Maniaa lievempi hypomania

pikkusenvain

Minulla on kuulemma mielialan aaltoiluhäiriö, joka luetaan persoonallisuushäiriöihin. Sama kuin kaksisuuntainen mielialahäiriö lievemmässä muodossa. Tuon omaavista 15-50% sairastuu kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön. Vanhan koulukunnan psykiatrit lukevat sen rajatilojen joukkoon. Olipa niin tai näin, tuosta on vähän tutkimustietoa. Kaksi boolia vaihtelee.
Depiksessä en ole juuri masentunut, vaan äreä. Kun tämä depis, joka ei koskaan kestä kauaa, alkaa loppua, ja edessä on hypomania, tunnen oloni luovemmaksi kuin koskaan. Saan usein työt aikaan heti aamusta. Hypomaniassa on huono puolensa. Helposti velkaantuu. Tekee lupauksia, joita on vaikea täyttää. Samoin seksi maistuu, kuten tuolla pakko ehkäisyssä onkin puhetta. Ei siinä mitään, mutta silloin kokee ihmiset todella tuttavalliseksi, enemmän kuin he. Olenkin miettinyt, onko joillakin hypomania läpi koko elämän?

4

570

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miestäältäpäin

Minulla on ollut samanlainen olo kuin sinulla. Minulla oli kylläkin vaikea masennus, ja sen päätyttyä tuli hypomania. Sain silloin suoritettua opintoni loppuun ja pääsin töihin kesäksi. Koko ajan oli tehokas ja luova olotila. Se tasaantui sitten vähitellen, ja nyt on jo vuosia ollut aika tasainen. Kyllähän tuo hypomania voisi olla hyvä pitää vaikka loppuelämän, jos vaan pysyisi siinä eikä lähtisi kintaista.

• persoonaa

Täysin persoonakohtaista: osa on todella tasaisia läpi elämänsä ja toisilla aaltoilee enemmän. Ja se on täysin normaalia ja tervettä.
      En ymmärrä, mikä tässä "lievässä kaksisuuntaisessa" (eli ihan täysin normaalissa aaltoilussa) on ongelmana?

Ruoka- ja unirytmi kuntoon, vähän d-vitamiinia ja kalaöljyä naamariin ja se on siinä.

Ei kannata tehdä itselleen ongelmia sinne, missä niitä ei edes ole.

• persoooonaa

Eihän lähellä mielisairautta oleva tila ole ongelma, eipä tietenkään. Sehän on vain elämänkulkua ja elämällä siitä pääsee läpi. Ei kun pieni happihyppely ja kyllä se olo tasaantuu. Nimimerkki persoonaa ei tiedä mikä on mielialan aaltoiluhäiriö, syklotymia. Koska tätä on tutkittu vähän, kerro tietosi meille vähemmän tietäville.

• bgirfh

"pikkasenvain" keksittyä legandaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä hyvää rikkaiden hyysääminen Suomelle tuonut?

Minäpä vastaan: ei yhtikäs mitään, vaan pelkkää vahinkoa. Demareiden ansiosta Suomen valtio oli käytännössä vielä 1980-
      Maailman menoa
      23
      7286
    2. Grahn-Laasonen: "Kansalainen joutuu pettymään, jos demareita äänestää"

Ministeri viittaa tuoreeseen Helsingin Sanomien juttuun, jossa demarijohtajan keinoja Suomen suunnan muuttamiseksi esite
      Maailman menoa
      93
      5943
    3. Tytti Tuppurainen häpäisi Suomen epäisänmaallisella lausunnollaan USA:n ulkoministerille Rubiolle.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011816267.html Miksi Tytti Tuppurainen päästetään antamaan typeriä lausuntoja noin
      Maailman menoa
      109
      3977
    4. Mitä haluaisit sanoa tänään hänelle?

Rakastamallesi ihmiselle.
      Ikävä
      129
      3932
    5. Pystyisitkö olla

Kanssani kaiken sotkun jälkeen? Ainakaan tunteet ei ole loppuneet
      Ikävä
      163
      1763
    6. Paras muistosi

kaivatustasi?
      Ikävä
      58
      1608
    7. Miksi miehen on hankala ymmärtää

Että hänen on tehtävä aloite. Niin sen kuuluu mennä luonnollisesti.
      Ikävä
      131
      1510
    8. Hei kuule nainen

Seuraavan kerran kun nähdään, puhu minulle jooko! Näin toivoo mies
      Ikävä
      38
      1321
    9. Mitä sä musta oikein haluat?!

Anna olla jo.
      Ikävä
      28