Missä vaiheessa mustalaisia alettiin sanomaan romaneiksi? Olen nuoruudesta lähtien sanonut heitä mustalaisiksi, koska muuta nimeä en tietänyt. Ei kukaan sanonut romani.En ole koskaan käyttänyt mustalainen sanaa halventavassa mielessä. En osaa sanoa romani, koska aina ennen sanottiin mustalainen.
Mustalainen vai romani
7
2471
Vastaukset
- Kutsummua
Ruhtinas, Jaloverinen
- 90877
Kaikkihan ovat jaloverisiä, koska kaikki ovat Aadamista ja Eevasta lähtöisin eli sukulaisia keskenään. Kuninkaallistenkaan veri ei ole sen ihmeellisempää kuin muidenkaan veri. Siniverisyys on vain vertauskuva.
- SemiManne
Kaipa se oli siinä 80-90-lukua, kun ko nimitys yleistyi ainakin puhekieleen.
Mustalainen kait on kuulemma alunperin haukkumanimi, mutta eipä se kai niitä pahimpia ole.. Mustalaisissakin on kahta porukkaa, niitä jotka vihaavat mustalaiseksi sanomista ja toiset vihaavat romani-nimitystä.
Itse olen osaksi mustalainen ja puhun mustalaisista, koska romani ei todellakaan käsitteenä mahdu mun sanamaailmaan. En myöskään solvaamalla sano ketään mustalaiseksi, manne yms on enempi niitä ala-arvoisia nimityksiä meikäläisille.- niinjuurikin
Samaa mieltä minäkin. Kyllä mustalainen on mustalainen eikä siinä ole kysymys mistään haukkumanimestä tai edes halventavasta ilmauksesta.
Turhaan vain syntyy sekaannuksia ja väärinkäsityksiä tämän romani-nimityksen johdosta.
Suomessakin on valitettavan paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat että "romani" ja "romanialainen" on sama asia, tai että mustalaisten kotimaa olisi mukamas Romania!
Toki mustalaisia asuu ja elää Romaniassakin, mutta itse romanialaiset ovat aivan eri kansaa kuin mustalaiset. Saman verran heillä on yhteistä keskenään kuin vaikkapa intiaaneilla ja intialaisilla (ainoastaan nimien kirjoitusasut ovat hämäävästi lähellä toisiaan). - 90877
niinjuurikin kirjoitti:
Samaa mieltä minäkin. Kyllä mustalainen on mustalainen eikä siinä ole kysymys mistään haukkumanimestä tai edes halventavasta ilmauksesta.
Turhaan vain syntyy sekaannuksia ja väärinkäsityksiä tämän romani-nimityksen johdosta.
Suomessakin on valitettavan paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat että "romani" ja "romanialainen" on sama asia, tai että mustalaisten kotimaa olisi mukamas Romania!
Toki mustalaisia asuu ja elää Romaniassakin, mutta itse romanialaiset ovat aivan eri kansaa kuin mustalaiset. Saman verran heillä on yhteistä keskenään kuin vaikkapa intiaaneilla ja intialaisilla (ainoastaan nimien kirjoitusasut ovat hämäävästi lähellä toisiaan).Minä myöskin olen samaa mieltä, että romanin sekoittaa Romaniaan ja romanialaisiin. Tulee mieleen, että ovatko he kaikki siellä mustalaisia. Mustalainen ei ole mielestäni halventava sana.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491536Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 211035
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759