemmän. Taasko niille pitää syöttää oma paskansa ennen kun oppivat "käymään hiekkalattikolla".
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14660184/vesimaksun-quotkohtuullistaminenquot-laitonta!!
Uusin kommentti on alimmaisena.
- älkääHätäilkö
Elli katselee niitä laskuja sitten kun kauneushoitola käynneiltään ja shamppanjan juonniltaan ehtii.
- kullakulla
Maaliskuun lopussa siirtyi etelässä viimeset 25.000 asiakasta Kelan hoiviin ja Elli lupailee silmä kirkkaana että huhtikuussa päätökset tulee lakisääteiseen 7 arkipäivään. Popparit esiin, pian on showtime!
- pilvpout
Ainakin henkilökuntaa on lisätty ja lisätään, jopa satoja, joten jospa ruuhkat helpottais. Paras tapa selvitä kesästä (se toinen ongelma kun henkilöstö viettää kesälomiaan) ois tehdä pitkiä päätöksiä...
- huuhaata_
Maaliskuun päätöstä on nyt odoteltu neljättä viikkoa. Mistä ne yhtäkkiä alkaisi taikoa päätöksiä viikossa.
- kelaalek
Luvattu mikä luvattu. Vaikka kieli poskessa.
- ihimettelijä
pilvpout kirjoitti:
Ainakin henkilökuntaa on lisätty ja lisätään, jopa satoja, joten jospa ruuhkat helpottais. Paras tapa selvitä kesästä (se toinen ongelma kun henkilöstö viettää kesälomiaan) ois tehdä pitkiä päätöksiä...
Sitä olen ihmetellyt, miksei Kela tee pidempiä päätöksiä esim 3 kk, niinkuin kunta teki selvissä tapauksissa. Saisivat purettua pahinta ruuhkaa, vai onko virkailijat tyytyväisiä tähän tilanteeseen, kun on yli- ja viikonlopputöitä tarjolla, vähän ylimääräistä pienen palkan päälle🤔
- 167-176
ihimettelijä kirjoitti:
Sitä olen ihmetellyt, miksei Kela tee pidempiä päätöksiä esim 3 kk, niinkuin kunta teki selvissä tapauksissa. Saisivat purettua pahinta ruuhkaa, vai onko virkailijat tyytyväisiä tähän tilanteeseen, kun on yli- ja viikonlopputöitä tarjolla, vähän ylimääräistä pienen palkan päälle🤔
Aluksi ei tehnyt mutta sitten tuli ruuhkat ja nyt tekevät pitempiäkin päätöksiä. Viimeksi hain maalis- toukokuulle ja sille ajalle myös päätös tuli.
- Enolerobottti
Niin näkyvät tekevän. Tuli 7 kk päätös. Pyytämättä.
- ökypummi
Jos kela maksaa laskun hakijalle eli itsellesi niin sähköisessä palvelussa suoritus ei näy "etusivun" maksuissa vaan pitää mennä vasemman reunan hakupuussa erikseen kohtaan "toimeentulotuki maksut" sielläkin näkyy sitten vain summa ja oma tilinumerosi jos ovat maksaneet laskun sinulle tai jos ovat maksaneet suoraan laskun niin perässä lukee "laskuttaja"
Minulle kävi niin että vaikka olin kirjoittanut sähkölaskuun että maksaisivat sen suoraan laskuttajalle niin eivätpä olleet maksaneet vaan minulle! Huomasin asian vasta kun tuli laskusta muistutus että suoritus näkyi omalla tililläni....noh samapa tuo maksoin sitten itse mutta turhaa sähläystä ja tuo sähköinen palvelu tuon osalta on aikas sekava. Helsingissä laskujen käsittely kesti noin viikon.- eihättää
Mulla näkyy erikseen maksettu lasku ihan normaalisti etusivulla.
- sähönääs
Yksi henkilö laittoi joulukuussa sähkölaskun toimeentulohahemuksen liitteeksi. Ei ymmärtänyt katsoa, että sähkölaskun rahasumma oli tullut hänen tilille. Ilmeisesti heittänyt karhukirjeet mappi ööhön. Olivat laittaneet sähköt poikki. Sai sähköt takaisin kun maksoi ison summan sähköntoimittajalle. Nyt kaveri on laittanut tämän summan toimeentulotukihakemuksen liitteeksi. Mitä mieltä olette kuuluuko kelan maksaa?
- tötttöröö
Miten se olisi kelan vika? Tammikuussa maksut tuli vielä ajallaankin. Ehkä ymmärrys ja kiinnostus omista asioista lisääntyy kun makselee muutamat sakot.
- ofbkmfbklf
sähönääs kirjoitti:
Yksi henkilö laittoi joulukuussa sähkölaskun toimeentulohahemuksen liitteeksi. Ei ymmärtänyt katsoa, että sähkölaskun rahasumma oli tullut hänen tilille. Ilmeisesti heittänyt karhukirjeet mappi ööhön. Olivat laittaneet sähköt poikki. Sai sähköt takaisin kun maksoi ison summan sähköntoimittajalle. Nyt kaveri on laittanut tämän summan toimeentulotukihakemuksen liitteeksi. Mitä mieltä olette kuuluuko kelan maksaa?
sähköt ei mee yhdestä maksamattomasta laskusta poikki, ellei sitten laskutusväli ole jotain 4-6kk
- sähönääs
tötttöröö kirjoitti:
Miten se olisi kelan vika? Tammikuussa maksut tuli vielä ajallaankin. Ehkä ymmärrys ja kiinnostus omista asioista lisääntyy kun makselee muutamat sakot.
Samaa mieltä minäkin. Jos on sössinyt ja käyttänyt sossun rahan muuhun, ei tarvii kelan ottaa huomioon tätä "sähkölaskua".
- kelaeikorvaa
sähönääs kirjoitti:
Kelan toimeentulotukiohjeessa oli tuollainen esimerkki, että henkilön tilille on laitettu sähkölaskun verran rahaa, mutta henkilö tuhlaa rahat eikä maksa sähkölaskua. Myöhemmin henkilö on jälleen kinuamassa sähkölaskuun rahaa.
Kelan ohjeistuksen mukaan Kela ei voi enää toista kertaa sähkölaskua korvata, vaan tällaisessa tilanteessa täytyy siirtää hakemus kiireellisenä kuntaan, jossa voidaan myöntää täydentävää toimeentulotukea. Vaihtoehtoisesti voi hakea suoraan kunnalta täydentävää, ilman että menee Kelan kautta. - hienojärjestely
Eli kun huolella ryssii niin saa laskuista rahat tuplana..
- 918273645
Toivottavasti kela pitää tiukkaa linjaa ja saa hälläväliäsakkia johonkin ruotuun, sossun huomassa on ilm. saaneet elää vähän kuin siat pellossa. Soitto tutulle sossutädille ja avot, piikki on taas auki..
- paskakela
28.2 sähköisesti lähetetty lasku lähti maksuun laskuttajalle 20.3, 10pv eräpäivän jälkeen, samoin edellinen myöhästyi reilusti vaikkei ihan noin paljon.
- hkjgkjg
mulla sama , myönteinen päätös on, ja jätin 15.3 sähkö ja vesilaskut Kelaan, ei vieläkään ole tullut tuki. eräpv oli jo silloin.
Nyt on jo huhtukuun laskut lähetettävä myös heille. On outoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2102793
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1252659En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.771743Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2331305Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va631288- 471098
- 991001
- 108841
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6823- 46823