Onko sauna hyväksi kuumeiselle?

Mari

Osaakohan joku kertoa, onko sauna hyväksi / onko siitä apua vai haittaa, aikuiselle ihmiselle, jolla on kuumetta yli 38 astetta.

20

43136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shuh..

      minulle sanottiin aina pienenä, ettei kuumeisena saisi mennä saunaan...
      luulisin ettei olisi oikeen hyvä juttu mennä heikkona hikoilemaan.
      peittopäälle ja hunajateetä nassuun:)
      paranemista.

    • TOSIAAN

      sydän ei tykkää hyvää,rasittuu liikaa!
      kuume nousee saunan jälkeen!

      • tyttö

        Minulla kuumeeseen ja flunssaan auttaa, jos käy hetken aikaa saunassa vaikka vähän miedoimmissa löylyissä. Tulee hengitettyä höyryä ja muutenkin auttaa oloa. Tosin en ota kun pienet löylyt, koska muuten alkaa helposti huimaamaan.
        Mutta monet on sanoneet, että sauna pahentaa kuumetta. Kai se on sitten ihmisestä kiinni..


      • meikäläinen
        tyttö kirjoitti:

        Minulla kuumeeseen ja flunssaan auttaa, jos käy hetken aikaa saunassa vaikka vähän miedoimmissa löylyissä. Tulee hengitettyä höyryä ja muutenkin auttaa oloa. Tosin en ota kun pienet löylyt, koska muuten alkaa helposti huimaamaan.
        Mutta monet on sanoneet, että sauna pahentaa kuumetta. Kai se on sitten ihmisestä kiinni..

        ...No tuosta otsikostahan tuo tuli jo selväksi. itse kävin kuumeisena saunassa ja niinhän siinä kävi - pyörryin sinne lattialle. Joten ei sitä saunaa kannata ainakaan kovin kuumaksi lämmittää jos sinne on ihan välttämätöntä mennä :)


    • Että

      Kaksipiippunen juttu, henkilökohtaisesti kun olen saunassa kuumeisena niin tuntuu ettei kuumeesta ole tietokaan eli olo on todella hyvä. Mutta löylyissä ei kannata olla kauaa. Saunan jälkeen kun on suihkustakin päässyt niin luulenpa että kuume nousee vähäsen sillä itselle ainakin tulee hieman heikompi olo, mutta aion kyllä jatkossakin saunoa pienessä kuumessa.

      Ja faktahan on se että kun sydän tekee jo normaalia enemmän töitä kuumessa niin saunassa sydämmen kuormitus taas vain kasvaa.

      Muistakaa JOS saunotte niin saunokaa kohtuudella. Ja jos on korkea kuume niin ei lähellekkään saunaa. Siinä menee vain henki.

    • Habahaba

      No jos yleisesti kuumeen iskiessä suositellaan vähentämään vaatetusta ja viilentämään huonetta esim. tuulettamalla, jotta kuumeisen olo helpottuu ja kuume laskisi, niin mitä luulet? helpottaako sauna silloin kuumeoloa?

      • O5qqq

        Kylmentämään aletaan yleensä sillon vasta kun kuume alkaa lähentelemään 40 astetta... Itse päättelen sen niin että jos keho alkaa kuumentamaan itseään jotta tauti kuolisi, niin miksi sitä ei voisi vähän auttaa :P Itse olen kuumeessa (n.37.5) ja aion mennä saunaan, tai ainakin kuumaan suihkuun.


      • nimierkki98765432
        O5qqq kirjoitti:

        Kylmentämään aletaan yleensä sillon vasta kun kuume alkaa lähentelemään 40 astetta... Itse päättelen sen niin että jos keho alkaa kuumentamaan itseään jotta tauti kuolisi, niin miksi sitä ei voisi vähän auttaa :P Itse olen kuumeessa (n.37.5) ja aion mennä saunaan, tai ainakin kuumaan suihkuun.

        Ruumiinlämpö nousee kyllä siitä syystä, että keho panee taudinaiheuttajalle hanttiin, mutta se ruumiinlämmön nousu ei ole puolustuskeino vaan seuraus siitä puolustautumisesta.
        Kuumeisena ruumiinlämmön ylimääräinen nostaminen voi olla vaarallista. Yli 42 asteessa aivot alkavat hajota.


      • jaahassss
        O5qqq kirjoitti:

        Kylmentämään aletaan yleensä sillon vasta kun kuume alkaa lähentelemään 40 astetta... Itse päättelen sen niin että jos keho alkaa kuumentamaan itseään jotta tauti kuolisi, niin miksi sitä ei voisi vähän auttaa :P Itse olen kuumeessa (n.37.5) ja aion mennä saunaan, tai ainakin kuumaan suihkuun.

        eiköhän tuo keho terveellä ihmisellä osaa päätellä oikeen lämmön paremmin kun ite.


    • saunoja no. 2

      kevyissä löylyissä olen itse aina käynyt saunassa... jos huolehtii siitä ettei oma pumppu petä ja ettei nestehukka yllätä, voi saunaa kokeilla (kai...)! tuntuu paljon paremmalta vielä vähän aikaa suihkusta tulon jälkeenkin, eikä kuume nouse ainakaan sen korkeammaksi kuin muutenkaan iltaisin. tosin saattaa olla että nuorella kohtuullisesti liikkuvalla pumppu kestää... keho kertoo, milloin on liikaa, jos sitä osaa kuunnella!

      korkeassa kuumessa tosin jättäsin väliin... (39 )

    • plöö

      plöö

    • kuume korkealla

      Ei tuo ainakaan auttanut kun kävin ensimmäisenä kuumepäivänä saunassa miedossa lämpötilassa vähän aikaa olemassa, nyt vasta lähes viikko myöhemmin näyttää olevan ensimmäinen kuumeeton päivä... tai vielähän tuo kerkeää iltaa kohti rueta taas kiipeämään kuumeen puolelle...

    • eisaunaan

      Ei saa mennä saunaan kuumeessa (yli 38).
      Ihmisen lämmönsäätely ei toimi kuumeisena, joten saunominen rasittaa jo valmiiksi sairasta elimistöä turhaan.

    • flash gordon

      eli siis saunaan ! lämmität saunan 120 asteeseen,ilman nesteytystä ja rentoudut täysillä! noin 45min väh.

    • gamer95

      mä oon kuullu että kannabis auttaa kuumeeseen :/

      • miseria87

        joo kannabis auttaa vähissä määrin usein... mutta pitäisi eri lailla käyttää kun polttamalla mutta polttamallakin toimii


    • 16+17

      Itse tuli juotua joskus mummon luona kannabis teetä kun oli kuumeessa ja ihmekyllä se auttoi ja olostakin tuli parempi.

      • lääkäriepsa

        38' asteen kuumeessa kävin vaatteet päällä ottamassa muutaman minuutin lämpöä.. Hetkellisesti oli huonompi olo saunasta tultua, mutta kun meni takaisin levähtämään ja joi niin olo on kyllä jo heti paljon parempi... Tämä on hyvin henkilökohtaista kestääkö vaikko ei mutta nuoremmille soveltuu
        mielestäni hyvin.. Ainakaan yli nelivitosten ei tulisi mennä saunaan sillä sen näen jo liian isona terveysriskinä..


    • y y

      Käy saunassa sitte mee ulos alasti juoksentelemaan :)

    • Asijantuntija

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5005
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe